načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Alternativní potravinové sítě -- Česká cesta - Jana Spilková

  > > > > Alternativní potravinové sítě  
-16%
sleva

Kniha: Alternativní potravinové sítě -- Česká cesta
Autor:

Alternativní potravinové sítě se začaly prosazovat v zahraničí jako reakce na globalizující se výrobu potravin a trh se zemědělskými komoditami. Zatímco v zahraničí už existuje řada ...
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  250 Kč 210
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
7
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Karolinum
Rok vydání: 21.11.2016
Počet stran: 184
Rozměr: 24 cm
Úprava: tran : ilustrace, mapy
Vydání: Vydání první
Jazyk: česky
Vazba: kniha, brožovaná vazba
ISBN: 9788024633077
EAN: 9788024633077
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Alternativní potravinové sítě se začaly prosazovat v zahraničí jako reakce na globalizující se výrobu potravin a trh se zemědělskými komoditami. Zatímco v zahraničí už existuje řada forem nabídky potravin, u nás se některé etablovaly poměrně nedávno.
Kniha na základě konkrétních šetření podrobně prezentuje alternativní potravinové sítě v České republice - farmářské trhy, farmářské prodejny, bedýnková schémata, komunitní zemědělství, městské zahradničení a komunitní zahrady i Slow Food. Přináší také přehled produktových značek a hodnocení jejich funkčnosti jakožto indikátorů kvality či regionálnosti.
Odpovídá na otázku, čím jsou analyzovaná schémata alternativní, a upozorňuje na to, že existuje více úrovní "alternativy", jejichž potenciál skutečně změnit současný zemědělsko-potravinový systém směrem k udržitelnějšímu modelu výroby a spotřeby je značně rozdílný.

Předmětná hesla
Potraviny -- Česko
zemědělské výrobky -- Česko
regionální výrobky -- Česko
obchod s potravinami -- Česko
Maloobchod -- Česko
Spotřebitelské chování -- Česko
Kniha je zařazena v kategoriích
Jana Spilková - další tituly autora:
Geografie maloobchodu a spotřeby -- Věda o nakupování Geografie maloobchodu a spotřeby
Spilková, Jana
Cena: 240 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Český spotřebitel se v m inulých desetiletích oddával nákupům
potravin ve velkoplošných maloobchodních prodejnách zahranič­
ních sítí různých řetězců, nyní se však zdá, že se jeho zájem navra­
cí к individuálnějším formám nákupů a že se začíná zajímat také
o kvalitu, původ a okolnosti vzniku potravin, které nakupuje.
Chováním spotřebitelů v této oblasti se zabývá obor potra­
vinové geografie, který se zaměřuje na výrobu a spotřebu jídla
od lokálního po globální měřítko. Právě z pohledu potravinové geo­
grafie je koncipována i tato publikace.
Alternativní potravinové sítě se začaly prosazovat v zahrani­
čí jako reakce na globalizující se výrobu potravin a trh se země­
dělskými komoditami. Zatímco v zahraničí už existuje řada forem
nabídky potravin, u nás se některé etablovaly poměrně nedávno.
Kniha na základě konkrétních šetření podrobně prezentuje
alternativní potravinové sítě v České republice - farmářské trhy,
farmářské prodejny, bedýnková schémata, kom unitní zeměděl­
ství, městské zahradničení a kom unitní zahrady i Slow Food. Při­
náší také přehled produktových značek a hodnocení jejich funkč­
nosti jakožto indikátorů kvality či regionálnosti.
Odpovídá na otázku, čím jsou analyzovaná schémata alter­
nativní, a upozorňuje na to, že existuje více úrovní „alternati­
vy“, jejichž potenciál skutečně změnit současný
zemědělsko-potravinový systém směrem к udržitelnějším u modelu výroby
a spotřeby je značně rozdílný.
www.karolinum.cz
ISBN 978-80-246-3307-7
788024 6330779
*0





OBSAH
Ú vod......................................................................................................................................... 7
1. Teoretické zarámování studia alternativních potravinových sítí
(Jana Sp i I ková) ................................................................................................................... 13
1.1 Paradigmatické členění geografìe alternativních potravinových s ítí.......................... 14
1.2 Výzkumná agenda alternativních potravinových sítí ................................................. 16
1.3 Typologie alternativních potravinových s í t í............................................................... 21
Z á v ě r ................................................................................................................................. 23
L iteratura........................................................................................................................... 24
2. Vývoj v oblasti českého maloobchodu a alternativních potravinových sítí
od transformačního období 90. let minulého století až do současnosti
(Jana Spilková)..................................................................................................................... 29
2.1 Transformace maloobchodního sektoru a nákupního chování 1990-2010 ............ 30
2.2 Alternativní potravinové sítě a jejich zrod v Č e s k u ................................................... 33
Z á v ě r ................................................................................................................................. 39
L iteratura........................................................................................................................... 40
3. Farmářské trhy: klasika v „alternativním“ hávu?
(Jana Spilková, Marie Syrovátková)...................................................................................... 43
3.1 Farmářské trhy se představují.................................................................................... 44
3.2 Farmářské trhy v Praze .............................................................................................. 46
3.3 Farmářské trhy v ostatních českých městech ........................................................... 50
3.4 Vyhlídky českých farmářských trhů do budoucnosti................................................. 55
Z á v ě r ................................................................................................................................. 57
Lite ratura ........................................................................................................................... 58
4. Farmářské obchody: expanze nebo ztráta autenticity
alternativních potravinových sítí? (Marie Syrovátková)............................................. 61
4.1 Okolnosti rozvoje farmářských obchodů v Česku ................................................... 62
4.2 Český typ farmářského obchodu .............................................................................. 64
4.3 Dodavatelé do farmářských o b ch o d ů ........................................................................ 65
4.4 Lokální koncept v praxi českých farmářských obchodů ........................................... 66
4.5 Konvencionalizace ....................................................................................................... 68
4.6 Zákazníci ..................................................................................................................... 69
4.7 Srovnání farmářských trhů a farmářských obchodů ................................................. 70
4.8 Budoucnost farmářských obchodů ............................................................................ 72
Z á v ě r ................................................................................................................................. 72
L ite ra tu ra ........................................................................................................................... 74
5. Bedýnková schémata: z vidlí na vidličku, tentokrát přes bedničku
(Jana Spilková, Miroslav Sifia) ............................................................................................ 77
5.1 Když se řekne „bedýnkování“ .................................................................................... 78
5.2 Bedýnky z pohledu fa rm á ře ........................................................................................ 79





5.3 Zákazníci bedýnkových systémů ................................................................................... 82
Z á v ě r ........................................................................................................................................ 86
L ite ra tu ra .................................................................................................................................. 87
6. K o m u n ito u p o d p o ro v a n é z e m ě d ě ls tv í: p r o jíd lo s p o le č n ě ,
lo k á ln ě a s p ra v e d liv ě (Štěpán Strnadel, Jana Spilková).................................................... 89
6.1 Historický vývoj systémů komunitou podporovaného zemědělství:
faktory formující rodící se alternativu ............................................................................ 90
6.2 Principy komunitou podporovaného zem ědělství........................................................ 92
6.3 Organizační modely kom unitou podporovaného zem ědělství................................... 93
6.4 Dopady komunitou podporovaného zemědělství: potenciál
v širších souvislostech ...................................................................................................... 95
6.5 Komunitou podporované zemědělství v Česku očima ekologických zemědělců . . . 98
Závěr............................................................................................................................................ 107
L ite ra tu ra .................................................................................................................................... 108
7. M ě s ts k é z a h ra d n ič e n í v č e ra , d n e s a z ítr a : z a h rá d k o v é k o lo n ie ,
k o m u n itn í z a h ra d y (Jana Spilková, Jiří Vágner)................................................................... 111
7.1 Historický vývoj zahrádkaření ve světě a v Č e s k u .......................................................... 112
7.2 Pád a vzestup zahrádek v P raze?....................................................................................... 116
7.3 Komunitní zahradničení v P raze......................................................................................... 120
Z á v ě r .......................................................................................................................................... 123
L ite ra tu ra .................................................................................................................................... 124
8. S lo w F o o d a n e b p o m a lá a lte r n a tiv a (Jana Spilková) .................................................. 127
8.1 Slow Food ve světě ............................................................................................................ 128
8.2 Slow Food v Česku ............................................................................................................ 133
8.3 Další oblasti „pom alého“ ž iv o ta ......................................................................................... 137
Z á v ě r .......................................................................................................................................... 139
L ite ra tu ra .................................................................................................................................... 140
9. P ro d u k to v é z n a č k y : k d o z n a č í, m á za tři? (Jana Spilková, Dana Fialová) ................ 143
9.1 Branding aneb schémata ce rtifikace.................................................................................. 144
9.2 Česká certifikační schém ata............................................................................................... 146
9.3 Značky očima jejich zákazníků i v ý ro b c ů .......................................................................... 151
9.4 Možnosti pro značky?.......................................................................................................... 155
Z ávěr............................................................................................................................................ 157
Literatura...................................................................................................................................... 157
Závěrečné shrnutí............................................................................................................................. 161
Seznam použitých zkratek................................................................................................................ 167
Literatura............................................................................................................................................ 169
Seznam tabulek a o b rá z k ů .............................................................................................................. 183






       

internetové knihkupectví ABZ - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist