načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Alternativní potravinové sítě -- Česká cesta - Jana Spilková

Alternativní potravinové sítě -- Česká cesta
-16%
sleva

Kniha: Alternativní potravinové sítě -- Česká cesta
Autor:

Alternativní potravinové sítě se začaly prosazovat v zahraničí jako reakce na globalizující se výrobu potravin a trh se zemědělskými komoditami. Zatímco v zahraničí už existuje řada ... (celý popis)
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  250 Kč 210
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
7
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Karolinum
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 21.11.2016
Počet stran: 184
Rozměr: 24 cm
Úprava: tran : ilustrace, mapy
Vydání: Vydání první
Jazyk: česky
Vazba: kniha, brožovaná vazba
ISBN: 9788024633077
EAN: 9788024633077
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Alternativní potravinové sítě se začaly prosazovat v zahraničí jako reakce na globalizující se výrobu potravin a trh se zemědělskými komoditami. Zatímco v zahraničí už existuje řada forem nabídky potravin, u nás se některé etablovaly poměrně nedávno.
Kniha na základě konkrétních šetření podrobně prezentuje alternativní potravinové sítě v České republice - farmářské trhy, farmářské prodejny, bedýnková schémata, komunitní zemědělství, městské zahradničení a komunitní zahrady i Slow Food. Přináší také přehled produktových značek a hodnocení jejich funkčnosti jakožto indikátorů kvality či regionálnosti.
Odpovídá na otázku, čím jsou analyzovaná schémata alternativní, a upozorňuje na to, že existuje více úrovní "alternativy", jejichž potenciál skutečně změnit současný zemědělsko-potravinový systém směrem k udržitelnějšímu modelu výroby a spotřeby je značně rozdílný.

Předmětná hesla
Potraviny -- Česko
zemědělské výrobky -- Česko
regionální výrobky -- Česko
obchod s potravinami -- Česko
Maloobchod -- Česko
Spotřebitelské chování -- Česko
Kniha je zařazena v kategoriích
Jana Spilková - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Český spotřebitel se v m inulých desetiletích oddával nákupům

potravin ve velkoplošných maloobchodních prodejnách zahranič­

ních sítí různých řetězců, nyní se však zdá, že se jeho zájem navra­

cí к individuálnějším formám nákupů a že se začíná zajímat také

o kvalitu, původ a okolnosti vzniku potravin, které nakupuje.

Chováním spotřebitelů v této oblasti se zabývá obor potra­

vinové geografie, který se zaměřuje na výrobu a spotřebu jídla

od lokálního po globální měřítko. Právě z pohledu potravinové geo­

grafie je koncipována i tato publikace.

Alternativní potravinové sítě se začaly prosazovat v zahrani­

čí jako reakce na globalizující se výrobu potravin a trh se země­

dělskými komoditami. Zatímco v zahraničí už existuje řada forem

nabídky potravin, u nás se některé etablovaly poměrně nedávno.

Kniha na základě konkrétních šetření podrobně prezentuje

alternativní potravinové sítě v České republice - farmářské trhy,

farmářské prodejny, bedýnková schémata, kom unitní zeměděl­

ství, městské zahradničení a kom unitní zahrady i Slow Food. Při­

náší také přehled produktových značek a hodnocení jejich funkč­

nosti jakožto indikátorů kvality či regionálnosti.

Odpovídá na otázku, čím jsou analyzovaná schémata alter­

nativní, a upozorňuje na to, že existuje více úrovní „alternati­

vy“, jejichž potenciál skutečně změnit současný zemědělsko

-potravinový systém směrem к udržitelnějším u modelu výroby

a spotřeby je značně rozdílný.

www.karolinum.cz

ISBN 978-80-246-3307-7

788024 6330779

*0


OBSAH

Ú vod......................................................................................................................................... 7

1. Teoretické zarámování studia alternativních potravinových sítí

(Jana Sp i I ková) ................................................................................................................... 13

1.1 Paradigmatické členění geografìe alternativních potravinových s ítí.......................... 14

1.2 Výzkumná agenda alternativních potravinových sítí ................................................. 16

1.3 Typologie alternativních potravinových s í t í............................................................... 21

Z á v ě r ................................................................................................................................. 23

L iteratura........................................................................................................................... 24

2. Vývoj v oblasti českého maloobchodu a alternativních potravinových sítí

od transformačního období 90. let minulého století až do současnosti

(Jana Spilková)..................................................................................................................... 29

2.1 Transformace maloobchodního sektoru a nákupního chování 1990-2010 ............ 30

2.2 Alternativní potravinové sítě a jejich zrod v Č e s k u ................................................... 33

Z á v ě r ................................................................................................................................. 39

L iteratura........................................................................................................................... 40

3. Farmářské trhy: klasika v „alternativním“ hávu?

(Jana Spilková, Marie Syrovátková)...................................................................................... 43

3.1 Farmářské trhy se představují.................................................................................... 44

3.2 Farmářské trhy v Praze .............................................................................................. 46

3.3 Farmářské trhy v ostatních českých městech ........................................................... 50

3.4 Vyhlídky českých farmářských trhů do budoucnosti................................................. 55

Z á v ě r ................................................................................................................................. 57

Lite ratura ........................................................................................................................... 58

4. Farmářské obchody: expanze nebo ztráta autenticity

alternativních potravinových sítí? (Marie Syrovátková)............................................. 61

4.1 Okolnosti rozvoje farmářských obchodů v Česku ................................................... 62

4.2 Český typ farmářského obchodu .............................................................................. 64

4.3 Dodavatelé do farmářských o b ch o d ů ........................................................................ 65

4.4 Lokální koncept v praxi českých farmářských obchodů ........................................... 66

4.5 Konvencionalizace ....................................................................................................... 68

4.6 Zákazníci ..................................................................................................................... 69

4.7 Srovnání farmářských trhů a farmářských obchodů ................................................. 70

4.8 Budoucnost farmářských obchodů ............................................................................ 72

Z á v ě r ................................................................................................................................. 72

L ite ra tu ra ........................................................................................................................... 74

5. Bedýnková schémata: z vidlí na vidličku, tentokrát přes bedničku

(Jana Spilková, Miroslav Sifia) ............................................................................................ 77

5.1 Když se řekne „bedýnkování“ .................................................................................... 78

5.2 Bedýnky z pohledu fa rm á ře ........................................................................................ 79


5.3 Zákazníci bedýnkových systémů ................................................................................... 82

Z á v ě r ........................................................................................................................................ 86

L ite ra tu ra .................................................................................................................................. 87

6. K o m u n ito u p o d p o ro v a n é z e m ě d ě ls tv í: p r o jíd lo s p o le č n ě ,

lo k á ln ě a s p ra v e d liv ě (Štěpán Strnadel, Jana Spilková).................................................... 89

6.1 Historický vývoj systémů komunitou podporovaného zemědělství:

faktory formující rodící se alternativu ............................................................................ 90

6.2 Principy komunitou podporovaného zem ědělství........................................................ 92

6.3 Organizační modely kom unitou podporovaného zem ědělství................................... 93

6.4 Dopady komunitou podporovaného zemědělství: potenciál

v širších souvislostech ...................................................................................................... 95

6.5 Komunitou podporované zemědělství v Česku očima ekologických zemědělců . . . 98

Závěr............................................................................................................................................ 107

L ite ra tu ra .................................................................................................................................... 108

7. M ě s ts k é z a h ra d n ič e n í v č e ra , d n e s a z ítr a : z a h rá d k o v é k o lo n ie ,

k o m u n itn í z a h ra d y (Jana Spilková, Jiří Vágner)................................................................... 111

7.1 Historický vývoj zahrádkaření ve světě a v Č e s k u .......................................................... 112

7.2 Pád a vzestup zahrádek v P raze?....................................................................................... 116

7.3 Komunitní zahradničení v P raze......................................................................................... 120

Z á v ě r .......................................................................................................................................... 123

L ite ra tu ra .................................................................................................................................... 124

8. S lo w F o o d a n e b p o m a lá a lte r n a tiv a (Jana Spilková) .................................................. 127

8.1 Slow Food ve světě ............................................................................................................ 128

8.2 Slow Food v Česku ............................................................................................................ 133

8.3 Další oblasti „pom alého“ ž iv o ta ......................................................................................... 137

Z á v ě r .......................................................................................................................................... 139

L ite ra tu ra .................................................................................................................................... 140

9. P ro d u k to v é z n a č k y : k d o z n a č í, m á za tři? (Jana Spilková, Dana Fialová) ................ 143

9.1 Branding aneb schémata ce rtifikace.................................................................................. 144

9.2 Česká certifikační schém ata............................................................................................... 146

9.3 Značky očima jejich zákazníků i v ý ro b c ů .......................................................................... 151

9.4 Možnosti pro značky?.......................................................................................................... 155

Z ávěr............................................................................................................................................ 157

Literatura...................................................................................................................................... 157

Závěrečné shrnutí............................................................................................................................. 161

Seznam použitých zkratek................................................................................................................ 167

Literatura............................................................................................................................................ 169

Seznam tabulek a o b rá z k ů .............................................................................................................. 183




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist