načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Alternativní potravinové sítě -- Česká cesta - Jana Spilková

Alternativní potravinové sítě -- Česká cesta
-16%
sleva

Kniha: Alternativní potravinové sítě -- Česká cesta
Autor:

Alternativní potravinové sítě se začaly prosazovat v zahraničí jako reakce na globalizující se výrobu potravin a trh se zemědělskými komoditami. Zatímco v zahraničí už existuje řada ...
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  250 Kč 210
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
7
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Karolinum
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 21.11.2016
Počet stran: 184
Rozměr: 24 cm
Úprava: tran : ilustrace, mapy
Vydání: Vydání první
Jazyk: česky
Vazba: kniha, brožovaná vazba
ISBN: 9788024633077
EAN: 9788024633077
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Alternativní potravinové sítě se začaly prosazovat v zahraničí jako reakce na globalizující se výrobu potravin a trh se zemědělskými komoditami. Zatímco v zahraničí už existuje řada forem nabídky potravin, u nás se některé etablovaly poměrně nedávno.
Kniha na základě konkrétních šetření podrobně prezentuje alternativní potravinové sítě v České republice - farmářské trhy, farmářské prodejny, bedýnková schémata, komunitní zemědělství, městské zahradničení a komunitní zahrady i Slow Food. Přináší také přehled produktových značek a hodnocení jejich funkčnosti jakožto indikátorů kvality či regionálnosti.
Odpovídá na otázku, čím jsou analyzovaná schémata alternativní, a upozorňuje na to, že existuje více úrovní "alternativy", jejichž potenciál skutečně změnit současný zemědělsko-potravinový systém směrem k udržitelnějšímu modelu výroby a spotřeby je značně rozdílný.

Předmětná hesla
Potraviny -- Česko
zemědělské výrobky -- Česko
regionální výrobky -- Česko
obchod s potravinami -- Česko
Maloobchod -- Česko
Spotřebitelské chování -- Česko
Kniha je zařazena v kategoriích
Jana Spilková - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky
Český spotřebitel se v m inulých desetiletích oddával nákupům potravin ve velkoplošných maloobchodních prodejnách zahranič­ ních sítí různých řetězců, nyní se však zdá, že se jeho zájem navra­ cí к individuálnějším formám nákupů a že se začíná zajímat také o kvalitu, původ a okolnosti vzniku potravin, které nakupuje. Chováním spotřebitelů v této oblasti se zabývá obor potra­ vinové geografie, který se zaměřuje na výrobu a spotřebu jídla od lokálního po globální měřítko. Právě z pohledu potravinové geo­ grafie je koncipována i tato publikace. Alternativní potravinové sítě se začaly prosazovat v zahrani­ čí jako reakce na globalizující se výrobu potravin a trh se země­ dělskými komoditami. Zatímco v zahraničí už existuje řada forem nabídky potravin, u nás se některé etablovaly poměrně nedávno. Kniha na základě konkrétních šetření podrobně prezentuje alternativní potravinové sítě v České republice - farmářské trhy, farmářské prodejny, bedýnková schémata, kom unitní zeměděl­ ství, městské zahradničení a kom unitní zahrady i Slow Food. Při­ náší také přehled produktových značek a hodnocení jejich funkč­ nosti jakožto indikátorů kvality či regionálnosti. Odpovídá na otázku, čím jsou analyzovaná schémata alter­ nativní, a upozorňuje na to, že existuje více úrovní „alternati­ vy“, jejichž potenciál skutečně změnit současný zemědělsko-potravinový systém směrem к udržitelnějším u modelu výroby a spotřeby je značně rozdílný. www.karolinum.cz ISBN 978-80-246-3307-7 788024 6330779 *0 OBSAH Ú vod......................................................................................................................................... 7 1. Teoretické zarámování studia alternativních potravinových sítí (Jana Sp i I ková) ................................................................................................................... 13 1.1 Paradigmatické členění geografìe alternativních potravinových s ítí.......................... 14 1.2 Výzkumná agenda alternativních potravinových sítí ................................................. 16 1.3 Typologie alternativních potravinových s í t í............................................................... 21 Z á v ě r ................................................................................................................................. 23 L iteratura........................................................................................................................... 24 2. Vývoj v oblasti českého maloobchodu a alternativních potravinových sítí od transformačního období 90. let minulého století až do současnosti (Jana Spilková)..................................................................................................................... 29 2.1 Transformace maloobchodního sektoru a nákupního chování 1990-2010 ............ 30 2.2 Alternativní potravinové sítě a jejich zrod v Č e s k u ................................................... 33 Z á v ě r ................................................................................................................................. 39 L iteratura........................................................................................................................... 40 3. Farmářské trhy: klasika v „alternativním“ hávu? (Jana Spilková, Marie Syrovátková)...................................................................................... 43 3.1 Farmářské trhy se představují.................................................................................... 44 3.2 Farmářské trhy v Praze .............................................................................................. 46 3.3 Farmářské trhy v ostatních českých městech ........................................................... 50 3.4 Vyhlídky českých farmářských trhů do budoucnosti................................................. 55 Z á v ě r ................................................................................................................................. 57 Lite ratura ........................................................................................................................... 58 4. Farmářské obchody: expanze nebo ztráta autenticity alternativních potravinových sítí? (Marie Syrovátková)............................................. 61 4.1 Okolnosti rozvoje farmářských obchodů v Česku ................................................... 62 4.2 Český typ farmářského obchodu .............................................................................. 64 4.3 Dodavatelé do farmářských o b ch o d ů ........................................................................ 65 4.4 Lokální koncept v praxi českých farmářských obchodů ........................................... 66 4.5 Konvencionalizace ....................................................................................................... 68 4.6 Zákazníci ..................................................................................................................... 69 4.7 Srovnání farmářských trhů a farmářských obchodů ................................................. 70 4.8 Budoucnost farmářských obchodů ............................................................................ 72 Z á v ě r ................................................................................................................................. 72 L ite ra tu ra ........................................................................................................................... 74 5. Bedýnková schémata: z vidlí na vidličku, tentokrát přes bedničku (Jana Spilková, Miroslav Sifia) ............................................................................................ 77 5.1 Když se řekne „bedýnkování“ .................................................................................... 78 5.2 Bedýnky z pohledu fa rm á ře ........................................................................................ 79 5.3 Zákazníci bedýnkových systémů ................................................................................... 82 Z á v ě r ........................................................................................................................................ 86 L ite ra tu ra .................................................................................................................................. 87 6. K o m u n ito u p o d p o ro v a n é z e m ě d ě ls tv í: p r o jíd lo s p o le č n ě , lo k á ln ě a s p ra v e d liv ě (Štěpán Strnadel, Jana Spilková).................................................... 89 6.1 Historický vývoj systémů komunitou podporovaného zemědělství: faktory formující rodící se alternativu ............................................................................ 90 6.2 Principy komunitou podporovaného zem ědělství........................................................ 92 6.3 Organizační modely kom unitou podporovaného zem ědělství................................... 93 6.4 Dopady komunitou podporovaného zemědělství: potenciál v širších souvislostech ...................................................................................................... 95 6.5 Komunitou podporované zemědělství v Česku očima ekologických zemědělců . . . 98 Závěr............................................................................................................................................ 107 L ite ra tu ra .................................................................................................................................... 108 7. M ě s ts k é z a h ra d n ič e n í v č e ra , d n e s a z ítr a : z a h rá d k o v é k o lo n ie , k o m u n itn í z a h ra d y (Jana Spilková, Jiří Vágner)................................................................... 111 7.1 Historický vývoj zahrádkaření ve světě a v Č e s k u .......................................................... 112 7.2 Pád a vzestup zahrádek v P raze?....................................................................................... 116 7.3 Komunitní zahradničení v P raze......................................................................................... 120 Z á v ě r .......................................................................................................................................... 123 L ite ra tu ra .................................................................................................................................... 124 8. S lo w F o o d a n e b p o m a lá a lte r n a tiv a (Jana Spilková) .................................................. 127 8.1 Slow Food ve světě ............................................................................................................ 128 8.2 Slow Food v Česku ............................................................................................................ 133 8.3 Další oblasti „pom alého“ ž iv o ta ......................................................................................... 137 Z á v ě r .......................................................................................................................................... 139 L ite ra tu ra .................................................................................................................................... 140 9. P ro d u k to v é z n a č k y : k d o z n a č í, m á za tři? (Jana Spilková, Dana Fialová) ................ 143 9.1 Branding aneb schémata ce rtifikace.................................................................................. 144 9.2 Česká certifikační schém ata............................................................................................... 146 9.3 Značky očima jejich zákazníků i v ý ro b c ů .......................................................................... 151 9.4 Možnosti pro značky?.......................................................................................................... 155 Z ávěr............................................................................................................................................ 157 Literatura...................................................................................................................................... 157 Závěrečné shrnutí............................................................................................................................. 161 Seznam použitých zkratek................................................................................................................ 167 Literatura............................................................................................................................................ 169 Seznam tabulek a o b rá z k ů .............................................................................................................. 183


       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.