načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Ájurvédská léčba pro ženy -- Bylinná gynekologie - Atreya

Ájurvédská léčba pro ženy -- Bylinná gynekologie

Elektronická kniha: Ájurvédská léčba pro ženy -- Bylinná gynekologie
Autor:

Ájurvéda, nejstarší kontinuálně praktikovaný léčebný systém na světě, vždy měla speciální odvětví medicíny pouze pro ženy a předkládá nám jedinečné chápání ženské ... (celý popis)
Produkt teď bohužel není dostupný.

»hlídat dostupnost
Alternativy:


hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Maitrea a.s.
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 275
Rozměr: 21 cm
Úprava: xxi, 264 stran
Vydání: První vydání v českém jazyce
Spolupracovali: přeložila Lenka Adamcová
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-750-0120-7
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Ájurvéda, nejstarší kontinuálně praktikovaný léčebný systém na světě, vždy měla speciální odvětví medicíny pouze pro ženy a předkládá nám jedinečné chápání ženské anatomie – takové, jež zahrnuje nejen fyzické a energetické tělo, ale také emoce, mysl a ducha. Ájurvédská léčba pro ženy , napsaná pro ty ženy, které chtějí najít vlastní řešení na své zdravotní potíže, se zabývá potřebou řešit příčinu ženských problémů. Odmítá názor, že nepříjemné pocity, bolest a emocionální výkyvy jsou v životě ženy normální záležitostí. S touto svépomocnou příručkou se naučíte, jak si navrhnout léčebný plán, který je vhodný pro váš jedinečný konstituční typ. Naučíte se, jak využít změny ve stravování a bylinné doplňky k léčbě PMS, zmírnění premenopauzálních příznaků, prevenci osteoporózy a odvrácení mnoha dalších onemocnění. Kniha také obsahuje působivou léčebnou část, v níž jsou detailně popsány desítky ájurvédských receptur s využitím bylin dostupných v Severní Americe a Evropě.

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Ájurvédská léčba pro ženy Ájurvédská léčba pro ženy
Atreya
Cena: 276 Kč
Ájurvédská péče o krásu Ájurvédská péče o krásu
Sachsová Melanie
Cena: 285 Kč
Gynekologie a porodnictví Gynekologie a porodnictví
Živný Jaroslav
Cena: 436 Kč
Ájurvédská kuchařka Ájurvédská kuchařka
Morningstarová Amadea, Desaiová Urmila
Cena: 465 Kč
Ájurvédská kuchařka Ájurvédská kuchařka

Cena: 265 Kč
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

ATREYA

'' 'd ' 1 ~l

a1UPilt s~a · tcba

J pro ženy~ které chtějí najít vlastní řešení

prd


ÁJURVÉDSKÁ

LÉČBA

PRO ŽENY


Přeložila Lenka Adamcová

ÁJURVÉDSKÁ

LÉČBA

PRO ŽENY

Bylinná gynekologie

Atreya


Atreya

Ájurvédská léčba pro ženy

Ajurvedic Healing for Women

Copyright © Atreya, 2007

Translation © Lenka Adamcová, 2014

Czech edition © MAITREA a.s., Praha 2015

ISBN 978-80-7500-120-7

KATALOGIZACE V KNIZE - NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR

Atreya

Ájurvédská léčba pro ženy: bylinná gynekologie / Atreya; [z anglického

originálu ... přeložila Lenka Adamcová]. -- 1. vyd. v  českém jazyce. -

Praha: Maitrea, 2015. -- 264 s.

Název originálu: Ajurvedic healing for women

ISBN 978-80-7500-120-7 (brož.)

615.8(5) * 618.1 * 615.89:633.88

- ájurvéda

- gynekologie

- fytoterapie

- příručky

615.8 - Fyzioterapie. Psychoterapie. Alternativní lékařství [14]


Věnováno mé matce

Musette Elizabeth,

která vytrvale podporuje mé studium

směřující ke zdokonalení vlastnímu i všech živých bytostí,

a věčné, neprojevené Matce,

jež mne vede v každé myšlence a činu.


VYLOUČENÍ ODPOVĚDNOSTI

Autor, přispěvatelé ani nakladatel nenesou žádnou odpovědnost za zdraví

nebo prospěch žádného člověka v  souvislosti s  používáním této knihy,

jejímž účelem není léčit, diagnostikovat nebo předepisovat. Informace

zde obsažené by v  žádném případě neměly být považovány za  náhradu

vašeho vlastního vnitřního vedení nebo konzultace s náležitělicencova

ným odborníkem na  zdravotní problematiku. Přejeme všem to nejlepší

zdraví a prospěch.


XI

Předmluva

Ze čtení této knihy mám skutečný požitek, protože dokonale odpovídá

tomu, s čím se setkávám u svých pacientek. Tato publikace v sobě nese

hluboké porozumění oblasti zdraví v tom smyslu, že kořeny nemoci mají

svůj původ v  mysli. Symptomy pramení ze způsobu, jak žijeme, jíme,

uvažujeme a jak se chováme.

Ájurvédská léčba pro ženy je vhodná jako uvedení do ájurvédského způsobu uvažování a  léčení pro začátečníky. Je také vhodná jako studijní příručka pro pokročilé studenty se zájmem o specifické zdravotní problémy týkající se dnešních žen. Tato kniha jeprostouena blahodárným a optimistickým přístupem, jenž důvěřuje léčivé síle přírody a  nabízí nadějný náhled a  úlevu pro většinu ženských problémů.

Autor nijak nezakrývá skutečnost, že je výzvou pro každou ženurozhodnout se, zda chce přijmout odpovědnost za vlastní zdraví a pocitpohody, nebo nikoli. A  to je pro nás ženy motivující, abychom skončily s oním vnitřním návykem přistupovat samy k sobě jako k obětia opomíjet vlastní zdroje. Pomáhá nám to postavit se životu tváří v tvář vědomě a radostně – ájurvédsky. Znamená to také postavit se životu tváří v tvář jako jedinec.

Za dobu své čtrnáctileté práce se ženami a pro ženy zjišťuju, žeskutečné zlepšení nebo vyléčení u nich nastává pouze tehdy, je-li s nimi navázán kontakt na velmi osobní a individuální úrovni – buďfyzicky, biochemicky, emocionálně, nebo mentálně. Prostředky nejsou tak podstatné jako porozumění zázraku každé božské bytosti. S empatií, radostí a  respektem každý jedinec prožívá léčivý proud energie – to je životní síla. XII

Ájurvédská léčba pro ženy

Ženy v dnešní době nejsou zvyklé samy sebe vnímat jako zázrak, a tak mají tendenci se k sobě chovat (nebo se sebou nechat zacházet) spíšmechanicky, bez hlubších znalostí života.

Dívat se na  zázrak života a  důvěřovat léčivé síle v  každé jednotlivé ženě – právě to jsem se naučila od svých pacientek a to bych také ráda předávala dalším ženám, starým či mladým. A  k  tomu si myslím, že je tato kniha přátelským průvodcem. Přeji jí šťastnou cestu po celém světě. Elisabeth Hesse, MD Basilej, Švýcarsko

XIII

Úvod

Božská a všepojímající věda,

jež nemá začátku ani konce

a je určena ke všeobecnému dobru.

Věčný a vševědoucí systém ájurvédy,

jenž je hoden celoživotního studia.

- Tripura Rahasja

Celé dětství jsem pozoroval svou matku, jak kolísá mezi stavem milující

lidské bytosti a iracionálního člověka. To pokračovalo po většinu jejího

dospělého života, až jí byla po padesátce provedena hysterektomie a v tu

chvíli se u ní přestaly projevovat drastické výkyvy v emocích a chemiijejího těla. Myslela si, že jí bylo odstraněno velké břemeno. Co bylo tímto

břemenem a jak vlastně vzniklo?

Podle ájurvédy jakékoli narušení, emocionální nebo fyzické, ve  vašem měsíčním cyklu naznačuje nějakou metabolickou nerovnováhu; nejedná se tedy o  chorobu. Tento náhled není v  západním světě uznávaný moderní alopatickou medicínou ani ve  společnosti. Léčebný postup, který moje matka podstoupila, ji ve skutečnosti uvrhnul do ještě větší nerovnováhy a způsobil jí rozsáhlé emocionální výkyvy. Podávání léků u ní takévytvořilo závislost. Její mysl modelovaly společenské obyčeje a podmiňování. Tytéž vlivy posílily negativní nahlížení jejích dětí a manžela. Stručněřečeno to, co začalo jako citlivá nátura a nerovnováha v charakteru její tělesné chemie, se stalo nemocí v očích lékařů, její rodiny a společnosti.

Lékaři jí nasadili hormonální léky, které jí po  určitou dobu zjevně v  určitém ohledu pomáhaly. Nicméně tytéž hormony z  dlouhodobého XIV

Ájurvédská léčba pro ženy

hlediska dál zhoršovaly nerovnováhu, takže se z  ní stal chronický problém. Tyto hormony ji rovněž učinily metabolicky závislou. Po  určité

době její tělo nebylo bez těchto pilulek schopné fungovat. I přesto ji stále

sužovaly nápory emocionálních výkyvů, přibírání na váze a dalšíproblémy spojené s dlouhodobým užíváním syntetických hormonů.

Smutnou skutečností je, že moderní medicína plně nechápe, jak zacházet s  hormonálním systémem žen nebo mužů. V  oblasti vědeckého výzkumu je tato skutečnost dobře známá a  otevřeně deklarovaná. Více než polovina žen, které začnou užívat substituční hormonální léky, s touto terapií skončí nejdéle po třech měsících kvůli nežádoucím vedlejším účinkům. Lékaři a  média však nepřestávají ženám vymývat mozek tvrzeními, že tyto chemikálie jsou preventivními prostředky proti srdečním chorobám a osteoporóze a že zlepší kvalitu jejichživota. Nicméně výzkumné studie tento přístup nepodporují, stejně jako zkušenosti mnoha žen. Důvody, které lékaři uvádějí jako ospravedlnění pro svá prohlášení, jsou založené na statistických průměrech, jež sedramaticky mění v  závislosti na  osobě, která studii provádí, a  na  dalších proměnlivých faktorech. Tento přístup bohužel podporuje celé odvětví farmaceutického průmyslu.

Tato kniha není „proti“ čemukoli, ani já sám se proti ničemunestavím. Sám jsem farmaceutické produkty užíval v minulosti a je možné, že se k tomu rozhodnu i v budoucnosti. V dnešní době je však velmidůležité, abychom se podívali na motivace společností a lidíve farmaceutickém a zdravotním průmyslu. Konec konců se jedná o naše zdraví. Váš lékař vám sice může v té nejlepší víře poskytovat informace a produkt, o němž je přesvědčený, že je prospěšný vašemu léčení a také bezpečný, ve skutečnosti tomu tak ale nemusí být. Velké farmaceutickéspolečnosti mohou mít sice na mysli vaše zdraví, zcela jistě ale mají na mysliprospěch svých akcionářů. Je pošetilé slepě přijímat jednostrannou verzi

XV

Úvod

jakékoli medikace nebo zdravotního systému. Tato kniha je o  jiných

možnostech a zdrojích informací. Je o zvyšování vašich vědomostí.Vědomosti s sebou nesou sílu – osobní sílu.

Nejstarším, kontinuálně praktikovaným léčebným systémem na celém světě je ájurvéda. V  průběhu tisíců let své existence měla ájurvéda vždy také speciální odvětví medicíny právě pro ženy. Tato kniha se pokouší zpřístupnit ženám některé z  těchto informací a  nabídnout jim přirozené a přírodní alternativy. Až teprve později v životě a po velmiobsáhlém studiu a letech péče o ženy jsem pochopil, co se mojí matce stalo. Doufám, že tyto informace by mohly zachránit další ženy před obtížemi, které sužovaly moji matku. Její problémy mohly být trvale odstraněny pomocí šesti až dvanáctiměsíční ájurvédské terapie.

Právě kvůli svému vlastnímu životu – rodinným problémům, které vyvstaly v  souvislosti s  lékařskou péčí, jež byla mojí matce poskytnuta (na počátku šedesátých let neměly ženy alternativy nebo možnost volby) – píšu tuto knihu. Při jejím psaní se cítím poněkud podivně, protože moje vědomosti mohou být i při nejlepší snaze pouze z druhé ruky,jelikož jsem muž. Nicméně osmdesát pět procent mých klientů jsou ženy a  za  mnoho let manželství, otcovství a  profesionální praxe jsem dospěl k porozumění určité části ženských problémů. Až teprve, když jsem začal používat ájurvédský systém, dosáhl jsem trvale dobrých výsledků. Jsem si jasně vědom omezení, jimiž jsem jako muž limitován při psaní knihy o ženském zdraví. Doufám, že tato kniha inspiruje ženy – lékařkyk hlubšímu studiu ájurvédy, aby mohly pomáhat ostatním ženám ve všech aspektech jejich života. Prvořadým účelem této knihy však je poskytnutísvépomocných návodů pro běžné ženy.

Ne všechny informace v této publikaci jsou v ájurvédě tradiční.V průběhu více než dvanácti let praktikování přírodní medicíny jsemshromáždil a do ájurvédského modelu začlenil významné množství informací XVI

Ájurvédská léčba pro ženy

z  dalších zdrojů. Tento koncept není ájurvédě cizí. Samotné jméno

– ájurvéda – k tomuto přístupu opravňuje.

Ájur je sanskrtské slovo, jež je synonymem pro život. Je to takésynonymum pro životní sílu neboli pránu. Jednou z hlavních vlastností prány je to, že se vždy nachází v  pohybu. Život samotný má jednu základní kvalitu – nikdy není statický. Jinak by se tomu říkalo smrt. Slovo ájur tedy naznačuje měnící se živý systém, takový, jenž přijímá život, a netakový, který život omezuje na nějakou kategorii nebo pevně daný koncept. Ájur znamená všezahrnující přístup k  přírodě, jenž ctí a  respektuje ten nejelementárnější dar života – změnu. Je však schopný postihnout změnu a novost neusilovně, bez ztráty čehokoli. V podstatě je tento procesobohacováním pro systém jako celek.

Véda je další sanskrtské slovo, jež je synonymem pro vědomostve smyslu logického vývoje, nikoli nahodilého odhalování informací. Slovo véda často bývá překládáno jako „věda“ právě kvůli této implikaci logického, postupného vývoje. Vědomost v  tomto smyslu znamená porozumění. Opravdového pochopení však není možné dosáhnout pouzeintelektuálně nebo samotným studiem. Véda naznačuje takový druh vědomostí, jež přicházejí s existenciálním vstoupením do života samotného. Porozumění může pocházet pouze ze skutečné osobní zkušenosti. Véda je tou logickou formou vědění, která vychází ze žití a zkoumání hloubky života – ájur.

Je tedy možné si všimnout, že ájurvéda je živoucí, progresivní systém, a ne nějaká mrtvá nebo starobylá metoda. Důkazem této skutečnosti je samotný fakt, že je stále používaná po víc než pět tisíc let.

O ájurvédě se můžete někdy doslechnout určité negativní informace, jako například názor, že v  průběhu menstruace bývaly ženy izolovány, protože byly „nečisté“. To jsou nedorozumění pramenící ze všeobecného nárůstu globální mužské dominance a mají jen pramálo společného s ájurvédským systémem. Dávní ršijové, kteří ájurvédu vyvinuli, uctívali

XVII

Úvod

přírodu jako ženskou. Byli velmi nápomocní životu (jenž je ženský), a tak

nemohli degradovat ženu nebo její tělo, aniž by degradovali životsamotný. Ve védských dobách býval ženám dopřán čas, aby mohly být v období

menstruace samy nikoli kvůli „toxinům“, ale protože se vědělo, že jejich

pozornost a  energie potřebují krátký čas, aby se mohly obrátit dovnitř.

Tento posun je zřejmý v přírodě, kde se v průběhu zimy zemská energie

obrací dovnitř. Díky tomuto období uvnitřňování energie se rodí jaro.

Ženy prožívají každý měsíc tento cyklus, jenž je odrazem větších cyklů

přírodních.

Chápání těchto pochodů dávalo ženám čas na  péči o  vlastní kreativní potenciál, který se mnohokrát projevoval jako ten nejvyšší lidský úspěch – sebe-realizace. Ršijové a jejich manželky žili společněv harmonii a míru. Ájurvéda je žitím v harmonii s vlastní podstatou a se životem. V dnešní době nebývá ženám poskytnuto několik dní, aby obrátily svůj tvůrčí potenciál dovnitř k jeho zdroji. Tato skutečnost je příčinou mnoha společenských problémů a osobních frustrací – o problémechv partnerských vztazích ani nemluvě.

Tato kniha se primárně zabývá léčebnými prostředky, jež jsousnadno dostupné na Západě. Většina léčiv používaných v ájurvédě(na Záadě) je rostlinného původu, proto na léčení používám evropskéa severoamerické rostlinné druhy. Používám také některé další asijské rostliny, které jsou snadno dostupné v obchodní síti ve Spojených státech.Existují už také knihy, které poskytují podobné informace. Proč je tedy tento ájurvédský úhel pohledu hodnotný? Jaké praktické použití má tato kniha pro ženy?

Ájurvéda je tím nejúčinnějším systémem, který jsem kdy používal. To samo o sobě je důvodem nahlédnout do ní hlouběji. Nicméněskutečným přínosem pro ženy je to, že ájurvéda velmi jedinečným způsobem chápe anatomii ženského těla. Toto chápání zahrnuje nejen fyzické XVIII

Ájurvédská léčba pro ženy

a  energetické tělo, ale také emoce, mysl a  ducha. Právě takový přístup

mohl uchránit mou rodinu před zmatkem a výsledným rozvratem.

Ájurvéda pokrývá biochemický model alopatie (mechanické západní medicíny), homeopatii, naturopatii (přírodní léčbu), vibrační terapie, práci s  tělem a  další subtilní terapie. Žádný z  těchto systémů či metod však nedokáže obsáhnout ájurvédu, protože ta je příliš rozsáhlá. Ájurvéda chápe, a pokud je to přiměřené, používá tyto ostatní metody, jež jsou však samy o  sobě z  pohledu ájurvédského chápání života omezené ve  svém přístupu.

Když se zabývám nějakou léčbou, na začátku hledám systém, který se mnou bude nakládat jako s jedincem – takový, jenž mě respektuje jako člověka. Ájurvéda vás respektuje nejprve jako člověka a na druhém místě jako ženu. Neexistuje žádný jediný léčebný postup pro nepravidelnosti menstruačního cyklu. Patřičná metoda závisí na tom, kým jste,a na souvislostech vašeho života.

Tento starobylý ájurvédský přístup v současnosti používají mnozíholističtí lékaři. Ájurvéda však zasahuje hlouběji. Je to jediný systém, jenž má vysoce propracovanou logickou strukturu na  podporu svého cháání odlišné podstaty jednotlivých lidí a  tedy i  jejich léčby. Tato teorie se nazývá tridóšická a tvoří základ ájurvédského systému. Jakmile tento systém použijete, začnou vám být jeho přednosti zřejmé. Tridóša vám nejen umožní účinně a s mnohem větší přesností zvolit bylinné léčebné prostředky, jež jsou pro vás vhodné, ale také si můžete sestavit svůjstravovací režim na základě informací na hlubší úrovni, než je biochemický výživový model.

Například běžná bylina doporučovaná mnoha ženám – andělika lékařská (angelica archangelica) – působí tak, že zlepšuje krevní oběh (mimo jiné), a  je tudíž známá jako prostředek na  podporu a  regulaci menstruace. Pokud je však tato bylina používána v souladu s ájurvédskou

XIX

Úvod

farmakologií, bude se její užívání výrazně lišit podle konkrétní pacientky.

To je významným důvodem, proč různé ženy mají s užíváním jedné a té

samé rostliny odlišné výsledky. Ájurvéda je schopná poskytnout instrukce

ohledně přesného používání a rozličných účinků rostlin.

Tentýž způsob uvažování platí i pro stravovací programy. Proč jeden stravovací plán funguje vaší kamarádce, vám ale ne? Stačí se jen trochu lépe dívat, abychom zjistili, že jsme každý jiným typem jedince. Takže každý stravovací, výživový nebo léčebný systém, jenž nebere v úvahu vaši jedinečnost, je ze své podstaty omezený. Výjimka nastává tehdy,nechcete-li být odpovědní za své vlastní zdraví a tuto odpovědnost – a také sílu – přenecháváte jinému člověku z lékařské komunity.

Bezdůvodné zříkání se vlastní moci a důstojnosti ve prospěchlékařské komunity (která vás k  tomu, abyste se vlastní odpovědnosti vzdali, vybízí) také nastává v souvislosti s komerčním aspektem společnosti. Ženy představují obrovskou ekonomickou sílu a coby skupina jsou cílem komerčních zájmů ve  snaze o  vytváření stále nových trhů. Jedním prostým příkladem této skutečnosti bylo v  polovině šedesátých let zavedení produktů pro vaginální odér – dříve neznámý „problém“. Ženy byly bombardovány reklamami, které je měly dovést k přesvědčení, že tento výrobek „potřebují“. Z ájurvédského pohledu takové produkty narušují přirozené prostředí v  pochvě a  ve  skutečnosti způsobují nerovnováhu, jejímž důsledkem jsou silný odér, vaginální infekce nebo infekcemočových cest.

Toto je jen jeden z  obrovského množství projektů podporovaných masovým marketingem, jež omezují osobní moc a zdraví ženy. Nejlepší reakcí na tuto realitu dnešní společnosti není reakcionářský přístup, ale spíš přirozená inteligence. Vzdělávejte se v  mnoha alternativách, které existují v přírodní medicíně a léčebných postupech. Začněte být ostražité vůči tržním manipulacím a  vybírejte si produkty proto, že se líbí vám,

XX

Ájurvédská léčba pro ženy

ne  kvůli tomu, že je používají všichni ostatní. V  péči o  zdraví je tento

trend až děsivý. Buďte velmi opatrné při volbě terapeutické léčebné linie

a velmi pečlivě si zjišťujte její známé vedlejší účinky. Pak si musíte dovodit

neznámé nebo nepublikované vedlejší účinky prostřednictvím zkoumání

zkušeností jiných lidí. Tyto účinky často bývají nevýrazné a subjektivní,

což je činí tím nebezpečnějšími, protože kvůli nim se kvalita vašehoživota snižuje a vaše štěstí se vytrácí.

Ve  vědění je síla a  moc. Osobní síla vám dává odpovědnost za  vaše

vlastní tělo. Jak byste mohli činit inteligentní rozhodnutí o svém zdraví

bez vědomostí? Proč byla hysterektomie tou nejčastěji prováděnouoperací ve Spojených státech po celé desetiletí? Může být skutečně pravda, že

jedna třetina žen ve Spojených státech je tak nemocná, že je potřeba, aby

jim byly odstraněny reprodukční orgány? Není příznačné, že tato konkrétní operace byla deset let tou nejlukrativnější procedurou pro lékaře

a dodavatele zdravotnického materiálu?

Nedávno zveřejněné informace v Journal of the American MedicalAssociation (Časopis Americké lékařské asociace), (jaro, 1998) uvádějí, že více

než sto tisíc pacientů umírá každý rok v  nemocnicích kvůli účinkům

schválených farmaceutických léčiv. Tato studie také upozorňuje na to, že

další dva miliony lidí následkem schválené medikace vážně onemocní.

Studie zahrnovala pouze léčiva používaná v nemocničních zařízeních,nikoli ta, která pacientům předepisují k užívání soukromí praktičtí lékaři.

Oproti tomu nejsou za posledních třicet let podle American Association

of Poison Control Centers (AAPCC) (Americká asociace středisek pro

kontrolu jedů) a Food and Drug Administration (FDA) (Dozor nadpotravinami a léčivy)

1

ve Spojených státech známa žádná úmrtí v důsledku

medicinálního užívání bylin. Bez vědomostí nemáte žádnou moc.Ájurvéda poskytuje vědomosti, odpovědnost, osobní sílu a snadnou, praktickou

metodu péče o vlastní osobu. Tato kniha se snaží představit alternativu

XXI

Úvod

mechanickým lékařským systémům a také dodat hlubší rozměr„přírodním“ formám medicíny. Dívá se také na sociální roli, jež formuje a ovládá

ženy, a na to, jak se starají o svá těla. Ájurvéda jako systém pracuje nejprve

na nápravě základních metabolických nevyvážeností, aby bylo možnézabývat se příznaky. „Přírodní“ medicína, jež se zabývá pouze symptomem,

je ve svém přístupu stále mechanická. Tato kniha se pokouší tytoinformace vysvětlit a posílit vás vědomostmi.

Tím nejvyšším cílem ájurvédy není zdraví, ale mír – ve svém nejširším smyslu mír mysli a  mír ve  vaší duši. To je cílem celého lidstva. Zdraví přijde tehdy, vládne-li mír v  duši a  v  mysli, ale zdraví s  sebou nemusí nutně přinést mír. Nemoc je v ájurvédě vnímána jako nesoulad mezi vaší duší a myslí. Fyzické problémy často bývají důsledkem tohoto nesouladu. Ájurvéda vám pomáhá najít zdraví na všech úrovních. Mír či klid je tím, co může ájurvéda vnést do života ženy každého věku. Jestliže není klid, jestliže není štěstí, může skutečně existovat zdraví?

Bylo břemeno, které moje matka nesla po  většinu svého dospělého života, nemocí, nebo výtvorem společnosti a medicínských znalostítehdejší doby? Bohužel se jednalo o důsledek absence znalostí ve společnosti a v lékařské profesi tehdejší doby. Tato kniha představí jasným způsobem zmiňovaný případ a ukáže vám, jak předejít tomu, aby se stejná tragédie stala vám nebo vašim blízkým. Tato kniha používá ájurvédský model, aby představila jiný úhel pohledu na péči o ženské zdraví. Z mýchprofesionálních zkušeností vyplývá, že tato metodologie nejen že funguje, alefunguje trvale a důkladně a bez vedlejších účinků. Má oporu v pěti tisících letech klinických dat a zkušeností. Je to součást vědy o životě, ájurvédy.

ČÁST PRVNÍ

ÁJURVÉDA A VY

KAPITOLA PRVNÍ

Ájurvédský náhled

Tato Deví Tripura, jež je vědomým jádrem

srdce, a proto zná každého důvěrně,

hbitě zachraňuje své neochvějné vyznavače ze chřtánu smrti poté,

co se projevila v jejich srdci.

- Tripura Rahasja

Při procházení mnoha různými knihami, články a  studiemi o  ženském

zdraví si člověk začne naléhavě uvědomovat, jak často je v nich použita

následující fráze: „Přesné příčiny této poruchy nejsou známé.“ Tato věta

nebo jí podobná vyjádření jsou dostatečným důvodem ke zkoumáníájurvédského náhledu.

Ájurvéda používá mnohem důmyslnější přístup k chápání funkcíženského těla než v dnešní době obecně rozšířený materiálnía psychologický pohled. Jak fyzická věda v medicíně, tak mentální věda v psychiatrii jsou ochotné připustit, že ohledně lidské bytosti je toho ještě hodně, co je nutné se naučit. Může to být kvůli tomu, že metodologie používaná k chápání lidí je založená na pochybných základech.

Ájurvédský systém není žádným kouzelným lékem na  všechny problémy lidstva. Nabízí však kompletně odlišný přístup k přírodě, než jaký podporuje současný společenský systém. V tomto ohledu ájurvéda nabízí ženský přístup k životu a všemu, co je jeho součástí. Ájurvéda jevšezahrnujícím přístupem, jenž je nepodmíněný, nezávislý jako Matkapříroda neboli archetyp Bohyně přírody. Ájurvéda nemá důvod k odsuzování

Ájurvédská léčba pro ženy

čehokoli, co se vyskytuje v  přírodě, protože by to bylo odsouzením jí

samotné.

Ájurvéda je ženská ve  všech aspektech a  způsobech terapie. Používá všechny známé léčebné systémy a  přírodně se vyskytující substance k léčení všech známých forem nemocí. Její přístup je však vždy nerušivý a nenásilný. Nikdy se nesnaží někomu ublížit nebo někoho poškodit, ale raději usiluje o  harmonii a  mír chápáním tří velkých principů Bohyně přírody – života, světla a lásky. Tyto tři principy se v ájurvédském systému nazývají tridóša a  představují principy pohybu, transformace a soudržnosti na projevené úrovni existence.

Coby obraz Božské matky ájurvédská medicína pečuje a stará se bez posuzování s  použitím přísné kázně milující matky ke  korigování špatných návyků a  k  vyučování návyků, jež jsou v  harmonii se širším fungováním univerza. Nikdy však není invazivní nebo agresivní. Může nás děsit a  posilovat svou mocí, může nás ohromit svou nezměrností a dokonalostí. Nejvíc ze všeho nás ale ájurvéda naučí míru a  tomu, jak žít v harmonii se sebou samými i s ostatními. Takový je ájurvédský náhled.

Moudrost ájurvédy nám ukazuje skryté příčiny, jemné fungování těla, mysli a duše. S tímto vnímáním je odhalována jednota životaa roztříštěné vnímání mechanické doby je postaveno na své pravé místo, nikoli do  role pána, ale pomocníka života. V  ájurvédské medicíně se Božská matka odhaluje těm, kteří k ní přicházejí s láskou a prospěchem druhých na  mysli. Svým vlastním jazykem odhaluje zdroj nemoci. Ájurvéda je jejím jazykem. Abychom jí porozuměli, musíme se naučit něco o  tom, jak vlastně funguje.

KAPITOLA DRUHÁ

Vy jako individuální žena

Pak uvědomiv si, že ryzí vědomí přebývající jako Já je

právě ona Tripura,

procitl do všeobsahujícího Jediného Já a byl osvobozen.

- Tripura Rahasja

Zásadním přístupem ájurvédy je to, že všechno je navzájem propojené.

Nic v univerzu ani v lidském těle není oddělené, samostatné, nezávislé.

Dalším základním tvrzením ájurvédy je, že vnější univerzum se odráží

ve vnitřním univerzu lidského těla. Vše je navzájem propojenéa současně každá jednotlivost je jedinečná. Každá část přispívá svou specifickou

kvalitou do  celku, ať se jedná o  jednu buňku v  játrech, lidskou bytost

na planetě Zemi, nebo hvězdu na nebi.

Základem pro ájurvédský systém je tedy koncept individuality. Ájurvéda pracuje pouze s jednotlivci. Toto chápání jedince je všakzasazené do kontextu celku neboli Matky přírody. V ájurvédě slovo Prakrti znamená „Matka příroda“ – tedy ta ženská kvalita, jež umožňuje formě se projevovat. Doslova to znamená „příroda“ a zahrnuje jedinečnékvality všeho.

Abyste mohli ájurvédský systém používat, je potřeba, abyste měliurčité základní znalosti o tom, jak ájurvéda určuje vaši individualitu.V tomto smyslu to neznamená, že by vás zařazovala do  nějaké kategorie jako člověka. Ájurvéda se spíš snaží pochopit, jak váš organismus funguje, jak funguje váš metabolismus, vaše mysl...

Ájurvédská léčba pro ženy

Porozumění tomu, jak naše tělo a mysl fungují, je osvobozující.Vymaňuje nás ze stereotypů společnosti, z podmiňování, z mylnýchpředstav a soudů, které jsme si možná ohledně sebe vytvořili. Ájurvéda chápe, že každý člověk se rodí s nějakou základní přirozeností, jež se nemění.Porozumění vlastnímu vrozenému či genetickému nastavení vás osvobozuje od všech ostatních konceptů. Tato informace je posilující. Vaše vrozená podstata neboli konstituce se v  sanskrtu také nazývá prakrti. V  tomto případě se však nejedná o kosmickou Matku přírodu (také Prakrti), ale individualizovanou přirozenost. Slovo prakrti při všech použitích v této knize hovoří o vrozené konstituci člověka.

Ájurvéda také chápe, že tělo je proměnlivé podstaty. V  sanskrtu se tomu říká vikrti, což znamená „to, co zakrývá prakrti“. To naznačujepřechodný stav těla a mysli. Když jsem například nachlazený, je topřechodný, nerovnovážný stav. Neznamená to změnu v mé vrozené konstituci, jež zůstává neměnná, když přes ni nemoci přecházejí. Prakrti se v průběhu celého života nemění. Ve velmi vzácných případech může chronickáchoroba prakrti změnit a stát se aktuální podstatou člověka. Je to však velmi vzácné a obvykle smrtelné.

Jakmile jsou tyto dva odlišné stavy těla jasně chápané, je možnépokročit dál: naše konstituce se nemění, my se však nacházíme v  procesu neustálé proměny. Když je naše proměnlivá konstituce (vikrti) stejná jako naše konstituce vrozená (prakrti), jsme zdraví. Pokud se od sebe liší,nacházíme se ve stavu nerovnováhy. Tato nerovnováha může časempominout, nebo se z ní může stát „nemoc“.

Ájurvédská teorie je založená na předpokladu, že pokud rozumíte své vrozené konstituci, podniknete takové kroky, abyste v  první řadě předcházeli vyvinutí nerovnovážného stavu. Pokud už však nějakánerovnováha nastane, může chápání vaší konstituce rozhodnout o druzíchterapeutických prostředků, které byste si měli vybrat nebo je akceptovat.

Vy jako individuální čena – 2. kapitola

Ájurvéda také rozeznává dva odlišné typy vrozené konstituce – fyzickou a mentální. Starobylé texty říkají, že tyto dvě konstituce obvykle bývajístejné. Mnozí odborníci v dnešní době zjišťují – zejména na Západě – že toto pravidlo není tak neměnné, jako bývalo v minulosti. Zjišťujeme, že někteří jedinci mají mentální a fyzickou konstituci odlišnou. Jedná se siceo menšinu, ale v ženě, která se snaží určit svou diagnózu, to může vzbuzovat zmatek.

Pro neškoleného člověka je největším problémem zmatení mezivrozenou a  proměnlivou konstitucí. Moji klienti se často domnívají, že jejich přirozeným stavem je narušený stav – obvykle nějaká chronická situace – místo jejich stavu vrozeného, na  nějž v  průběhu času zapomněli. Budu se vám dále snažit objasnit rozdíly, abyste svůj vrozený stav dokázali snáz určovat.

Ájurvéda stanovuje vaši individualitu zjišťováním, která ze třípřírodních sil ve vašem organismu převládá. Tyto tři principy neboli síly byly objeveny prostřednictvím stovky let probíhajícího pozorování přírody. Tyto tři síly nejsou člověkem uměle vytvořené, nejedná se ani o  teorie nebo koncepty. Ovládají vnější prostředí a vše projevené – ať už jimrozumíme, nebo ne. Jedná se o primární síly Matky přírody, v základě ženské podstaty, a nejsou přímo pozorovatelné, přestože můžete sledovat jejich fungování a účinky v těle i v přírodě.

Těmito třemi silami jsou pohyb, transformace a  soudržnost. Jejich jména v sanskrtu jsou váta (ta, jež pohybuje), pitta (ta, jež transformuje) a kapha (ta, jež spojuje). Říká se, že k  pochopení těchto tří dóš neboli „humorů“ (viz humorální teorie ze starořecké medicíny, pozn. překl.) či sil je potřeba, aby je člověk studoval osm let, protože se jedná o pohyby Matky přírody v projeveném světě. Tyto tři principy se kombinujía vytvářejí deset různých typů lidí. Tradičně bývá rozlišováno sedm typů, ale pro naše účely zajistí deset typů větší srozumitelnost. Hlavní vlastnosti těchto tří dóš jsou uvedené v tabulce č. 1 (viz str 8).

8

Ájurvédská léčba pro ženy

Tabulka č. 1: Hlavní vlastnosti tří dóš

Tyto dóši se kombinují následujícím způsobem, a vytvářejí tak deset typů:

váta pitta/váta

pitta pitta/kapha

kapha kapha/váta

váta/pitta kapha/pitta

váta/kapha váta/pitta/kapha

Více informací na toto téma najdete v mé knize Practical Ayurveda(Prak

tická ájurvéda).

1

Ájurvéda je velmi rozsáhlé téma a vše, co si o nípřečte

te, pro vás bude cenné. Velmi dobrou knihou, která pojednává o tomto

tématu, je Prakruti: Your Ayurvedic Constitution (Prakrti: vaše ájurvédská

konstituce) od dr. Roberta Svobody.

2

Základní fyzický popis těchto deseti

různých kombinací je následující:

1. Váta: Ženy typu váta jsou štíhlé a buď vysoké, nebo malé. Nepřibírají

na váze a mají malou nebo žádnou tukovou tkáň. Mívají velmi tenké paže

a  nohy. Jejich vlasy bývají suché, stejně jako pokožka. Jejich pleť může

být poměrně tmavá, případně se mohou snadno opalovat; snědá barva

po opálení u nich ale může zase rychle zmizet. Často mívají hnědé nebo

temné oči. Jejich krevní oběh bývá slabý nebo proměnlivý, stejně jako

DÓŠA VLASTNOSTI CHARAKTERISTIKA

Váta

Pitta

Kapha

studená, suchá, lehká,

nepravidelná, rychlá

horká, olejnatá, lehká,

pronikající, pohyblivá

studená, olejnatá, těžká,

pravidelná, pomalá

(jako vítr)

(jako oheň)

(jako voda)

1

Atreya, Practical Ayurveda: Secrets of Physical, Sexual @ Spiritual Health (Praktická ájurvéda: Tajemství fyzického,

sexuálního a spirituálního zdraví), (York Beach, ME: Samuel Weiser, 1998

2

Dr. Robert Svoboda, Prakruti: Your

Ayurvedic Constitution (Prakrti: Vaše ájurvédská konstituce), (Albuquerque, NM: Geocom, 1989)

9

Vy jako individuální čena – 2. kapitola

jejich imunitní systém. Často mívají nepravidelnou menstruaci se slabým

krvácením a ostrou bolestí nebo křečemi.

2. Pitta: Ženy typu pitta bývají střední postavy a výšky. Obvyklenena

bývají na váze do šestatřiceti až devětatřiceti let, a i tehdy pouze několik

kilogramů. Mívají větší množství tukové tkáně, dost na  to, aby dávala

tělu tvar, ne však příliš mnoho. Jejich vlasy bývají lehce mastné a mohou

šedivět už v nízkém věku. Jejich pokožka bývá mírně mastná se sklonem

k infekcím nebo uhrovitosti, a to i později v dospělém věku. Jejichpokož

ka může být světlá nebo načervenalá; v obou případech se při opalování

snadno spálí. Jejich vlasy bývají světlých odstínů a  náchylné ke  tvorbě

lupů. Oči mívají obvykle světlé barvy – modré, zelené nebo šedé. Jejich

krevní oběh je dobrý. Jejich imunitní systém je běžně dobře fungující.

Menstruaci obvykle mívají silnou s temně červenou krví, někdyprováze

nou bolestí. Mohou míst sklon k vaginálním nebo močovým infekcím.

3. Kapha: Ženy typu kapha bývají větší než předchozí dva typy. Buď

mohou být vyšší, nebo menší, mívají ale silnější kosti a  těla. Ze všech

typů jsou fyzicky nejsilnější. Mohou mít normální nebo nadměrnou

hmotnost. Nicméně vždy mají tendenci snadno přibírat na váze, a tak si

celý život musí hlídat své stravovací návyky. Mají sklon k silnějším pažím

a nohám než ostatní typy. Mívají nejkvalitnější pokožku a vlasy, obojíleh

ce mastné, ale se zdravým leskem. Jejich pokožka bývá světlá nebo bělavá,

ale opalují se dobře a rovnoměrně a opálení si dlouho udržují. Jejich oči

mohou mít jakoukoli barvu, ale nejčastěji bývají nahnědlé. Často mívají

špatný krevní oběh. Mají nejsilnější imunitní systém. Jejich menstruace

je velmi pravidelná, se střední intenzitou krvácení, obvykle doprovázená

malou nebo žádnou bolestí. Pokud je bolest přítomná, bývá tupá a silná.

Bývají náchylné ke kumulaci, jež může vyústit ve fibroidy a tumory.

10

Ájurvédská léčba pro ženy

4. Váta/pitta: Tyto ženy obvykle bývají méně hubené než čisté typy

váta, mohou mít ale tělo typu váta. Kůže je jasným indikátorem, jestli

je přítomná pitta – je mastná a často náchylná k uhrům nebo infekcím.

Jejich vlasy mohou být jemné a suché (váta) nebo mastné a s lupy (pitta)

nebo směsí obou typů. Tyto indikace vám pomohou zjistit, jestli se jedná

o  kombinaci váty a  pitty. Typy váta mívají nepravidelný krevní oběh;

typy pitta mají dobrý krevní oběh. Typy váta/pitta mají tendenci kolísat

mezi oběma stavy. Menstruace u nich bývá nepravidelná, někdy bolestivá

a s nepravidelnou intenzitou – někdy silná, jindy slabá.

5. Váta/kapha: Tyto ženy mívají tělo buď typu váta, nebo štíhlejší

kapha. Obvykle bývají spíš menší než vyšší. Pokud je váta výrazněj

ší, mívají sklon spíš k  tělesnému typu váta. Dobrým indikátorem je

jejich kůže: je mastná, nebo suchá? Štíhlejší typ s mastnou pokožkou

a žádnými záněty je dobrým indikátorem váty/kaphy. Váta/kapha typy

mívají špatný krevní oběh se studenýma rukama a  chodidly. Jejich

menstruace bývá pravidelnější a méně bolestivá; intenzita jeminimál

ní nebo mírná.

6. Pitta/váta: Tyto ženy mívají světlejší pokožku, povětšinou tenkou, ale

s mastnější pletí a vlasy než u typů váta/pitta. Bývají náchylnějšík zarud

lé pokožce a pupínkům. Na slunci se snáz spálí. Jejich menstruace bývá

silnější s  méně nepravidelnostmi, jsou ale náchylnější k  infekcím nebo

podráždění v pochvě.

7. Pitta/kapha: Tyto ženy mají silnou tělesnou konstrukci s dobře

vyvinutými svaly. Bývají větší než ostatní typy pitta, nemusejí být

ale nutně tlustší. Je to velmi dobrá konstituce pro atletiku i ostatní

sporty (přestože cvičení je vhodné pro všechny typy). Mohou mít

11

Vy jako individuální čena – 2. kapitola

problémy s matnými vlasy nebo pletí a mívají občas problémy sezá

nětlivostí. Jejich krevní oběh je dobrý. Menstruaci mívají spíšsilněj

ší než slabší, ale pravidelnou s malou nebo žádnou bolestí. Někdy se

u nich mohou objevovat infekce, jako například kvasinková infekce

s hlenovitým výtokem.

8. Kapha/váta: Tyto ženy jsou větší než ostatní duální typy obsahující

vátu. Mají kvalitní pokožku a  vlasy. Mohou mít bledou pleť. Váta má

sklon se projevovat v  podobě nepravidelností v  těle nebo mysli. Někdy

mohou mít suchou kůži. Menstruace je pravidelná se slabým krvácením.

Čas od času se může objevovat bolest, stejně jako blokády a hromadění

v podobě fibroidů a cyst.

9. Kapha/pitta: Tyto ženy jsou větší než ostatní duální typy s  pittou.

Pokud jsou v dobré kondici, bývají silné a s velkou vytrvalostí. Totospo

jení jim dává lepší krevní oběh, než mívají čisté typy kapha. Menstruace

je pravidelná, se silnějším krvácením než u čistých typů kapha. Obvykle

se u nich nevyskytuje bolest, ale mívají sklon k infekcím, jako jsounapří

klad kvasinkové infekce, a k hromadění.

10. Váta/pitta/kapha: Tradičně se o tomto typu říká, že je velmivzác

ný a projevuje dokonalou rovnováhu tří dóš. Podle starých textů však

tyto typy nemusejí odpovídat definici dokonalé krásy, protože obvykle

znamenají velké, silné tělo s notnou dávkou polstrování. Tento typ se

vyskytuje opravdu výjimečně, já osobně jsem se za  mnoho let praxe

v  Evropě setkal jen s  jednou nebo dvěma takovými ženami. Říká se,

že bývají nejsilnější a  mívají největší vytrvalost ze všech typů. Jejich

menstruace je vyrovnaná se slabým krvácením a nezpůsobuje jim žádné

fyzické problémy.

12

Ájurvédská léčba pro ženy

Každá z těchto deseti konstitucí má odlišné emocionální a fyzické kvality,

některé pozitivní a jiné destruktivní a problematické. Zde jsou uvedeny

pozitivní vlastnosti jednotlivých konstitucí:

1. Váta: Váta je kreativita; je to intuice. Váta je abstraktní a  nestabilní,

proměnlivá a  přizpůsobivá. Váta je přítomná u  každého umělce jakého

koli oboru; je to inspirace. Poskytuje přizpůsobivost a  je družná, byť ne

nezbytně na hluboké úrovni. Obohacující jsou pro ni cestování a pohyb.

Taková žena potřebuje vícero aktivit, jimž se věnuje s radostí. Pokud jsou

v rovnováze, mívají ženy typu váta slabé a bezproblémové cykly, obyčejně

kratšího trvání – 24 až 27 dní a trvající 2 až 4 dny. Bolest se u nichnevy

skytuje, stejně jako emocionální výkyvy. První den menstruace se u nich

může projevovat určitá únava. Jejich život je hojností oplývající a radostný.

2. Pitta: Pitta je energií projevování věcí. Je aktivní a motivovaná.Hledá

ní je velmi důležité, stejně jako vědomosti a chápání podstaty věcí.Zvída

vá mysl je ze své podstaty pitta. Pitta je rozlišovací schopností mysli. Ženy

typu pitta jsou schopné předávat své chápání druhým a  pomáhat lidem

k  jejich vlastnímu poznání. Rády vytvářejí věci a  dávají idejím podobu.

Jsou zanícené a motivované. Jsou plné života a těší se z interakcí života,

potřebují však zůstávat nezávislé. Potřebují a vyhledávají odpovědnost.Je

jich mysl potřebuje být stimulovaná prostřednictvím studování a hledání.

Pitta je energií k iniciování věcí. Pokud jsou ženy typu pitta v rovnováze,

mívají pravidelné cykly se silnějším krvácením než ostatní typy. Bolest

a emocionální výkyvy se však u nich nevyskytují. Život je vzrušujícía váš

nivý. Jejich menstruace mívá průměrnou dobu trvání, tedy tři až pět dní.

3. Kapha: Kapha je energií soudržnosti. Spojuje a poskytuje vlastnosti

zvlhčování, rovnováhy a  stability. Kapha je základem těla a  mysli pro

13

Vy jako individuální čena – 2. kapitola

všechny typy, protože poskytuje potřebnou vyrovnanost. Z  toho dů

vodu je kapha kvalitou stability mentální i  emocionální. Ženy typu

kapha jsou archetypem Božské matky a vyzařuje z nich nepodmíněná

láska. Je-li vyrovnaná, je kapha oddaností k  Bohu neboli k  životu

samotnému. Láska je vyrovnávající kvalitou přírody a kapha jetou

to láskou v  neosobním smyslu. Lidé typu kapha se málo pohybují

(z místa na místo) a dávají přednost tomu zůstávat ve známémpro

středí. To jim umožňuje překypovat jejich nejlepšími vlastnostmi.

Ve vyrovnaném stavu jsou nejspolehlivějšími a nejméně na sebeori

entovanými ze všech tří základních typů. Rádi jsou ve  společnosti

jiných lidí a potřebují to ke svému životu; dávají přednost několika

hlubokým vztahům před velkým množstvím vztahů povrchních.Ro

dina je pro ně velmi důležitá, a pokud jsou v bezpečí, rádi ji budují.

Méně než ostatní se zajímají o intelektuální záležitostia upřednost

ňují emocionální vztahy se živými bytostmi – rostlinami, zvířaty

nebo lidmi. Když jsou ženy typu kapha vyrovnané, mívají velmipra

videlnou a  slabou menstruaci bez bolestí a  emocionálních výkyvů.

Život je plný lásky a hojnosti. Jejich menstruace bývá nejdelší – tři

až sedm dní.

4. Váta/pitta: Tato kombinace obvykle činí ženu kreativní seschop

ností projevovat kreativitu v konkrétní podobě. Může to být v umění,

byznysu nebo jakékoli společenské profesi. Je to dobrá kombinace

pro učitelky. Obvykle bývají velmi zábavné, energetické a mají rády

změnu. Jejich cykly bývají pravidelné s normální intenzitou krvácení.

5. Váta/kapha: Tato kombinace činí ženy obvykle kreativní stabilněj

ším nebo konkrétnějším způsobem. Je pravděpodobnější, že se tatoten

dence bude projevovat spíš vůči lidem nebo zvířatům než vůči nějakým

14

Ájurvédská léčba pro ženy

abstraktním materiálním formám. Je zde velká síla intuice. Projevuje se

u nich přitažlivost k přírodě a všem živým bytostem. Cyklus u žen typu

váta/kapha bývá pravidelný s mírným krvácením.

6. Pitta/váta: Tato kombinace obvykle činí ženu vášnivější vůči životu

a  zájmům, které má. Bude se u  ní vyskytovat tendence být motivující

silou – energickým způsobem – pro ty, kdo ji obklopují. Je to také dobrá

kombinace pro učitelskou profesi nebo pomáhání druhým v  jakémkoli

druhu aktivity – emocionální, intelektuální nebo fyzické. Její cyklus bývá

pravidelný s normálním krvácením.

7. Pitta/kapha: Tato kombinace obvykle činí ženu motivovanou živo

tem. Vstupuje do života a žije ho. Chce domov a rodinu, věnuje se však

rozličným zájmům nebo profesím. Má velkou pracovní výkonnost. Její

cyklus bude pravidelný se stabilním krvácením.

8. Kapha/váta: Tato kombinace činí ženy obvykle živými a vese

lými, hovornými, přátelskými a  společenskými. Tato kombinace

má životní sílu k  přímému, hlubokému a  jasnému komunikování

s mnoha lidmi. Je starostlivá a intuitivní ve svém přístupuke dru

hým a  může být nadšenou organizátorkou druhých nebo různých

událostí. Vyskytují se u ní schopnosti řídit a vést lidi. Její cykly jsou

pravidelné a lehké.

9. Kapha/pitta: Tato kombinace obvykle činí ženu mocnou a  silnou.

Má schopnost dělat v životě cokoli, co si přeje. Má však sklony být více

lidumilná než materialistická, pokud se nachází ve  vyrovnaném stavu.

Bývá výrazně prospěšnou silou ve společnosti. Její cykly jsou pravidelné

se středním krvácením.

15

Vy jako individuální čena – 2. kapitola

10. Váta/pitta/kapha: Tato kombinace může ze ženy učinit archetyp

bohyně. Obvykle vyzařuje lásku k druhým, je však silná a disponujevel

kou silou vůle a brilantními intuitivními schopnostmi. Mívá pravidelný

menstruační cyklus a mírné krvácení.

Toto jsou destruktivní a problematické kvality jednotlivých konstitucí:

1. Váta: Pokud je váta v  nerovnováze, přináší depresi, stres, strach, úzkost

a  obavy. Nepravidelnosti se projevují v  celém těle i  v  mysli. Veškeré nervové

poruchy jsou důsledkem nerovnováhy váty. Menstruace se stává nepravidelnou

s ostrými bolestmi a křečemi před a v průběhu prvních dnů menstruace. Bolest

může být vysilující. Před menstruací je běžná sklíčenost. Pod vlivemextrémní

ho stresu nebo deprese může menstruace ustat. Vaginální suchost je způsobená

nerovnováhou váty. Před a po menses obvykle bývá přítomná únava.

2. Pitta: Pokud je pitta nerovnováze, způsobuje to frustraci,podráždě

ní, zlost, manipulativnost a žárlivost. Horko pitty s sebou nese veškeré

formy infekcí a zánětů v těle i mysli. Pokud je ponecháno bez léčení,

může spálit ducha. Menstruace se stává velmi silnou s  velkou ztrátou

krve, jež může vést k anémii, únavě a ztrátě energie. Před menstruací se

může objevovat bolest, byť ne tak ostrá jako u váty. Předtím, než ženě

začne menstruace, může pociťovat frustraci a zlost na ty, kdo jiobklo

pují. Jakmile menstruace začne, cítí žena velkou úlevu, může se ale také

cítit velmi unavená.

3. Kapha: Pokud je kapha v  nerovnováze, vznikají velké emocionální

potřeby a pocity nedostatku lásky a bezpečí. Typy kapha své emocein

ternalizují (neboli obracejí do  svého nitra) a  prostřednictvím nahroma

děných emocí samy sebe ničí. To může nabývat fyzické podoby tělesného

16

Ájurvédská léčba pro ženy

tuku, tumorů, fibroidů, cyst atd. Obvykle se vyhýbají projevování svých

pocitů, což vede k destruktivním fyzickým návykům. Jejich cyklus může

být narušovaný silnými emocemi, i  přesto však bude zůstávat pravidel

ný. Mívají sklon k  většímu emocionálnímu utrpení s  většími výkyvy

v pocitech viny, bezcennosti a selhání provázenými pocitem, že je nikdo

nemiluje. Vyskytuje se zde určitá tendence ke  hromadění tekutin před

začátkem menstruace. Kvůli zadržování vody mohou mít tyto ženyboles

tivá prsa. Mívají sklon ke stagnaci a netečnosti mysli a těla. Kvůli tomu

ztrácejí svou vitalitu.

4. Váta/pitta: Ve  stavu nevyváženosti se tento typ stává nevypočitatel

ným ve  svém emocionálním chování a  má sklon k  silným výbuchům

vášnivé povahy. Tyto ženy trpí nepravidelnou menstruací a záněty nebo

infekcemi. Mívají sklon k  bolestivosti prsou nebo bradavek, byť nepra

videlně. Vaginální suchost může být běžným jevem zejména ve  vyšším

věku. Před i v průběhu menstruace se u těchto žen může vyskytovatbo

lest přecházející z ostré do průměrné.

5. Váta/kapha: Pokud je v nerovnováze, může se tento typ stát silněde

presivním, a to sebedestruktivním způsobem; dochází přitomk interna

lizování deprese s pocitem nulové sebeúcty nebo pocitem viny. U těchto

žen se mohou projevovat emocionální výbuchy, ale obecně mívají pouze

sklon cítit se špatně bez nějaké skutečné vnější příčiny. Ponechányo sa

motě se mohou cítit sklíčeně nebo ještě hůř. Pokud jsou ale ve společ

nosti jiných lidí, cítí se jako neschopné. Jejich cyklus bývá nepravidelný

a na nějaký čas může úplně ustat, pokud se u nich projeví hlubokádepre

se. Může se u nich objevovat nadměrné množství hlenu nebo výtok, a to

nepravidelně, v závislosti na emocionálním stavu. Bolest bývá stěhovavá,

hluboká a tupá.

17

Vy jako individuální čena – 2. kapitola

6. Pitta/váta: Pokud je v nerovnováze, může tento typ cítit zlosta po

drážděnost a  být náchylný k  prudkým výbuchům. Ženy tohoto typu

mívají sklon vinit za všechno ostatní a spoustu záležitostí zbytečnězve

ličovat. Bývají náchylné k infekcím a zánětům v pochvě nebo močovém

měchýři. Infekce se mohou přesouvat z místa na místo a být obtížnělé

čitelné. Mívají nestálé emoce a  nepravidelné krvácení, ačkoli počet dní

mezi jednotlivými cykly může být stabilní. Bolest, pokud se vyskytuje,

bývá mírnější a těsně před a těsně po začátku menstruace. Výkyvy zlosti

nebo frustrace mohou být provázeny depresí.

7. Pitta/kapha: Pokud jsou v  nerovnováze, mohou tyto ženy cítit po

drážděnost a frustraci. Mívají sklon k internalizování většiny emocí, které

prožívají, pokud je však někdo nebo něco vyprovokuje, jepravděpodob

ný příležitostný výbuch. Jsou náchylné ke  kvasinkovým infekcím nebo

jiným zánětlivým, infekčním výtokům. Jejich cykly bývají časověpravi

delné, ale obvykle silně emocionální a neklidné. Může se u nich objevovat

silné krvácení.

8. Kapha/váta: Pokud jsou v nerovnováze, prožívají tyto ženy obvyklese

bepopírající pocity bezcennosti doprovázené depresí. K výbuchům u nich

dochází zřídka, protože vše bývá obrácené do  nitra, ačkoli obecný pocit

opomíjení a nedostatku lásky může spouštět silné emoce. Před menstruací

mohou mít bolestivá prsa. Běžný bývá nadměrný výtok. Jejich cykly jsou

obvykle pravidelné, ale s  nepravidelnou intenzitou krvácení. Migrující,

tupá bolest je také běžná, a to buď před, nebo po začátku menstruace.

9. Kapha/pitta: Pokud je v  nerovnováze, může tento typ prožívat in

ternalizovanou zlost, která může být někdy promítána na bezprostřední

okolí. Obvykle se u těchto žen vyskytuje sebedestruktivní chování, jež je

Ájurvédská léčba pro ženy

drženo uvnitř, stejně jako nahromaděná frustrace životem nebo láskou.

Před začátkem menstruace je u nich běžné zadržování vody. V pochvě se

mohou často vyskytovat problémy spojené s hromaděním a zánětlivostí.

Jejich cyklus bývá obvykle pravidelný ohledně počtu dní, nikoli však co

se týče emocí nebo intenzity krvácení, které má tendenci být silné.

10. Váta/pitta/kapha: Pokud není v rovnováze, mohou se u tohoto typu

projevovat problémy jakékoli ze tří dóš. Protože váta je tou nejméněstabilní dóšou, bývá to obvykle ona, kdo způsobuje nepravidelnosti v čase

nebo emocích. Může zapříčinit zastavení menstruačního krvácení nebo

jakoukoli formu suchosti a emocionální sklíčenosti. Pitta budezpůsobovat záněty a nadměrné krvácení doprovázené zlostí nebo frustrací. Kapha

bude způsobovat zadržování nebo hromadění tekutin či hlenuprostřednictvím sebedestruktivních nebo internalizovaných emocí.

Všimněte si, že ve stavu rovnováhy má každý z konstitučních typůbezproblémovou a pravidelnou menstruaci. Někdy se první den nebo dva může

při menstruaci objevovat únava. Pokud se však podíváte na stavynevyváženosti, zjistíte, že každý z těchto typů může prožívat nějaký druh problémů.

Je třeba chápat, že podle ájurvédy bývá váta příčinou většiny nemocí, a  to kvůli své nestabilní povaze. Ještě víc to však platí pro reprodukční a hormonální problémy. Nějaké narušení váty je přítomné ve všech formách menstruačních, premenstruačních, premenopauzálních a postmenopauzálních problémů. To platí i  v  případě, že nemáte vátu obsaženou ve  své konstituci. Náprava váty je tedy součástí každého druhu léčebné terapie.

Velmi často bývají menstruační problémy způsobené pouzepřechodnými faktory (vikrti), jako je například stres nebo šok. Ty vyvádějí váta dóšu z  rovnováhy a  způsobují problémy, jak je vysvětleno v  následující kapitole. Pro tuto chvíli je podstatné, že můžete prožívat symptomy dóši,

19

Vy jako individuální čena – 2. kapitola

jež  není dominantní ve  vaší vrozené konstituci. Jedinou jistou cestou jak

zjistit, jestli prožíváte nerovnováhu ve  své vrozené konstituci (prakrti),

nebo své proměnlivé konstituci (vikrti), je navštívit odborníka. To platí

obzvlášť, pokud jste jeden z duálních typů, protože v takovém případě je

obtížnější určit, jaká je vaše vrozená podstata.

Existuje jeden velmi užitečný trik, který vám může pomoct poznat

vlastní vrozenou konstituci. Do zrcadla se podívejte na svůj jazyk. Velmi

široký, mohutný jazyk je podstatou kapha a  velmi úzký jazyk je váta.

Jazyk typu pitta nepřesahuje vnější okraje zubů – svou šířkou je mezi

ostatními dvěma typy. Smíšené konstituce jsou mezi čistými typy, tedy

například jazyk typu pitta/kapha bude širší než jazyk typu pitta a užší než

typ kapha. Toto je jednoduchý, ale velmi účinný způsob, jak poznat svou

vrozenou konstituci. 21

KAPITOLA TŘETÍ

Ženská anatomie podle ájurvédy

I ti nejskvělejší mezi muži propadli

zvyklosti usilovat o potěšení od ženy,

protože všichni ji považují za to nejlepší loviště pro rozkoš.

- Tripura Rahasja

Ájurvédský náhled na lidské tělo je zcela jedinečný. Chápání, které nám

ájurvéda předkládá, je užitečné nejen pro diagnostikování a  léčbu, ale

také pro pochopení ústředních příčin nemoci.

V ájurvédě existuje takové vnímání ženské anatomie, které je obzvlášť užitečné pro pochopení mnoha běžných problémů spojovanýchs menstruací. Mnohé z těchto těžko postižitelných problémů se vyjasňují,jestliže jsou nahlíženy z  ájurvédského úhlu pohledu. Tato kapitola se snaží čtenářkám předložit nové chápání ženského těla.

Je zajímavé, že ájurvédská medicína neměla žádné morálníproblémy s pitváním lidského těla před rozmachem buddhismu kolem roku 400 před naším letopočtem. Ájurvédská medicína měla také první lékařskou univerzitu na světě a přicházeli se tam vzdělávat učenci ze všech civilizací. Jednou z jejích specialit byla chirurgie. Lékařiv dávných dobách museli často léčit lidi zraněné ve válkách nebo přirůzných nehodách. Ájurvéda je tedy velmi dobře obeznámenás fyzickými elementy lidského těla. Kromě normální fyzické anatomie, kterou ájurvéda uznává a používá, chápe lidské tělo jako složené z jemnějších součástí. Mezi ně patří:

Ájurvédská léčba pro ženy

- tři dóši (humory)

- patnáct dílčích dóš (pět subtypů pro každou z primárních dóš)

- sedm dhátu (sedm tkáňových úrovní těla)

- šestnáct srótamsi (šestná



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist