načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

kniha + DVD: Adobe Premiere Pro CS3 -- Oficiální výukový kurz - Adobe Creative Team

Adobe Premiere Pro CS3 -- Oficiální výukový kurz
-15%
sleva

kniha + DVD: Adobe Premiere Pro CS3 -- Oficiální výukový kurz
Autor:

Ať už se k Adobe Premiere obracíte jako videoamatér(ka) s cílem naučit se sestříhat a upravit svoje videonahrávky, nebo jako profesionální kameraman(ka) toužící spolehlivě a efektivně ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
Médium: kniha + DVD
Vaše cena s DPH:  497 Kč 422
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
14,1
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium: kniha + DVD
Rok vydání: 2008-06-19
Počet stran: 424
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: 424 stran : ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Adobe Premier Pro CS3
Vazba: brožovaná lepená
ISBN: 9788025121207
EAN: 9788025121207
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Ať už se k Adobe Premiere obracíte jako videoamatér(ka) s cílem naučit se sestříhat a upravit svoje videonahrávky, nebo jako profesionální kameraman(ka) toužící spolehlivě a efektivně ovládat nejmodernější software, jste na správné adrese! Oficiální výukový kurz je příručkou garantovanou samotnými tvůrci tohoto programu. V 19 lekcích se naučíte vše od natáčení a zachytávání videa přes první střih a práci se zvukem až po vytvoření DVD s autorizací a praktické využití nových funkcí. V jednotlivých lekcích budete vytvářet skutečné projekty, díky nimž své vědomosti a znalosti postupně rozšíříte a zdokonalíte. Autoři se v knize mimo jiné věnují těmto tématům: - Tipy, jak natočit co nejkvalitnější video - Rychlá kontrola a stažení záběrů přímo při natáčení s aplikací OnLocation - Příklady střihů, tvorba scénáře a použití přechodů - Upravování obrazu či barev, tvorba dynamických titulků - Vytváření prostorového zvuku či záznam a vložení komentáře - Vylepšení zpomaleného přehrávání pomocí přemapování času - Nové funkce pro video ve formátu HD - Vnoření videosekvence do obrázku rotujících novin - Praktické příklady projektů a export klipů do různých formátů Publikace byla pro verzi CS3 nově přeložena, všechny obrazovky a materiály ke cvičením jsou lokalizovány pro českého čtenáře. Text je doplněn příkazy pro systém Mac OS. Oficiální výukové kurzy vytvořené odborníky ze společnosti Adobe jsou světově nejvyhledávanějšími učebnicemi pro výuku tohoto softwaru. Pomohou vám poznat programy Adobe v akci a ovládnout je bez zbytečného tápání. Své dovednosti s nimi zdokonalujete krok po kroku, v postupech řešících vždy jasně danou činnost, efekt či problém a na profesionálních grafických materiálech, jež budou jedinečnou inspirací pro vaši práci. DVD obsahuje: - cvičné soubory k lekcím - názorné videokurzy (v angličtině) - barevné obrázky z knihy Kniha není náhradou oficiální dokumentace, podpory, aktualizací a dalších výhod registrovaných uživatelů programu Adobe Premiere. (oficiální výukový kurz)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Při úpravě videa se příliš často nesetkáte

s přechody typu Dissolve, Wipe apod.

Budete-li pozorně sledovat jakýkoli

televizní program, tak zjistíte, že

v podstatě veškeré úpravy se provádějí

čistým střihem bez přechodů. Vytvoření

videa sestříhaného bez dalších efektů

lze považovat za velké umění. Aplikace

Adobe Premiere Pro CS3 naštěstí

nabízí velkou škálu nástrojů a technik

pro střih videa.

vizuální scénář

střih překrytím

přichycení


5 Zpracování videa

čistým střihem

Témata probíraná v této lekci:

Hrubý střih pomocí vizuálního scénáře

Úprava klipů na časové ose

Práce s klipy na časové ose – přidávání, odebírání, přesouvání

Využití nástrojů na panelu Source Monitor

Úprava klipů na panelu Trim

Práce s dalšími nástroji pro úpravy Úvod Každé video se nejprve zpracovává střihem. Až později se přidávají přechody, efekty, texty, animace a vytváří se kompozice. Vytváření videa pouhým střihem je skutečné umění (ať již používáte speciální efekty či nikoli). Klipy musí na sebe logicky a plynule navazovat a musíte se vyvarovat trhaného střihu. V aplikaci Adobe Premiere Pro je k dispozici mnoho nástrojů a funkcí, které vám mohou při střihu pomoci. V závislosti naokolnostech můžete pracovat s panelem Trim, použít nástroj Ripple Edit nebo přesouvat klipy na časové ose a využívat při tom panel Source Monitor nebo modifi kátory kláves. V této lekci si všechny tytotechniky vyzkoušíte. Hrubý střih pomocí vizuálního scénáře Zřejmě už jste nějaký vizuální scénář v životě viděli. Filmoví režiséři a animátoři velmi často používají tabule, na něž připevňují fotografi e a kreslí náčrtky, aby si udělali představu o ději fi lmu a úhlech kamery. • • • • • •


110

Zpracování videa čistým střihem

LEKCE 5

Scénáře také pomáhají kriminalistům. V aplikaci Adobe Premiere Pro si lzeudě

lat základní představu o výsledném videu uspořádáním miniatur klipů na pane

lu Project. Všechny klipy pak můžete umístit na časovou osu na panelu Timeline

a provést jemnější úpravy.

Touto metodou je možné snadno odhalit prázdná místa videa, do nichž je třeba

zasadit další video nebo grafi cké objekty. Zároveň si také všimnete nadbytečných

částí a budete moci do sekvence rychle umístit velké množství požadovaných klipů.

Jestliže zjistíte, že je panel Project plný klipů, budou to právě scénáře, které vám

pomohou vytvořit si celkový náhled.

Po dokončení scénáře lze do sekvence na časové ose umístit několik klipůnajed

nou.

1 Spusťte aplikaci Adobe Premiere Pro.

2 Klepněte na ikonu Open Project, přejděte do složky Lekce 05 a poklepejte na

soubor Lekce 5-1.prproj.

Poznámka: Nastavení formátu projektu je DV-NTSC Standard 48kHz.

3 V prázdném prostoru panelu Project poklepejte myší (nebo zvolte příkaz File

Š Import) a ze složky Lekce 05 importujte všechny datové obsahy (kromě souborů

s projekty).


ADOBE PREMIERE PRO CS3 111

Ofi ciální výukový kurz

4 Na panelu Project vytvořte nový kontejner (klepněte na

tlačítko New Bin) a pojmenujte ho Scénář.

5 Poklepáním na ikonu kontejneru Scénář ho otevřete

v samostatném okně. Tento krok vám usnadní přesouvání

klipů do kontejneru.

6 Vyberte všechny klipy v hlavním kontejneru(neozna

čujte zvukový klip a soubor Sekvence 1).

7 Klepněte pravým tlačítkem myši (Windows) nebo

podržte klávesu Ctrl a klepněte (Mac OS) na libovolný

vybraný klip (musíte klepnout na název klipu, jinak zrušíte

výběr všech klipů). V místní nabídce vyberte příkaz Copy.

Poznámka: Po označení více klipů se příkazem Copyzko

píruje celá vybraná sada klipů.

8 Klepněte na záhlaví okna kontejneru Scénář (aby bylo

okno aktivní) a zvolte příkaz Edit Š Paste.

V kontejneru Scénář se zobrazí všech deset video sou

borů. Tyto soubory zůstanou rovněž na panelu Project,

protože jste je nepřetáhli myší, ale zkopírovali.

Poznámka: Video soubory jste zkopírovali a vložili do samostatného kontejneru

Scénář z toho důvodu, že některé z nich budete během této lekce mazat. Odstraníte je

tedy pouze z kontejneru Scénář. Na panelu Project vám však zůstanou.

9 V levém dolním rohu kontejneru Scénář klepněte na tlačítko Icon View. Zobrazí

se miniatury videoklipů.

10 Klepněte na ikonu nabídky kontejneru a potom zvolte příkaz Th umbnails Š

Large.


112

Zpracování videa čistým střihem

LEKCE 5

11 Změňte velikost okna kontejneru Scénář tak, abyste viděli všechny miniatury.

Uspořádání scénáře

V této části se naučíte uspořádat miniatury do logického sledu. Ukážeme vám také

názor jednoho člověka na toto logické uspořádání. Ještě předtím však proveďte

následující postup, abyste zjistili, co dokážete sami vytvořit. Mějte na paměti, že

kvůli plynulejším přechodům mezi klipy budete později některé klipy ořezávat.


ADOBE PREMIERE PRO CS3 113

Ofi ciální výukový kurz

Klepnutím postupně klipy vybírejte, zobrazujte je v prohlížeči miniatur apřehrávejte je klepnutím na tlačítko Play.

Rozhodněte, které klipy do této sekvence nepatří, a u zbývajících určete jejichpořadí. Vyhraďte si na to nějaký čas, ještě než budete v této lekci dále pokračovat. Čas

od času totiž budete muset klipy seřazovat.

Poznámka: Některá videa jsou malinko tmavá, takže se v prohlížeči miniatur obtížně

sledují. Jestliže vám prohlížení činí potíže, poklepejte na klip a spusťte ho na panelu

Source Monitor.

Zde je názor jednoho člověka na logické uspořádání klipů:

odpocitavani pri startu.mov

start zavodu.mov

cykliste zaber 1.mov

cykliste v zatacce.mov

cykliste zaber 3.mov

cyklista jede do zaberu.mov

cyklista slape do kopce.mov Následující klipy podle tohoto člověka do sekvence vůbec nepatří:

detail prehazovacky.mov (jde přeci jen spíše o závod samotný)

cykliste zaber 2.mov (až příliš podobný souboru cykliste zaber 2.mov)

cykliste zaber zdola.mov (je to úžasný záběr, ale jiného cyklisty) Návod na vytvoření doporučované sekvence: 1 Z kontejneru Scénář odstraňte nepotřebná videa: označte je myší a stiskněteklávesu Delete. Poznámka: Tyto klipy zůstanou v hlavním kontejneru na panelu Project.

Žádné zalamování řádků

V zobrazení ikon na panelu Project neexistuje žádná funkce, která by bylapodobná funkci zalamování řádků v textových editorech. Odstraněním klipů vytvoříte

v tomto zobrazení prázdná políčka. Nově přidané klipy se zařadí až za pravý okraj

panelu, a když změníte jeho velikost, klipy se této změně nepřizpůsobí. Tytoproblémy můžete vyřešit příkazem Clean Up umístěným v nabídce panelu.


114

Zpracování videa čistým střihem

LEKCE 5

2 Přesuňte zbývající klipy tak, aby jejich sled odpovídal výše uvedenému pořadí.

Klip přesunete do nového umístění přetažením myší. Tvar ukazatel se změní na

ruku a objeví se svislá černá čára, která naznačuje nové umístění klipu.

Poznámka: Při přetahování kli

pů myší zůstanou po přesunu

tých klipech mezery. Tyto mezery

můžete odstranit příkazem Clean

Up.

Kontejner Scénář by měl nyní vypadat stejně jako na tomto obrázku.

Automatické vytvoření sekvence ze scénáře

Nyní přesunete klipy ve scénáři na časovou osu na panelu Timeline. Umístíte je

tam blízko od sebe a v postupném pořadí. V aplikaci Adobe Premiere Pro k tomu

můžete použít funkci Automate To Sequence. Postupujte podle následujících

kroků :

1 Ujistěte se, že se indikátor aktuálního času (CTI) nachází na panelu Timeline na

začátku časové osy. Funkce Automate To Sequence totiž umístí klipy tak, že první

z nich bude začínat pod indikátorem CTI.


ADOBE PREMIERE PRO CS3 115

Ofi ciální výukový kurz

2 Klepnutím aktivujte okno kontejneru Scénář a označte všechny klipy příkazem Edit Š Select All (můžete také vytvořit obdélníkový výběr myší nebo použít

metodu klepání myší za současného držení klávesy Shift ).

3 V levém dolním rohu okna kontejneru

Scé nář klepněte na tlačítko Automate To

Sequence (viz zvýrazněná ikona na ob rázku

vpravo).

4 Zobrazí se dialogové okno Automate To Sequence obsahující několik možností.

Nastavte volby v tomto okně tak, jak vidíte na následujícím obrázku. Můžetenastavit následující možnosti:

Ordering – pokud vyberete položku Sort Order, umístíte klipy do sekvence

v pořadí, které jste vytvořili ve scénáři. Zvolíte-li položku Selection Order, budou

klipy umístěny v pořadí určeném klepáním pravým tlačítkem myši (Windows)

nebo podržením klávesy Ctrl a klepáním (Mac OS) na jednotlivé klipy.

Placement – umístí klipy na časovou osu následně za sebou, na rozdíl odnečíslovaných značek (to jsme ještě neprobírali).

Method – na výběr máte položky Insert Edit a Overlay Edit. Funkce obou těchto

položek si ukážeme v další části této lekce. V tomto případě je však lhostejné,

kterou z nich zvolíte, protože přidáváte klipy do prázdné sekvence.

Clip Overlap – jestliže zde zadáte větší hodnotu než nula, znamená to, že chcete

použít přechod mezi klipy (například

přechod Cross Dissolve). Cílem této

lekce je však vytvořit video pouhým

střihem, tedy video bez jakýchkoli

přechodů. Do pole Clip Overlapproto zadejte nulovou hodnotu.

Apply Default Audio/Video Transition – jelikož nebudete chtít využít

žádné přechody, nezapomeňtezaškrtnutí těchto políček zrušit.

Ignore Audio/Video – budetepracovat pouze s videoklipy, takže tatopolíčka ponechejte nezaškrtnutá. • • • • • •


116

Zpracování videa čistým střihem

LEKCE 5

5 Klepněte na tlačítko OK a klipy se umístí ve správném pořadí do sekvence na

časové ose panelu Timeline.

6 Odtáhněte okno kontejneru Scénář tak, abyste viděli celý panel Timeline.

Klepnutím tento panel aktivujte a potom stiskněte mezerník.

Poznámka: Sledujte celou sekvenci velmi pozorně. Mnoho střihů je trhaných nebo

působí dosti podivně. Některé klipy jsou příliš dlouhé. Naším dalším úkolem bude

tyto závady odstranit.

Úprava klipů na časové ose

Video s tak hrubým střihem můžete vylepšit následujícími metodami a nástroji pro

úpravy:

Klip ořežete přetažením jeho koncové značky.

Mezeru mezi klipy odstraníte příkazem Ripple Delete.

Po prodloužení nebo zkrácení klipu použijete nástroj Ripple Edit. Můžete pokračovat tam, kde jste skončili, nebo ze složky Lekce 05 otevřít soubor Lekce 5-2.prproj. Ořezání klipu 1 Jestliže máte pocit, že váš pracovní prostor není dostatečně uspořádaný, vraťte se k výchozímu prostoru příkazem Window Š Workspace Š Reset Current Workspace. 2 Klepnutím na tlačítko List, které je umístěno v levém dolním rohu panelu Project, zobrazte soubory ve formě seznamu. 3 Klepnutím aktivujte panel Timeline a stiskněte klávesu se znakem zpětného lomítka (). Touto klávesou rozšíříte zobrazení klipů do celé šířky časové osy. 4 Zobrazení ještě více rozšiřte (přibližte) stisknutím klávesy se znakem rovnítka (=) dvakrát po sobě. Rozšíření zobrazení klipů usnadňuje následné jemnější úpravy. Časová osa panelu Timeline by měla nyní vypadat podobně jako na následujícím obrázku. Poznámka: Je možné, že všechny klipy jsou i po použití funkce Automate To Sequence stále vybrány. Jejich výběr můžete zrušit klepnutím do prázdného prostoru sekvence. • • •


ADOBE PREMIERE PRO CS3 117

Ofi ciální výukový kurz

5 Pohybujte ukazatelem myši nad pravým okrajem prvního klipu tak dlouho, než

se ukazatel změní na pravou hranatou závorku s oboustrannou šipkou ( ) – viz

následující obrázek.

Poznámka: Při přesunu ukazatele myši si pravděpodobně všimnete, že se někdy mění

na ukazatel nástroje Pen Keyframe ( ). Dochází k tomu ve chvíli, kdy umístíteukazatel na tenkou žlutou čáru efektu Opacity. S tímto efektem budete pracovat v některé

z lekcí věnujících se vytváření kompozice.

6 Změněný ukazatel přetáhněte myší

přibližně o jednu sekundu doleva do

místa, kde herec dořekne anglické

slovo „Go“. Můžete si při tom pomoci pohledem na dočasné zobrazení

časového kódu na časové ose a na

panelu Program Monitor. Uvolněte

tlačítko myši. Cílem tohoto kroku

bylo odstranit zbytečnou část videa za

slovem „Go“.

Poznámka: Tímto oříznutím vytvoříte na časové ose mezi dvěma klipy mezeru.

Zpětný krok pomocí panelu History

Během složitějších úprav se člověk nevyhne chybám. Jistě víte, že v aplikacíchsystému Windows můžete provést krok zpět stisknutím klávesové zkratky Ctrl+Z (nebo

příkazem Úpravy Š Zpět); v systému Mac OS takto funguje klávesová zkratka

Command+Z. Několik kroků zpět najednou lze provést pomocí panelu History.

Můžete se dokonce vrátit až k původní verzi po příkazu Automate To Sequence.

Původní časový

kód klipu

Zbývající čas klipu

Množství oříznutého času


118

Zpracování videa čistým střihem

LEKCE 5

7 V druhém klipu s názvem start zavodu.mov je třeba ořezat začátek – čas během

odpočítávání, protože se určitě nebudete chtít dívat na odpočítávání dvakrát.

U tohoto klipu určete místo oříznutí prostřednictvím panelu Program Monitor

a indikátoru aktuálního času (CTI). Přesuňte indikátor do okamžiku, kdy secyklisté začnou pohybovat, tedy do bodu 00;00;08;20 na časové ose. (Tento čas můžete

odečíst z oblasti levého dolního rohu panelu Program Monitor.)

8 Ponechejte CTI v tomto umístění.

9 Přetahujte levý okraj klipu start zavodu.mov směrem doprava tak dlouho, než se

levý okraj protne s osou indikátoru aktuálního času.

Okraj klipu by se měl k CTI přichytit (viz následující rámeček Funkce Snap).

Uvolněte tlačítko myši.

Funkce Snap

V aplikaci Adobe Premiere Pro je k dispozici mimořádně užitečná funkce Snap.

Ve výchozím nastavení je tato funkce zapnuta a pouze v několika málopřípadech si ji budete přát vypnout. Jestliže ji ponecháte zapnutou a budete jeden

klip přetahovat myší k jinému, přichytí se okraj přetahovaného klipu ksousednímu klipu tak, že vytvoří čistý, nepřerušovaný střih. Pokud byste funkci Snap

vypnuli, museli byste přetahovaný klip k sousednímu klipu posunovat velmi

opatrně, aby mezi nimi nevznikla žádná mezera.

Funkce Snap je také užitečná k provedení přesného střihu. Oříznutí klipu

nástrojem Select nemusí vždy dopadnout nejlépe (jak jste si mohli všimnout

v kroku 6 předchozího postupu). Funkce Snap na rozdíl od toho umožňuje

oříznout klip podle CTI velmi snadno.

Přetažením CTI v rámci sekvence určete snímek, v němž budete chtít klipořezat (CTI lze posouvat levou a pravou šipkou na klávesnici). Pak vyberte nástroj

Select a přetahujte okraj klipu směrem k ose CTI. Jakmile se k této ose přiblížíte, přichytí se přetahovaný okraj k ose CTI a vy vytvoříte oříznutí podle

požadovaného snímku. Tuto metodu můžete využívat

v mnoha různých situacích.

Chcete-li funkci Snap zapnout nebo vypnout, klepněte

v levém horním rohu panelu Timeline na tlačítko Snap

(viz zvýrazněná ikona na následujícím obrázku).


ADOBE PREMIERE PRO CS3 119

Ofi ciální výukový kurz

Odstraňování mezer příkazem Ripple Delete

Ořezáním dvou klipů vznikly v sekvenci mezery. Tyto mezery odstraníte příkazem

Ripple Delete.

1 Klepněte pravým tlačítkem myši (Windows) nebo podržte klávesu Ctrl aklep

něte (Mac OS) na mezeru mezi prvním a druhým klipem a potom zvolte příkaz

Ripple Delete. Nic jiného vám ani nezbude, že...

Příkaz Ripple Delete odstraní mezeru tak, že posune všechny klipy za mezerou

směrem doleva.

Použití nástroje Ripple Edit

Potenciálním mezerám se můžete vyhnout použitím nástroje Ripple Edit

(viz zvýrazněná ikona na obrázku vpravo), který se společně s deseti dalšími

nástroji nachází na panelu Tools.

Nástrojem Ripple Edit lze oříznout klip stejným způsobem jako nástrojem

Select v režimu Trim. Rozdíl je však v tom, že nástroj Ripple Edit nevytváří

v sekvenci mezeru, takže náhled na panelu Program Monitor umožňujevy

tvořit si jasnější představu o provedené úpravě.

Jestliže pomocí nástroje Ripple Edit klip prodloužíte nebo zkrátíte, posunou

se všechny klipy za požadovaným snímkem směrem doleva, aby vyplnily

vytvořenou mezeru, nebo se posunou doprava, aby se přizpůsobily delšímu klipu.

2 Klepněte na ikonu nástroje Ripple Edit (nebo stiskněte klávesu B).

3 Pohybujte ukazatelem myši nad pravým okrajem klipu cykliste zaber 1.mov tak

dlouho, než se ukazatel změní na velkou pravou hranatou závorku s oboustrannou

šipkou ( ).

Poznámka: Ukazatel nástroje Ripple Edit je větší než nástroje pro výběr oříznutí.


120

Zpracování videa čistým střihem

LEKCE 5

4 Změněný ukazatel přetáhněte o jednu sekundu a osm snímků doleva. Ořízněte

tedy 00;00;01;10 z pravé části klipu (během tažení ukazatele nástroje Ripple Edit se

dívejte do levé dolní části panelu Program Monitor). Tím odstraníte část videa až

do místa, kdy oba cyklisté zmizí ze záběru.

Sledujte pravou část panelu Program Monitor. Vaším úkolem je vlastně vy jmout

část klipu až do okamžiku, kdy se malinký kousek přilby cyklisty zobrazí na samém

dolním okraji snímku.

5 Oříznutí dokončete uvolněním tlačítka myši. Zbývající část klipu se posunesmě

rem doleva, čímž vyplní mezeru, a klipy napravo od tohoto klipu se také posunou.

Přehrajte upravenou část sekvence a zkontrolujte, zda jste vytvořili čistý střih.

6 Odstraňte přibližně polovinu posledního klipu (cyklista slape do kopce.mov),

protože je příliš dlouhý. Aktivujte nástroj Selection (vyberte ho klepnutím nebo

stisknutím klávesy V). Umístěte ukazatel tohoto nástroje na pravý okraj klipu apře

táhněte ho směrem doleva tak, abyste ořezali přibližně polovinu délky klipu.

7 Přehrajte sekvenci a zkontrolujte, zda vše proběhlo plynule.

8 Sestříhané video můžete vylepšit přidáním zvukového doprovodu. Přetáhněte

soubor hudba.wav z hlavního kontejneru projektu do stopy Audio 2 umístěné ve

stejné sekvenci jako videoklipy. Soubor umístěte úplně na začátek sekvence.

9 Pohybujte ukazatelem myši nad pravým okrajem souboru music.wav takdlou

ho, než se ukazatel nástroje Selection změní na ukazatel nástroje Trim, a potom ho

přetáhněte směrem doleva až ke konci videa.

10 Přehrajte sekvenci stisknutím mezerníku nebo klávesy Enter či Return. Jistě

jste zjistili, že mít nebo nemít ve videu hudební doprovod je velký rozdíl. Pokud

byste si chtěli porovnat vámi vytvořený projekt s hotovou verzí prodávanou s touto

knihou, otevřete a přehrajte soubor Lekce 5-3.prproj.

Poznámka: Jestliže vám vadí, že hudební doprovod nekončí do ztracena, nezoufejte,

v některé z dalších lekcí se naučíte, jak na to.


ADOBE PREMIERE PRO CS3 121

Ofi ciální výukový kurz

Práce s klipy na časové ose – přidávání, odebírání,

přesouvání

Aplikace Adobe Premiere Pro v sobě skrývá mnoho kouzel. Jedno z nich tkví v tom,

jak snadno v ní lze přidávat klipy kamkoli do projektu, přesouvat je a hromadně

odebírat.

Na časovou osu panelu Timeline je možné umísťovat klipy dvěma následujícími

způsoby (nezávisle na tom, zda je přetáhnete z panelu Project nebo z jinéhoumís

tění na časové ose):

Střih překrytím – nově umístěný klip a jeho zvuk nahradí část sekvence.

Střih vložením – první snímek nově umístěného klipu rozdělí klip, do něhož

je vkládán, a bez jakéhokoli překrytí posune pravou část rozděleného klipu

a všechny klipy po této části směrem doprava. Tato metoda vyžaduje použi

tí modifi kátorů kláves – v tomto případě modifi kátor Ctrl (Windows) nebo

Command (Mac OS).

Střih překrytím

Před umístěním klipu

Po umístění klipu

Z1

Z1

Střih vložením

Před umístěním klipu

Po umístění klipu

Z1

Z1


122

Zpracování videa čistým střihem

LEKCE 5

Existují také dva způsoby přesouvání klipu z určitého umístění na časové ose:

Střih zdvihem – po provedení tohoto kroku zůstane po přesunutém klipu

mezera .

Střih vyjmutím – funguje podobně jako nástroj Ripple Edit, protože po pře

sunutí klipu vyplní vzniklou mezeru další klipy. Tento typ přesouvání rovněž

vyžaduje použití modifi kátorů kláves – ještě před klepnutím na přesouvaný

klip je nutné stisknout a podržet modifi kátor Ctrl (Windows) nebo Command

(Mac OS).

Přidávání a přesouvání klipů na panelu Timeline

Nejdříve vytvoříte novou sekvenci obsahující tři klipy.

1 Pokračujte v projektu Lekce 5-2.prproj nebo otevřete soubor Lekce 5-3.prproj.

2 Zvolte příkaz File Š New Š Sequence.

Poznámka: V dialogovém okně New Sequence se zobrazí výchozí hodnoty čísel a typů

stop. Tyto hodnoty se zadávají v kategorii Default Sequence v možnostech nastavení

projektu. Můžete je změnit v okně, do něhož se dostanete příkazem Project

Š Project

Settings

Š Default Sequence.

Střih vložením a přesunutím

Před přesunutím klipu

Po přesunutí klipu

Z1

Z1

Střih vyjmutím a přesunutím

Před přesunutím klipu

Po přesunutí klipu

Z1

Z1


ADOBE PREMIERE PRO CS3 123

Ofi ciální výukový kurz

3 Sekvenci pojmenujte Sekvence

Cyklistické závody a klepněte na tla

čítko OK.

4 Poté na panelu Project vyberte tři

videoklipy: cykliste v zatacce.mov,

cykliste zaber 1.mov a cykliste zaber

2.mov. Přetáhněte je myší na časovou

osu do stopy Video 1 nově vytvořené

sekvence.

5 Nakonec stisknutím klávesy se

znakem zpětného lomítka () rozšiřte zobrazení.

Příklad střihu překrytím

6 Přetáhněte videoklip cykliste zaber 3.mov z panelu Project na časovou osu tak,

aby byl jeho první snímek přibližně uprostřed druhého klipu.

Poznámka: Na panelu Program Monitor

se zobrazí dva náhledy. V levém bude nový

koncový snímek klipu, který bude předchá

zet novému klipu. V pravém bude nový

počáteční snímek klipu, který bude za nově

přidaným klipem následovat.

7 Uvolněním tlačítka myši umístěte soubor cykliste zaber 3.mov do sekvence.

Právě jste provedli střih překrytím, protože přidávaný snímek překryl částpůvod

ního videa a zvuku. Nedošlo však ke změně celkové délky trvání sekvence.


124

Zpracování videa čistým střihem

LEKCE 5

Příklad střihu vložením

8 Klávesovou zkratkou Ctrl+Z (Windows) nebo Command+Z (Mac OS) se vraťte

o krok zpět.

9 Přetáhněte soubor cykliste zaber 3.mov do stejného místa, tentokrát však ješ

tě před uvolněním tlačítka myši stiskněte a podržte klávesu Ctrl (Windows) nebo

Command (Mac OS).

Všimněte si, že soubor cykliste zaber 3.mov rozdělí klip cykliste zaber 1.mov na

dva. Druhá část rozděleného klipu a všechny následující klipy se posunou doprava

za nově přidaný klip cykliste zaber 3.mov.

Střihem vložením prodloužíte délku trvání sekvence.

Poznámka: Při přetahování klipu cykliste zaber 3.mov zkuste opakovaně stisknout

a uvolnit klávesu Ctrl nebo Command. Zároveň si všimněte změn na panelu Program

Monitor. Při střihu vložením se zobrazí pouze jeden náhled (místo, v němž příslušný

klip rozdělíte) a při střihu překrytím se objeví náhledy dva (nový koncový snímekkli

pu, který bude předcházet novému klipu, a nový počáteční snímek klipu, který bude

za nově přidaným klipem následovat).

Příklad střihu zdvihem a přesunutím

10 Klávesovou zkratkou Ctrl+Z (Windows) nebo Command+Z (Mac OS) sevrať

te o krok zpět.

11 Přetáhněte soubor cykliste zaber 3.mov z panelu Project za konec posledního

klipu. Tím vytvoříte sekvenci obsahující čtyři klipy. Stisknutím klávesy se znakem

zpětného lomítka () rozšiřte zobrazení. Stisknutím klávesy se znakem minus (-)

ještě více oddalte zobrazení, abyste měli dostatek prostoru pro přesouvání klipů.

12 V rámci časové osy přetáhněte druhý klip za konec klipu čtvrtého.

Právě jste provedli střih zdvihem a přesunutím. Po druhém klipu zůstala mezera

a sekvence je nyní delší, než byla původně.


ADOBE PREMIERE PRO CS3 125

Ofi ciální výukový kurz

Poznámka: K tomuto kroku jste nepotřebovali modifi kátor kláves, protože jsteumís

tili klip na úplný konec sekvence, za nímž již žádný jiný klip není.

Příklad střihu vyjmutím a přesunutím

13 Klávesovou zkratkou Ctrl+Z (Windows) nebo Command+Z (Mac OS) sevrať

te o krok zpět.

14 Stiskněte a podržte klávesu Ctrl (Windows) nebo Command (Mac OS) apře

táhněte druhý klip na konec sekvence.

Právě jste použili metodu střihu vyjmutím a přesunutím. Protože jste připřesouvá

ní klipu z původního umístění podrželi klávesu Ctrl (Windows) nebo Command

(Mac OS), provedli jste krok, který je podobný příkazu Ripple Delete. Délkasek

vence se nezměnila.

Příklad střihu vyjmutím a překrytím

15 Klávesovou zkratkou Ctrl+Z (Windows) nebo Command+Z (Mac OS) sevrať

te o krok zpět.

16 Klávesou S (nebo klepnutím na tlačítko Snap v levém horním rohu panelu

Timeline) vypněte funkci přichytávání.

17 Stiskněte a podržte klávesu Ctrl (Windows) nebo Command (Mac OS) apře

tahujte první klip do středu třetího klipu. Uvolněte klávesu Ctrl nebo Command

a teprve potom umístěte klip na časovou osu.

Klipy se posunou a vyplní mezeru po vyjmutém klipu. Stisknutý modifi kátor kláves

způsobil totéž, jako byste provedli střihy vyjmutím a překrytím najednou. Došlo

také ke zkrácení sekvence.

Poznámka: Pokud byste při vyjímání klipu z původního umístění nepodrželi modifi -

kátor klávesnice, vznikla by mezera a jednalo by se o střih zdvihem a překrytím.


126

Zpracování videa čistým střihem

LEKCE 5

Příklad střihu vyjmutím a vložením

18 Klávesovou zkratkou Ctrl+Z (Windows) nebo Command+Z (Mac OS) sevraťte o krok zpět.

19 Stiskněte a podržte klávesu Ctrl (Windows) nebo Command (Mac OS) apřetahujte první klip do středu třetího klipu. Neustále držte klávesu Ctrl nebo Command

a umístěte klip na časovou osu.

Právě jste provedli střih vyjmutím a vložením. Klipy se posunou a vyplní mezeru

po vyjmutém prvním klipu. Klipy, které následují za místem vložení, se posunou

doprava. Délka sekvence zůstane nezměněna.

Informace o modifi kátorech

Při přetahování klipu z panelu Project do sekvence nebo z jednoho umístění dojiného v rámci stejné stopy se v dolní části uživatelského rozhraní aplikace AdobePremiere Pro zobrazují textové informace o možnostech využití modifi kátorů kláves. Využití nástrojů na panelu Source Monitor Na začátku této lekce jsme po vytvoření scénáře použili příkaz Automate To Sequence k umístění několika klipů na časovou osu panelu Timeline. Procvičili jsme si také techniku přetahování klipů z kontejneru přímo na časovou osu. Obě tyto metody (nebo činnosti) jsou velmi užitečné. Nyní si probereme jednu znejběžnějších technik přidávání klipů na časovou osu. Zpočátku se vám budepravděpodobně zdát malinko nešikovná, ale pokud ji budete procvičovat, tak možná časem zjistíte, že jde o metodu nejrychlejší a nejúčinnější. Před přesouváním klipů z panelu Project na časovou osu je vhodné tyto klipy nejdříve oříznout. Klip tedy nejprve otevřete na panelu Source Monitor (v kontejneru na něj poklepete myší). 1 Pokračujte v projektu Lekce 5-3.prproj nebo otevřete soubor Lekce 5-4.prproj.


ADOBE PREMIERE PRO CS3 127

Ofi ciální výukový kurz

2 Kolem všech čtyř klipů umístěných na časové ose v sekvenci Cyklistické závody

vytvořte myší obdélníkový výběr a stiskněte klávesu Delete.

Výběr více klipů zároveň

Jednotlivé klipy můžete do výběru na časové ose přidávat také klepáním myší za

současného držení klávesy Shift .

3 Poklepejte na klip odpocitavani pri startu.mov, čímž ho otevřete na panelu

Source Monitor.

Poznámka: Z panelu Project můžete klip na panel Source Monitor také přetáhnout

myší.

4 Na panelu Source Monitor posuňte indikátor aktuálního času (CTI) na hodnotu

00;20 (před okamžik, kdy herec začne odpočítávat). Toto bude místo, odkud klip

bude začínat. Pravděpodobně budete chtít rovněž odstranit snímky, na nichž herec

bezvýrazně civí.

Set In Point

Set Out Point

Go to In Point

Go to Out Point

Play In to Out Overlay

Insert

Toggle Take

Audio and Video


128

Zpracování videa čistým střihem

LEKCE 5

5 Klepněte na tlačítko Set In Point (Nastavit počáteční snímek – viz předchozí

obrázek).

Poznámka: Jde o shodné tlačítko jako na panelu Capture a je k němu přiřazenastej

ná klávesová zkratka: I.

6 Tento klip je nutné ořezat také zprava, takže na panelu Source Monitor posuňte

CTI na hodnotu 04;00 (okamžik, kdy herec dořekne anglické slovo „Go“).

7 Klepněte na tlačítko Set Out Point (Nastavit koncový snímek).

8 Tlačítky Go to In Point (Přejít k počátečnímu snímku) a Go to Out Point

(Přejít ke koncovému snímku) se pohybujte mezi novým začátkem a koncemkli

pu. (Můžete rovněž použít klávesu Q, respektive klávesu W.) Celou oříznutou část

přehrajte tlačítkem Play In to Out (Přehrát od počátečního po koncový snímek).

Všimněte si, že část klipu, kterou chcete zachovat, je na časové ose panelu Source

Monitor vyznačena modře.

9 Na panelu Timeline přesuňte indikátor CTI na začátek sekvence.

10 Pohledem zkontrolujte, zda jsou vybrána záhlaví stop

Video 1 a Audio 1 (viz obrázek vpravo); v hantýrceaplika

ce Adobe Premiere Pro se těmto stopám říká cílové. Není-li

tomu tak, postupně na ně klepněte. (Vybrané stopy poznáte

také tak, že mají zakulacené rohy.)

11 Klepnutím na tlačítko Insert na panelu Source Monitor umístěte klip doprázd

né sekvence Cyklistické závody na pozici indikátoru CTI.

Poznámka: Na pozici indikátoru CTI lze klip umístit tlačítkem Insert (Vložit) nebo

Overlay (Překrýt).

12 Všimněte si, že klip byl na časovou osu vložen s již ořezaným začátkem akon

cem, protože jste u něj na panelu Source Monitor nastavili nový počáteční akonco

vý snímek.

Poznámka: Všimněte si také, že se indikátor CTI v sekvenci automaticky přesunul

na konec vloženého klipu. Je to proto, abyste mohli za první klip ihned umístit nějaký

další.

13 Na panelu Project poklepejte na klip start zavodu.mov, čímž ho otevřete na

panelu Source Monitor.

Cílové stopy


ADOBE PREMIERE PRO CS3 129

Ofi ciální výukový kurz

14 Klepnutím na kartu panelu Source Monitor zobrazte seznam aktuálněotevře

ných klipů.

V tomto seznamu jsou k dispozici všechny klipyote

vřené na panelu Source Monitor. Můžete je odsud

vybírat, příkazem Close po jednom zavírat nebo je

příkazem Close all všechny odstranit.

15 Na panelu Source Monitor spusťte klip start zavodu.mov a přemýšlejte nad

tím, jak ho oříznout. Na začátku tohoto klipu je téměř stejné odpočítávání jako

v předchozím klipu. Rozdíl je pouze v úhlu kamery. Převážná část začátku klipu

je tedy přebytečná a můžete ji odstranit. Nastavte počáteční snímek do místa, kdy

cyklisté začnou sjíždět kopec (čas 03:02).

16 Indikátor CTI je na panelu Timeline stále na konci prvního klipu (umístí se

tam automaticky po střihu vložením nebo překrytím). Klepnutím na tlačítko Insert

na panelu Source Monitor přidejte klip na časovou osu panelu Timeline. Tento

krok můžete také provést klávesou se znakem čárky (,).

Spusťte klip na panelu Timeline a prohlédněte si vytvořený střih.

17 Na panelu Source Monitor nastavte počáteční a koncové snímky všechostat

ních klipů, které jste upravovali během vytváření videa ze scénáře v předchozích

částech kapitoly.

Poznámka: Pomocí tlačítka Toggle Audio And Video (Přepnout mezi zvukem

a videem), které je umístěno v pravém

dolním rohu panelu Source Monitor,

můžete do sekvence na panelu Timeline

vložit buď pouze video nebo jen zvuk,

popřípadě obojí najednou.

Čím více budete tuto techniku procvičovat, tím přirozenější se vám bude zdát.

Zkuste se naučit klávesové zkratky pro nastavení počátečního a koncového snímku

a pro umísťování klipů na časovou osu (střihy vložením a překrytím). Uvidíte, že

pak budete provádět úpravy mnohem rychleji. Tato metoda je upřednostňována

mnoha profesionály.

Úprava klipů na panelu Trim

Panel Trim představuje velmi užitečný nástroj. Mezi jeho přednosti patří velkýná

hled, přesné ovládání a informativní zobrazení časových kódů.


130

Zpracování videa čistým střihem

LEKCE 5

Rozdíl mezi nástroji Rolling Edit a Ripple Edit

Nástroj Ripple Edit lze použít k úpravě pouze jednoho klipu. Tento nástroj mění

délku projektu, protože se ostatní snímky posunou, aby se provedené změněpřizpůsobily. Nástroj Rolling Edit nemění délku projektu. Používá se v místě střihu mezi

dvěma klipy – jeden klip zkrátí a ten druhý prodlouží. 1 Pokračujte v projektu Lekce 5-4.prproj. 2 Vytvořte obdélníkový výběr všech klipů v sekvenci Cyklistické závody astiskněte klávesu Delete. 3 Přetáhněte klipy cykliste zaber 1.mov a cykliste zaber 3.mov na panel Timeline do stopy Video 1 v sekvenci Cyklistické závody. 4 Mezi tyto klipy umístěte indikátor aktuálního času (CTI). 5 V pravém dolním rohu panelu Program Monitor klepněte na tlačítko Trim ( ) nebo stiskněte klávesu T. Zobrazí se panel Trim. 6 Umístěte ukazatel myši nad levý náhled. Ukazatel se změní na velkou pravou hranatou závorku s oboustrannou šipkou ( ). 7 Přetažením koncového snímku v levém náhledu směrem doleva ořízněte klip přibližně o jednu sekundu. (Můžete si při tom pomoci sledováním časového údaje v poli Out Shift , který se nachází pod střední částí levého náhledu.)


ADOBE PREMIERE PRO CS3 131

Ofi ciální výukový kurz

8 Přetažením počátečního snímku v pravém náhledu směrem doprava ořízněte

klip také přibližně o jednu sekundu. (Můžete si při tom pomoci sledovánímčasového údaje v poli In Shift , který se nachází pod střední částí pravého náhledu.)

9 Ořízněte nebo prodlužte klipy ještě přesněji klepáním na tlačítka pro přesný

střih (číslice -1 a +1 zvýrazněné na následujícím obrázku). Tato tlačítka upravují

délku klipu v krocích po jednom snímku. V levém náhledu zkuste najít okamžik,

kdy helma cyklisty opouští záběr (snímek s časem 00;00;05;06).

Poznámka: Tlačítka pro přesný střih se vztahují vždy k náhledu, s nímž právěpracujete. Náhled aktivujete klepnutím. Aktivní náhled je v dolní části označen modrým

pruhem.

10 Provedené úpravy si prohlédněte klepnutím na tlačítko Play Edit na panelu

Trim.

11 Umístěte ukazatel myši mezi náhledy. Zobrazí se ukazatel nástroje Rolling Edit

(viz zvýrazněný ukazatel na následujícím obrázku).

Play Edit

Loop Edit Trim

Backward

Trim

Forward Nástroje na panelu Trim


132

Zpracování videa čistým střihem

LEKCE 5

12 Přetahováním ukazatele nástroje Rolling Edit směrem doleva a dopravazměňte pozici koncového snímku levého klipu a počátečního snímku klipu pravého.

Všimněte si, že se oba snímky pohybují synchronizovaně.

13 Zavřete panel Trim klepnutím na tlačítko Zavřít.

Práce s dalšími nástroji pro úpravy

Panel Tools v aplikaci Adobe Premiere Pro „ubral na

váze“. Předchozí verze obsahovaly 18 nástrojů, vtěsnaných

do mnohem menšího prostoru, než poskytuje aktuální

panel Tools. Nyní je na tomto panelu k dispozici pouze 11

nástrojů, protože spousta nástrojů je kontextových. Nástroj

Selection se například mění na jiné nástroje v závislosti na

jeho umístění na časové ose panelu Timeline.

Následující seznam obsahuje podrobný popis nástrojů na

panelu Tools (v závorkách jsou uvedeny klávesové zkratky):

Selection (V) – víceúčelový nástroj, který se často

používá k přetahování myší, výběru a ořezávání klipů.

Track Select (A) – tento nástroj se od nástroje Selection liší tím, žeumožňuje vybírat všechny klipy napravo od pozice, do níž ho na zvukové nebo video

stopě umístíte. Další klipy můžete pak vybrat podržením klávesy Shift aklepá•

Selection

Track Select

Ripple Edit

Rolling Edit

Rate Stretch

Razor

Slip

Slide

Pen

Hand

Zoom

Nástroje pro úpravy

na panelu Tools


ADOBE PREMIERE PRO CS3 133

Ofi ciální výukový kurz

ním myší. Jakmile výběr dokončíte, můžete klipy odstranit, vyjmout a vložit,

popřípadě zkopírovat a vložit.

Ripple Edit (B) – s tímto nástrojem jste již několikrát pracovali. Slouží

k ořezání klipu a posunutí následujících klipů o dobu, kterou jste ve stopě

odstranili.

Rolling Edit (N) – tímto nástrojem lze současně oříznout sousedící koncové a počáteční části videa o stejný počet snímků. Můžete jím efektivněposunout místo střihu mezi klipy a přitom zachovat časové umístění ostatních klipů

i celkovou délku trvání sekvence. Nástroj Rolling Edit je k dispozici na panelu

Trim.

Rate Stretch (X) – tímto nástrojem můžete prodloužit nebo zkrátit klip tím,

že zpomalíte nebo zrychlíte jeho průběh.

Razor (C) – nástroj Razor slouží k rozdělení jednoho nebo více klipů. Je

užitečný v situacích, kdy chcete pracovat se dvěma odlišnými efekty, které nelze

použít pouze u jednoho klipu, například s rozdílným nastavením rychlosti.

Slip (Y) – přetažením klipu tímto nástrojem můžete změnit počáteční akoncový snímek klipu, aniž byste ovlivnili jeho délku trvání nebo sousedící klipy.

Slide (U) – nástroj umožňující posunout klip na časové ose a zároveňoříznout sousedící klipy tak, aby tento posun vykompenzovaly. Při tažení ukazatele

nástroje Slide dojde k oříznutí konce předchozího klipu a počátkunásledujícího klipu o počet snímků, o něž posouvaný klip přesunete. Počáteční a koncový

snímek posouvaného klipu a také jeho délka zůstane nezměněna. Podrobněji si

nástroj Slide (stejně jako nástroj Slip) probereme v dalších lekcích.

Pen (P) – tímto nástrojem lze v rámci sekvence přidávat, přesouvat nebo

odstraňovat klíčové snímky. Slouží také k vytváření a úpravě křivek na panelech Titler, Eff ect Controls a Program Monitor. Klíčové snímky se používají ke

změně úrovně hlasitosti a posunu zvuku, k ovlivnění míry překrytí a ke změně

průběhu zvukových a video efektů.

Hand (H) – nástroj určený k posouvání celé sekvence. Funguje tak, žeukazatelem myši klepnete na nějaký klip a společně se zbývajícími klipy v sekvenci

ho posunete určitým směrem. Používá se tedy stejně jako posuvník v dolní části

panelu Timeline.

Zoom (H) – tento nástroj funguje stejně jako tlačítka Zoom In a Zoom Out

v levém dolním rohu panelu Timeline a jako posuvník zobrazované oblasti • • • • • • • • •


134

Zpracování videa čistým střihem

LEKCE 5

umístěný nad pravítkem časové osy. Ve výchozím nastavení je vybrán nástroj

Zoom In ( ). Na nástroj Zoom Out ( ) ho změníte podržením klávesy Alt

(Windows) nebo Option (Mac OS). Budete-li chtít rozšířit zobrazení sady klipů

v sekvenci, vytvořte kolem nich nástrojem Zoom obdélníkový výběr.

Opakování

Otázky

1 Jak lze v projektu využít vizuální scénář?

2 Jaký je rozdíl mezi oříznutím klipu nástrojem Trim a použitím

nástroje Ripple Edit?

3 Představte si, že z panelu Project potřebujete přetáhnout klip na

časovou osu a v sekvenci ho umístit mezi dva klipy, aniž byste jepřekryli. Jak to uděláte?

4 Jak přesunete klip v rámci sekvence z jednoho umístění do jiného,

aniž byste překryli ostatní klipy a zároveň automaticky vyplnilimezeru, kterou po sobě přesouvaný klip zanechá?

5 Jak na panelu Source Monitor provedete střih překrytím pouze

u obrazové složky videa?

6 K čemu slouží nástroj Rolling Edit na panelu Trim?

Odpovědi

1 Prostřednictvím vizuálního scénáře si můžete udělat celkovou

představu o uspořádání projektu. Scénáře také usnadňují odhalování

mezer v projektu a napomáhají při vyřazování slabších a opakujících

se částí.

2 Po oříznutí části videa nástrojem Trim zůstane na časové osemezera. (Pokud pomocí nástroje Trim klip naopak prodloužíte, překryje

prodloužený klip část následujícího klipu.) Nástrojem Ripple Edit

automaticky vyplníte vzniklou mezeru posunutím následujících klipů


ADOBE PREMIERE PRO CS3 135

Ofi ciální výukový kurz

směrem doleva (tyto klipy vyplní prostor od místa, kde jste vytvořili

střih) nebo směrem doprava (v případě prodlužování klipu).

3 Využijte techniku střihu vložením. Před umístěním přetahovaného

klipu mezi dva jiné klipy v sekvenci je třeba stisknout a podržetklá

vesu Ctrl (Windows) nebo klávesu Command (Mac OS), čímž klip do

sekvence vložíte, aniž byste překryli jakoukoli její část.

4 Při vyjímání klipu podržte klávesu Ctrl (Windows) nebo klávesu

Command (Mac OS) a při umísťování klipu do nové pozicepřísluš

nou klávesu (Ctrl nebo Command) podržte znovu.

5 Klepejte na tlačítko Toggle Take Audio And Video tak dlouho, než

se na něm objeví pouze ikona fi lmového pásu. Posuňte indikátoraktu

álního času (CTI) do příslušného místa, vyberte zvukovou a video

stopu a na panelu Source Monitor klepněte na tlačítko Overlay.

6 Jakmile naleznete místo, v němž bude vhodné mezi dvěma klipy

vytvořit střih, můžete tento střih ještě více doladit nástrojem Rolling

Edit. Nástroj Rolling Edit tedy usnadňuje vytváření plynuléhopřecho

du mezi dvěma klipy.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist