načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

kniha + DVD: Adobe Photoshop CS5 -- Oficiální výukový kurz - Adobe Creative Team

Adobe Photoshop CS5 -- Oficiální výukový kurz
-15%
sleva

kniha + DVD: Adobe Photoshop CS5 -- Oficiální výukový kurz
Autor:

Nejrychlejší, nejsnadnější a nejpraktičtější způsob, jak se naučit pracovat v Adobe Photoshopu CS5 Naučte se retušovat a komplexně upravovat své fotografie, vytvářejte z nich za ... (celý popis)
Titul doručujeme za 5 pracovních dní
doručujeme do Vánoc
Médium: kniha + DVD
Vaše cena s DPH:  690 Kč 587
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
19,6
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 29Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2% 90%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium: kniha + DVD
Rok vydání: 2010-11-22
Počet stran: 368
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: 368 stran : ilustrace (převážně barev.)
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Adobe Photoshop CS5 classroom in a book
Spolupracovali: překlad Jiří Fadrný
Vazba: brožovaná, šitá nitmi
ISBN: 9788025132258
EAN: 9788025132258
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Nejrychlejší, nejsnadnější a nejpraktičtější způsob, jak se naučit pracovat v Adobe Photoshopu CS5 Naučte se retušovat a komplexně upravovat své fotografie, vytvářejte z nich za pomocí filtrů a efektů působivé koláže a připravte je k tisku či pro vystavení na web. Využijte schopností nového míchacího štětce a realistických konců štětců k dosažení uměleckých textur a barevných výplní. Manipulujte s trojrozměrnými objekty a vytvářejte 3D text pomocí nové techniky Repoussé. Naučte se zkrátka plně využívat potenciál nejmocnějšího bitmapového editoru na trhu. Oficiální výukový kurz pro Adobe Photoshop CS5 obsahuje 14 lekcí, v nichž se sami krok za krokem naučíte vše od ovládání a práce s výběry až po použití inteligentních filtrů, vytváření animací a praktické využití nových funkcí. Mimoto kniha poskytuje množství tipů a technik, díky nimž budete ve své práci s Photoshopem produktivnější. V jednotlivých lekcích budete vytvářet skutečné projekty, díky nimž své vědomosti a znalosti postupně zdokonalíte. Autoři se v knize mimo jiné věnují těmto tématům: - Retušování a barevné podání fotografií, inteligentní vyplňování - Přesná práce s výběry, maskami, kanály a vrstvami - Korekce fotografií v Camera Raw, tvorba panoramat a slučování expozicí - Vektorové kreslení, použití cest a import inteligentních objektů - Manipulace s 3D objekty a texty, malování na 3D tvar - Vytvoření ořezové masky, správa barev, export a tisková příprava - Kreslení nástrojem míchací štětec, míchání barev s fotografií Oficiální výukové kurzy vytvořené odborníky ze společnosti Adobe jsou světově nejvyhledávanějšími učebnicemi pro výuku tohoto softwaru. Pomohou vám poznat programy Adobe v akci a ovládnout je bez zbytečného tápání. Své dovednosti s nimi zdokonalujete krok po kroku, v postupech řešících vždy jasně danou činnost, efekt či problém a na profesionálních grafických materiálech, jež budou jedinečnou inspirací pro vaši práci. Kniha obsahuje prvky jak českého, tak anglického uživatelského rozhraní Photoshopu. Přiložené DVD obsahuje materiály ke všem výukovým lekcím. (oficiální výukový kurz)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Adobe Creative Team - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

300

12

PRÁCE

S 3D OBRÁZKY Obsah lekce V této lekci se naučíte:  Vytvořit z vrstvy 3D tvar.  Manipulovat s 3D objekty nástrojem otáčení objektu.  Upravit pohled pomocí nástroje otáčení kamery.  Nastavit volby na panelu 3D.  Upravit zdroje světla.  Importovat 3D objekty.  Manipulovat s objekty nástrojem 3D osa.  Malovat na 3D objekt.  Vytvořit 3D text.  Aplikovat efekt 3D pohlednice.  Animovat 3D soubor. Zvládnutí látky této lekce bude vyžadovat přibližně devadesát minut. Zkopírujte na pevný disk složku Lekce12, pokud jste tak zatím neučinili. Při práci na této lekci ponecháte výchozí soubory Původní nezměněné. Pokud byste je z nějakého důvodu museli obnovit, zkopírujte jez přiloženého DVD Adobe Photoshop CS5 Oficiální výukový kurz.


301

Tradiční výtvarníci zabývající se tvorbou trojrozměrných obrazů

strávili nad tvorbou fotorealistických obrázků hodiny, dny a týdny.

3D funkce Photoshopu umožňují vytvořit složité a precizně

provedené 3D obrázky snadno – a stejně jednoduše je lze také

upravit.


302 LEKCE 12 Práce s 3D obrázky

Začínáme

V  této lekci se seznámíte s  3D funkcemi, které jsou k  dispozici jen v  Adobe Photoshop CS5

Extended. Pokud nemáte verzi Photoshop CS5 Extended, přeskočte tuto část knihy a pokračujte

lekcí 13.

Mnoho z  3D funkcí ve Photoshopu CS5 Extended vyžaduje OpenGL 2.0. Pokud vaše grafická

karta nepodporuje OpenGL 2.0, mnoho ze cvičení v  této lekci nebudete schopni provádět.

Především příkaz Repoussé a  některé nástroje, které mají napomoci při práci s  3D obrázky,

nejsou při absenci podpory OpenGL 2.0 na vaší grafické kartě, nebo je-li podpora vypnuta,

dostupné. Jestliže vaše karta podporuje OpenGL 2.0, můžete je povolit v  dialogu Photoshopu

Předvolby/Preferences.

V  této lekci vytvoříte a  do detailů propracujete ilustraci na přední stranu obalu CD fiktivní

hudební skupiny Brick Hat. Pak z této ilustrace vyrobíte 3D pohlednici pro propagační účely.

Nejprve si prohlédnete dokončenou ilustraci na obal CD.

1 Ihned po spuštění Photoshopu stiskněte klávesovou zkratku Ctrl+Alt+Shift (Windows) nebo

Command+Option+Shift (Mac OS), kterou obnovíte výchozí předvolby (viz „Obnovavýchozích předvoleb“ na str. 5). 2 Zobrazí-li se dotaz, zda chcete zrušit předvolby, potvrďte tuto operaci klepnutím na tlačítko

Ano/Yes. 3 Klepněte na tlačítko Spustit Bridge/Launch Bridge ( ) v pruhu aplikace. Otevře se Adobe

Bridge. 4 V Bridge na panelu Oblíbené/Favorites klepněte na složku Lekce. V panelu Obsah/Content

poklepejte na složku Lekce12, pak poklepejte na složku 12Výsledný. 5 V panelu Obsah/Content si prohlédněte soubory 12_Výsledný.psd a 12_Výsledný_vrstvy.psd.

Podporuje-li vaše karta OpenGL, měli byste vidět oba obrázky. Oba představují ilustraci na

obal CD. Soubor 12_Výsledný_vrstvy.psd obsahuje všechny vrstvy ze souboru 12_Výsledný.psd předsloučením. Během práce na této lekci pro vás někdy může být užitečné se do něj podívat.  Poznámka: Jestliže vaše grafická karta nepodporuje OpenGL 2.0, nebudete moci dokončit mnoho cvičení v této lekci. Vytvoření 3D tvaru z vrstvy Photoshop obsahuje několik přednastavených 3D tvarů reprezentujících geometrická tělesa nebo tvary běžných předmětů, např. láhev od vína nebo prsten. Pokud vytvoříte 3D tvar z  vrstvy, Photoshop vrstvu vytvaruje podle přednastaveného 3D tělesa. Tento 3D objekt potom můžete otočit, posunout a změnit jeho velikost, nebo jej z různých úhlů osvětlit celou řadou barevných světel.


303ADOBE PHOTOSHOP CS5 OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

Nejprve vytvoříte z vrstvy, která obsahuje snímek cihlové zdi, trojrozměrný klobouk.

1 V okně Bridge se vraťte do složky Lekce12 a poklepáním na miniaturu 12_Původní.psdotevřete daný soubor ve Photoshopu. Soubor 12_Původní.psd se skládá z několika vrstev, jejichž

obsahem jsou grafické prvky určené na obal CD: noty, obloha, textura cihlové zdi a prázdné

pozadí. 2 Příkazem Okna/Window  Pracovní plocha/Workspace  3D/3D zobrazte panely 3D

a Vrstvy/Layers, které v této lekci budete používat.


304 LEKCE 12 Práce s 3D obrázky

3 Vyberte vrstvu Cihly a pak zvolte příkaz 3D  Nový tvar

z vrstvy/New Shape From Layer  Klobouk/Hat. Photoshop vytvaruje dvojrozměrný obrázek cihel podle tvaru klobouku a vytvoří z něj 3D objekt.  Poznámka: Pokud vaše grafická karta nepodporuje OpenGL, Photoshop vám oznámí, že tvar vykreslí softwarově. Upozornění zavřete klepnutím na OK. Manipulace s 3D objekty Zřejmou výhodou práce s  3D objekty je, že s  nimi můžete manipulovat ve třech rozměrech. Do 3D vrstvy se lze také kdykoli vrátit a  upravit osvětlení, barvu, materiál či pozici, aniž byste museli znovu provádět mnoho umělecké práce. Photoshop CS5 Extended je vybaven několika základními nástroji, které umožňují 3D objekty snadno otočit, posunout nebo změnit jejichvelikost. Nástroj otáčení 3D objektu/3D Object Rotate a další nástroje, které jsou k němu na panelu nástrojů přidruženy, umožňují manipulovat přímo s  objektem. Nástroj 3D otáčení kamery/3D Rotate Camera spolu s přidruženými nástroji umožňuje měnit polohu kamery a zorný úhel, což může mít na objekt zajímavé účinky. S  3D nástroji můžete pracovat jen tehdy, je-li na panelu Vrstvy/Layers vybrána 3D vrstva. 3D vrstva se chová jako běžné vrstvy, lze na ni aplikovat styly vrstev, zamaskovat ji atd. Může však být poměrně komplexní. 3D vrstva na rozdíl od běžné vrstvy obsahuje jednu či více mřížek. Mřížka definuje 3D objekt. Na vrstvě, kterou jste právě vytvořili, je mřížkou tvar klobouku. Každá mřížka obsahuje jeden nebo více materiálů určujících vzhled části nebo celé mřížky. Každý materiál obsahuje jednu nebo více map textury, což jsou složky vzhledu. Včetně mapy textury hrbolů máte k dispozici celkem devět typických map, od každého druhu může být zastoupena vždy jen jedna mapa. Můžete však použít i vlastní mapy. Každá mapa obsahuje jednu texturu, což je obrázek, který definuje vzhled map a materiálů. Textura může být jednoduchá rastrová grafika nebo sada vrstev. Tutéž texturu může používat množství různých map a  materiálů. Na vrstvě, kterou jste před chvílí vytvořili, tvoří texturu cihlová zeď. Kromě mřížek obsahuje 3D vrstva také jedno či více světel, která ovlivňují vzhled 3D objektu a zůstávají během otáčení nebo posouvání objektu na pevně určeném místě. 3D vrstva obsahuje také kamery, což jsou uložené pohledy, na nichž se objekty nacházejí v  určité poloze. Výsledný vzhled je dán volbou materiálů, vlastností objektu a režimu vykreslení. Možná se vám to zdá složité, ale důležité je, abyste si zapamatovali, že některé nástroje s objekty pohybují v  trojrozměrném prostoru a  jiné zase pohybují s  kamerou nabízející určitý pohled na objekt. 1 Na panelu nástrojů vyberte nástroj 3D otáčení kamery/3D Rotate Camera ( ). Po výběru

tohoto nástroje bude v pruhu voleb zpřístupněno několik dalších 3D nástrojů.


305ADOBE PHOTOSHOP CS5 OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

2 V pruhu voleb zvolte v nabídce Zobrazit/View volbu Nahoru/Top. Nyní vidíte střechu klobouku.  Poznámka: Máte-li zapnuto kreslení OpenGL, na obrazovce se zobrazí trojrozměrná pomocná 3D osa, v  níž jednotlivé osy budou reprezentovány červeně, modře a  zeleně. 3D osu můžete použít při umisťování a posouvání objektu.

Volby v nabídce Zobrazit/View určují úhel, z něhož objekt uvidíte. 3 Na panelu nástrojů vyberte nástroj otočit 3D objekt ( ). 4 Klepněte uprostřed klobouku a táhněte kruhovým pohybem směrem od středu kolemokrajů kompozice. Zkuste táhnout také šikmo, abyste si vyzkoušeli, jak nástroj otočit 3D objekt

pohybuje objekty kolem os X a Y. 5 Vyberte v pruhu voleb nástroj kutálet 3D objekt ( ). Táhněte klobouk. Všimněte si, žekloboukem můžete metat do vzduchu, ale vždy jen po jediné ose.

A. Návrat do počáteční polohy kamery

B. Obíhat 3D kamerou/3D Rotate Camera

C. Převrátit 3D kameru/3D Roll Camera

D. Posunout záběr 3D kamery/3D Pan Camera

E. Popojet s 3D kamerou/3D Walk Camera

F. Přiblížit záběr 3D kamery/3D Zoom Camera

ABCDEF


306 LEKCE 12 Práce s 3D obrázky

6 V pruhu voleb vyberte nástroj přetáhnout 3D objekt ( ). Táhněte klobouk ze strany na

stranu ve svislém nebo vodorovném směru. Nástroj přetáhnout 3D objekt umožňuje sunout

objekt po rovině, ale nelze jím otáčet. 7 Vyberte v pruhu voleb nástroj změnit velikost 3D objektu ( ). Klepněte přímo nad klobouk

a táhněte doprostřed klobouku, dokud hodnoty X, Y a Z na pruhu voleb nedosáhnou 0,75.

Klobouk je nyní zmenšen na 75 % původní velikosti.

Vyzkoušeli jste manipulovat kloboukem pomocí různých nástrojů. Nyní zadáte do příslušných polí hodnoty, kterými ho přesně umístíte. 8 Vyberte na pruhu voleb nástroj otočit 3D objekt ( ). Pak v pruhu voleb v části Orientace/

Orientation zadejte hodnoty X 40, Y 14 a Z −160.

3D nástroji můžete objekt přemístit a  otočit ručně, nebo pokud víte, kde přesně má ležet,

můžete vybrat nástroj otočit 3D objekt ( ) a  zadat na pruhu voleb hodnoty příslušných

souřadnic. 9 Zvolte příkaz Soubor/File  Uložit/Save. Přejděte do složky Lekce12 a uložte soubor pod

názvem 12_Pracovní.psd. Zobrazí-li se dialog Volby formátu Photoshop/Photoshop Format

Options, klepněte na OK.


307ADOBE PHOTOSHOP CS5 OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

Úprava osvětlení

a povrchové textury pomocí panelu 3D

Práce s trojrozměrnými objekty má jednu velkou výhodu, a sice že můžete upravit úhel osvětlení

a  povrchovou texturu objektu. Na panelu 3D máte rychlý přístup k  nastavením scény, mřížky,

materiálů a osvětlení.

1 Na panelu 3D (scéna)/3D (Scene) vyberte prvek Materiál_klobouku. Volby v dolní části

panelu se změní. 2 Do pole Lesk/Gloss zadejte hodnotu 80 %.

Photoshop klobouku dodá lesk, jaký by měl při osvětlení zpředu. 3 V horní části panelu 3D klepněte na tlačítko Filtr:

světla/Filter By Lights ( ). Na panelu 3D (světla>)/3D (Lights) se zobrazí volby světla. 4 Vyberte na panelu 3D prvek Neohraničené světlo 2. 5 Vyberte na panelu 3D (světla)/3D (Lights) nástroj

otáčení světla/Light Rotate ( ). 6 Pokud máte grafickou kartu, která podporuje OpenGL, klepněte dole na panelu na tlačítko

Zapnout/vypnout různé 3D doplňky/Toggle Misc.

3D Extras ( ) a volbou 3D světlo/3D Light nechte

zobrazit vodítka světla.  Poznámka: Pokud vaše grafická karta nepodporuje OpenGL, tlačítko Zapnout/vypnout různé 3D doplňky/Toggle Misc. 3D Extras nebude k dispozici. Světlo však můžete otočit i bez vodítek.


308 LEKCE 12 Práce s 3D obrázky

7 Jsou-li zobrazena vodítka světla, táhněte za konec toho vodítka se žárovkou, které sejakoby dotýká střechy klobouku. Když budete žárovku táhnout směrem dolů, světlo se bude

posouvat po klobouku. Pokud vodítka nemáte zobrazena, posuňte světlo tažením ukazatele

směrem dolů.

Protože jste vybrali Neohraničené světlo 2 na panelu 3D (světlo)/3D (Lights), změní se během

tažení ukazatelem po obrazovce jen toto světlo. Kdybyste vybrali jiné světlo, stejný pohyb

ukazatele by posouval právě je a výsledný účinek by byl jiný. 8 Nechte vybrané Neohraničené světlo 2, klepněte na panelu 3D (světla)/3D (Lights) napolíčko vedle nápisu Barva/Color a vyberte světle žlutou barvu. Při výběru barvy světla můžete

sledovat náhled jejího účinku v okně dokumentu. Až budete s vybraným odstínemspokojeni, klepnutím na OK zavřete dialog Vyberte barvu světla/Select Light Color. Klepnutím na

Zapnout/vypnout různé 3D doplňky/Toggle Misc. 3D Extras a volbou 3D světla/3D Light

skryjte vodítka světla. 9 Příkazem Soubor/File  Uložit/Save uložte svou práci.


309ADOBE PHOTOSHOP CS5 OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

Bonus

3D objekty lze otáčet, můžete měnit jejich osvětlení a  volit úhel pohledu kamery. Ale je možné

zobrazit vnitřek objektu? Designéři, odborní lékaři a konstruktéři často potřebují vidět 3D objekty

nejen z vnějšku, ale i zevnitř. Ve Photoshopu CS5 Extended lze snadno zobrazit průřez 3D objektu.

Nahlédněte tomuto elegantnímu veteránovi pod kapotu, abyste si mohli vyzkoušet, jak funguje

průřez.

1 Zvolte Soubor/File  Open/Otevřít, přejděte do složky Lekce12 a otevřete soubor Spycar.psd.

3D automobil byl vytvořen ve speciální 3D aplikaci a do Photoshopu jsme jej naimportovali.

Ve Photoshopu Extended lze zobrazit průřez libovolné 3D vrstvy, ale kolik podrobností

uvidíte, záleží na tom, jak byl objekt zkonstruován a kolik detailů jeho tvůrce do něj vložil. 2 Volbou Okna/Window  3D/3D otevřete panel 3D, není-li již otevřen. 3 Na panelu 3D zaškrtněte volbu Průřez/Cross-Section a zkontrolujte, že není povolena volba

Rovina/Plane.

Auto je rozříznuto na poloviny, a je tedy vidět dovnitř. Vnitřní část automobilu je však velmi

tmavá a  není vidět detaily. Nyní osvětlení

upravíme. 4 V  panelu 3D klepněte na tlačítko Filtr: světla/

Filter By Lights. 5 V kategorii Neohraničená světla/Infinite Lights

zvolte druhé světlo a změňte intenzitu na 4. 6 V  panelu 3D zvolte nástroj otáčení světla/

Light Rotate a poté táhněte okolo auta, dokud světlo jasně neozáří interiér vozu.  Poznámka: U pomalejších počítačů posuňte myší a vyčkejte na vykreslení 7 Pomocí nástrojů 3D v  panelu nástrojů můžete automobil otáčet

a posouvat a prohlížet si řez z různých úhlů. 8 Chcete-li se opět vrátit k  celkovému pohledu, klepněte na tlačítko

Filtr: celá scéna/Filter By Whole Scene na panelu 3D a  zrušte volbu

Průřez/Cross-Section.


310 LEKCE 12 Práce s 3D obrázky

Sloučení dvojrozměrných vrstev

do trojrozměrné vrstvy

Trojrozměrnou vrstvu jste vytvořili vytvarováním dvojrozměrného snímku podle určitého tvaru.

K témuž tvaru můžete tvarováním přidat další dvojrozměrné vrstvy. Stačí, když je umístíte tam,

kde je chcete mít, a pak je sloučíte. Vrstvy se přizpůsobí tvaru 3D objektu. Sloučením na klobouk

umístíte vrstvu s notami.

1 Na panelu Vrstvy/Layers vyberte vrstvu Noty a zapněte její viditelnost. Vrstva noty je dvojrozměrná vrstva obsahující hudební noty. Na panelu Vrstvy/Layers by měla být úplně horní

vrstvou, proto je její obsah zobrazen na klobouku i obloze. 2 Na panelu nástrojů vyberte nástroj přesun ( ) a pak vrstvu Noty umístěte tak, aby byly noty

vystředěny podle klobouku. 3 Zvolte příkaz Vrstvy/Layer  Sloučit dolů/Merge Down. Hudební noty se vytvarují podleklobouku a vrstva Noty na panelu Vrstvy/Layers již nebude uvedena.


311ADOBE PHOTOSHOP CS5 OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

Když použijete příkaz Sloučit dolů/Merge Down,

Photoshop sloučí vybranou vrstvu s  vrstvou umístěnou

na panelu Vrstvy/Layers hned pod ní. Z  obou se stane

jediná vrstva, která si zachová název spodní vrstvy.

Importování 3D souborů

Ve Photoshopu CS5 Extended lze otevřít soubory exportované z  různých aplikací, například

Collada, 3DS, KMZ (Google Earth) či U3D, a můžete zde s nimi také pracovat. Pracovat je možné

rovněž se soubory uloženými ve formátu Collada, což je výměnný formát souborů podporovaný

například Autodeskem. Pokud 3D soubor do Photoshopu vložíte jako 3D vrstvu, bude jejím

obsahem 3D model a  průhledné pozadí. Vrstva převezme rozměry stávajícího souboru, ale její

velikost můžete změnit.

Nyní vytvoříte 3D vrstvu z 3D souboru pyramidy a zmenšíte ji.

1 Na panelu Vrstvy/Layers skryjte vrstvu Cihly. Viditelná by měla zůstat jen obloha.

2 Vyberte vrstvu Obloha a zvolte příkaz 3D  Nová vrstva z 3D souboru/New Layer From 3D

File. Přejděte do složky Lekce 12 a poklepejte na soubor pyramida.obj.

V  okně dokumentu se zobrazí pyramida a  Photoshop na panelu Vrstvy/Layers vloží nad

vrstvu Obloha 3D vrstvu nazvanou pyramida. Když vytvoříte 3D vrstvu z  importovaného

souboru, bude pokaždé umístěna nad vybranou vrstvu.


312 LEKCE 12 Práce s 3D obrázky

3 Na panelu Vrstvy/Layers zkontrolujte, zda je vybrána vrstva pyramida, a pak zvolte zrozbalovací nabídky Režim/Mode režim Lineární světlo/Linear Light. Hodnotu Krytí/Opacity snižte

na 85 %.

Pyramida vypadá vybledle. Pomocí změny difuzní barvy ji zvýrazníte. 4 Na panelu 3D Materiály/3D Materials vyberte v komponentě objMesh položku _PS_3D_

Default. 5 Klepněte dole v panelu na barevné pole Difúze/Diffuse, v dialogu Vyberte rozptýlenou barvu/

Select Diffuse Color vyberte šedou barvu (R=145, G=144, B=144) a klepněte na OK. 6 Na panelu nástrojů vyberte nástroj změnit velikost 3D objektu/3D Object Scale ( ), který se

skrývá pod nástrojem otočit 3D objekt/3D Object Rotate ( ). 7 Klepněte nad pyramidu a táhněte směrem k jejímu středu, dokud se nezmenší na polovinu.

Hodnoty X, Y a Z na pruhu voleb by měly všechny být 0,5.


313ADOBE PHOTOSHOP CS5 OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

Sloučení 3D vrstev do společného prostoru

V jedné 3D vrstvě může být obsaženo více mřížek. Mřížky na jedné vrstvě mohou sdílet osvětlení

a můžete je otáčet ve společném 3D prostoru (nazývaném scéna), díky čemuž bude výsledný 3D

efekt působit realističtěji.

Zduplikujete vrstvu pyramida a pak obě vrstvy sloučíte do jedné 3D vrstvy.

1 Na panelu Vrstvy/Layers zkontrolujte, zda je vybrána vrstva pyramida, a pak v nabídce panelu

Vrstvy/Layers zvolte příkaz Duplikovat vrstvu/Duplicate Layer. V dialogu Duplikovat vrstvu/

Duplicate Layer klepněte na OK.

Přímo před první pyramidou se zobrazí druhá pyramida. 2 Vyberte vrstvy pyramida a pyramida kopie (pyramida copy) a pak zvolte příkaz 3D  Sloučit

3D vrstvy/Merge 3D Layers.

Sloučené vrstvy se nacházejí ve shodné poloze. Chcete-li určitou mřížku umístit a  otočit

samostatně, musíte ji vybrat na panelu 3D (scéna)/3D (Scene).  Poznámka: Abyste mohli 3D vrstvy sloučit, musí se shodovat jejich pohledy. V  tomto případě se pohledy kamer shodovaly, protože jsme vrstvy zduplikovali. 3 Vyberte na panelu 3D (scéna)/3D (Scene) horní prvek objMesh. Panel se změní na 3D(mříž>ka)/3D (Mesh). 4 Vyberte na panelu 3D (mřížka)/3D (Mesh) nástroj přetáhnout 3D objekt/3D Mesh Pan ( ),

který se skrývá pod nástrojem otočit 3D objekt/3D Mesh Rotate. 5 Přetáhněte pyramidu do pravého horního rohu obrázku.


314 LEKCE 12 Práce s 3D obrázky

6 Vyberte na panelu 3D (mřížka)/3D (Mesh) prvek objMesh_. Prvek objMesh_ je druhoumřížkou v seznamu a zastupuje druhou pyramidu. 7 Přetáhněte druhou pyramidu do levého dolního rohu okna dokumentu. 8 Nechte prvek objMesh_ vybraný a vyberte na panelu 3D (scéna)/3D (Scene) nástroj kutálet

3D objekt/3D Mesh Roll, který se skrývá pod nástrojem přetáhnout 3D objekt/3D Mesh Pan.

Pak klepněte doprostřed dolní části okna dokumentu a tažením doleva pyramidu napřimte.

Nemusíte to provést zcela přesně.

Nástroji pro mřížku můžete posouvat vybrané mřížky nezávisle na ostatních mřížkách z dané

vrstvy. Pokud byste však vybrali standardní nástroj kutálet 3D objekt/3D Object Roll napanelu nástrojů, pohybovaly by se všechny mřížky na vrstvě zároveň. 9 Vyberte na pruhu voleb nástroj posouvání mřížky/Pan The Mesh a přetáhněte napřímenou

pyramidu zpět do levého dolního rohu okna dokumentu. 10 Vyberte na panelu 3D (mřížka)/3D (Mesh) prvek objMesh (první mřížku), který zastupuje pyramidu v pravém horním rohu. Vyberte na panelu 3D (mřížka)/3D (Mesh) nástroj 3D

změna velikosti mřížky/3D Mesh Scale, ukrytý pod nástrojem kutálet 3D mřížku/3D Mesh

Roll, klepněte doprostřed pyramidy a táhněte směrem dolů, dokud hodnoty X, Y a Znedosáhnou 0,6 a pyramida se nezmenší na 60 % původní velikosti.


315ADOBE PHOTOSHOP CS5 OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

11 Vyberte na panelu 3D (mřížka)/3D (Mesh) nástroj 3D otáčení mřížky/3D Mesh Rotate,ukrytý pod nástrojem 3D změna velikosti mřížky/3D Mesh Scale, a pak pyramidu natočte tak, aby

její poloha odpovídala poloze na následujícím obrázku. My jsme postupovali tak, že jsme táhli

pravý vrchol horní pyramidy směrem k levému hornímu rohu plátna. Po otočení pyramidy

bude možná nutné, abyste ji posunuli nástrojem posouvání mřížky. 12 Na panelu 3D (mřížka)/3D (Mesh) klepněte na tlačítko Filtr: Světla/Filter By Lights. 13 Vyberte na panelu 3D (světla)/3D (Lights) položku Neohraničené světlo 1 a pak na tomtéž

panelu vyberte nástroj otáčení světla/Light Rotate ( ). Nato klepněte na tlačítko Zapnout/

vypnout různé 3D doplňky/Toggle Misc. 3D Extras a zvolte položku 3D světlo/3D Light.

(Tlačítko Zapnout/vypnout různé 3D doplňky/Toggle Misc. 3D Extras je dostupné jen tehdy,

je-li zapnuto kreslení OpenGL.)


316 LEKCE 12 Práce s 3D obrázky

14 Přetáhněte zdroj světla (máte-li zapnuto kreslení OpenGL, je reprezentován žárovkou) do

pravého dolního rohu. Tím změníte osvětlení obou pyramid.

Ačkoliv každá z  pyramid má jinou mřížku, mohou mít společný zdroj světla, protože se

nacházejí na stejné 3D vrstvě. 15 Klepnutím na tlačítko Zapnout/vypnout různé 3D doplňky/Toggle Misc. 3D Extras apříkazem 3D světla/3D Light opět skryjte vodítka světla. Pak zvolte příkaz Soubor/File  Uložit/

Save.


317ADOBE PHOTOSHOP CS5 OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

Přidání bodového světla

Zatím jste manipulovali se zdroji neohraničeného světla

pro 3D objekty. Osvětlení  určité oblasti však lze zintenzivnit také bodovým světlem. V  následujícím cvičení

bodovým světlem dodáte jedné z pyramid jinou barvu.

1 Zkontrolujte, zda panel 3D zobrazuje volby osvětlení – na jeho záložce by mělo být uvedeno 3D(světla>)/3D (Lights). Není-li tomu tak, klepněte na tlačítko

Filtr: Světla/Filtr By Lights. 2 Klepněte dole na panelu 3D (světla)/3D (Lights) na

tlačítko Vytvořit nové světlo/Create A New Light

( ) a zvolte Nové bodové světlo/New Spot Light.

Na panelu 3D (světla)/3D (Lights) se zobrazív kategorii Bodová světla/Spot Lights nový prvek Bodové

světlo 1 (Spot Light 1). 3 Klepněte na panelu 3D (světla)/3D (Lights) napolíčko Barva/Color a vyberte purpurovou barvu. (My

jsme použili hodnoty R = 215, G = 101, B = 235.) Klepnutím na OK zavřete dialog Vyberte

barvu světla/Select Light Color. 4 Na panelu 3D (světla)/3D (Lights) změňte hodnotu Intenzita/Intensity na 0,7. 5 Na panelu 3D (světla)/3D (Lights) vyberte nástroj otáčení světla/Light Rotate ( ), klepněte

na obrázek a táhněte ukazatelem dolů, dokud se na horní pyramidě nezobrazí plochanasvícená purpurovým světlem. (Hodnoty lze také vložit do pruhu voleb. X by mělo být asi 98, Y

zhruba –95 a Z přibližně 4,5).

Tip: Máte-li zapnuto kreslení OpenGL, klepněte na tlačítko Zapnout/vypnout různé 3D doplňky/

Toggle Misc. 3D Extras a  zvolte možnost 3D světlo/3D Light, abyste během tažení světla viděli pohyb

jeho zdroje.


318 LEKCE 12 Práce s 3D obrázky

6 Na panelu Vrstvy/Layers zapněte viditelnost vrstvy Cihly,

aby byly zobrazeny všechny složky obrázku. Pak zvoltepříkaz Soubor/File  Uložit/Save.  Poznámka: Pokud vaše grafická karta nepodporuje OpenGL, nezobrazí se 3D osa. V  tom případě můžete následující cvičení přeskočit a pokračovat další látkou lekce.

Bonus

Výsledek manipulace s  objekty v  3D prostředí někdy bývá těžko odhadnutelný. Abyste měli

dostatečný přehled o  polohách os x, y a  z, nabízí Photoshop pomůcku nazvanou 3D osa.

Pokud máte zapnuto kreslení OpenGL, v  levém horním rohu obrázku se po vybrání 3D vrstvy

automaticky zobrazí 3D osa.

Krychle na základně 3D osy mění velikost 3D objektu. Každá z  barevných šipek představuje

jednu osu: červená zastupuje osu x, zelená osu y a  modrá osu z. Chcete-li určitým objektem

pohybovat po některé z  os, klepněte na její špičku. Pokud ho chcete kolem určité osy otáčet,

klepněte na oblouk na dané ose. Jestliže chcete změnit velikost objektu jen podél konkrétní osy,

klepněte na kvádr na této ose.

1 Na panelu Vrstvy/Layers vyberte vrstvu Cihly.

2 Na panelu nástrojů vyberte nástroj otáčení 3D objektu/3D Object Rotate a  pak pohybujte

ukazatelem nad 3D osou. Všimněte si černého pruhu, který se zobrazí nad 3D osou, když se

k ní ukazatel přiblíží. Tento pruh slouží ke změně velikosti, přemístění nebo skrytí 3D osy.

3 Přetáhněte zmíněný šedý pruh na jiné místo v obrázku. 3D osa se posune společně s ním.

4 Klepnutím na pravé straně šedého pruhu na dvojitou šipku zmenšíte velikost 3D osy.

Opětovným klepnutím 3D osu zvětšíte.

Posunutí 3D osy Zvětšení 3D osy


319ADOBE PHOTOSHOP CS5 OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

5 Klepněte na krychli na základně 3D osy a  pak ji táhněte nahoru. Klobouk se bude

zvětšovat. 6 Klepněte na kvádr na modré šipce a tažením objekt podél osy z zmenšete. 7 Pohybujte ukazatelem po oblouku ležícím na modré šipce, dokud se nezobrazí žlutý kruh.

Pak tažením okolo tohoto kruhu otáčejte objekt kolem osy z. 8 Umístěte ukazatel na špičku modré šipky a  tažením šikmým směrem klobouk na ose

z posuňte. 9 Jste-li s provedenými změnami spokojeni, zvolte příkaz Soubor/File  Uložit/Save. Chcete-li

klobouk vrátit do původní polohy, zvolte příkaz Soubor/File  Obnovit/Revert. Photoshop

obnoví stav z poslední uložené verze.

Malování na 3D objekt

Ve Photoshopu CS5 Extended lze malovat jakoukoliv stopou štětce Photoshopu přímo na 3D

objekty, tahy respektují prostorové obrysy objektu.

1 Vyberte vrstvu pyramida a pak na panelu nástrojů zvolte nástroj štětec ( ).

2 Klepněte na panelu nástrojů na políčko Barva popředí/Foreground Color a vyberte světle

zelenou barvu. (My jsme zvolili hodnoty R = 25, G = 207, B = 16.)

Změna velikosti objektu ve všech Změna velikosti objektu podél osy z

osách


320 LEKCE 12 Práce s 3D obrázky

3 Vyberte měkkou stopu o průměru 65 pixelů a pak malujte na vrchol dolní pyramidy. Zelené

tahy respektují hrany objektu a nezasahují do okolí. Přidání 3D textu pomocí techniky Repoussé Pojem repoussé (výlisek) pochází z  oblasti zpracování kovů. Pomocí repoussé se přední strany objektů lisují tlakem na opačnou stranu plátu. Ve Photoshopu můžete pomocí příkazu Repoussé převést dvojrozměrné objekty na 3D mřížky, perfektně je vytvarovat, nafouknout i  přemístit. Příkaz Repoussé vyžaduje OpenGL. Pomocí nástroje Repoussé vytvoříte 3D text a přidáte tak k názvu alba další rozměr. 1 Vyberte nástroj vodorovný text a přetáhněte velké textové pole do levé horní části plátna. 2 Napište do něj název BRICK HAT. Umístěte text tak, aby nekolidoval se žádným jinýmobjektem na plátně. Označte text a poté v pruhu voleb změňte písmo na Myriad Pro, styl písma na

tučné, velikost na 70 bodů a barvu na červenou.

Photoshop přidá do panelu Vrstvy/Layers novou vrstvu. 3 Vrstvu textu nechte vybranou a vyberte nástroj přesun.


321ADOBE PHOTOSHOP CS5 OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

4 V panelu 3D zkontrolujte, zdali je v nabídce Zdroj/Source vybrána položka Vybrané vrstvy/

Selected Layer(s). Poté zvolte 3D objekt metody Repoussé/3D Repoussé Object a klepněte na

Vytvořit/Create. 5 V dotazu, zdali chcete rastrovat text, klepněte na Ano/Yes. 6 V dialogu Metoda Repoussé/Repoussé proveďte následující nastavení a klepněte na OK:

 V  oblasti Přednastavení tvarů metody Repoussé/

Repoussé Shape Presets zvolte položku Nafouknutí/

Inflate (postřední možnost ve druhém řádku).

 V  oblasti Vysunutí/Extrude vložte do pole

Hloubka/Depth hodnotu 2,5 a  do pole Změna

velikosti/Scale hodnotu 0,5.

Toto nastavení vytlačení způsobí, že text vypadá, jako

by ustupoval do prostoru. 7 Pomocí nástrojů otáčení 3D objektu/3D Object Rotate, změna velikosti 3D objektu/3D

Object Scale a dalších umístěte text dle svého vkusu. 8 Zvolte Soubor/File  Uložit/Save. Vytvoření 3D pohlednice Ve Photoshopu CS5 Extended můžete dvojrozměrný objekt transformovat na 3D pohlednici, se kterou lze manipulovat jako v perspektivě trojrozměrného prostoru. Tento objekt se nazývá 3D pohlednice proto, že se chová podobně, jako kdybyste ze snímku vytvořili pohlednici a tu byste pak v  ruce různě obraceli. Abyste však 3D pohlednici mohli vytvořit, musíte ve Photoshopu sloučit všechny vrstvy do jedné. 3D pohlednice vlastně bude ilustrace z obalu CD připravená pro použití na větších propagačních materiálech. 1 Na panelu Vrstvy/Layers zvolte v nabídce panelu příkaz Do jedné vrstvy/Flatten Image.

Dotaz, zda chcete sloučit všechny vrstvy, zavřete klepnutím na OK.

Všechny vrstvy se sloučí do jediné vrstvy Pozadí (Background). 2 Zvolte příkaz 3D  Nová 3D pohlednice z vrstvy/New 3D Postcard From Layer.

Vrstva pozadí bude převedena na 3D vrstvu. Na obrázku se sice na první pohled neprojeví

žádná změna, ale až k němu přidáte pozadí, bude zřejmé,

že se jedná o 3D objekt. Nyní změníte jeho velikost.


322 LEKCE 12 Práce s 3D obrázky

3 Vyberte na panelu nástrojů nástroj změna velikosti 3D objektu ( ). V pruhu voleb zadejte

hodnoty X a Y 0,75. Klávesou Enter nebo Return je aplikujte. Přidání přechodu na pozadí Aby byla pohlednice nápadnější, přidáte na pozadí přechod. 1 Klepněte na panelu Vrstvy/Layers na tlačítko Vytvořit novou vrstvu/Create A New Layer. 2 Přejmenujte ji na Přechod a přetáhněte ji na panelu Vrstvy/Layers pod vrstvu Pozadí

(Background). 3 Klepnutím na tlačítko Výchozí barvy popředí a pozadí/Default Foreground And Background

Colors ( ) na panelu nástrojů obnovte barvu popředí na černou a barvu pozadí na bílou. 4 Na panelu nástrojů vyberte nástroj přechod ( ). 5 Táhněte nástrojem přechod prostřední částí obrázku shora až úplně dolů.


323ADOBE PHOTOSHOP CS5 OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

Animace 3D vrstvy

Nyní si můžete s 3D pohlednicí trochu hrát. Můžete ji totiž nejen otáčet v  3D prostoru, ale její

pohyb také nahrát jako film QuickTime. Výsledek animace si prohlédněte v  souboru Lekce12_

Výsledný.mov uloženém ve složce Lekce12. Aby se animace přehrála, musíte mít nainstalovanou

aplikaci Apple QuickTime.

1 Přejmenujte vrstvu Pozadí (Background) na Obal CD.

2 Příkazem Okna/Window  Animace/Animation otevřete panel Animace/Animation. Na

panelu Animace/Animation budou uvedeny obě vrstvy. 3 Klepněte na tomto panelu na trojúhelník vedle vrstvy Obal CD, aby se zobrazily jednotlivé

vlastnosti snímku vrstvy. Abyste viděli všechny, zvětšete panel Animace/Animations. 4 Klepnutím na ikonu stopek vedle položky Poloha 3D objektu (3D Object Position) vytvořte

úvodní snímek. Úvodní snímek zaznamenává polohu objektu v čase 0 sekund. 5 Přetáhněte symbol aktuálního času na bod 03:00f. Na toto místo vložíte další snímek, který

zaznamená polohu objektu v daném bodě časové osy. 6 Vyberte na panelu nástrojů nástroj otáčení 3D objektu ( ). 7 Klepněte se stisknutou klávesou Shift u prostřední části levého okraje plátna a přetáhněte ukazatel až k pravému okraji. Pohlednice se otočí tak, že budete vidět její zadní stranu.

Photoshop na značku 03:00f umístí nový snímek zaznamenávající tuto polohu pohlednice.


324 LEKCE 12 Práce s 3D obrázky

8 Posuňte symbol aktuálního času na začátek časové osy a pak stiskněte tlačítko Spustit/Play.

Přehrávání zastavíte klávesou mezerníku.

Je to sice jen krátká animace, ale můžete ji již vyexportovat. 9 Přetáhněte koncovou zarážku pracovní plochy na bod 03:00f, aby celou pracovní oblastvyplňoval jen interval 00:00 až 03:00f. Photoshop vykreslí snímky obsažené v této části pracovní

plochy. 10 V panelu 3D zvolte v oblasti Nastavení vykreslení/Render Settings, v panelu Kvalita/Quality,

položku Sledovaný paprsek (finální)/Ray Traced Final. 11 Zvolte příkaz Soubor/File  Export  Vykreslit video/Render Video. 12 V dialogu Vykreslit video/Render Video vyberte volbu Export QuickTime/QuickTime

Export a v rozbalovací nabídce nastavte Quick Time Movie. Pak klepněte na tlačítko

Nastavení/Settings.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist