načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Adobe Photoshop CS4 - Adobe Creative Team

Adobe Photoshop CS4
-6%
sleva

Kniha: Adobe Photoshop CS4
Autor:

Nejrychlejší, nejsnadnější a nejpraktičtější způsob, jak se naučit pracovat v Adobe Photoshopu CS4. Oficiální výukový kurz pro Adobe Photoshop CS4 obsahuje 14 lekcí, v nichž se sami ... (celý popis)
Titul doručujeme za 6 pracovních dní
Vaše cena s DPH:  911 Kč 856
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
28,5
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 29Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2009
Počet stran: 424
Rozměr: 225x165
Úprava: 424 stran : barev. ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Adobe Photoshop CS4 Classroom in a book
Spolupracovali: překlad Radim Pekárek
Jazyk: česky
Vazba: brožovaná
EAN: 9788025123379
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Nejrychlejší, nejsnadnější a nejpraktičtější způsob, jak se naučit pracovat v Adobe Photoshopu CS4. Oficiální výukový kurz pro Adobe Photoshop CS4 obsahuje 14 lekcí, v nichž se sami krok za krokem naučíte vše od ovládání a práce s výběry až po použití inteligentních filtrů, vytváření animací a praktické využití nových funkcí. Mimoto kniha poskytuje množství tipů a technik, díky nimž budete ve své práci s Photoshopem produktivnější. V jednotlivých lekcích budete vytvářet skutečné projekty, díky nimž své vědomosti a znalosti postupně zdokonalíte. Autoři se v knize mimo jiné věnují těmto tématům: - Retušování a barevné podání fotografií - Práce s výběry, maskami a kanály - Korekce fotografií v Camera Raw a tvorba panoramat - Kreslení, použití cest a import inteligentních objektů - Vykreslení 3D tvarů a textu a osvícení scény - Správa barev, export a tisková příprava - Vytvoření ořezové masky a grafického prvku z textu Oficiální výukové kurzy vytvořené odborníky ze společnosti Adobe jsou světově nejvyhledávanějšími učebnicemi pro výuku tohoto softwaru. Pomohou vám poznat programy Adobe v akci a ovládnout je bez zbytečného tápání. Své dovednosti s nimi zdokonalujete krok po kroku, v postupech řešících vždy jasně danou činnost, efekt či problém a na profesionálních grafických materiálech, jež budou jedinečnou inspirací pro vaši práci. Kniha obsahuje jak české, tak anglické prvky uživatelského rozhraní Photoshopu. Přiložené CD obsahuje materiály ke všem výukovým lekcím (oficiální výukový kurz)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Adobe Creative Team - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

231

Na rozdíl od rastrových obrazů si vektorové obrazy při jakémkoliv

zvětšení zachovají hladké okraje. Do obrazů můžete ve Photoshopu

nakreslit vektorové tvary a cesty a přidat vektorové masky, kterými

určíte, co bude z daného obrazu vidět.


232 LEKCE 8 Techniky vektorového kreslení

O rastrových obrazech a vektorové grafice

Než začnete pracovat s vektorovými tvary a vektorovými cestami, je důležité pochopit základní

rozdíly mezi oběma hlavními kategoriemi počítačové grafiky: rastrovými obrazy a vektorovougrafikou. Ve Photoshopu lze pracovat s oběma typy grafiky; dokonce můžete v jediném obrazovém

souboru Photoshopu kombinovat rastrová a vektorová data.

Základem bitmapových obrázků, odborně nazývaných rastrové obrazy, je mřížka složená z barevných dílků nazývaných pixely neboli obrazové body. Každý pixel zaujímá v obraze vlastní

místo a má svou barevnou hodnotu. Když pracujete s rastrovými obrazy, neupravujete objekty

nebo tvary, ale vlastně skupiny pixelů. Protože rastrová grafika dokáže reprodukovat jemné

stupně odstínů a barev, je vhodná pro obrazy s plynulými polotóny, např. fotografie nebo grafiku

vytvořenou v programech pro malování. Nevýhodou rastrové grafiky je, že obsahuje pevný počet

obrazových bodů. V důsledku toho mohou při zvětšení nebo tisku s větším rozlišením, než bylo

původní rozlišení obrázku, ubývat podrobnosti a vznikat zubaté okraje.

Vektorová grafika se skládá z úseček a křivek definovaných matematickými objekty, které se

nazývají vektory. Tato grafika si i při zvětšení, přesunutí nebo změně barev zachová hladký

vzhled. Vektorová grafika je vhodná na tvorbu ilustrací a ztvárnění textů a grafických prvků,

např. log, které mají být použity v různých velikostech.

O cestách a nástroji Pero

Ve Photoshopu se obrys vektorového tvaru nazývá cesta. Cesta je

přímý nebo zakřivený segment čáry, který nakreslíte nástrojem

Pero, Magnetické pero nebo Cesta od ruky. Z těchto nástrojů kreslí

Logo drawn as vector art

Logo nakreslené jako vektorová grafika

Logo převedené na rastrový obraz


233ADOBE PHOTOSHOP CS4 OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

nástroj Pero cesty nejpřesněji; nástroji Magnetické pero a Cesta od ruky cesty nakreslíte stejně

jako při kreslení tužkou na papír.

Julieanne Kostová je oficiální propagátorkou Adobe Photoshopu.

Tipy pro práci s nástroji

od misionářky Photoshopu

Každý nástroj z panelu nástrojů lze vybrat klávesovou zkratkou tvořenou jedním znakem.

Stisknete-li znak, aktivuje se nástroj. Stiskněte např. P a vyberete nástroj Pero. Jestliže stisknete

spolu s klávesou určitého nástroje klávesu Shift, projdete všechny nástroje, které jsou sdruženy

ve skupině s daným nástrojem. Pokud stisknete kombinaci kláves Shift+P, přepnete mezi nástroji

Pero a Cesta od ruky. Cesta může být otevřená nebo uzavřená. Otevřené cesty (např. zvlněná čára) mají dva odlišné koncové body. Uzavřené cesty (např. kružnice) jsou souvislé. To, jaký typ cesty nakreslíte, bude mít vliv na to, jak lze cestu vybrat a upravovat. Cesty, které nemají výplň nebo tahy, nebudou při tisku grafiky vytištěny. Je to dáno tím, že cesty jako vektorové objekty neobsahují žádné obrazové body na rozdíl od rastrových tvarů, které nakreslíte nástrojem Tužka nebo jinými nástroji pro malování. Začínáme Na začátku lekce si prohlédnete kopii dokončeného obrázku, který budete vytvářet – jedná se o plakát pro fiktivní společnost vyrábějící hračky. 1 Ihned po spuštění Photoshopu stiskněte klávesovou zkratku Ctrl+Alt+Shift (Windows)

nebo Command+Option+Shift (Mac OS), kterou obnovíte výchozí předvolby (viz „Obnova

výchozích nastavení“ na straně 14). 2 Zobrazí-li se dotaz, zda chcete zrušit předvolby, potvrďte tuto operaci klepnutím na tlačítko

Ano/Yes. 3 Klepněte na tlačítko Adobe Bridge ( ) v pruhu aplikace.

Otevře se Adobe Bridge. 4 V Bridge na panelu Oblíbené/Favorites klepněte na složku

Lekce. Pak v panelu Obsah/Content poklepáním otevřete

složku Lekce08. 5 Prohlédněte si na panelu Obsah/Content soubor 08_výsledný.

psd. Potřebujete-li náhled snímku zvětšit, v dolní části okna

posuňte jezdec velikosti miniatur doprava.


234 LEKCE 8 Techniky vektorového kreslení

Abyste mohli vytvořit tento plakát, otevřete obrázek kosmické lodi a procvičíte si vytváření

cest a výběrů nástrojem Pero. Při vytváření tvarů na pozadí a textu se postupně naučíte

pokročilým technikám použití cest a vektorových masek a metodám aplikace inteligentních

objektů. O Poznámka: Pokud otevřete soubor 08_výsledný.psd ve Photoshopu, může se zobrazit výzva, abyste aktualizovali vrstvy. Stane-li se tak, klepněte na OK. Když přenesete soubory mezi počítači, zvláště s různými operačními systémy, je někdy nutné aktualizovat textové vrstvy. 6 Až si prohlédnete soubor 08_výsled-

ný.psd, poklepáním otevřete ve

Photoshopu soubor Letajici talir.psd. 7 Zvolte příkaz Soubor/File ¤ Uložit

jako/Save As, přejmenujte soubor

na 08_pracovní.psd a klepněte na

tlačítko Uložit/Save. V dialogu Volby

formátu Photoshopu/Photoshop

Format Options klepněte na OK. Použití cest v grafice Na začátku vytvoříte nástrojem Pero výběry v obrázku létajícího talíře. Talíř má dlouhé, hladké a zakřivené obrysy, které by bylo obtížné vybrat jinou metodou. Jednu cestu nakreslíte kolem talíře a dvě vytvoříte uvnitř. Po nakreslení převedete cesty navýběry. Potom výběry od sebe odečtete, aby byl vybrán jen talíř a nikoliv hvězdná obloha. Nakonec z obrázku talíře vytvoříte novou vrstvu a vyměníte obrázek, který se nachází za ním. Když kreslíte nástrojem Pero cestu od ruky, umístěte na ni co nejméně bodů, které mají definovat vytvářený tvar. Čím méně bodů použijete, tím bude křivka hladší a soubor bude menší. Přiměřený počet bodů Příliš mnoho bodů


235ADOBE PHOTOSHOP CS4 OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

Vytváření cest nástrojem Pero

Nástrojem Pero můžete vytvořit cesty, které jsou rovné nebo zakřivené, otevřené nebo uzavřené.

Nemáte-li v kreslení s tímto nástrojem žádnou praxi, může být práce s ním ze začátku nezvyklá.

Až pochopíte, z jakých prvků se cesty skládají a jak se nástrojem Pero vytvářejí, bude jejich

kreslení snadnější.

Chcete-li vytvořit přímou cestu, klepněte tlačítkem myši. Prvním klepnutím umístíte počáteční

bod. Při každém dalším klepnutí se mezi předchozím a právě umístěným bodem nakreslí úsečka.

Pokud kreslíte cesty složené z přímých segmentů, jednoduše přidávejte další body.

Chcete-li vytvořit zakřivenou cestu, klepnutím umístěte kotevní bod, potom tažením vytvořte

směrovou úsečku tohoto bodu a pak klepnutím umístěte další kotevní bod. Každá směrová

úsečka má na krajích dva směrové body; poloha směrových přímek a bodů určuje velikost a tvar

zakřiveného segmentu. Posouváním směrových úseček a bodů změníte tvar křivek na cestě.

Hladké křivky jsou spojeny kotevními body, které se nazývají hladké body. Ostře zakřivené cesty

jsou spojeny rohovými body. Když přesouváte směrovou úsečku hladkého bodu, zakřivené

segmenty po obou stranách bodu se mění zároveň, když však posouváte směrovou úsečkou

rohového bodu, mění se jen křivka, která se nachází na stejné straně jako směrová úsečka.

Segmenty cesty a kotevní body můžete po nakreslení přemisťovat, jednotlivě nebo i jako

skupinu. Skládá-li se cesta z více než jednoho segmentu, můžete přetažením kotevních bodů

upravit jednotlivé segmenty cesty, nebo můžete vybrat všechny kotevní body a upravit celou

cestu. Nástrojem Přímý výběr lze vybrat a upravit kotevní bod, segment cesty nebo celou cestu.

Vytváření uzavřených cest se od vytváření otevřených cest liší způsobem, jímž cestu zakončíte.

Chcete-li zakončit otevřenou cestu, klepněte na panelu nástrojů na nástroj Pero. Uzavřenou

cestu dokončíte tak, že ukazatel nástroje Pero umístíte na počáteční bod cesty a klepnete.

A

B

A

B

E

A B

D

C

A. Zakřivený segment čáry

B. Směrový bod

C. Směrová úsečka

D. Vybraný kotevní bod

E. Nevybraný kotevní bod


236 LEKCE 8 Techniky vektorového kreslení

Uzavřením se cesta automaticky zakončí. Po uzavření cesty se ukazatel

nástroje Pero zobrazí s malým znakem x, což znamená, že dalším klepnutím začnete

vytvářet novou cestu.

Když kreslíte cestu, na panelu Cesty/Paths se zobrazí dočasná položka nazvaná Pracovní cesta

(Work Path). Je dobré pracovní cesty uložit, a pokud používáte ve stejném obrazovém souboru

více nespojitých cest, je to dokonce nezbytné. Pokud na panelu Cesty/Paths odznačíte stávající

pracovní cestu a začnete znovu kreslit, původní pracovní cesta bude nahrazena novou pracovní

cestou a nebude nikde uložena. Chcete-li pracovní cestu uložit, poklepejte na ni na panelu

Cesty/Paths, v dialogu Uložit cestu/Save Path zadejte její název a klepnutím na tlačítko OK

přejmenovanou cestu uložte. Cesta zůstane na panelu Cesty/Paths vybrána. Kreslení obrysu tvaru V tomto cvičení nástrojem Pero spojíte body A až N a pak se vrátíte do bodu A. Vytvoříte přímé segmenty, hladké body křivky a rohové body. Začnete nastavením voleb nástroje Pero a konfigurací pracovní plochy, pak obkreslíte obryslétajícího talíře z předlohy. 1 Na panelu nástrojů vyberte nástroj Pero ( ). 2 V pruhu voleb vyberte nebo potvrďte následující nastavení:

• Vyberte volbu Cesty/Paths ( ).

• V rozbalovací nabídce Volby pera/Pen Options zkontrolujte, zda není zaškrtnuto políčko

Cesta s perem/Rubber Band.

• Zkontrolujte, zda je zaškrtnuta volba Auto +/- (Auto Add/Delete).

• Klepnutím vyberte volbu Přidat k oblasti cesty/Add To Path Area ( ).

HG

A. Volby cesty/Path Options B. Nabídka Volby pera/Pen Options C. Volba

Přidat k oblasti cesty/Add To Path Area

AB C


237ADOBE PHOTOSHOP CS4 OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

3 Klepnutím na záložku Cesty/Paths přesuňte ve skupině

panelů Vrstvy/Layers do popředí panel Cesty/Paths.

Na panelu Cesty/Paths jsou zobrazeny miniaturní náhledy

cest, které kreslíte. Zatím je však panel prázdný, protože jste ještě nezačali kreslit. 4 Je-li třeba, zvětšete velikost zobrazení tak, aby byly dobře vidět body označené písmeny

a červené tečky na předloze tvaru. Ověřte, zda je v okně dokumentu předloha zobrazena celá,

a pak znovu vyberte nástroj Pero. 5 Klepněte na bod A (modře ohraničený čtvereček) a táhněte ukazatelem doprava na červenou

tečku. Pusťte tlačítko myši. Umístili jste první kotevní bod a stanovili směr křivky. 6 Klepněte na bod B (opět modře ohraničený čtvereček) a táhněte ukazatelem dolů na červenou

tečku. Pusťte tlačítko myši.

V rohu kokpitu (bod B) bude nutné převést hladký bod na rohový bod, aby vznikl ostrýpřechod mezi zakřiveným a přímým segmentem. 7 Klepnutím se stisknutou klávesou Alt (Windows) nebo Option (Mac OS) v bodě B převeďte

hladký bod na rohový bod a odstraňte jednu směrovou úsečku. 8 Klepnutím na bod C vytvořte přímý úsek (ale netáhněte myší).

Když při kreslení uděláte chybu, příkazem Úpravy/Edit ¤ Zpět/Undo krok zrušte. Pakkreslení opakujte. 9 Klepněte na bod D a táhněte ukazatelem z bodu D nahoru na jeho červenou tečku. Pak

klepněte na bod E a táhněte ukazatelem z bodu E dolů na jeho červenou tečku. Dále klepněte

na bod F. 10 Vytvořte body křivky v pozicích G, H a I. Provedete to tak, že klepnete na každý z uvedených

bodů a potáhnete z něj ukazatel na jeho červenou tečku. 11 Klepněte na bod J. 12 Vytvořte body křivky K a L. Provedete to tak, že klepnete na každý z uvedených bodů apotáhnete z něj ukazatel na jeho červenou tečku. 13 Klepněte na bod M.

B B

Vytvoření hladkého bodu B Převedení hladkého bodu na rohový


238 LEKCE 8 Techniky vektorového kreslení

14 Klepněte na bod N a nepouštějte tlačítko myši. Stiskněte klávesu Alt (Windows) nebo Option

(Mac OS) a tažením z bodu N k jeho červené tečce doplňte ke kotevnímu bodu N směrovou

úsečku. Pak pusťte tlačítko myši a klávesu Alt nebo Option. 15 Přesuňte ukazatel do bodu A a počkejte, dokud

se u symbolu ukazatele nezobrazí malý kroužek,

který signalizuje, že se chystáte uzavřít cestu. (Malý

kroužek nemusí být vidět, protože obrázek je tmavý

a kroužek tenký.) Táhněte z bodu A k červené tečce

a pusťte tlačítko myši, aby se vytvořil poslední

zakřivený úsek. 16 Na panelu Cesty/Paths poklepejte na dočasnou cestu

Pracovní cesta (Work Path), v dialogu Uložit cestu/

Save Path ji přejmenujte na Létající talíř a pak ji klepnutím na tlačítko OK uložte. 17 Příkazem Soubor/File ¤ Uložit/Save uložte svou práci. Převedení výběrů na cesty Druhou cestu vytvoříte jinou metodou. Nejprve zvolíte nástroj, kterým vyberete oblast tvořenou podobnými barvami a pak výběr převedete na cestu. (Na cestu můžete převést jakýkoliv výběr vytvořený nástroji pro výběr.) 1 Klepnutím na záložku Vrstvy/Layers zobrazte panel Vrstvy/Layers a pak přetáhněte vrstvu

Předloha na panelu úplně dolů až na tlačítko Odstranit vrstvu/Delete. Tuto vrstvu již totiž

nepotřebujete. 2 Na panelu nástrojů vyberte nástroj Kouzelná hůlka ( ), který je skryt pod nástrojem Rychlý

výběr. 3 V pruhu voleb zkontrolujte, zda je hodnota Tolerance nastavena na 32.

A

N

M


239ADOBE PHOTOSHOP CS4 OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

4 Opatrně klepněte na černou plochu jednoho ze svislých směrových stabilizátorů létajícího

talíře. 5 Klepněte se stisknutou klávesou Shift na černou plochu druhého stabilizátoru. Tím jej přidáte

k výběru. 6 Klepnutím na záložku Cesty/Paths zobrazte obsah panelu Cesty/Paths. Pak na tomto panelu klepněte úplně dole na tlačítko Vytvořit pracovní cestu z výběru/Make Work Path From

Selection ( ).

Výběry byly převedeny na cesty a vznikla nová pracovní cesta. 7 Poklepejte na cestu Pracovní cesta (Work Path), pojmenujte ji Stabilizátory a pak ji klepnutím

na tlačítko OK uložte. 8 Příkazem Soubor/File ¤ Uložit/Save uložte svou práci.


240 LEKCE 8 Techniky vektorového kreslení

Převedení cest na výběry

Podobně jako lze převést hranice výběru na cesty, je možné také převést cesty na výběry. Hladké

obrysy cest umožňují vytvořit velmi přesné výběry. Cesty, které jste nakreslili kolem kosmické

lodi a stabilizátorů, nyní převedete na výběr a aplikujete na něj filtr.

1 Na panelu Cesty/Paths klepnutím označte cestu nazvanou Létající talíř.

2 V nabídce panelu Cesty/Paths zvolte příkaz Vytvořit výběr/

Make Selection a pak klepnutím na tlačítko OK převeďte

cestu Létající talíř na výběr.

Tip: Klepnutím na tlačítko Načíst cestu jako výběr/Load Path As

Selection na spodu panelu Cesty/Paths lze převést aktivní cestu na

výběr.

Dále od výběru Létající talíř odečtete výběr Stabilizátory, aby na

uvolněném místě, které zůstane po stabilizátorech, bylo vidět pozadí.

3 Na panelu Cesty/Paths klepnutím aktivujte cestu nazvanou Stabilizátory. Pak v nabídcepanelu Cesty/Paths zvolte příkaz Vytvořit výběr/Make Selection. 4 V sekci Operace/Operation dialogu Vytvořit výběr/Make Selection vyberte volbu Odečíst od

výběru/Subtract from Selection a klepněte na OK.

Cesta s názvem Stabilizátory se současně převede na výběr a odečte se od výběru Létající

talíř. Cesty nechte vybrané, protože je použijete v následujícím cvičení.


241ADOBE PHOTOSHOP CS4 OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

Převedení výběru na vrstvu

Nyní se dovíte, jak lze pomocí výběru vytvořeného nástrojem Pero dosáhnout zajímavých efektů.

Protože jste létající talíř oddělili od pozadí, můžete na nové vrstvě vytvořit jeho kopii. Tu pak

můžete zkopírovat do jiného souboru – zde konkrétně do souboru s obrázkem, který bude tvořit

pozadí plakátu.

1 Zkontrolujte, zda jsou v okně dokumentu stále vidět obrysy výběru. Pokud nejsou, výběr byl

odznačen a musíte zopakovat předchozí cvičení „Převedení cest na výběry“. 2 Zvolte příkaz Vrstva/Layer ¤ Nová/New ¤ Vrstva kopírováním/Layer Via Copy. 3 Klepnutím na záložku Vrstvy/Layers zobrazte vpředu obsah panelu Vrstvy/Layers. Nachází se

na něm nová vrstva nazvaná Vrstva 1 (Layer 1). Miniatura této vrstvy dokládá, že daná vrstva

z původního obrázku obsahuje již jen létající talíř bez oblohy. 4 Na panelu Vrstvy/Layers přejmenujte vrstvu Vrstva 1 (Layer 1) na Létající talíř, pak stiskněte

klávesu Enter nebo Return. 5 Příkazem Soubor/File ¤ Otevřít/Open otevřete soubor 08_původní.psd, který se nachází ve

složce LekceLekce08.

Pozadí souboru 08_původní.psd tvoří postupně světlající modrá barva a v dolní části obrázku

se nachází planeta. Obrázek použijete jako pozadí létajícího talíře. 6 V pruhu aplikace klepněte na tlačítko Uspořádat dokumenty/Arrange Documents a vyberte

rozvržení 2 najednou/2 Up, ve kterém se na obrazovce zobrazí současně soubor Letajici talir.

psd i 08_původní.psd. Klepnutím aktivujte obrázek 08_pracovní.psd.


242 LEKCE 8 Techniky vektorového kreslení

7 Na panelu nástrojů vyberte nástroj Přesun ( ) a přetáhněte

létající talíř z okna dokumentu 08_pracovní.psd do okna

dokumentu 08_původní.psd tak, aby se létající talíř vznášel

na obloze. 8 Zavřete obrázek 08_pracovní.psd, ale neukládejte v něm

žádné změny, obrázek 08_původní.psd nechte otevřený

a aktivní.

Dále umístíte obrázek létajícího talíře na správné místo na

pozadí plakátu. 9 Na panelu Vrstvy/Layers vyberte vrstvu Létající talíř a zvolte

příkaz Úpravy/Edit ¤ Libovolná transformace/ Free transform.

Kolem talíře se zobrazí transformační rámeček. 10 Umístěte ukazatel v blízkosti některého rohového táhla a počkejte, dokud se nezmění naukazatel otáčení ( ) a pak tažením talíř otočte zhruba o 20 °. Chcete-li jej otočit přesně, zadejte

tuto hodnotu do pole Otočit/Rotate na pruhu voleb. Až budete s výsledkem spokojeni,stiskněte klávesu Enter nebo Return. O Poznámka: Jestliže létající talíř neotočíte, nýbrž ho nedopatřením zdeformujete, stiskněte klávesu Esc a začněte znovu. 11 Zkontrolujte, zda je vrstva Létající talíř stále vybrána,

a nástrojem Přesun létající talíř popotáhněte tak, aby se

planety mírně shora dotýkal jako na následujícímobrázku. 12 Zvolte příkaz Soubor/File ¤ Uložit jako/Save As, přejmenujte

soubor na 08B_pracovní.psd a klepněte na tlačítko Uložit/

Save.


243ADOBE PHOTOSHOP CS4 OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

Vytvoření vektorových objektů pro pozadí

Mnoho plakátů je navrženo tak, aby bylo možné měnit jejich velikost, tedy zmenšit je nebozvětšit, aniž by se to negativně odrazilo na ostrosti jednotlivých objektů. K tomuto účelu je vhodné

použít vektorové tvary. V následujícím cvičení vytvoříte z cest vektorové tvary a pomocí masek

určíte, které objekty budou v plakátu vidět. Protože tyto tvary se budou skládat z vektorů, můžete

v budoucnosti při úpravách grafického návrhu změnit jejich velikost, aniž by se zhoršila vizuální

kvalita detailů.

Nakreslení tvaru s přizpůsobitelnou velikostí

Nejprve pro pozadí plakátu vytvoříte objekt ve tvaru ledviny.

1 Příkazem Zobrazení/View ¤ Pravítka/Rulers zobrazte vodorovné a svislé pravítko.

2 Vytáhněte ze skupiny panelů Vrstvy/Layers za záložku panel Cesty/Paths a umístěte ho

samostatně. Protože v tomto cvičení budete panely Vrstvy/Layers i Cesty/Paths často

používat, je výhodnější mít každý umístěný zvlášť. 3 Klepnutím na příslušné ikony oka skryjte v panelu Vrstvy/Layers všechny vrstvy kromě vrstvy

Vodítko retro tvaru a vrstvy Pozadí (Background). Vrstvu Pozadí vybráním označte.

Vrstva s vodítky poslouží jako předloha při kreslení ledvinovitého tvaru.


244 LEKCE 8 Techniky vektorového kreslení

4 Klepnutím na tlačítko Výchozí barvy popředí a pozadí/

Default Foreground And Background Colors ( ) na panelu

nástrojů (nebo stisknutím klávesy D) nastavte výchozí barvy

popředí a pozadí (černá a bílá) a pak je přepněte klepnutím na tlačítko Přepnout barvy popředí a pozadí/Switch

Foreground And Background Colors ( ) (nebo stisknutím

klávesy X). Barva popředí je nyní bílá.

5 Na panelu nástrojů vyberte nástroj Pero ( ). Pak v pruhu

voleb vyberte volbu Vrstva tvaru/Shape Layers.

6 Klepnutím a tažením vytvořte tvar podle následujícího postupu:

• Klepněte na bod A a směrovou úsečku táhněte doleva nahoru směrem k bodu B, pak

pusťte tlačítko myši.

• Klepněte na bod C a směrovou úsečku táhněte směrem nad bod D, pak pusťte tlačítko

myši.

• Táhněte tímto způsobem směrové úsečky z dalších bodů, dokud nevytvoříte zakřivené

segmenty okolo celého tvaru a nedospějete zpět do bodu A, pak klepnutím v bodě A cestu

uzavřete.

O Poznámka: Činí-li vám vytváření segmentů cesty potíže, otevřete znovu obrázek létajícího

talíře a vytvářejte cestu kolem jeho obrysu tak dlouho, dokud nebudete v kreslení zakřivených cest

dostatečně zruční. Přečtěte si i text „Vytváření cest nástrojem pero“ v barevném rámečku.

Všimněte si, že Photoshop během kreslení automaticky na panelu Vrstvy/Layers vytvořil nad

aktivní vrstvou novou vrstvu nazvanou Tvar 1 (Shape 1).

7 Poklepejte na název vrstvy Tvar 1 (Shape 1), přejmenujte tuto vrstvu na Retro tvar a stiskněte

klávesu Enter nebo Return.

A

B

C

D

A. Tlačítko Výchozí barvy popředí

a pozadí/Default Foreground And

Background Colors

B. Tlačítko Barva popředí/

Foreground Color

C. Tlačítko Přepnout barvy popředí

a pozadí/Switch Foreground And

Background Colors

D. Tlačítko Barva pozadí/

Background Color


245ADOBE PHOTOSHOP CS4 OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

8 Klepnutím na ikonu oka u vrstvy Vodítko retro tvaru na panelu Vrstvy/Layers tuto vrstvu

skryjte.

9 Příkazem Soubor/File ¤ Uložit/Save uložte svou práci.

Odznačení cest

Máte-li vybraný vektorový nástroj, je lepší cesty v některých situacích odznačit, aby v pruhu voleb

byly zobrazeny všechny volby příslušného nástroje. Odznačit je se vyplatí také tehdy, chcete-li si

prohlédnout určité efekty, které jsou na označených cestách špatně viditelné.

Všimněte si, že hranice mezi ledvinovitým tvarem a modrým pozadím je zrnitá. Obrys, který

vidíte, je vlastně samotná cesta, která není tištěným prvkem. V obrázku funguje jen jako vizuální

vodítko, které signalizuje, že vrstva Retro tvar je stále vybrána. Než se pustíte do dalšího cvičení,

zkontrolujte, zda jsou všechny cesty odznačeny.

1 Vyberte nástroj pro výběr cesty ( ), který je nyní pravděpodobně skryt pod nástrojem Přímý

výběr ( ).

2 V pruhu voleb klepněte na tlačítko Vypustit cílovou cestu/Dismiss Target Path ( ).

O Poznámka: Cestu můžete odznačit také klepnutím do prázdné části panelu Cesty/Paths.

O vrstvách tvaru

Vrstva tvaru se skládá z výplně a tvaru. Vlastnosti výplně určují barvu (barvy), vzor aprůhlednost vrstvy. Tvar je maska vrstvy, jež určuje, ve které části bude výplň vidět a kde bude skrytá.

Vrstva, kterou jste právě vytvořili, má bílou výplň. Barva výplně je viditelná uvnitř tvaru, který

jste nakreslili, ale není viditelná ve zbytku obrázku, proto je kolem tvaru vidět obloha pozadí.

Na panelu Vrstvy/Layers se vrstva Retro tvar nachází přímo nad vrstvou Pozadí (Background),

protože když jste začali kreslit, bylo pozadí vybráno. Vedle názvu vrstvy tvaru jsou zobrazeny tři

další položky: dvě miniatury a ikona symbolizující jejich svázání.

A. Miniatura výplně

B. Ikona svázání vrstvy s vektorovu maskou

C. Miniatura masky

ABC


246 LEKCE 8 Techniky vektorového kreslení

Miniatura výplně, která se nachází vlevo, ukazuje, že celá vrstva je vyplněna bílou barvoupopředí. Nefunkční malý posuvník pod miniaturou symbolizuje, že tuto vrstvu lze upravit.

Miniatura masky, která se nachází vpravo, zobrazuje vektorovou masku vrstvy. V této miniatuře

bílá část symbolizuje, která část obrázku je viditelná, a šedá část reprezentuje tu část obrázku, jež

je zakryta.

Ikona mezi nimi symbolizuje svázání vrstvy s vektorovou maskou.

Odečtení tvaru od vrstvy tvaru

Když vytvoříte vrstvu tvaru (vektorovou grafiku), můžete nastavit volby tak, aby se nové tvary

od této vektorové grafiky odečetly. Tvary můžete rovněž upravit, přesunout nebo změnit jejich

velikost nástrojem pro výběr cesty a nástrojem Přímý výběr. Odečtete-li od retro tvaru obrazec

ve tvaru hvězdy, bude výsledný tvar vypadat zajímavěji, protože skrze něj bude vidět část pozadí.

Aby se vám hvězda dovnitř tvaru lépe umisťovala, použijete vrstvu nazvanou Vodítko hvězdy,

kterou jsme pro vás za tímto účelem připravili. Nyní je tato vrstva skrytá.

1 Na panelu Vrstvy/Layers zapněte viditelnost vrstvy Vodítko hvězdy, ale vrstvu Retro tvar

ponechte vybranou. Obsah vrstvy Vodítko hvězdy je v okně dokumentu viditelný. 2 Na panelu Cesty/Paths vyberte vektorovou masku Retro tvar. 3 Na panelu nástrojů vyberte nástroj Mnohoúhelník ( ), který je skrytý pod nástrojem

Obdélník ( ). 4 V pruhu voleb:

• Zadejte do pole Strany/Sides hodnotu 11.


247ADOBE PHOTOSHOP CS4 OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

• Klepnutím na šipku vlevo vedle volby Strany/Sides otevřete okno Volby mnohoúhelníku/Polygon Options. Zaškrtněte políčko Hvězda/Star a do pole Vsadit strany o/Indent

Sides By zadejte hodnotu 50 %. Pak klepnutím vně okna voleb mnohoúhelníku nabídku

zavřete. • Klepněte na volbu Odečíst od oblasti tvaru/Subtract From Shape Area ( ), nebo stiskněte klávesu se znakem spojovníku či znaménkem minus, která funguje jako klávesová

zkratka této volby. Ukazatel se zobrazí jako křížek se znaménkem minus ( ).

5 Klepněte ukazatelem v okně dokumentu na oranžovou tečku uprostřed oranžového kruhu

a táhněte směrem ven, dokud se vrcholy paprsků hvězdy nedotknou obvodu kruhu.

O Poznámka: Pokud během tažení ukazatelem pohnete do strany, můžete hvězdu otočit.

Jakmile tlačítko myši pustíte, vznikne výřez ve tvaru hvězdy, kterým uvidíte planetu.

Všimněte si, že hvězda má zrnitý obrys, který signalizuje, že

tvar je vybraný. Jiným příznakem toho, že tvar je vybraný, je

skutečnost, že miniatura vektorové masky Retro tvar je na

panelu Vrstvy/Layers vrstev označena (je ohraničena bílým

rámečkem).

6 Na panelu Vrstvy/Layers skryjte vrstvu Vodítko hvězdy.

Všimněte si, že se miniatury na panelech změnily. Na panelu

Vrstvy/Layers zůstala levá miniatura vrstvy Retro tvar stejná, ale na miniaturách masek v obou panelech (Cesty/Paths

i Vrstvy/Layers) je zobrazen retro tvar s výřezem ve tvaru

hvězdy.


248 LEKCE 8 Techniky vektorového kreslení

7 Vyberte nástroj pro výběr cesty ( ) a klepněte v pruhu voleb na tlačítko Vypustit cílovou

cestu/Dismiss Targer Path ( ). Tím odznačíte cesty tvaru hvězdy i retro tvaru.

Cesty jsou již odznačeny a zrnité čáry zmizely, díky čemuž je okraj mezi bílou a modrou

plochou zobrazen ostře. Ani vektorová maska Retro tvar již není na panelu Cesty/Paths

označena. 8 Příkazem Soubor/File ¤ Uložit/Save uložte svou práci. Práce s připravenými tvary Další metoda, kterou lze vytvořit v obrázku tvary, je nakreslit vlastní tvar nebo použít některý z přednastavených tvarů. Postup je velmi jednoduchý: vyberete nástroj Jiný tvar, ve výběru přednastavených tvarů tohoto nástroje si některý zvolíte a umístíte ho v okně dokumentu. V následujícím cvičení takto přidáte na pozadí plakátu pro obchod s hračkami motivypřipomínající šachovnici. 1 Zkontrolujte, zda je na panelu Vrstvy/Layers vybrána vrstva

Retro tvar. Pak klepnutím na tlačítko Vytvořit novou vrstvu/

New Layer ( ) nad ní vytvořte další vrstvu. Změňte název

nové vrstvy na Motiv, pak stiskněte klávesu Enter nebo

Return. 2 Na panelu nástrojů vyberte nástroj Jiný tvar ( ), který je

skrytý pod nástrojem Mnohoúhelník ( ). 3 V pruhu voleb vyberte volbu Vyplnit obrazové body/Fill

Pixels. 4 V pruhu voleb klepněte na šipku vedle volby Tvar/Shape. Otevře se panel Výběr vlastních

tvarů/Custom Shape picker.


249ADOBE PHOTOSHOP CS4 OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

5 Poklepejte na pravé straně panelu Výběr vlastních tvarů/

Custom Shape picker na přednastavený tvar s motivem

šachovnice (možná budete muset posuvníkem sjet níže

nebo panel tažením za dolní roh roztáhnout, abyste zde

tento motiv našli). Tím ho vyberete. Pak klepnutím mimo

panel výběr tvarů zavřete. 6 Zkontrolujte, zda je nastavena bílá barva popředí. Pak stiskněte

klávesu Shift a tažením po úhlopříčce v okně dokumentu

nakreslete čtverec o straně 5 cm. (Klávesa Shift zachová při tažení stálé proporce tvaru.) 7 Přidejte celkem pět šachovnic různé velikosti tak, abyste napodobili plakát na následujícím

obrázku. 8 Na panelu Vrstvy/Layers snižte hodnotu krytí vrstvy Motiv na 20 %.

Tím je pozadí plakátu hotovo. 9 Na panelu Vrstvy/Layers zapněte viditelnost vrstvy Létající talíř a prohlédněte si celoukomozici. 10 Příkazem Soubor/File ¤ Uložit/Save uložte svou práci.


250 LEKCE 8 Techniky vektorového kreslení

Importování inteligentního objektu

Inteligentní objekty jsou vrstvy, které je možné ve Photoshopu nedestruktivně upravit, což

znamená, že úpravy lze kdykoliv revidovat a změny nezasáhnou přímo obrazové body obrázku,

které se zachovají v původní podobě. Bez ohledu na to, kolikrát inteligentní objekt zvětšíte, nebo

zmenšíte, otočíte, zkosíte či jinak transformujete, zůstanou jeho okraje stále ostré a zřetelné.

Vektorové objekty můžete do Adobe Photoshopu importovat z Adobe Illustratoru jako inteligentní objekty. Pokud původní objekt v Illustratoru upravíte, změny se projeví i na inteligentním

objektu importovaném do souboru Photoshopu. O inteligentních objektech jste se něco málo

dozvěděli již v předcházející lekci. V následujících cvičeních vás do této problematiky zasvětíme

hlouběji, protože do plakátu přidáte text vytvořený v Illustratoru.

Doplnění názvu

Název obchodu s hračkami byl vytvořen v Illustratoru. Nyní ho umístíte na plakát.

1 Vyberte vrstvu Létající talíř a zvolte příkaz Soubor/File ¤ Umístit/Place. Ve složce Lekce

Lekce08 vyberte soubor Název.ai a klepněte na tlačítko Umístit/Place. V dialogu Umístit

PDF/Place PDF, který se otevře, klepněte na OK.

Doprostřed kompozice byl v rámečku s táhly umístěn nápis RETRO HRAČKY. Na panelu

Vrstvy/Layers se zobrazila nová vrstva Název. 2 Přetáhněte objekt RETRO HRAČKY do pravého horního rohu, potom stiskněte klávesu Shift

a tažením za roh textový objekt proporcionálně zvětšete tak, aby vyplnil horní část plakátu jako

na následujícím obrázku. Až budete hotovi, stiskněte klávesu Enter nebo Return, případně na

pruhu voleb klepněte na tlačítko Potvrdit transformaci/Commit Transform ( ).

Po potvrzení transformace se ikona miniatury vrstvy změní na symbol vyjadřující, že daná

vrstva je inteligentní objekt. Protože nápis RETRO HRAČKY je inteligentní objekt, můžete, je-li třeba, dále upravit jeho velikost nebo tvar. Stačí vybrat příslušnou vrstvu a příkazem Úpravy/Edit ¤ Libovolná transformace/Free Transform zpřístupnit táhla, jejichž tažením lze objekt upravit. Další možností je


251ADOBE PHOTOSHOP CS4 OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

vybrat nástroj Přesun ( ) a v pruhu voleb zaškrtnout políčko Ovladače transformací/Transform

Controls. Pak můžete táhly objekt upravit.

Přidání vektorové masky k inteligentnímu objektu

Aby nápis vypadal živěji, vyměníte střed písmene „O“ za hvězdu shodnou s výřezem, který jste

již v této lekci dříve vytvořili. Použijete vektorovou masku, kterou lze ve Photoshopu CS4 svázat

s inteligentním objektem.

1 Vyberte vrstvu Název a dole na panelu Vrstvy/Layers klepněte na tlačítko Přidat maskuvrstvy/Add Layer Mask. 2 Vyberte nástroj Mnohoúhelník (je skrytý pod nástrojem Jiný tvar). Volby, které jste nastavili

již dříve při vytváření hvězdy, by měly zůstat stejné. Nástroj Mnohoúhelník si totiž zachová

poslední nastavení tak dlouho, dokud je nezměníte. Pokud potřebujete tyto volby obnovit,

vyhledejte si potřebné údaje v části „Odečtení tvaru od vrstvy tvaru“. 3 Klepněte na panelu nástrojů na tlačítko Přepnout barvy popředí a pozadí/Switch Foreground

And Background Colors, aby barvou popředí byla černá. 4 Klepněte uprostřed písmene „O“ ve slově „RETRO“ a táhněte ukazatelem směrem ven, dokud

hvězda nevyplní střed znaku „O“.


252 LEKCE 8 Techniky vektorového kreslení

Otočení plátna (jen v OpenGL)

Zatím jste pracovali s obrázkem, který měl v horní části pracovní plochy nápis „RETRO

HRAČKY“ a v dolní části planetu. Podporuje-li vaše grafická karta OpenGL, můžete otočit

pracovní plochu tak, abyste mohli kreslit, psát nebo umisťovat objekty v jiné perspektivě. Při

umisťování informace o nositeli autorských práv podél boční strany obrázku otočíte zobrazení.

(Pokud vaše grafická karta nepodporuje OpenGL, vynechejte tuto část.)

1 Příkazem Okna/Window ¤ Znaky/Character otevřete panel Znaky/Character. Vyberteserifové písmo, např. Myriad Pro, zvolte menší velikost písma, např. 10 bodů, a nastavte bílou

barvu znaků. 2 Vyberte nástroj Vodorovný text a pak klepněte v levém dolním rohu obrázku. Napište text

Copyright [vaše jméno] Studio, ve kterém na vyhrazeném místě uvedete vlastní jméno.

Chcete, aby informace o autorských právech byla umístěna podél levé strany obrázku. Plátno

otočíte tak, abyste si jeho umístění usnadnili. 3 Vyberte nástroj Otočení zobrazení ( ), který je skryt pod nástrojem Ručička ( ). 4 Když budete tažením nástroje do oblouku otáčet obraz o 90° ve směru chodu hodinových

ručiček, držte přitom stisknutou klávesu Shift. Klávesou Shift omezíte otáčení na násobky

45°.

Tip: Hodnotu můžete zadat přímo do pole Úhel natočení/Rotation Angle na pruhu voleb.


253ADOBE PHOTOSHOP CS4 OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

5 Vyberte textovou vrstvu Copyright a pak zvolte příkaz Úpravy/Edit ¤ Transformovat/

Transform ¤ Otočit o 90° doleva/Rotate 90 Deg CCW. 6 Nástrojem Přesun text zarovnejte podél horního okraje obrázku, kterým se stal po otočení

původně levý okraj. 7 Vyberte opět nástroj Otočení zobrazení a pak na pruhu voleb klepněte na tlačítko Obnovit

pohled/Reset View. 8 Příkazem Soubor/File ¤ Uložit/Save uložte svou práci. Dokončení Na závěr vyčistíte panel Vrstvy/Layers, na kterém smažete vrstvy předloh s vodítky. 1 Zkontrolujte, zda jsou na panelu Vrtsvy/Layers viditelné jen vrstvy Copyright, Název, Létající

talíř, Motiv, Retro tvar a Pozadí (Background). 2 Z rozbalovací nabídky panelu Vrstvy/Layers zvolte příkaz Odstranit skryté vrstvy/Delete

Hidden Layers a pak klepnutím na tlačítko OK potvrďte, že je chcete skutečně smazat. 3 Příkazem Soubor/File ¤ Uložit/Save uložte svou práci. Blahopřejeme vám. Plakát je hotov. Měl by vypadat stejně jako na následujícím obrázku. (Pokud si vyzkoušíte postup z následujícího bonusu, bude text navíc ještě obtažený.)


254 LEKCE 8 Techniky vektorového kreslení

Bonus

Máte-li Adobe Illustrator CS nebo novější verzi, můžete s inteligentním objektem textu RETRO

HRAČKY udělat mnohem více – můžete jej v Illustratoru upravit, objekt se pak ve Photoshopu

automaticky zaktualizuje. Vyzkoušejte následující postup:

1 Poklepejte na miniaturu inteligentního objektu na

vrstvě Název. Zobrazí-li se výstražný dialog, klepněte

na OK. Otevře se Illustrator a v něm okno dokumentu

s inteligentním objektem RETRO HRAČKY. 2 Tažením nástrojem Přímý výběr vytvořte kolem textu

rámeček, ve kterém vyberete všechna písmena. 3 Na panelu nástrojů poklepáním na tlačítko Tah/Stroke otevřete dialog Výběr barvy/Color

Picker. 4 V nabídce Tah/Stroke v pruhu voleb Illustratoru verze CS3 nebo pozdější zvolte hodnotu

0,5 bodu. Používáte-li starší verzi Illustratoru, otevřete panel Tah/Stroke a zadejte tloušťku

tahu 0,5 bodu.

Kolem znaků textu RETRO HRAČKY se zobrazí tah tlustý 0,5 bodu. 5 Zavřete dokument s vektorovým inteligentním objektem a až se zobrazí dotaz, zda chcete

uložit změny, klepněte na tlačítko Uložit/Save. 6 Vraťte se znovu do Photoshopu. Plakát RETRO HRAČKY se aktualizoval a příslušný text je

v něm nyní obtažený.


255ADOBE PHOTOSHOP CS4 OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

Opakování

Otázky

1 Jak lze nástroj Pero využít jako nástroj pro výběr?

2 Jaký je rozdíl mezi rastrovým obrazem a vektorovou grafikou?

3 K čemu jsou dobré vrstvy tvaru?

4 Kterými nástroji lze přesunout cesty a tvary a změnit jejich velikost?

5 Co jsou to inteligentní objekty a proč je výhodné je použít?

Odpovědi

1 Pokud potřebujete vytvořit komplikovaný výběr, bude snazší nakreslit nástrojem Pero

cestu a pak ji převést na výběr. 2 Rastrové obrazy jsou tvořeny mřížkou složenou z obrazových bodů a jsou vhodné

k reprodukci obrázků s plynulými polotóny, jako jsou např. fotografie nebo obrázky

vytvořené v programech pro malování. Vektorová grafika se skládá z tvarů, jejichž

základem jsou matematické výrazy a hodí se na ilustrace, text a kresby, které mají mít

hladké a zřetelné okraje. 3 Vrstva tvaru ukládá v panelu Cesty/Paths obrys tvaru. Obrys tvaru můžete změnit

úpravami cesty. 4 Cesty můžete přesouvat, upravovat a měnit jejich rozměry nástrojem pro výběr cesty

a nástrojem Přímý výběr. Cestu nebo tvar můžete upravit nebo jejich velikost změnit

příkazem Úpravy/Edit ¤ Libovolná transformace cesty/Free Transform Path. 5 Inteligentní objekty jsou vektorové objekty, které můžete do Photoshopu umístit

a upravit je v něm bez zhoršení kvality obrazu. Bez ohledu na to, kolikrát změníte

jejich velikost, kolikrát je otočíte, zkosíte nebo jinak transformujete, inteligentní

objekty si zachovají ostré a zřetelné okraje. Velkou předností inteligentních objektů

je, že původní objekt můžete upravit v aplikaci, ve které byl vytvořen, např. Adobe

Illustratoru, a změny se projeví i na inteligentním objektu umístěném v obrazovém

souboru Photoshopu.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist