načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha + CD: Adobe Illustrator CS3 -- Oficiální výukový kurz - Adobe Creative Team

Adobe Illustrator CS3 -- Oficiální výukový kurz
-14%
sleva

Kniha + CD: Adobe Illustrator CS3 -- Oficiální výukový kurz
Autor:

Ať už se k Illustratoru obracíte jako grafik s cílem vytvářet dokonalé tiskové výstupy, nebo jako profesionální ilustrátor toužící spolehlivě a efektivně ovládat nejmodernější ... (celý popis)
Titul doručujeme za 5 pracovních dní
Médium: Kniha + CD
Vaše cena s DPH:  590 Kč 507
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
16,9
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 29Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium: Kniha + CD
Rok vydání: 2008-05-29
Počet stran: 472
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: 472 stran : ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Adobe Illustrator CS3 classroom in a book
Vazba: brožovaná lepená
ISBN: 9788025120361
EAN: 9788025120361
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Ať už se k Illustratoru obracíte jako grafik s cílem vytvářet dokonalé tiskové výstupy, nebo jako profesionální ilustrátor toužící spolehlivě a efektivně ovládat nejmodernější software určený pro vytváření vektorové grafiky, jste na správné adrese! Oficiální výukový kurz je příručkou od samotných tvůrců tohoto programu. V 15 lekcích se sami krok za krokem naučíte vše od ovládání a základů kreslení v Illustratoru CS3 přes vektorizaci bitmapových obrazů a práci s textem až po používání živých efektů a praktické využití nových funkcí. V jednotlivých lekcích budete pracovat se skutečnými projekty, díky nimž své vědomosti a znalosti postupně zdokonalíte. Autoři se v knize mimo jiné věnují těmto tématům: - Kreslení a úpravy různých druhů křivek, jednoduchých i složitých objektů - Techniky výběru, seskupování a zarovnávání objektů - Transformace, zrcadlení, otáčení, zkosení a změna perspektivy - Vektorizace bitmapových obrazů, Živé barvy, prolínání tvarů a barev - Vložení, úprava a obtékání textu, textové efekty a styly - Práce s vrstvami, vytváření ořezových masek - Použití efektů, symbolů, atributů vzhledu a grafických stylů - Export do PDF, propojení s ostatními programy sady Creative Suite - Správa barev a barevných výtažků a kompletní příprava pro tisk Oficiální výukové kurzy vytvořené odborníky ze společnosti Adobe jsou světově nejvyhledávanějšími učebnicemi pro výuku tohoto softwaru. Pomohou vám poznat programy Adobe v akci a ovládnout je bez zbytečného tápání. Svoje dovednosti s nimi zdokonalujete krok za krokem, v postupech řešících vždy jasně danou činnost, efekt či problém a na profesionálních grafických materiálech, jež budou jedinečnou inspirací pro vaši další práci. CD obsahuje: - Zdrojové dokumenty AI, texty, obrázky a multimédia ke všem lekcím - Videa ukazující zvláště nové funkce Illustratoru CS3, efekty a triky (v angličtině) Kniha není náhradou oficiální dokumentace, podpory, aktualizací a dalších výhod registrovaných uživatelů programu Adobe Illustrator CS3. (oficiální výukový kurz)

Předmětná hesla
Adobe Illustrator CS3
Grafické editory
Grafika a design
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Řadu objektů v Illustratoru lze vytvářet

tak, že nejprve vyjdeme ze základních

tvarů a poté budeme tyto tvary

upravovat a tvořit tvary nové. V této

lekci si ukážeme, jak lze využít některé

základní tvary při tvorbě loga.


V této lekci se naučíme, jak se provádí následující:

Vytváření základních tvarů

Posouvání, změna velikosti a otáčení objektů pomocí

nejrůznějších metod

Kreslení pomocí nástroje Tužka (Pencil)

Práce s Vodítky (Smart Guides)

Přesné umisťování objektů

Práce se segmenty čar

Použití Živé vektorizace (Live Trace) Začínáme V této lekci vytvoříme logo, které se bude skládat z tužky, papíru a nádobky na tužky. Předtím, než začneme, obnovíme výchozí nastavení Adobe Illustratoru CS3 a otevřeme si soubor, který obsahuje složený výsledek hotového díla, abychom se podívali, jak má logo nakonec vypadat. 1 Aby bylo zajištěno, že nástroje a panely budou fungovat přesně stejně, jak jsou v této lekci popisovány, smažte nebo deaktivujte(přejmenováním) soubor předvoleb Adobe Illustratoru CS3. Viz oddíl „Obnovení výchozích předvoleb“ na straně 17. 2 Spusťte program Adobe Illustrator CS3. Poznámka: Pokud jste si ještě nezkopírovali zdrojové soubory pro tuto lekci na svůj pevný disk ze složky Lekce03 na doprovodném CD, učiňte tak nyní. Viz „Kopírování souborů ke knize“ na straně 17. • • • • • • •

3 Vytváření

tvarů


102

Vytváření tvarů

LEKCE 3

Vytváření základních tvarů

Toto cvičení zahájíme tím, že vytvoříme nový dokument a nastavíme jednotky

pravítka na palce, dále si zobrazíme mřížku, která nám při kreslení poslouží jako

vodítko, a konečně zavřeme panely, které nebudeme používat.

1 Zvolte položku nabídky Soubor (File) Š Nový (New), tím se otevře nový,nepo

jmenovaný dokument. V nabídce Profi l nového dokumentu (New Dokument

Profi le) vyberte položku Tisk (Print) a jednotky změňte na palce. Ostatní nastavení

ponechte beze změny a klepněte myší na OK.

2 Zvolte položku nabídky Soubor (File) Š Uložit jako (Save As), souborpojme

nujte Tužka.ai a uložte jej do složky Lekce03. Typ souborového formátu ponechte

nastaven na dokument Adobe Illustratoru a klepněte myší na Uložit (Save). V okně

Volby Illustratoru (Illustrator Options) ponechte výchozí nastavení beze změny

a klepněte myší na OK.

3 Obnovte výchozí pracovní plochu pomocí příkazu Okno (Window) Š Výchozí

(Basic).

4 Zvolte položku nabídky Zobrazení (View) Š Zobrazit mřížku (Show Grid), tím

se zobrazí mřížka, která je užitečná pro měření, kreslení a zarovnávání tvarů. Tato

mřížka se s hotovým dílem netiskne.

5 Zvolte položku nabídky Zobrazení (View) Š Zobrazovat pravítka (Show Rulers)

nebo přidržte klávesy Ctrl+R (Windows) či Command+R (Mac OS), takto se

zobrazí pravítka podél horní a levé strany okna, pokud se ovšem již nezobrazují.

Jednotky pravítek se zobrazují v palcích, protože jsme tyto jednotky nastavili vdia

logu Nový dokument (New Document).

Měrné jednotky pravítek lze změnit buď pro všechny dokumenty, nebo pouze pro

aktuální dokument. Měrná jednotka pravítka platí pro měření objektů, posou

vání a transformování objektů, nastavování rozteče mřížky a vodítek a vytváření

elips a obdélníků. Nemá vliv na jednotky v panelech Znak (Character), Odstavec

(Paragraph) a Tah (Stroke). Na tyto panely se vztahují volby provedené v dialogu

Jednotky a rychlost zobrazení (Units & Display Performance) v předvolbáchpro

gramu.

6 Pokud budete chtít po vytvoření dokumentu některé volby změnit, např. velikost

plátna a jednotky, použijte položku nabídky Soubor (File) Š Nastavení dokumentu

(Document Setup).


ADOBE ILLUSTRATOR CS3 103

Ofi ciální výukový kurz

Měrné jednotky pravítek lze měnit tak, že klepnete pravým tlačítkem myši

(Windows) nebo že klepnete s přidrženou klávesou Ctrl (Mac OS) na zvolenépravítko v aktivním dokumentu. V kontextové nabídce, která se zobrazí, zvolte nové

měrné jednotky.

Dokument představuje prostor, ve kterém svá díla vytváříme. V Illustratoru lze vytvářet

dokumenty, jež mají být určené pro různé typy výstupu.

Práci s novým dokumentem lze zahájit tak, že podle zamýšleného výstupu zvolíte profi l

nového dokumentu. Každý profi l zahrnuje přednastavené hodnoty pro velikost, barevný

režim, jednotky, orientaci, krytí a rozlišení. Například profi l Dokument pro video a fi lm

(Video And Film Document) používá pixely místo bodů a také umožňuje volit oblastioříznutí specifi cké podle zařízení, např. NTSC DV široká obrazovka (NTSC DV Widescreen),

což znamená možnost vytvoření dokumentu, který bude mít přesně požadované rozměry,

přičemž součástí dokumentu jsou vodítka pro oblast bezpečnou pro video, která vámpomohou s rozvržením svého návrhu tak, aby bylo zajištěno jeho optimální zobrazení.

— Z nápovědy Adobe Illustratoru CS3

Počáteční volba profi lu dokumentu

Vlevo si můžete prohlédnout dialog Nový dokument (New Document), ve kterém je zvolen

profi l Video a fi lm. Volby v části Další volby (Advanced) (klepněte myší na šipku vlevo od

tohoto označení, takto lze přepínat mezi zobrazením a skrytím pokročilých voleb) jsoukontextové, to znamená, že se mění podle zvoleného profi lu dokumentu.


104

Vytváření tvarů

LEKCE 3

Používání nástrojů pro kreslení základních tvarů

V této lekci vytvoříme pomocí nástrojů pro kreslení základních tvarů jednoduché logo. Nástroje pro kreslení tvarů jsou uspořádané pod nástrojem Obdélník

(Rectangle). Skupinu těchto nástrojů lze od panelu nástrojů oddělit a mít ji tak

zobrazenou jako samostatně plovoucí panel.

1 Přidržte tlačítko myši na nástroji Obdélník (Rectangle) ( ), dokud se nezobrazí skupina nástrojů, poté,

stále se stisknutým tlačítkem myši, přejděte natrojúhelníček na konci této skupiny a tlačítko myši uvolněte.

2 Skupinu nástrojů Obdélník (Rectangle) umístěte

stranou od panelu nástrojů.

Nakreslení tvaru tužky

V Adobe Illustratoru CS3 se tloušťka a barva kreslených

čar nastavuje pomocí atributů tahu. Tah je vizuální charakteristika čáry neboobrysu objektu. Výplň je zase vizuální charakteristika vnitřního obsahu objektu. Při

výchozích nastaveních mají kreslené objekty bílou výplň a černý obrys.

Nejprve nakreslíme několik obdélníků a trojúhelníků, z nichž se tužka skládá. Dále

si zobrazíme Automatická vodítka (Smart Guides), která nám pomohou kreslený

tvar zarovnat.

1 V panelu nástrojů zvolte nástroj Lupa (Zoom) ( ) a jednou nebo dvakrátklepněte myší na střed okna – tak, aby se zobrazení zvětšilo na 150%. Povšimněte si, že

tato hodnota se zobrazuje v levém spodním rohu okna.

2 Zvolte položku nabídky Zobrazení (View) Š Automatická vodítka (Smart

Guides), tím se vodítka zapnou. Automatická vodítka (Smart Guides) umožňují

během přesouvání objektů automatické přichytávání k blízkým objektům nebo

k jejich průsečíkům. Automatická vodítka (Smart Guides) také zobrazují textové tipy (Text Label Hints), které vás informují o poloze, k níž je ukazovátko myši

během provádění úprav aktuálně přichyceno (např. „střed“).

3 Zvolte položku nabídky Okno (Window) Š Transformace (Transform), zobrazí se panel Transformace (Transform). Dále zvolte příkaz Okno (Window) Š

Informace (Info).

Oddělení skupinynástroje Obdélník (Rectangle)

od panelu nástrojů


ADOBE ILLUSTRATOR CS3 105

Ofi ciální výukový kurz

4 Vyberte nástroj Obdélník (Rectangle) ( ) a tažením vytvořte obdélník, který

bude zhruba 0,75 palce (1,9 cm) široký a 1 palec (2,5 cm) vysoký. Jako vodítka

použijte pravítka a mřížku. Tento objekt bude představovat tělo tužky. K určení

velikosti lze rovněž použít panel Informace (Info).

Po uvolnění tlačítka myši se obdélník automaticky vybere a zobrazí se jeho středový

bod. Všechny objekty vytvořené pomocí nástrojů tvarů mají středový bod, který lze

přetáhnout myší a zarovnat tak objekt s ostatními prvky

na plátně. Středový bod lze nastavit jako viditelný nebo

neviditelný pomocí panelu Atributy (Atributes), nelze jej

ale smazat.

5 V panelu Transformace (Transform) si ověřte, jaká

je šířka a výška obdélníka. Případně zde jako šířku uveďte

hodnotu 0,75 palce (1,9 cm) a jako výšku 1 palec (2,5 cm).

Když budete přejíždět po ploše kurzorem při zapnuté volbě Automatická vodítka (Smart

Guides), bude kurzor vyhledávat objekty, ohraničení stránky a průsečíky kreslicích vodítek

pro přichycení k takovým bodům, a to v rámci tolerance, která je nastavena v předvolbách

Vodítek (Smart Guides).

Automatická vodítka (Smart Guides) jsou dočasná přichytávací vodítka, která nám pomáhají

při tvorbě, zarovnávání, editaci a transformování objektů vůči ostatním objektům. Aktivovat

je lze pomocí položky nabídky Zobrazení (View)

Š

Automatická vodítka (Smart Guides).

Automatická vodítka (Smart Guides) lze použít těmito způsoby:

• Když vytvoříte pomocí nástroje pero nebo pomocí nástrojů tvaru nějaký objekt, pomocí

Vodítek (Smart Guides) je možné umístit kotevní body nového objektu vůči některému

stávajícímu objektu.

• Při přesouvání objektu lze Automatická vodítka (Smart Guides) použít k zarovnáníkurzoru s kreslicími vodítky a stávajícími cestami. Toto zarovnání vychází z polohyukazovátka myši, nikoliv z okrajů objektu, věnujte tedy pozornost tomu, zda jste klepli myší

přesně na bod, k němuž chcete zarovnání provést.

• Při transformování objektu se Automatická vodítka (Smart Guides) zobrazí automaticky

a jejich účelem je pomoci vám s dokončením trasformace. Je možné měnit, kdy a jak se

mají Automatická vodítka (Smart Guides) objevovat, a sice pomocí jejich předvoleb.

Poznámka: Když je zapnutá volba Přichytávat na mřížku (Snap to Grid), není možné

Automatická vodítka (Smart Guides) použít (i v případě, že je příslušný příkaz nabídky

vybrán).

— Z nápovědy Adobe Illustratoru CS3

Automatická vodítka

V panelu Transformace

(Transform) se

zobrazuje šířka a výška

nakresleného obdélníka


106

Vytváření tvarů

LEKCE 3

6 Nástroj Obdélník (Rectangle) ponechte vybrán, ukazovátko myši umístěte na

středový bod obdélníka, přidržte klávesu Alt (Windows) nebo Option (Mac OS)

a tažením myší diagonálně směrem od středového bodu nakreslete uvnitřpůvodního obdélníka nový obdélník, jehož střed bude shodný se středem původním.

Jakmile bude výška obdélníka stejná jako výška prvního obdélníka (1 palec),uvolněte tlačítko myši a poté i klávesu Alt/Option.

Přidržení klávesy Alt/Option při kreslení pomocí nástroje Obdélník (Rectangle)

znamená, že se obdélník začne kreslit od svého středového bodu, nikoliv od levého

horního rohu. Automatická vodítka (Smart Guides) vás informují o tom, kdy došlo

k přichycení k okraji prvního obdélníka, zobrazením textového tipu „cesta“ („path“).

Kromě kreslení tvarů tažením myší lze postupovat tak, že se zvoleným nástrojem

klepnete myší, tím se zobrazí dialog s volbami pro daný nástroj. Nyní nakreslíme

zaoblený obdélník, který bude představovat gumu. Při jeho tvorbě využijemezmíněný dialog voleb.

7 Vyberte nástroj Zaoblený obdélník (Rounded Rectangle) ( ) a jednou klepněte

myší na plátno, otevře se dialog Zaoblený obdélník (Rounded Rectangle). Dotextového pole Šířka (Width) zapište hodnotu 0,75 palce (1,9 cm), stiskněte klávesu Tab

a do textového pole Výška (Heigth) zapište opět hodnotu 0,75 palce (1,9 cm). Poté

znovu stiskněte klávesu Tab a do textového pole Poloměr rohů (Corner Radius)zadejte hodnotu 0,20 palce (jedná se o poloměr zakřivení rohů). Klepněte myší na OK.

Automaticky zadat stejnou hodnotu šířky a výšky v dialogu nástrojů Elipsa

(Ellipse) či Obdélník (Rectangle) lze tak, že zadáte hodnotu šířky nebo výšky a poté

klepnete myší na název druhé hodnoty – tím se do tohoto druhého pole vyplnístejná hodnota.

Kreslení prvníhoobdélníka tažením myší

Kreslení druhého obdélníka tažením

myší, s přidrženou klávesou Alt/Option


ADOBE ILLUSTRATOR CS3 107

Ofi ciální výukový kurz

Pomocí Automatických vodítek (Smart Guides) lze gumu zarovnat podle horního

okraje těla tužky.

8 Zvolte položku nabídky Zobrazení (View) Š Skrýt ohraničovací rámeček (Hide

Bounding Box), tím se skryjí ohraničovací rámečky vybraných objektů. Takto

rovněž zabráníme nechtěnému pokřivení tvaru gumy při jejím přesouvání azarovnávání.

Ohraničovací rámeček se zobrazuje jako dočasné ohraničení kolem vybraných

objektů. Pomocí tohoto rámečku lze objekty snadno přesouvat, otáčet, duplikovat a měnit jejich velikost, stačí táhnout myší příslušný výběr nebo úchyt (jeden

z dutých čtverečků, které vybrané objekty obklopují).

9 Nástroj Zaoblený obdélník (Rounded Rectangle) ponechte nadále vybraný apřidržte klávesu Ctrl (Windows) nebo Command (Mac OS), tím se dočasně aktivuje

nástroj Výběr (Selection) ( ). Vyberte pravý okraj gumy, aniž byste ovšem uvolnili

tlačítko myši, poté přetáhněte pravou stranu gumy tak, aby se zarovnala s pravoustranou těla tužky. (O umístění cesty pravé strany vás informují Automatická vodítka.)

Poté tlačítko myši uvolněte – guma se následně přichytí k hornímu okraji těla tužky.

10 Přidržte klávesu Ctrl (Windows) nebo Command (Mac OS), vyberte spodní

okraj gumy a přetáhněte jej nahoru, k průsečíku nahoře na těle tužky. Tlačítko myši

uvolněte.

Dále vytvoříme dva tvary, které budou představovat kovové pásky, pomocí nichž je

guma připevněna na konec tužky.

11 První pásek vytvořte takto: klepněte jedenkrát myší kamkoliv na plátno,otevře se znovu dialog Zaoblený obdélník (Rounded Rectangle). Do textového pole

Šířka (Width) zadejte hodnotu 0,85 palce (2,2 cm), do textové pole Výška (Height)

Výběr pravého okraje

tvaru gumy

Přetažení gumy na

cestu na těle tužky

Přetažení spodního

okraje gumy nahorní stranu těla tužky

Vý s l e d ek


108

Vytváření tvarů

LEKCE 3

hodnotu 0,10 palce (0,3 cm) a do textového pole Poloměr rohů (Corner Radius)

hodnotu 0,05 palce (0,13 cm). Klepněte myší na OK.

12 Pomocí nástroje Výběr (Selection) klepněte na pásek, vyberte levý spodní kotevní bod a pásek přesuňte nahoru na těleso tužky. Tlačítko myši uvolněte.

(Automatická vodítka zajistí přichycení kotevního bodu k hornímu rohu tělesa

tužky.)

13 Pásek ponechte nadále vybrán, přidržte klávesu Alt (Windows) nebo Option

(Mac OS), znovu vyberte stejný kotevní bod a tažením myší přímo nahoru vytvořte

kopii, tu přesuňte nad původní pásek. Tlačítko myši uvolněte. (Automatickávodítka zajistí přichycení kotevního bodu nové kopie k horní straně původního pásku.)

Prozatím jsme pracovali v režimu náhledu. Tento výchozí pohled na dokument

umožňuje vidět objekty během kreslení (v tomto případě s bílou výplní a černým

tahem). Pokud vás ovšem atributy malování spíše ruší, lze pracovat v režimu obrysů.

Nyní nakreslíme dva trojúhelníky, které budou představovat špičku tužky a její

tuhu. Pro tento účel se přepneme do režimu obrysů.

14 Zvolte položku nabídky Zobrazení (View) Š Obrysy (Outline), tím sezobrazení přepne z režimu náhledu do režimu obrysů.

Illustrator vám umožňuje ovládat tvar mnohoúhelníků, hvězd a elipsprostřednictvím stisku různých kláves během kreslení. Zde nakreslíme mnohoúhelník a ten

změníme na trojúhelník.

15 Vyberte nástroj Mnohoúhelník (Polygon) ( ) a ukazovátko myši umístěte na

středový bod obou obdélníků.

Přesuňte první kovový

pásek mezi gumu

a těleso tužky

S přidrženou klávesou Alt/Option

vytvořte tažením myší kopii nad

prvním kovovým páskem

Automatická vodítka (Smart

Guides) zajistí přichycení

objektů na své místo


ADOBE ILLUSTRATOR CS3 109

Ofi ciální výukový kurz

16 Tažením myší začněte kreslit mnohoúhelník, tlačítko myši ovšem nepouštějte.

Třikrát stiskněte šipku dolů, tím se počet stran sníží tak, že se tvar změní natrojúhelník, poté myš posuňte obloukem tak, aby se jedna strana trojúhelníka otočila

směrem nahoru. Předtím, než tlačítko myši uvolníte, přidržte mezerník a trojúhelník stáhněte dolů tak, aby se nacházel pod tělesem tužky. Až bude trojúhelník

zarovnán správně, tlačítko myši uvolněte.

Nyní vytvoříme druhý trojúhelník pro tuhu tužky, pro tento účel použijeme nástroj

Měřítko (Scale).

17 Zvolte položku nabídky Zobrazení (View) Š Zobrazovat ohraničovacírámeček (Show Bounding Box), ohraničovací rámeček se tak znovu zapne, poté zvolte nástroj Výběr (Selection) ( ). Zkontrolujte si, zda je trojúhelník stále vybraný.

Povšimněte si, jak je ohraničovací rámeček otočen. Zvolte položku nabídky Objekt

(Object) Š Transformovat (Transform) Š Obnovit ohraničovací rámeček (Reset

Bounding Box). Po otočení objektů lze provést obnovení ohraničovacího rámečku.

18 Trojúhelník ponechte vybraný a zvolte položku nabídky

Úpravy (Edit) Š Kopírovat (Copy) a Úpravy (Edit) Š Vložitdoředu (Paste in Front), takto se vloží kopie objektu přímo přes

objekt původní. Vyberte nástroj Výběr (Selection), přidržteklávesu Shift a nový objekt zmenšete shora, od prostředního bodu na

ohraničovacím rámečku, na požadovanou velikost tuhy tužky.

19 Pomocí příkazu Výběr (Select) Š Vše (All) vyberte tvarytužky. Zvolte položku nabídky Objekt (Object) Š Seskupit (Group), tím se z objektů

vytvoří skupina.

Kreslenímnohoúhelníka tažením myší;

nepouštět tlačítko

myši

Stisk šipky dolů

třikrát

Otočení trojúhelníku

tažením myší

Přidrženímezerníku a přemístění

trojúhelníku


110

Vytváření tvarů

LEKCE 3

20 Skupinu, která by měla být stále vybraná, nyní otočíme. V panelu Transformace

(Okna [Window] Š Transformace [Transform]) zadejte do pole Otočit (Rotate)

( ) hodnotu -130 a stiskem klávesy Enter nebo Return otočení aplikujte.

21 Zvolte položku nabídky Zobrazení (View) Š Náhled (Preview) a poté si práci

uložte pomocí příkazu Soubor (File) Š Uložit (Save).

Použití nástroje Tužka (Pencil)

Nástroj Tužka (Pencil) umožňuje kreslit otevřené a uzavřené cesty, podobně jako

když kreslíte skutečnou tužkou na papír. Během kreslení se tvoří kotevní body,které se na cestu umisťují tam, kde to Illustrator považuje za potřebné. Tyto body lze

nicméně po dokončení cesty upravovat. Počet vzniklých kotevních bodů závisí na

délce a složitosti cesty a také na nastaveních tolerance v dialogu předvoleb nástroje

Tužka (Pencil), který si krátce představíme.

1 Skupina tužky by nyní měla být otočená. Dále v panelu nástrojů vyberte nástroj

Tužka (Pencil) ( ). V ovládacím panelu klepněte myší na barvu Tahu (Stroke)

a v panelu Vzorník (Swatches), který se zobrazí, vyberte černou. Poté v ovládacím

panelu klepněte na barvu Výplně (Fill) a vyberte žádnou ( ).

2 Klepněte myší na špičku skupiny tužky a tažením myší nakreslete pomocínástroje Tužka (Pencil) zakřivenou cestu. Postup je velice podobný běžnému kreslení

tužkou na papíře.

3 Cestu ponechte vybranou a nástroj Tužka (Pencil) umístěte na konec cesty nebo

v blízkosti konce cesty, který se nachází nejdále od velké špičky vytvořené tužky.

Jakmile se kurzor k tomuto koncovému bodu dostatečně přiblíží, malý znak x

zmizí z nástroje. Klepněte a táhněte myší od konce cesty někam do větší blízkosti

Kreslení tvaru tažením myší,

při aktivním nástroji Tužka

(Pencil)

Kreslení přes cestu pomocí

nástroje Tužka (Pencil)

s cílem překreslit její část


ADOBE ILLUSTRATOR CS3 111

Ofi ciální výukový kurz

ke špičce velké tužky tak, aby se koncový bod nové křivky napojil na původněnakreslenou, zakroucenou čáru. Illustrator původní, zakroucené čáry překreslí tak,

aby ladila s nově vytvořenou čárou.

Nástroj Tužka (Pencil) se může chovat jinak, než byste čekali. Pomocí nastavení tohoto

nástroje lze měnit způsob jeho fungování na kreslených nebo upravovaných cestách, a získat

tak větší kontrolu nad výsledkem. Přístup k následujícím volbám nástroje získáte tak, že na

tento nástroj poklepete myší.

• Věrnost (Fidelity) určuje, jak daleko

je zapotřebí přesunout myš nebo hrot

pera, aby se k cestě přidal novýkotevní bod. Čím je tato hodnota vyšší, tím

bude cesta vyhlazenější a méně složitá.

Čím je tato hodnota nižší, tím přesněji

bude zakřivení sledovat pohyb ukazovátka myši, což povede ke vzniku

ostřejších úhlů. Rozsah této hodnoty je

od 0,5 do 20 pixelů. • Hladkost (Smoothness) určuje míru

vyhlazení, které se při použití tohoto

nástroje aplikuje. Rozsah hladkosti je

od 0% do 100%. Čím je tato hodnota

vyšší, tím je cesta hladší. Naopak, čím je nižší, tím více kotevních bodů vzniká a tím více

nepravidelností se na cestě zachová. • Vyplnit nové tahy tužkou (Fill New Pencil Strokes) aplikuje výplň na tahy tužky vytvořené

po zaškrtnutí této volby, nikoliv ale na již hotové tahy. Předtím, než tuto volbu aktivujete,

nezapomeňte nejdříve nastavit výplň. • Nechat vybrané (Keep Selected) určuje, zda se má cesta poté, až ji nakreslíte, nechatoznačená jako vybraná. Tato volba je implicitně zaškrtnutá. • Upravit vybrané cesty (Edit Selected Paths) určuje, zda lze měnit či slučovat stávajícícestu či nikoliv, pokud se nacházíte v určité vzdálenosti od ní (tato vzdálenost se defi nuje

pomocí následující volby). • Uvnitř: _obrazových bodů (Within: _pixels) určuje, jak blízko některé stávající cesty se

myš nebo hrot pera musí nacházet, aby bylo možno tuto cestu editovat pomocínástroje Tužka (Pencil). Tato volba je k dispozici pouze tehdy, je-li zaškrtnutá volba Upravit

vybrané cesty (Edit Selected Paths). — Z nápovědy Adobe Illustratoru CS3

Nastavení nástroje Tužka (Pencil)


112

Vytváření tvarů

LEKCE 3

Vytvoření nádobky na tužky

V tomto dalším oddílu použijeme rovné čáry a segmenty čar pro vytvořenínádobky na tužky. Tvary lze v Illustratoru vytvářet nejrůznějšími způsoby – obvykle při

rozhodování o postupu platí, že čím je postup jednodušší, tím lépe.

1 Nechte si otevřený soubor Tužka.ai, v panelu nástrojů vyberte nástroj Ručička

(Hand) ( ) a přesuňte se od tužky vpravo nahoru, abyste měli dostatek prostoru.

2 Zvolte položku nabídky Okno (Window) Š Informace (Info), pokud již není

otevřen. Dále zvolte položku nabídky Zobrazení (View) Š Automatická vodítka

(Smart Guides) a ověřte si, zda jsou tato vodítka stále aktivní.

3 Vyberte nástroj Elipsa (Ellipse) ( ). Tento nástroj se v panelu nástrojů nachází

ve stejné skupině jako nástroj Obdélník (Rectangle) ( ). Nakreslete elipsu, která

bude mít šířku 1 palec (2,5 cm) a výšku 0,25 palce (0,6 cm). Pokud chcete velikost tvaru sledovat během jeho vytváření, použijte pro tento účel panel Informace

[Info].) V ovládacím panelu vyberte v rozbalovací nabídce síly Tahu (Stroke)hodnotu 1 bod. Dále v ovládacím panelu klepněte na barvu Výplně (Fill) a vyberte

Žádnou (None) ( ).

4 Pomocí nástroje Přímý výběr (Direct Selection) ( ) táhněte myší přes spodní

část elipsy, tím se vybere spodní polovina (aby bylo možno tento výběr provést,

bude možná zapotřebí zavřít panel Vzorník [Swatches]). Zvolte položku nabídky

Úpravy (Edit) Š Kopírovat (Copy) a Úpravy (Edit) Š Vložit dopředu (Paste in

Front), tím se vytvoří nová cesta. Přepněte se na nástroj Výběr (Selection) astáhněte cestu trochu dolů. Až začnete táhnout myší, přidržte klávesu Shift .

Nakreslete elipsu, která

bude mít šířku 1“ (2,5 cm)

a výšku 0,25“ (0,6 cm)

Vyberte segment čáry

a zkopírujte jej / vložte jej

dopředu

Zkopírovaný segment čáry

přetáhněte s přidrženou

klávesou Shift dolů


ADOBE ILLUSTRATOR CS3 113

Ofi ciální výukový kurz

5 V panelu nástrojů vyberte nástroj Segment čáry (Line Segment) ( ). Během

kreslení čáry od levého kotevního bodu elipsy k levému kotevnímu bodu novécesty přidržte klávesu Shift . Jakmile se čára přichytí ke kotevním bodům, tyto body se

zvýrazní. To samé opakujte na pravé straně elipsy. Vyberte nástroj Výběr (Selection)

( ) a táhněte myší přes tyto tvary, tvary se tak vyberou. Poté zvolte položkunabídky Objekt (Object) Š Seskupit (Group).

6 V panelu nástrojů vyberte nástroj Plechovka živé barvy (Live Paint Bucket)

( ). Klepněte myší na barvu Výplně (Fill) v ovládacím panelu a v panelu Vzorník

(Swatches), který se zobrazí, vyberte černou. Seskupený objekt ponechte nadále

vybraný a klepněte myší na střed spodní části nádobky (viz následující obrázek).

Tuto část plechovky nyní vyplníme černou barvou. Více se o nástroji Plechovka

živé barvy (Live Paint Bucket) dočtete v 6. lekci, „Barvy a malování“.

7 Zvolte položku nabídky Soubor (File) Š Uložit (Save) a soubor zavřete.

Použití živé vektorizace při vytváření tvarů

V této části se budeme zabývat tím, jak se pracuje s nástrojem Živá vektorizace

(Live Trace). Tento nástroj provádí vektorizaci již existujících prvků, např. obrázku

z jiného grafi ckého programu. Kresbu lze následně převést na vektorové cesty nebo

na objekt Živé malby (Live Paint).

1 Zvolte položku nabídky Soubor (File) Š Otevřít (Open) a otevřete si soubor

L3úvod_02.ai, který se nachází ve složce Lekce03.

2 Zvolte položku nabídky Soubor (File) Š Uložit jako (Save As), souborpojmenujte snowboarding.ai a v okně Uložit jako (Save As) vyberte složku Lekce03.

Formát souboru ponechte nastaven na dokument Adobe Illustratoru a klepněte

myší na Uložit (Save). V dialogu voleb Illustratoru klepnutím na OK potvrďtevýchozí nastavení.

Nakreslete dvě čáry, které budou

představovat stěny nádobky

Klepnutím myší

nádobku vybarvěte

Vý s l e d ek


114

Vytváření tvarů

LEKCE 3

Poznámka: Může se zobrazit hlášení o chybějícím profi lu, v takovém případěpokračujte klepnutím myší na OK.

3 Pomocí nástroje Výběr (Selection) ( ) klepněte myší na kresbu snowboardisty.

Povšimněte si, že když se naskenovaný obrázek aktivuje, volby v ovládacím panelu

se změní. Na levé straně ovládacího panelu je uveden připojený soubor a hodnota

rozlišení (PPI: 150).

4 Klepněte myší na tlačítko Živá

vektorizace (Live Trace) ( )

v ovládacím panelu. Tím se obraz

převede z rastrového obrázku na

vektorový.

Popisovaný nástroj získal svůj název

z toho důvodu, že umožňujeprovádět změnu nastavení, nebo dokonce

původního, vloženého souboru tak,

že se okamžitě provede příslušná

aktualizace v Illustratoru.

5 V tomto příkladu jsme zvolili

výchozí nastavení vektorizace, které bylo pro účely tohoto obrázku

vyhovující. Pokud budete chtít experimentovat s dalšími přednastavenými prvky a volbami, např. Komiksová kresba (Comic Art), klepněte v ovládacím panelu

na tlačítko Dialog voleb vektorizace (Tracing Options Dialog) ( ), v rozbalovací nabídce přednastavení vyberte Komiksovou kresbu (Comic Art) a zaškrtněte

Náhled (Preview). Dialog Volby vektorizace (Tracing Options) ponechte otevřen.

Jak sami vidíte, je nástroj Živá vektorizace (Live Trace) schopen interpretovatčernobílé kresby i plně barevné obrazy.

6 Po případném experimentování s dalšími nastaveními v dialogu Volbyvektorizace (Tracing Options) nakonec klepněte myší na Vektorizovat (Trace).

7 Obrázek snowboardisty ponechte nadále vybrán a v ovládacím panelu klepněte

myší na tlačítko Rozdělit (Expand) ( ).

8 Zvolte položku nabídky Objekt (Object) Š Rozdělit skupinu (Ungroup), tím se

zruší seskupení tvarů. Dále zvolte položku nabídky Výběr (Select) Š Odznačit vše

(Deselect All), výběr tvarů se zruší.

Pomocí tlačítka Živá vektorizace (Live Trace) lze

z již vytvořené kresby vytvořit vektorový obraz


ADOBE ILLUSTRATOR CS3 115

Ofi ciální výukový kurz

9 V panelu nástrojů vyberte nástroj Výběr (Selection), poté klepněte myší na bílé

pozadí okolo snowboardisty. Stiskem klávesy Delete bílý tvar smažte.

Poznámka: Pokud by došlo k jakémukoliv nežádoucímu smazání některé bílé plo

chy, vraťte se o několik kroků zpět pomocí položky nabídky Úpravy (Edit) Š Zpět

(Undo). Pak se znovu vraťte k volbám vektorizace a zkuste použít vyšší hodnotu

Prahu (Th reshold), např. 210 nebo více.

10 Zvolte položku nabídky Soubor (File)

Š Uložit (Save) a soubor zavřete.

Změna voleb pomocí okna dialogu Volby vektorizace (Tracing Options)

Obraz po zrušení seskupení, výběr bílé plochy Stiskem Delete byla bílá plocha odstraněna


116

Vytváření tvarů

LEKCE 3

Přednastavení (Preset) určuje přednastavení vektorizace.

Režim (Mode) určuje barevný režim pro výsledek vektorizace.

Práh (Th reshold) určuje hodnotu pro generování černobílého výsledku vektorizace způvod

ního obrazu. Všechny pixely světlejší než tato hodnota se převedou na bílou, všechny pixely,

které jsou tmavší, se převedou na černou. (Tato volba je k dispozici pouze tehdy, je-li Režim

[Mode] nastaven na Černá a bílá [Black and White].)

Paleta (Palette) určuje paletu pro generování vektorizovaného výsledku v barvě nebo ve

stupních šedi z původního obrazu. (Tato volba je k dispozici pouze tehdy, je-li Režim [Mode]

nastaven na Barvy [Color] nebo Stupně šedi [Grayscale].) Chcete-li, aby Illustrator sám určil

barvy ve vektorizovaném obrazu, zvolte Automaticky (Automatic).

Max. barev (Max Colors) určuje maximální počet barev, které se mají použít ve vektori

zovaném výsledku v barvě nebo ve stupních šedi. (Tato volba je k dispozici pouze tehdy,

je-li Režim [Mode] nastaven na Barvy [Color] nebo Stupně šedi [Grayscale] a je-li Paleta

[Palette] nastavena na Automaticky [Automatic].)

Výstup do Vz orní ku (Output to Swatches) vytváří nový vzorek v panelu Vzorník (Swatches)

pro každou barvu ve výsledku vektorizace.

Rozostření (Blur) provádí rozostření původního obrazu před generováním výsledkuvekto

rizace. Zaškrtněte tuto volbu, chcete-li omezit výskyt malých artefaktů a vyhladit roztřepené

okraje ve výsledku vektorizace.

Převzorkovat (Resample) provádí převzorkování původního obrazu na uvedené rozlišení,

teprve poté se generuje výsledek vektorizace. Tato volba je užitečná, chcete-li v případěvel

kých obrazů urychlit proces vektorizace, může ale vést k horší kvalitě výsledku.

Poznámka: Při vytváření přednastavení se rozlišení pro převzorkování neukládá.

Výplně (Fills) vytváří ve výsledku vektorizace oblasti výplní.

Ta h y (Strokes) vytváří ve výsledku vektorizace cesty tahů.

Max. tloušťka tahu (Max. Stroke Weight) určuje maximální šířku prvků v původnímobra

zu, které lze zobrazit jako tah. Z prvků větších, než je tato hodnota, se ve výsledkuvektori

zace stanou obrysové oblasti.

Min. délka tahu (Min. Stroke Length) určuje minimální délku prvků v původním obrazu,

které lze zobrazit jako tah. Prvky menší, než je tato hodnota, se ve výsledku vektorizace

neprojeví.

Přizpůsobení cest (Path Fitting) určuje vzdálenost mezi vektorizovaným tvarem apůvod

ním tvarem v pixelech. Nižší hodnoty vedou na přesnější přizpůsobení cest, vyšší naopak

na volnější.

Minimální plocha (Minimum Area) určuje nejmenší prvek v původním obrazu, který se

ještě bude vektorizovat. Například hodnota 4 znamená, že prvky menší než 2 x 2 pixely

budou ve výsledku vektorizace vynechány.

Úhel rohů (Corner Angle) určuje ostrost otočky v původním obrazu, která budepovažová

na za rohový kotevní bod ve výsledku vektorizace.

Rastrový (Raster) určuje, jak se má zobrazovat bitmapová komponenta vektorizovaného

objektu.

Volby vektorizace


ADOBE ILLUSTRATOR CS3 117

Ofi ciální výukový kurz

Podrobnější informace o nástroji Živá vektorizace (Live Trace) naleznete v oddílu

na téma „Vektorizace“ v nápovědě Illustratoru.

Tipy pro kreslení mnohoúhelníků, spirál a hvězd

Ovládat tvary mnohoúhelníků, spirál a hvězd je možné stiskem určitých kláves

během kreslení těchto tvarů. Pokud budete potřebovat upravit takový tvar během

jeho vytváření myší pomocí nástroje Mnohoúhelník (Polygon), Spirála (Spiral)

nebo Hvězda (Star), můžete použít příslušnou z následujících možností:

Přidávat nebo odebírat strany mnohoúhelníku, cípy hvězdy nebo početsegmentů spirály lze tak, že při vytváření tvaru přidržíte šipku nahoru nebo šipku

dolů. Tento postup funguje pouze tehdy, je-li stisknuté tlačítko myši. Jakmile

myš pustíte, nástroj zůstane nastaven na poslední zadanou hodnotu a tento

postup již nebude fungovat.

Otočit tvar lze tak, že myš posunete obloukem na příslušnou stranu.

Chcete-li zachovat určitou stranu nebo bod nahoře, přidržte klávesu Shift .

Chcete-li zachovat konstantní vnitřní poloměr, začněte nejprve tvar vytvářet

a poté přidržte klávesu Ctrl (Windows) nebo Command (Mac OS).

Chcete-li tvar během jeho kreslení posunout, přidržte mezerník. Tento postup

funguje rovněž ve spojení s obdélníky a elipsami.

Vytvořit více kopií tvaru lze tak, že přidržíte během kreslení klávesu ~ (tilda). Na vlastní pěst Podle chuti si nyní sami vyzkoušejte kreslení různých tvarů, např. kruhu, hvězdy nebo obdélníku. Zkuste vytvořený tvar několikrát naklonovat pomocí klávesy Alt/ Option. Vyzkoušejte si také aplikování barev a tahů na tvary a jejich opakovaný výběr pomocí položky nabídky Výběr (Select) Š Stejný (Same). • • • • • •

Ve k t o r o v ý (Vector) určuje, jako se má zobrazovat vektorizovaný výsledek.

Chcete-li si prohlédnout náhled výsledku aktuálních nastavení, zvolte v tomto dialogu volbu

Náhled (Preview).

— Z nápovědy Illustratoru


118

Vytváření tvarů

LEKCE 3

Opakování

Otázky

1 Jaké jsou základní nástroje pro kreslení tvarů? Popište, jak lze od

panelu nástrojů oddělit zvolenou skupinu nástrojů pro kreslení tvarů.

2 Jak se provádí výběr tvaru bez výplně?

3 Jak byste nakreslili čtverec?

4 Jakým způsobem se mění počet stran mnohoúhelníka během jeho

kreslení?

5 Jak lze převést rastrový obraz na editovatelné vektorové tvary?

Odpovědi

1 Existuje šest základních nástrojů pro kreslení tvarů: Elipsa (Ellipse),

Mnohoúhelník (Polygon), Hvězda (Star), Odlesk (Flare), Obdélník

(Rectangle) a Zaoblený obdélník (Rounded Rectangle). Pokudchce

te zvolenou skupinu nástrojů od panelu nástrojů oddělit, je zapotře

bí umístit ukazovátko myši na nástroj, který se zobrazuje v panelu

nástrojů, a přidržet tlačítko myši tak dlouho, dokud se nezobrazí daná

skupina nástrojů. Aniž byste tlačítko myši pouštěli, přejeďte myší

k trojúhelníčku ve spodní části skupiny a poté tlačítko myši uvolněte,

skupina se oddělí.

2 Položky, které nemají výplň, je zapotřebí vybírat klepnutím myší na

jejich tah.

3 Nakreslit čtverec lze tak, že v panelu nástrojů vyberete nástroj

Obdélník (Rectangle). Přidržte tlačítko Shift a tažením myšínakres

lete čtverec. Případně klepněte myší na plátno a v dialogu nástroje

zadejte stejné hodnoty pro šířku a výšku.


ADOBE ILLUSTRATOR CS3 119

Ofi ciální výukový kurz

4 Změnit počet stran mnohoúhelníka během kreslení lze tak, že

vyberete v panelu nástrojů nástroj Mnohoúhelník (Polygon). Začněte

tvar kreslit tažením myší a přidržte šipku směřující dolů, chcete-li

snížit počet stran, případně šipku směřující nahoru, chcete-li počet

stran zvýšit.

5 Pokud chcete novou kresbu založit na již hotovém obrazu, je

možno provést vektorizaci takových, již hotových prvků či obrazů.

Chcete-li převést vektorizovaný výsledek na cesty, klepněte myší na

Uvolnit (Expand) v ovládacím panelu nebo zvolte položku nabídky

Objekt (Object) Š Živá vektorizace (Live Trace) Š Uvolnit (Expand).

Tuto metodu můžete použít tehdy, chcete-li pracovat s komponentami

vektorizovaného obrazu jako se samostatnými objekty. Výsledné cesty

budou seskupené.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist