načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha + CD: Adobe Flash CS5 Professional -- Oficiální výukový kurz - Adobe Creative Team

Adobe Flash CS5 Professional -- Oficiální výukový kurz
-15%
sleva

Kniha + CD: Adobe Flash CS5 Professional -- Oficiální výukový kurz
Autor:

Nejrychlejší, nejsnadnější a nejpraktičtější způsob, jak se naučit pracovat v Adobe Flash CS5 Professional Naučte se vytvářet propracované animace obohacené o video i zvukové soubory ... (celý popis)
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Médium: Kniha + CD
Vaše cena s DPH:  497 Kč 422
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
14,1
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium: Kniha + CD
Rok vydání: 2010
Počet stran: 392
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Adobe Flash CS5 professional classroom in a book
Spolupracovali: překlad Jan Košař, Jiří Novotný
Vazba: brožovaná lepená
Datum vydání: 15. 11. 2010
Nakladatelské údaje: Brno, Computer Press, 2010
ISBN: 9788025132241
EAN: 9788025132241
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Učebnice o 10 lekcích, která provede programem Adobe Flash CS5 určeným pro tvorbu počítačové grafiky, se věnuje využití přidaných funkcí v nové verzi programu a naučí plně využívat veškeré možnosti tohoto softwaru.

Popis nakladatele

Nejrychlejší, nejsnadnější a nejpraktičtější způsob, jak se naučit pracovat v Adobe Flash CS5 Professional Naučte se vytvářet propracované animace obohacené o video i zvukové soubory a interaktivní tlačítka využívající ActionScript. Díky podpoře 3D, mocným nástrojům, jako je Editor pohybu nebo inverzní kinematika, a možnosti exportu pro různé platformy budete vaše projekty ve Flashi vyvíjet snáze a rychleji. Oficiální výukový kurz pro Adobe Flash CS5 Professional obsahuje 10 lekcí, v nichž se sami krok za krokem naučíte vše od ovládání a základů práce v programu až po použití komponent, tvorbu interaktivních prvků a praktické využití nových funkcí. Mimo to kniha poskytuje množství tipů a technik, díky nimž se při práci s Flashem stanete produktivnější. V jednotlivých lekcích budete vytvářet skutečné projekty, díky nimž své vědomosti a znalosti postupně zdokonalíte. Autoři se v knize mimo jiné věnují těmto tématům: - Ruční kreslení, vytváření křivek a průhlednosti, výběry a úprava textu - Správa symbolů, využití filtrů a speciálních efektů - Animace transformací, polohy a pohybu, morfování, změny tempa - Tvorba interaktivních ovládacích prvků, využití ActionScriptu 3.0 - Vkládání a kódování videa, zvuků a dalšího externího obsahu - Testování a publikování na web i mobilní zařízení Oficiální výukové kurzy vytvořené odborníky ze společnosti Adobe jsou světově nejvyhledávanějšími učebnicemi pro výuku tohoto softwaru. Pomohou vám poznat programy Adobe v akci a ovládnout je bez zbytečného tápání. Své dovednosti s nimi zdokonalujete krok po kroku, v postupech řešících vždy jasně danou činnost, efekt či problém a na profesionálních grafických materiálech, jež budou jedinečnou inspirací pro vaši práci. Kniha obsahuje prvky jak českého, tak anglického uživatelského rozhraní Flashe. Přiložené CD obsahuje materiály ke všem výukovým lekcím. (oficiální výukový kurz : [praktická učebnice od tvůrců softwaru v Adobe Systems])

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Adobe Creative Team - další tituly autora:
Adobe Illustrator CS – oficiální výukový kurz Adobe Illustrator CS – oficiální výukový kurz
 (Kniha + CD)
Adobe Acrobat 8 -- Oficiální výukový kurz Adobe Acrobat 8
 (Kniha + CD)
Adobe Illustrator CS3 -- Oficiální výukový kurz Adobe Illustrator CS3
 (Kniha + CD)
Adobe Illustrator CS5 -- Oficiální výukový kurz Adobe Illustrator CS5
 (Kniha + CD)
Adobe InDesign CS5 -- Oficiální výukový kurz Adobe InDesign CS5
 (Kniha + CD)
Adobe Flash Catalyst -- Oficiální výukový kurz Adobe Flash Catalyst
 
Ke zboží "Adobe Flash CS5 Professional -- Oficiální výukový kurz" doporučujeme také:
 (Kniha + CD)
Adobe InDesign CS5 -- Oficiální výukový kurz Adobe InDesign CS5
 (kniha + DVD)
Adobe Photoshop CS5 -- Oficiální výukový kurz Adobe Photoshop CS5
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

340

NAČÍTÁNÍ A OVLÁDÁNÍ

OBSAHU FLASH Obsah lekce V této lekci se naučíte následující:  Načítat externí soubory SWF  Odstraňovat načtené soubory SWF  Ovládat časovou osu filmového klipu  Používat masky pro selektivní zobrazení obsahu K dokončení této lekce budete potřebovat méně než hodinu. Je-li to nutné, odeberte ze svého pevného disku složku s předchozí lekcí a zkopírujte si na něj složku Lekce09.

9


341ADOBE FLASH CS5 PROFESSIONAL OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

K načtení externího obsahu Flash použijte ActionScript.

Zůstane-li obsah Flash modulární, bude se váš projekt

lépe udržovat a snadněji upravovat.


342 LEKCE 9 Načítání a ovládání obsahu Flash

Začínáme Tuto lekci zahájíte prohlídkou hotového filmu. 1 Poklepejte na soubor 09Výsledný.swf ve složce Lekce09/09Výsledný a prohlédněte si výsledný

film.

Projekt je tvořen smyšleným lifestylovým časopisem s  názvem Check. Na titulní straně se

objeví živá animace ukazující čtyři hlavní části časopisu. Každá část titulní strany je filmovým

klipem s vnořenou animací.

V první části je článek o hvězdě z nadcházejícího filmu s názvem Dvojitá identita (web tohoto

filmu jste vytvářeli v  Lekci04 Přidáváme animaci), druhá část je o  novém voze, třetí uvádí

několik informací a obrázků a čtvrtá nabízí článek o zvyšování vlastní kvalifikace.

Klepnutím na kteroukoli z  částí na titulní straně se dostanete na příslušný obsah. Vnitřní

obsah sice není hotový, jistě si však snadno představíte, že by každá část mohla obsahovat více

informací. Opětovným klepnutím se vrátíte zpět na titulní stranu. 2 Poklepejte na soubory strana1.swf, strana2.swf, strana3.swf a strana4.swf, umístěné ve složce

Lekce099Výsledný.

Každá ze čtyř částí je v  samostatném souboru aplikace Flash. Všimněte si, že titulní strana

(soubor 09Výsledný.swf) načítá jednotlivé soubory SWF dle potřeby.


343ADOBE FLASH CS5 PROFESSIONAL OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

3 Uzavřete všechny soubory typu SWF a  otevřete soubor 09Původní.fla, umístěný ve složce

Lekce099Původní.

Mnoho obrázků, grafických prvků a animací je již v tomto souboru dokončeno. Vaším úko

lem bude přidat kód jazyka ActionScript nezbytný k načítání externího obsahu Flash. 4 Zvolte příkaz Soubor (File)  Uložit jako (Save As), soubor pojmenujte 09_pracovníkopie.

fla a uložte do složky 09Původní. Uložením pracovní kopie máte jistotu, že původní soubor

budete mít k dispozici, pokud byste chtěli začít znovu od začátku.


344 LEKCE 9 Načítání a ovládání obsahu Flash

Načítání externího obsahu Pomocí ActionScriptu načtete jednotlivé externí soubory SWF do svého hlavního filmu Flash. Načítání externího obsahu udržuje celkový projekt v samostatných modulech a zabraňuje tomu, aby se projekt příliš nafoukl a obtížně se stahoval. Takový projekt se kromě toho snadněji upravuje, protože místo jednoho velkého a těžkopádného souboru můžete upravovat jednotlivé části. Pokud se například rozhodnete změnit článek o novém voze ve druhé části, jednoduše otevřete a upravíte soubor strana2.fla, který uchovává příslušný obsah. Pro načítání externích souborů použijete dva objekty ActionScriptu, z  nichž první nese název Loader a druhý URLRequest. 1 Úplně nahoru vložte novou vrstvu a přejmenujte ji na actionscript. 2 Stiskem klávesy F9 (Windows) nebo Option+F9 (Mac) otevřete panel Akce (Actions).  Poznámka: Pro porovnání interpunkce, mezer, způsobu zápisu nebo jakýchkoliv jiných aspektů ActionScriptu si můžete prohlédnout panel Akce v souboru 09Výsledný.fla. 3 Přesně opište následující řádek:

var myLoader:Loader = new Loader ();

Tento kód vytvoří objekt typu Loader s názvem myLoader. 4 Dále pokračujte následujícími řádky, které opět přesně opište:

page1_mc.addEventListener(MouseEvent.CLICK, page1content);

function page1content(myevent:MouseEvent):void {

var myURL:URLRequest = new URLRequest(„strana1.swf“);

myLoader.load(myURL);

addChild(myLoader);

}


345ADOBE FLASH CS5 PROFESSIONAL OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

Podobný kód jste již viděli v  lekci6. Na druhém řádku vytváříte posluchače, který detekuje

klepnutí myší na objekt s  názvem page1_mc. Jedná se o  filmový klip ve vymezené ploše.

V reakci na tuto událost se provede funkce nazvaná page1content.

Tato funkce provádí několik věcí. Nejdříve vytvoří objekt typu URLRequest se jménem soubo

ru, který se má načíst. Tento objekt poté načte do objektu typu Loader a ten nakonec přidá do

vymezené plochy, kde se zobrazí. 5 Vyberte filmový klip s představitelem hlavní role umístěný na levé straně vymezené plochy. 6 V inspektoru Vlastnosti (Properties inspector) mu přiřaďte jméno page1_mc.


346 LEKCE 9 Načítání a ovládání obsahu Flash

Výše zadaný kód jazyka ActionScript se odkazuje na objekt jménem page1_mc, takže toto

jméno musíte přidělit jednomu z filmových klipů ve vymezené ploše. 7 Pomocí příkazu Ovládání (Control)  Testovat film (Test Movie)  v  aplikaci Flash

Professional (in Flash Professional) si prohlédněte, jak váš film zatím vypadá.

Titulní strana přehraje svou animaci a zastaví se. Když klepnete na představitele hlavní role,

načte se a zobrazí soubor strana1.swf.  Poznámka: Objekty Loader a URLRequest je možné použít i k dynamickému načtení souborů obrázků. Syntaxe je stejná. Jednoduše nahraďte název souboru SWF názvem souboru JPEG a aplikace Flash poté načte stanovený obrázek. 8 Zavřete soubor SWF s názvem 09_pracovníkopie.swf. 9 Vyberte první snímek ve vrstvě actionscript a otevřete panel Akce (Actions). 10 Zkopírujte posluchač události a funkci tak, abyste pro každý ze čtyř filmových klipů ve vyme

zené ploše měli čtyři odlišné posluchače, jejichž kód by měl vypadat takto:

page1_mc.addEventListener(MouseEvent.CLICK, page1content);

function page1content(myevent:MouseEvent):void {

var myURL:URLRequest = new URLRequest(„strana1.swf“);

myLoader.load(myURL);

addChild(myLoader);

}

page2_mc.addEventListener(MouseEvent.CLICK, page2content);

function page2content(myevent:MouseEvent):void {

var myURL:URLRequest = new URLRequest(„strana2.swf“);

myLoader.load(myURL);

addChild(myLoader);

}


347ADOBE FLASH CS5 PROFESSIONAL OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

page3_mc.addEventListener(MouseEvent.CLICK, page3content);

function page3content(myevent:MouseEvent):void {

var myURL:URLRequest = new URLRequest(„strana3.swf“);

myLoader.load(myURL);

addChild(myLoader);

}

page4_mc.addEventListener(MouseEvent.CLICK, page4content);

function page4content(myevent:MouseEvent):void {

var myURL:URLRequest = new URLRequest(„strana4.swf“);

myLoader.load(myURL);

addChild(myLoader);

}  Poznámka: Přidáte-li posluchače události do filmových klipů, budou reagovat na klepnutí myší. Kurzor myši se však automaticky nezmění na ikonu ručičky, aby bylo zřejmé, že na ně lze klepnout. Na panelu Akce (Action) tedy nastavte vlastnost buttonMode na hodnotu true, a to u každé instance filmového klipu. Například zápisem page1_mc.buttonMode=true se při pohybu myší nad daným filmovým klipem ve vymezené ploše její ukazatel změní na ikonu ručičky. 11 Klepněte na každý ze zbývajících tří filmových klipů ve vymezené ploše a  v  inspekto

ru Vlastnosti jej pojmenujte. Žlutému vozu dejte název page2_mc, část s  daty pojmenujte

page3_mc a části o zvyšování vlastní kvalifikace v levé spodní části přidělte jméno page4_mc.


348 LEKCE 9 Načítání a ovládání obsahu Flash

Použití panelu Fragmenty kódu

Chcete-li k  načítanému externímu obsahu přidat

interaktivitu, použijte panel Fragmenty kódu (Code

Snippets), který otevřete klepnutím na příkaz Okno

(Window)  Fragmenty kódu (Code Snippets).

Klepněte na složku Načíst a odstranit z paměti (Load

and Unload), vyberte filmový klip ve vymezené

ploše a  poklepejte na možnost Klepnutím načíst

nebo odstranit soubor SWF nebo obrázek (Click to

Load/Unload SWF or Image) umístěnou na panelu

Fragmenty kódu.

Aplikace Flash automaticky pojmenuje vybraný

filmový klip a  přidá kód jazyka ActionScript nutný

k načtení souboru SWF nebo obrázku. Ve vzorovém

kódu pak již jen cestu a  název souboru jednoduše

nahraďte svou vlastní cestou a názvem souboru.

Panel Fragmenty kódu vám šetří čas i námahu. Nicméně pro tvorbu sofistikovanějších vlastních

projektů je třeba nejen pochopit fungování kódu, ale naučit se ho i psát.

Umístění načteného obsahu

Načtený obsah se zarovnává s  registračním bodem objektu Loader, který se do něj načetl.

Standardně se objekt Loader umisťuje do registračního bodu vymezené plochy (horní levý roh).

Jelikož však všechny čtyři externí soubory Flash (strana1.swf, strana2.swf, strana.3swf a strana4.

swf ) mají stejnou velikost vymezené plochy jako soubor Flash, který je načítá, je vymezená

plocha zcela pokrytá.

Objekt Loader je nicméně možné umístit na libovolné místo. Chcete-li ho umístit do jiné

vodorovné pozice, nastavte pro něj pomocí jazyka ActionScript novou hodnotu X. Chcete-li ho

umístit do jiné svislé pozice, nastavte novou hodnotu Y. Postup je následující: Na panelu Akce

(Actions) napište název objektu Loader, přidejte za něj tečku, poté zadejte vlastnost x nebo y,

symbol rovná se a novou hodnotu.

V uvedeném příkladě se objekt Loader zvaný myLoader přemístí do nové pozice – 200 obrazových

bodu od levého okraje a 100 obrazových bodů od horního okraje.

Jakmile se načte externí obsah, zarovná se přesně o  200 obrazových bodů doprava a  100

obrazových bodů dolů.


349ADOBE FLASH CS5 PROFESSIONAL OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

Odstraňování externího obsahu Jakmile je externí soubor SWF načtený, musíte ještě vyřešit problém s  tím, jak jej uvolnit, aby bylo možné vrátit se do hlavního filmu v souboru Flash. Nejjednodušším způsobem je odstranit objekt typu Loader z vymezené plochy, takže publikum jej již nadále neuvidí. K tomu použijete příkaz removeChild(), přičemž název objektu typu Loader, který se má odebrat z vymezené plochy, uvedete mezi závorkami. 1 Vyberte první snímek ve vrstvě actionscript a otevřete panel Akce (Actions). 2 Do svého kódu v dílčím panelu Skript (Script) přidejte následující řádky:

myLoader.addEventListener(MouseEvent.CLICK, unloadcontent);

function unloadcontent(myevent:MouseEvent):void {

removeChild(myLoader);

}  Poznámka: Externí obsah lze odstranit i pomocí příkazu unload(). Kód myLoader.unload() odstraní soubor SWF, který se načetl do objektu Loader. Ten však zůstane ve vymezené ploše.

Tento kód přidá posluchače události k objektu typu Loader s názvem myLoader. Když pak na

něj klepnete, provede se funkce nazvaná unloadcontent.

Účelem této funkce je jediné: odstranit objekt typu Loader z vymezené plochy.


350 LEKCE 9 Načítání a ovládání obsahu Flash

3 Pomocí příkazu Ovládání (Control)  Testovat film (Test Movie)  V  aplikaci Flash

Professional (In Flash Professional) si prohlédněte film. Klepněte na libovolnou ze čtyř částí

a poté se klepnutím na načtený obsah vraťte do hlavního filmu. Ovládání filmových klipů Při návratu na titulní stranu spatříte opět ony čtyři části, takže můžete klepnutím na odlišný filmový klip načíst jinou část. Nebylo by ale hezké zopakovat úvodní animaci? Úvodní animace jsou vnořené do jednotlivých filmových klipů, přičemž tyto čtyři filmové klipy ve vymezené ploše můžete ovládat. Pro pohyb na časové ose filmových klipů (i na hlavní časové ose) můžete využít základní navigační příkazy, které jste se naučili v lekci6 (gotoAndStop, gotoAndPlay, stop a play). Před příkaz stačí jednoduše umístit název filmového klipu a  tečku. Aplikace Flash pak pracuje s uvedeným filmovým klipem a adekvátním způsobem posune časovou osu. 1 Vyberte první snímek ve vrstvě actionscript a otevřete panel Akce (Actions). 2 Přidejte potřebné příkazy do funkce nazvané unloadcontent, která by nyní měla vypadat násle

dovně:

function unloadcontent(myevent:MouseEvent):void {


351ADOBE FLASH CS5 PROFESSIONAL OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

removeChild(myLoader);

page1_mc.gotoAndPlay(1);

page2_mc.gotoAndPlay(1);

page3_mc.gotoAndPlay(1);

page4_mc.gotoAndPlay(1);

}

V této funkci, která se provádí, když uživatel klepne na objekt typu Loader, je nejdříve tento

objekt odstraněn z vymezené plochy a poté se přehrávací hlava každého z filmových klipů ve

vymezené ploše přesune na první snímek a spustí se přehrávání.

3 Pomocí příkazu Ovládání (Control)  Testovat film (Test Movie)  V  aplikaci Flash

Professional (In Flash Professional) si prohlédněte film. Klepněte na libovolnou ze čtyř částí

a poté se klepnutím na načtený obsah vraťte do hlavního filmu.

Když se vrátíte do hlavního filmu, přehrají všechny čtyři filmové klipy své vnořené animace.


352 LEKCE 9 Načítání a ovládání obsahu Flash

Tvorba masek

Maskování je způsob, jak selektivně skrývat a zobrazovat obsah určité vrstvy. Pomocí maskování

můžete ovládat obsah, který má vaše publikum vidět. Můžete kupříkladu vytvořit kruhovou

masku a dovolit svému publiku sledovat obsah skrze tuto kruhovou oblast, čímž vytvoříte efekt

klíčové dírky nebo světelného kuželu. V aplikaci Flash se maska umisťuje do jedné vrstvy a obsah,

který má být maskován, do vrstvy pod ní.

Masky je možné animovat, přičemž animovat lze také obsah, který je maskován. Kruhová maska

tak může postupně růst a  odhalovat stále větší část obsahu. Nebo se může obsah pod maskou

přesouvat jako krajina z okna vlaku.

Definování masky a maskovaných vrstev

Nyní vytvoříte obdélníkovou masku, která je na začátku malá a postupně se zvětšuje až na rozměr

celé vymezené plochy. Chceme totiž, aby se obsahy maskované vrstvy pomalu, postupně odhalo

valy tak, jako by se otvíraly posuvné dveře.

1 Otevřete soubor strana2.fla.


353ADOBE FLASH CS5 PROFESSIONAL OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

Jediná vrstva, nazvaná obsah, obsahuje filmový klip druhé části o novém voze. 2 Nad vrstvu obsah vložte novou vrstvu a přejmenujte ji na maska. 3 Poklepejte na ikonku před názvem vrstvy.

Objeví se dialogové okno Vlastnosti vrstvy (Layer Properties). 4 Vyberte přepínač Maska (Mask) a klepněte na tlačítko OK.


354 LEKCE 9 Načítání a ovládání obsahu Flash

Horní vrstva se stane vrstvou masky. Vše, co se vykresluje v této vrstvě, bude fungovat jako

maska pro níže umístěnou maskovanou vrstvu. 5 Poklepejte na ikonku před spodní vrstvou s názvem obsah.

Objeví se dialogové okno Vlastnosti vrstvy (Layer Properties). 6 Zvolte přepínač Maskovaná (Masked) a klepněte na tlačítko OK.

Ze spodní vrstvy se stala maskovaná vrstva a její název byl odsazen, což značí, že je ovlivněna

nad ní umístěnou maskou.  Poznámka: Normální vrstvu můžete také jednoduše přetáhnout pod vrstvu masky a aplikace Flash ji převede na maskovanou vrstvu. Vytvoření masky Jakýkoliv vyplněný tvar může být maskou, přičemž na barvě výplně nezáleží. Pro aplikaci Flash je však důležitá velikost, umístění a kontury daného tvaru. Tvar bude „škvírkou“, kterou uvidíte obsah ve vrstvě pod ním. K tvorbě masky můžete použít libovolný kreslicí nástroj. 1 Vyberte nástroj Obdélník (Rectangle). 2 Zvolte libovolnou barvu pro výplň, pro tah však nevybírejte žádnou.


355ADOBE FLASH CS5 PROFESSIONAL OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

3 Vyberte horní vrstvu s  názvem maska na levé straně vedle vymezené plochy a  nakreslete

tenký obdélník. Svou výškou by měl trošku převyšovat výšku vymezené plochy. 4 Klepněte pravým tlačítkem myši nebo s klávesou Ctrl na obdélník a z místní nabídky zvolte

příkaz Vytvořit doplnění pohybu (Create Motion Tween). 5 Aplikace Flash se vás zeptá, zda má obdélníkový tvar převést na symbol, aby bylo možné na

něj aplikovat doplnění pohybu. Klepněte na tlačítko OK.


356 LEKCE 9 Načítání a ovládání obsahu Flash

Z  horní vrstvy se stane vrstva doplnění a  na časovou osu se přidají snímky trvající jednu

sekundu. 6 Vložte stejný počet snímků do spodní vrstvy. 7 Přesuňte přehrávací hlavu na poslední snímek (snímek 24). 8 Vyberte nástroj Volná transformace (Free Transform). 9 Klepněte na obdélníkový symbol.

Kolem obdélníkového symbolu se objeví volná transformační táhla.


357ADOBE FLASH CS5 PROFESSIONAL OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

10 Přidržte klávesu Alt nebo Option a zatáhněte za pravý okraj volného transformačního táhla

tak, aby obdélník zakryl celou vymezenou plochu.

V posledním snímku je tedy obdélník širší. Doplnění pohybu vytvoří plynulou animaci ros

toucího obdélníku, který bude postupně zakrývat celou vymezenou plochu. 11 Chcete-li se podívat na účinek vrstvy s maskou na maskovanou vrstvu, stačí obě vrstvy uza

mknout. Posuňte červenou přehrávací hlavu dopředu a zpět na časové ose a dívejte se, jakým

způsobem doplnění pohybu odhalí obsah ve spodní vrstvě. 12 Vložte novou vrstvu a přejmenujte ji na actionscript. 13 Vložte klíčový snímek do snímku 24 vrstvy actionscript a otevřete panel Akce (Actions). 14 Do dílčího panelu Skript (Script) v panelu Akce (Actions) napište stop();.


358 LEKCE 9 Načítání a ovládání obsahu Flash

15 Zvolte příkaz Ovládání (Control)  Testovat film (Test Movie)  V aplikaci Flash Professional

(In Flash Professional).

 Poznámka: Aplikace Flash nerozpoznává v masce různé úrovně Alfa. To například znamená,

že maska nakreslená s výplní nastavenou na hodnotě Alfa 50 % bude i přesto maskovat na 100 %.

Nicméně pomocí ActionScriptu můžete dynamicky vytvářet masky, které umožňují průhlednosti.

Masky také nepodporují tahy.

V průběhu doplnění pohybu ve vrstvě s maskou se odhaluje stále větší část maskované vrstvy, což

vytváří střihový přechod známý jako setření (wipe). Pokud otevřete soubor 09_pracovníkopie.fla,

zvolíte příkaz Ovládání (Control)  Testovat film (Test Movie)  V aplikaci Flash Professional (In

Flash Professional) a poté klepnete na filmový klip s novým vozem, uvidíte, že maskovací efekt

bude zachován i při načtení do jiného filmu Flash.


359ADOBE FLASH CS5 PROFESSIONAL OFICIÁLNÍ VÝUKOVÝ KURZ

Otázky k zopakování 1 Jak se načítá externí obsah Flash? 2 Jaké jsou výhody načítání externího obsahu Flash? 3 Jak lze ovládat časovou osu instance filmového klipu? 4 Co je maska a jak se vytváří? Odpovědi 1 Externí obsah Flash se načítá pomocí kódu jazyka ActionScript. Vytvoříte dva objekty: Loader

a URLRequest. Objekt typu URLRequest specifikuje název a umístění souboru SWF, který chcete

načíst. K načtení souboru se používá příkaz load(), který načte objekt typu URLRequest do

objektu typu Loader. Ten pak ve vymezené ploše zobrazíte pomocí příkazu addChild(). 2 Díky načítání externího obsahu je možné udržovat celý projekt v  samostatných modulech,

takže lze zabránit tomu, aby se příliš nafoukl a obtížně stahoval. Kromě toho je snazší v něm

provádět úpravy, protože můžete upravovat jednotlivé sekce, a ne jeden velký, neohrabaný

soubor. 3 Časovou osu filmových klipů můžete ovládat tak, že na ně zacílíte prostřednictvím jejich

názvu v kódu jazyka ActionScript. Po názvu uveďte tečku a pak požadovaný příkaz. Můžete

používat stejné příkazy pro navigace, které jste se naučili v lekci6 (gotoAndStop, gotoAndPlay,

stop a play). Aplikace Flash pak pracuje s daným filmovým klipem a adekvátně posouvá jeho

časovou osu. 4 Maskování je způsob, jak selektivně skrývat a  zobrazovat obsah nějaké vrstvy. V  aplikaci

Flash se maska umisťuje do horní vrstvy masky a  obsah do vrstvy pod ní, které se říká

maskovaná vrstva. Animovat lze jak vrstvu masky, tak i  maskovanou vrstvu. Chcete-li se

podívat na účinek vrstvy maska na maskovanou vrstvu, stačí obě vrstvy zamknout.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist