načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Adina Mandlová – Fámy a skutečnost -- Druhé doplněné a rozšířené vydání - Arnošt Tabášek

Adina Mandlová – Fámy a skutečnost -- Druhé doplněné a rozšířené vydání

Elektronická kniha: Adina Mandlová – Fámy a skutečnost -- Druhé doplněné a rozšířené vydání
Autor:

Knihu o životě nejslavnější předválečné herečky Adiny Mandlové si v době jejího vydání v roce 2003 koupilo na 30 000 čtenářů. Už tehdy vzbudila pozornost hlavně tím, že její ... (celý popis)


hodnoceni - 63.8%hodnoceni - 63.8%hodnoceni - 63.8%hodnoceni - 63.8%hodnoceni - 63.8% 70%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Nakladatelství BVD
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF, EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 223
Rozměr: 22 cm
Úprava: 24 stran obr. příl. : ilustrace , portréty, faksim.
Vydání: 2., rozš. a dopl. vyd.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-870-9047-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Druhé, doplněné a rozšířené vydání knihy o Adině Mandlové. Příběh herečky Adiny Mandlové podněcuje autory k psaní nových publikací o jejím životě. Publicista Arnošt Tabášek monografii vydanou před deseti lety rozšířil o kapitolu Dvacet dva let, v níž rekapituluje zájem čtenářů a diváků o filmovou hvězdu po jejím návratu z emigrace a po její smrti. Zpětně se zabývá také procesem s Adinou Mandlovou, kolem kterého panují podle autora stálé dohady. Knížka vychází z autobiografie Dneska už se tomu směju a její význam nepřesahuje.

Popis nakladatele

Knihu o životě nejslavnější předválečné herečky Adiny Mandlové si v době jejího vydání v roce 2003 koupilo na 30 000 čtenářů. Už tehdy vzbudila pozornost hlavně tím,
že její autor Arnošt Tabášek nečerpal jen z veřejných zdrojů, ale především z archívů Ministerstva vnitra a Ministerstva spravedlnosti. Za deset let od té doby byly zpřístupněny některé nové archívní záznamy, které zpřesňují a doplňují portrét komplikovaného životního oblouku Adiny Mandlové. Dvacet let po její smrti tak vychází druhé rozšířené vydání s bohatou faktografickou a obrazovou přílohou.

(fámy a skutečnost)

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Adina Mandlová Fámy a skutečnost Adina Mandlová Fámy a skutečnost
Tabášek Arnošt
Cena: 115 Kč
Obžalovaná Adina Mandlová Obžalovaná Adina Mandlová
Žitný Radek
Cena: 257 Kč
Adina Mandlová vzpomíná Adina Mandlová vzpomíná
Mandlová Adina, Škvorecký Josef
Cena: 227 Kč
Obžalovaná Adina Mandlová Obžalovaná Adina Mandlová
Žitný Radek
Cena: 169 Kč
Adina Mandlová vzpomíná Adina Mandlová vzpomíná
Mandlová Adina, Škvorecký Josef
Cena: 331 Kč
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

NAKLADATELSTVÍ BVD

PRAHA 2013


Arnošt Tabášek

ADINA MANDLOVÁ

FÁMY A SKUTEČNOST

Druhé rozšířené a doplněné vydání

Publishing © nakladatelství BVD, s. r. o., 2013

Copyright © Arnošt Tabášek, 2013

Photography © repro z prvního vydání, 2013

Cover © Dana Kavalecová, 2013

Layout © Dana Kavalecová, 2013

Printed in Czech Republic

ISBN 978-80-87090-47-3 BVD PRAHA


Arnošt Tabášek

ADINA MANDLOVÁ

Fámy a skutečnost

PRAHA 2013

Druhé rozšířené a doplněné vydání


Adina, jméno z opery

„Sletschinka, z fas nykty nebude cheretschka,“ zoufá si Josef Medeotti-Boháč.

„Kouknou, pane režisére, než voni udělaj jinej film, já budu hvězda,“odsekne Adina Mandlová.

Na začátečnici a úplného kandrdase je ta hezká dívenka, avšak zatím jen jedna z řady Jenčíkových girls, prostořeká a drzá. Mluví sice plynněfrancouzsky i německy, umí také zpívat a hrát obstojně na klavír, procestovala už kus Evropy, ale až příliš často neuznává autority.

S tím ostatně zůstane na štíru po celý život. Když ji něco naštve, dokáže se vyjadřovat obhrouble a přisprostle jako nějaká bardáma. Navzdory mládí má své zkušenosti. Pak si nebere servítky. Mluví od plic a říká rovnou, co si myslí.

Zatím se však píše rok 1932, dvaadvacetiletá Adina, která přišla nedávno do Prahy zkoušet štěstí, dostává malou roličku ve filmu Děvčátko, neříkej ne! Hraje vlastně sama sebe, v té době je opravdu manekýnkou vobchodním domě. Ale v několika záběrech a na tak malém prostoru na tom stejně nesejde.

Navíc slogan, který na ni ve filmovém popěvku připadl, těch pár slov – z lásky bolej vlásky – vůbec nejde z úst, tak jí připadá hloupý. Režiséra průtahy dohřejí a konflikt je na světě. Později se ukáže, že neznámázačátečnice má ve sporu nakonec pravdu. Po propadáku filmu se JosefMedeotti-Boháč k režírování nějaký čas skutečně nedostane, zatímco hvězda Adiny Mandlové bude stoupat. Jenže všechno mohlo dopadnout úplně jinak.

Arnošt Tabášek

(5 )

ADINA MANDLOVÁ FÁMY A SKUTEČNOST


Dosavadní život půvabné dívky z Mladé Boleslavi utvářejí náhody,nahodilosti a nečekané zvraty mimořádným způsobem. Když se 28. ledna 1910 narodí, radost má především tatínek. Ke třem chlapcům z prvního i druhého manželství, k Jendovi, Karlovi a Jirkovi konečně přibyla vysněná dcera. Kromě obvyklých křestních jmen Jarmila, Anna, Marie a Františka dostává miminko také jméno Adina. Oficiálně však ve všechdokumentech bude Jarmilou.

Inspektor c. k. státních drah je duší umělec, kdysi chtěl na konzervatoř. Miluje vážnou hudbu, sám ji doma s přáteli provozuje a Donizettiho opera Nápoj lásky, kde vystupuje stejnojmenná hrdinka, patří k jeho oblíbeným. Takže Adinka, Adina. To zvláštní a výjimečné jméno bude jeho nositelka používat na prvním místě a po celý život.

Malé holčičce tatínek vyká. Ve všem ji vede a chová jako princeznu. Má zvláštní privilegia. Sourozenci musejí sestřičce také vykat, zatímcomaličká jim tyká jako sluhům. A opravdu, podle příkazu ji kluci v noci bezjediné odmluvy doprovázejí na záchod, rozsvěcejí a čekají na ni, abysestřičku zase doprovodili k postýlce. Tma Adině nahání hrůzu.

Ještě po letech ve svých pamětech přiznává, že bývala nesnesitelná:

„Stačilo mi ukázat na jednoho z nich, když jsem brečela – což bylo často – a hned dostali vejprask.“

Od útlého věku se rozmazlená holčička považuje za něco lepšího.Sourozenci a vrstevníky trochu pohrdá. Děti to vycítí a těžko mezi niminachází kamarády a kamarádky. O to více času tráví s milovaným tatínkem. Může bez ptaní vstupovat tam, kde je ostatním přístup zapovězený. Třeba do pracovny. Celé hodiny tam naslouchá hudebním produkcím. Už večtyřech jí otec dává hodiny na piáno, povzbuzuje její ctižádost a vychází vstříc nezměrné touze producírovat se.

Z Adiny vyrůstá malá koketa. Je umíněná, prostořeká. Mnohdy takézlomyslná. Jen nerada, s obtížemi se podřizuje, což se naplno projeví ve škole. Vyučování nemá ráda, duševně je předčasně vyspělá, protože tatínek ji od útlého věku zařazuje do společnosti dospělých. I když mívá skvělýprospěch, z mravů domů nosívá sníženou známku.

Začíná první světová válka. Frontová bída se přelévá i do zázemí. Hroutí se staré pořádky i říše. Jednoho dne, když Adině ještě není osm, se na

(6 )

ADINA MANDLOVÁ FÁMY A SKUTEČNOST

Arnošt Tabášek


střepy rozpadá i její malý svět. Náhle a nečekaně, na komplikace pošpanělské chřipce, umírá její ochránce, zbožňovaný otec. Opouští ji bez slova

rozloučení. Pryč je příslib studia ve švýcarském penzionátu, pryč je vidina

umělecké dráhy, pryč jsou všechny drahé chvilky.

A svět odplácí. Rychle a bez milosti. Adina je rázem zatracená, napořád odstraněná z výsluní rodinné pozornosti, cítí se nešťastná a ponížená. Drží se hrdě zpátky, ale tatínkův pohřeb odstoná. Dostává zápal plic a leží dlouhé týdny, zhubne na kost. Matka jí zakazuje klavír, to darebné brnkání, jak říká, musí přestat. Nepomáhají slzy ani hysterické záchvaty maléumělkyně.

Pro rodinu je ztráta otcova vlivu a hlavně příjmu citelná. V poválečném nedostatku se má vdova se čtyřmi dětmi co ohánět, aby neupadla do bídy. Jak se zdá, maminka Adiny se všemožně snaží. Její příležitostní milenci, ať už je to řezník, hostinský či lékař, zásobují domácnost potravinami.Vnímavé děvčátko dostává další lekci, tentokrát velmi praktického života. Vídá až příliš často jeho odvrácenou tvář.

Nakonec rozlehlý dům po tatínkovi rodina přetváří na penzion. Když Kryžeovi, dědeček s babičkou z matčiny strany, přijdou o hostinec, oživnost i zdroj příjmů, stěhují se a vzniká rodinný podnik. Studenti z okolí, většinou synové statkářů a sedláků, platí ubytování částečně v naturáliích, které jsou v poválečné době cennější než peníze. Bratři uklízejí, myjípodlahy, zametají pokoje, matka převléká ložní prádlo, stele a pere, babička s Adinou vaří, děda dohlíží na nové nocležníky, aby nezlobili a včas psali úkoly. A studentský penzion prosperuje.

Společnost desítky mladých kluků, to je něco pro koketní Adinu. Spotěšením se nechává okukovat, nechává se prosit o schůzky, ale nezadá si. Do chvíle, než se mezi studenty objeví Aloušek, syn velkoobchodníka s obilím. S ním se Adina potají objímá a líbá. Zamilovaný studentonemocní, chřadne na těle i na duchu, jeho prospěch je prachmizerný.Všechno končí příjezdem jeho otce, přiznáním a skandálem.

Adina se v každé volné chvíli vášnivě vrhá na svazky otcovy rozsáhlé knihovny. Čte bez ladu a skladu. Povinné školní autory Jiráska, Erbena, ale i zakázané Zolu i Boccaccia. Ráda chodí za školu. Na půdě ve zbudované skrýši sní své vlastní příběhy, inspirované pohádkami tisíce a jedné noci.

Arnošt Tabášek

(7 )

ADINA MANDLOVÁ FÁMY A SKUTEČNOST


Konečně se rodině začíná dařit a děvče se vrací k oblíbenému klavíru.Radost jí kazí jen to, že po skončení základní školy nevstoupí jako bratr Karel

na gymnázium, ale podle přání matky musí chodit do reálky. I tady mákázeňské delikty. Urážku profesora, krádeže a prodej vzácných orchidejí ze

školního skleníku korunuje častými návštěvami zakázaných divadelních

představení, kde ji jistý profesor nakonec přistihne o přestávce sezapálenou cigaretou. Míra trpělivosti ředitele je u konce. Adina z tercieodchází na rodinnou školu.

To už maminka žije na hromádce s dalším přítelem. Pro Adinu, která

dál žárlivě střeží tatínkův odkaz, je to však jen pan stavitel. Vdovci někde

od Kralup a bývalému legionáři, podle ní obhroublému, nevychovanému

mužskému, jinak neřekne. Podle dnešních měřítek rebelantka, s obtížemi

zvladatelná nevlastní dcera staviteli připraví mnohou těžkou chvilku. Ani

se nesnaží skrývat, jak hluboce jím pohrdá. Ale co se týká peněz, jdepovýšenost stranou, klidně užívá prostředků zámožného muže.

Konflikt mezi nimi nakonec dramaticky vyvrcholí. Při jedné zvláště ohnivé hádce, kdy Adina vříská na matku, se pan stavitel své partnerky zastane. Nevlastní dcera mu odsekne, že vlastně ani nemá právo se dojejich sporů míchat.

„Jste vetřelec,“ křičí na něho.

Čeho je moc, toho je příliš. Takový výpad už pan stavitel nevydrží.Rupnou mu nervy. Ztratí sebeovládání. Vrazí Adině pořádnou facku. Dívka jezaskočená, dosud nebyla bita. Mimovolně tím otčím uspíší Adino dospívání.

Rozhořčená dívka si totiž okamžitě sbalí své věci. Zamčená ve svémpokoji pak jen čeká na příhodnou chvíli, aby se vytratila z domu. Jde přímo na nádraží. Nasedá do vlaku a vydává se do Olomouce. Vojenské cvičení tam tráví jistý nadporučík v záloze.

Adina je do něj bezhlavě zamilovaná. Právě kvůli němu, kvůli schůzkám se starším mužem pochybné pověsti, se tak často doma hádá. Právě kvůli němu protrpěla ponížení, když ji matka nechává prohlédnout ženskýmlékařem, který má zjistit, zda je ještě panna. Všechno je zatím v nejlepším pořádku, ale osudná chvíle už se blíží.

„Tím jen posílila mé odhodlání nechat se deflorovat,“ přiznává Adina po

letech.

(8 )

ADINA MANDLOVÁ FÁMY A SKUTEČNOST

Arnošt Tabášek


Své sexuální poznatky dosud sbírá po kamarádkách. Pod maminčiným dozorem sice chodí do tanečních, bez dohledu však hraje házenou vSokole. Když se po tréninku miliskuje s jedním ze sportovců a vyleká jifrancouzským polibkem. Vyděšeně ho odstrčí. Chlapec jen pohrdavě zasyčí, že je ještě hloupá a nemůže ničemu rozumět. Ponoukne ji tím k dalšímmilostným výbojům.

Anča, o dva roky starší, vyspělá a zkušená dívka, se jí svěří. Pochvaluje si milování s dospělým mužským. Vysvětlí nepoučené kamarádce, že za určitých okolností sexuální styk nemusí vést k otěhotnění. Její milenec se Adině také líbí, už ze zvědavosti by si s ním hned něco začala. Řekne mu to přímo. Má jí vyhovět jako Anče. Zpočátku František se smíchem Adinu odmítá. Nemá panny v oblibě a pokud není dívce šestnáct, dává si pozor, aby se nezapletl se zákonem.

I když se s mladičkou školačkou chodí procházet a líbat do polí, původní předsevzetí až do jejích šestnáctin dodrží. Najednou je tady, přijíždí za ním až do dalekého města. Nadporučík v záloze hladovou Adinu nakrmí, v baru opije vínem a vezme s sebou do hotelového pokoje.

Druhého dne se dívka probudí s kocovinou. Bolestivá zkušenost v posteli ji nenadchla. Nemůže pochopit Ančino nadšení pro tu věc. A hlavně má strach, že ji z domu nechají hledat policií. Když však matka Františkovi po telefonu řekne, ať si dceru nechá, když ji zkazil, je jejím nezájmem zklamaná. Ještě více zatouží po samostatnosti a po úspěchu.

„Tatínek se asi obrací v hrobě, protože jeho mazlíček se nepoved,“slýchá po návratu domů.

Jinak ji vítá jen lhostejné mlčení. Mlčky hledí do talíře. Jedinépochoení má u babičky. Najednou si všímá, jak starou ženu její matka využívá. Má všeho dost a nedočkavě čeká na milence. S Františkem pak jezdíreublikou a prodávají hasicí přístroje značky Mimimax.

Chválu výrobku si Adina převede do rýmů, část reklamních sloganůprozpěvuje, což se pak příznivě projeví výší spropitného. Už tenkrát jí potlesk

dělá dobře. Vydělávají dost, jenže Franta rád a často pije. Vodí svouparťačku po hospodách a špeluňkách i barech. Tak se Adina seznamuje se

světem lehkých holek, které pak s grácií převede na filmové plátno. Ale

k tomu ještě chybí několik let.

Arnošt Tabášek

(9 )

ADINA MANDLOVÁ FÁMY A SKUTEČNOST


Zatím se protlouká životem. Je jí sedmnáct a půl. Na piáno místoChoina a Mozarta častěji hraje hospodské odrhovačky a kuplety. Pije, kouří, málo spí a po nocích flámuje. Láska s Františkem uvázla na mrtvém bodě. Neví jak dál. A opět pomůže nenáviděný otčím. Zahraniční studia Adinu lákají, ostatně i její bratři studují v cizině. Pan stavitel je nejspíš docela rád, když může pro klid duše nevlastní dceru poslat do Paříže.

Rychlíkem do dálek však neodjíždí nezkušená, vylekaná dívenka zmaloměsta. Projeví se to hned v rychlíkovém kupé. Než vagóny se skřípěním zastaví na Gare de l Est, vyhraje na mužích, Francouzích, kteří s nícestovali napříč Evropou, v belotu dvě stě franků.

Okamžitě ví, jak s obnosem naložit. V penzionátu ji čekají až nazítří. Najme si pokoj nedaleko Follies Bergéres. Celý den se jako u vytrženíprochází Paříží, popíjí kávu v kavárničkách. Večer si zajde do divadla, kde z únavy usne. Probudí se až při závěrečném potlesku.

Tak začíná snad nejšťastnější údobí v životě Adiny. Konečně jesamostatná a svobodná, všichni ji řadí k bohatým slečnám z celého světa, mezi kterými není chudá příbuzná. Měsíc pobytu v penzionátu přijde panastavitele na pět tisíc korun a její garderoba je šik, na tanečních večírcích jde dívka, která se snaží vypadat jako slavná Greta Garbo, z náruče do náruče. O společnost nemá nouzi ani o víkendech, kdy chovanky jezdívají napředměstí, kde v zahradách zámku v Bouffemontu hrají tenis, opalují se,plavou a jezdí na koni.

Úplná svoboda vládne také při volbě předmětů a studia. Kromědopoledního vyučování v penzionátu se Adina zapisuje na Sorbonu a pilněnavštěvuje přednášky z historie francouzské literatury. Zkrásněla, vypadá starší. Nestojí o své vrstevnice. Lákají ji nejstarší slečny z mansard vhorních poschodích. Seznamuje se s bohatou Mexičankou Dolores, kterástuduje malířství a má lesbické sklony. Po večerech s ní chodí do divadel, vídá Maurice Chevaliera a Josefinu Bakerovou. Je nadšená bohémskýmživotem, známými podniky jako je La Coupole, kde kumštýři celé hodinypoíjejí své aperitivy a kávu. A pak jsou tu ještě večerní sedánky.

Když se Adina na jednom takovém flámu seznámí s portrétistouGeorgesem Raucherem, který má veliký ateliér nedaleko Eiffelovy věže, ví si okamžitě rady. V Paříži po studiích pracuje její bratr. Vyzvedávázamilo>(10 )

ADINA MANDLOVÁ FÁMY A SKUTEČNOST

Arnošt Tabášek


vanou sestřičku přímo ze školy a na prvním rohu předává milenci.Georges je ve skutečnosti krajan, maďarský žid Rauchert z Košic, ale jeúspěšným malířem. Vodí svou modelku, ze které se brzy stává jeho milenka, do

nejlepších restaurací, sedávají u Maxima nebo u Madame Prunier.

Je jim spolu dobře. Adina vede tři životy najednou, je chovankoupenzionátu, studentkou Sorbony a večer bohémkou. Je šťastná do chvíle než zjistí, že je těhotná. Georgesovi se nesvěří, běží za Dolores. Mexičanka všechno zařídí a vyjedná. Adina jede na zapřenou namísto na venkov kpříbuzným malířky do sanatoria. Lékař dělá potrat bez narkózy, ukrutnábolest a výčitky svědomí ze zmařeného života znovu poznamenají sexuální cítění děvčete.

„Byla jsem chladná a nějak jsem se v poslední chvíli bránila, abych se nedala strhnout,“ řekne po letech Adina Mandlová k vysvětlení, proč vmládí nemívala ze sexu vrcholné potěšení. „...nemohla jsem zapomenout na ty téměř zvířecí zvuky, kterým jsem často naslouchala za dveřmi matčiny ložnice.“

Smutné vánoce vystřídá ještě smutnější Nový rok. Adina sama sobě v duchu slibuje, že už si s žádným mužským nic nezačne. Stejně s nimi spávala více méně ze zvědavosti. Vzkazy od Georgese nechává bezpovšimnutí. Pilně dochází k Dolores do ateliéru, kde se seznámí selegantním Heinrichem z Drážďan. Ještě netuší, jak se jí to bude hodit.

Adinino odříkání netrvá dlouho. Začíná opět střídat milence, dál hledá tajemství sexu. Mílovými kroky se blíží další, tentokrát kolosální malér. Při otevření nové školní budovy v zámku v Bouffemontu je slavnost v plném proudu, hosté z diplomatických i církevních kruhů i chovankypoíjejí šampaňské. Po hezké Češce pokukuje Jean, syn vlivného člena správní rady školy. Dvojice zamíří do parku.

Zář ohňostroje odhalí jejich hry lásky právě v okamžiku, kdy pocestičkách kráčí delegace hostů. Adina leží v trávě, Jean si zrovna sundávákalhoty. K ničemu zatím nedošlo, ale to je lhostejné. Mladičké opilé dvojici přijde trapná chvíle k smíchu. Řehtají se konsternovaným a zděšeným hostům přímo do tváří.

Takový průšvih nevyžehlí ani Dolores. Pravou příčinu vyloučení se sice její matka a pan stavitel nedovědí, ale studia jsou nenávratně u konce.

Arnošt Tabášek

(11 )

ADINA MANDLOVÁ FÁMY A SKUTEČNOST


Adina mávne rukou. Chce si ještě užít světa a svobody. Napíše svémupříteli Henrichovi, majiteli sanatoria u Drážďan, a odjíždí za ním doNěmecka. V Paříži nechává Dolores jen zásobu korespondence. Dopisypravidelně putují do Mladé Boleslavi, aby nevznikl předčasný poprask.

Jaké bylo přijetí? Adina Mandlová se o něm ve svých pamětechnezmiňuje. Je zřejmé, že rodina nad ní zlomila hůl, ale nevděčnou dceru úplně nezatratila. Další rok ji zaměstnává pan stavitel ve své firmě jakosekretářku.

Je to mizerný, ztracený čas. Plný nudy, pravidelných a fádníchpovinností. V porovnání s elegantní světáckou Paříží nebo se solidnímiDrážďanami je provinční Mladá Boleslav opravdová díra. Domácnost matky jí kromě všednosti nenabízí nic jiného. Adina chce za každou cenu pryč. A chytá se první příležitosti.

Nabídka, která padne jednoho odpoledne na tenisovém kurtu, opravdu

není nic moc. Ale dívka neváhá ani na okamžik. Posílá do Prahy svéfotografie. Po schůzce s producentem dostane angažmá, štěk v zástuputančících dívek.

Ale úplná začátečnice, kandrdas před kamerou, se zdráhá zpívat toděsivé – z lásky bolej vlásky – a dokonce je drzá na režiséra. I to je způsob, jak se odlišit. Jenže tady každý kašle na to, že se zná s Chevalierem, že s ním už jako holčička kdysi dávno v Praze zpívala francouzsky jehopísničky při koncertě, že ji tenkrát chválil a obecenstvo tleskalo.

A dokonce se Mistr na to vystoupení rozpomněl, po letech, když se s ním setkala na večírku pařížské bohémy. To by jí nikdo ve studiu nevěřil. Možná galantní Chevalier opravdu přeháněl, takových dětí s ním při turné zpívalo nepočítaně. Všude v Evropě. Býval to přece jeho majstrštyk napublikum. Jenže co na tom, když se teď tady hádá s režisérem a tvrdí, že bude hvězdou filmového plátna. Zatím to tak ale vůbec nevypadá.

(12 )

ADINA MANDLOVÁ FÁMY A SKUTEČNOST

Arnošt Tabášek


Jak se rodí Titinka

Do Hugo Haase je zamilovaná už dávno.

Populární herec však o tom pochopitelně neví. Do Městských divadelpraž

ských se Adina s matkou přijíždějí podívat někdy ve dvacátých letech.

Štíhlý a velmi pohledný mladík v inscenaci Dáma s kaméliemi hrajeAr

manda a je partnerem slavné Andulky Sedláčkové. Dívenka z MladéBole

slavi, jedna z mnoha fanynek, ztracená v hledišti, je o devět roků mladší.

Dovede si představit, že se jejich osudy později protnou?

Sotva. I když se oba shodou okolností narodili ve stejném znamení. Ve

Vodnáři. Ale v zástupu mužů, kteří v dobrém i špatném nejvíce ovlivnili

život Adiny Mandlové, herci Hugo Haasovi přední místo bezesporu patří.

Ať o jejich vztahu filmová hvězda později tvrdí cokoliv, nastartoval jejíka

riéru.

O seznámení koluje několik verzí. Sama Adina o podrobnostech ve své

vzpomínkové knize taktně mlčí. Omezuje se jen na tvrzení, že Huga zaujal

její prostořeký výrok při filmování natolik, že se na ni chodil dívat tak

dlouho, až jí nabídl roli ve filmu Život je pes, který připravoval s MacemFri

čem. Hezké, jenže málo pravděpodobné.

Daleko zajímavější mi připadá svědectví významného filmaře Otakara

Vávry, jak jej uvádí v autobiografické knize Podivný život režiséra. Vychází

totiž z reálných okolností, přesně odpovídá jejímu naturelu. Následující

příběh mu kdysi svěřila sama Adina.

Tady je jeho stručný obsah. Půvabná manekýnka, zaměstnaná v módním

salonu Rosenbaum, si vyčíhne, že slavný herec a milovník chodí téměř

každý večer do Lucernabaru. Pak si s přítelkyní sedá tak, aby ji Hugo Haas

Arnošt Tabášek

(13 )

ADINA MANDLOVÁ FÁMY A SKUTEČNOST


cestou na toaletu nemohl v žádném případě přehlédnout. Udělá na něj oči

a známý sukničkář se chytí do jejích sítí.

Jestli to někomu připomíná scénář sladkobolných hříček, jak chudádívenka ke štěstí přišla, nemusí být daleko pravdy. Mladé dívky tehdy kina navštěvovaly více než pilně a podobných příběhů se na ně ze stříbrného plátna valilo hned několik za týden. O tom, že scénáristé některýchznámých filmů opravdu nacházeli inspiraci ve skutečném životě herečky, se zmíním později. Proč by tomu nemohlo být naopak?

Adina Mandlová, jak jsme se přesvědčili, se už dávno vyzná vnepřehledných a svízelných situacích. Je jí dvaadvacet, má za sebou milostné avantýry i pády. Moderní a někdy i cynická dívka s postavou modelky k tomu, aby získala úspěch ve filmu, obratně využívá známého muže.

Stává se milenkou Hugo Haase a také jeho žačkou. Brzo se zpronajatého letenského bytu stěhuje do jeho nevelkého v centru, v domě nedaleko Mánesa. Jde všehovšudy o nějaké tři kilometry, ale v životě neznámémanekýnky je to obrovská změna. I když později tvrdí, že nekonečnýmpřepisováním scénářů si tehdy jen vysluhuje ubytování a stravu, ve skutečnosti si milence vybírá mistrovsky.

Herec ji během několika týdnů seznamuje nejen s intelektuálním a uměleckým výkvětem města, učí ji duchaplnostem, společenskékonverzaci, a také herectví. Za pár měsíců od něho získává více, než byzískala za léta na konzervatoři. A je třeba říct, že je dobrou, i když poněkud svéhlavou žákyní.

Každý večer tráví v divadle. Hltá vystoupení nejlepších hereček a herců ve Stavovském nebo v Národním divadle. Potom chodí ruku v ruce sHugem na večeři do Společenského klubu. Na Příkopy tam tehdy dochází levicová intelektuální smetánka. Co jméno, to pojem. Voskovec, Werich, Peroutka, Borový, Poláček, Čapek, Scheinpflugová, Klíma, Bass, mladší Masaryk. Oficiálně tady přijímají jen význačné osobnosti kultury. Adina skutečné členství nikdy nezíská. Musí vždy přijít v Hugově doprovodu nebo se zapisovat jako host některého z jeho přátel. Nejčastěji Karla Poláčka, který si ji velmi oblíbí.

Tak se z ní stává uznávaná Titinka. Tím jménem členové a členky klubu označují každou milenku Hugo Haase. Ve stolní společnosti se taková

(14 )

ADINA MANDLOVÁ FÁMY A SKUTEČNOST

Arnošt Tabášek


přezdívka podobá putovní ceně. I tady ovšem platí – mnoho povolaných,

málo vyvolených. Nikdo se netají, že dosud Titinkou bývala LjubaHermanová a málokdo se spoléhá, že Adina je tou vysněnou a poslední. Udržet

si pozornost, přízeň, lásku a hlavně věrnost vyhlášeného proutníka, jetakřka vyloučené.

Jeho úniků, flámů, které se protáhnou i na několik dnů, špatných nálad a prázdných slibů si nová Titinka užije vrchovatou měrou. Školapokračuje. Hugo si Adinu uzurpuje jen pro sebe. Rozhodl se, že z ní uděláhvězdu. Poněkud snobsky ji stále nutí, aby chtěla buď všechno, nebo nic.

Když Adina v kavárně Mánes, kde chodívá jiná uzavřená společnost

umělců, od šéfa Národního divadla Hilara dostává příslib, že ji přijme do

souboru jako elévku, Haas to kategoricky zamítne. Totéž se opakuje po

nabídce E.F.Buriana. Pod pohrůžkou, že Adina nedostane v jeho filmužádnou roli, musí všechno odříct.

Nejspíš by se na jevišti mnohému naučila. Komplex k divadelnímuhereckému projevu ji bude provázet celé příští desetiletí. Kdy bude polykat

štiplavé referáty, že se hodí jen před kameru k filmování. Haas nesnáší,

když se v kumštu musí s někým dělit. Týká se to i jeho chráněnkyně.

Navenek se možná Hugo jeví jako lehkomyslný, společenský mladý muž, jako nekonfliktní a dobrý kumpán. Ale to je pouhé zdání. Ve skutečnosti ho sžírá ctižádost, žárlí na úspěchy kolegů. Špičkuje na jejich účet apomlouvá je, zvláště když se mu začnou plést do komediálních rolí filmových milovníků. Domnívá se, že na ně má patent. Tak po straně odsuzuje anemůže vystát Oldřicha Nového, jeho šarm a uhlazené způsoby.

Dá se to pochopit. Hugo Haas má už nějaký kilogram navíc, typickým krasavcům nemůže konkurovat ani vzezřením. A hlavně mu přibývá let a velmi touží po mezinárodním úspěchu. Je brilantní a okouzlující vespolečenské konverzaci, jeho ironické, kousavé poznámky jsou trefné. Kdo ho však poznává lépe, objeví také depresivní stavy, nevyrovnané nálady,veliké pochybnosti o sobě samém.

Žárlí na umělecké úspěchy druhých. Než se Gustav Machatý pustí do

natáčení dnes už legendárního filmu Extáze, nabídne hlavní roli Adině

Mandlové. Hugo ji okamžitě varuje, aby na ni nepřistoupila. Přesvědčuje

ji, že nemůže velkou filmovou kariéru zahájit jako hrdinka, která se svléká,

Arnošt Tabášek

(15 )

ADINA MANDLOVÁ FÁMY A SKUTEČNOST


vystupuje nahá v lascivních milostných scénách. Roli pak dostává Hedy

Kieslerová, stává se z ní mezinárodní hvězda a nakonec jako Hedy Lamarr

prorazí do Hollywoodu.

„Často si myslím, že kdybych dělala celý život pravý opak toho, co miradili moji milenci, byla bych na tom bývala mnohem líp,“ povzdechne si Adina Mandlová po letech. Podle svědectví druhých jsou však její tehdejší úspěchy poněkud vykalkulované. Když se mnohé plány nezdaří, nastupuje silná vůle, která jí naštěstí nechybí.

Jestli se ohlíží za rokem 1933, zdánlivě si opravdu nemá nač stěžovat.

K filmům Diagnóza X a V tom domečku pod Emauzy, má za sebou velkou

roli v partnerské dvojici s Hugo Haasem v komedii Život je pes, kde se

režie ujímá Mac Frič. Snímek má divácký úspěch, dodnes paří do zlatého

fondu českého filmu.

Kromě toho se Adina úplně osamostatní, stává se nezávislou na rodině. Otčím a pan stavitel jí vyplatí podíl na mladoboleslavském domě potatínkovi. Za uplynulým životem dělá tečku a usazuje se v Praze natrvalo.

Jenže peníze se tenčí, odmítnuté příležitosti jsou pryč. Adina znovu

sahá po práci manekýnky u Rosenbauma. Má tam úspěch a slušnývýdělek. Ve společenském postavení si však nepolepší. Povolání modelky tehdy

lidé vnímají jako profesi, která se blíží animírce. Adina má dokonceproblémy ve Společenském klubu, kde sekretář požádá Huga Haase, aby tam

„tu modelku“ nevodil.

Herec si nechce přiznat, že ho Adina občas živí. Utrácí totiž veliképeníze nejen v barech, ale také za kokain, na kterém je závislý. A tak jejich

společné soužití končí v divoké hádce. Jeho milenka se od něho stěhuje.

Rozloučení dvojice vydrží však jen dva měsíce. Když si Hugo najde další byt

v Revoluční třídě, přesvědčí Adinu, aby s ním znovu žila ve společnédomácnosti.

Ale podle Adiny už nic není jako dřív. Jejich láska a sexuální životskomírá. Hugo mizí na celé dny ve městě, nocuje bůhví kde. Po flámech se vrací opilý a unavený. Utrácí veliké sumy za předražený kokain. Když droga přestává účinkovat a dostaví se abstinenční příznaky, propadá beznaději. Na tak nákladný život příjem manekýnky nestačí. Adina se nechávávydržovat od ředitele významné německé banky. Do společnosti pak často

(16 )

ADINA MANDLOVÁ FÁMY A SKUTEČNOST

Arnošt Tabášek


chodí ve třech. Vzápětí Hugo zmizí. Dělá mrtvého brouka a neptá se, odkud

se v jejich rozpočtu najednou bere tolik peněz.

Následuje série rozchodů a udobření. Hugo na nové milence Adinynežárlí. Jak se zdá, je příliš zaměstnaný sám sebou. Když se do něho chce

partnerka odstěhovat, uprosí ji, uchlácholí sliby. Večeře na usmířenou

a společný návrat ke dveřím domu. Ve výtahu si Hugo vzpomene, že si

musí koupit žurnál A-Zet. Vyběhne a vrátí se až za dva dny.

„Kde máš A-Zet?! přivítá ho Adina stoicky. Namísto výčitek rezignuje.

Žijí spolu jako dva nezávislí lidé, každý si víceméně jde svou cestou. Přesto se Adina cítí k Haasovi duševně připoutaná. Nedokáže si život bez něho představit. Veliký manipulátor nakonec slaví úspěch. Možná proto až k nenávisti nesnáší její nejlepší kamarádku Bertu, která je takémanekýnou u Rosenbauma. Dělává scény, když se dozví, že s ní Adina tráví čas nebo někam jde. A tak to raději dělá tajně.

Bertina je bisexuální, atraktivní a vtipná dáma. Takové sklony se tehdy ve společnosti až na výjimky tají. Kolem sebe sice soustředí krásné ženy, má i oficiálního přítele. Chodí k ní také Ljuba Hermanová nebo LídaBaarová, někteří lidé ze Společenského klubu. V přepychové garsoniéřetenkrát Adina tráví mnoho nocí a udělá několik významných objevů.

Když se vyspí s kamarádem oficiálního nápadníka Bertiny, zažije svůj první orgasmus. Opačnou zkušenost má naštěstí s kokainem. S toutomódní drogou pražské smetánky experimentují mnohé herečky. Zvyšuje jejich tvořivost i výkon. U Adiny Mandlové se však euforie nikdy nedostaví.

„Naštěstí to na mě působilo naprosto opačně. Nejdříve mi zdřevěněla huba, takže jsem nebyla schopna promluvit, pak se mi zatočila hlava anestačila jsem utíkat do koupelny,“ přizná po čase.

Zato Hugo Haas je na své droze zcela závislý. Šňupe znovu a znovu. Mnohdy otéká po celém těle. Nemůže se obout, se znetvořeným obličejem nemůže ani na ulici. Často se také stává obětí podvodníků, kteří do drahé drogy míchají buď špetku mouky, nebo seškrabanou omítku.

Adina Mandlová dobře ví, proč může mluvit o štěstí, že na ni drogapozitivně nezabírá. Mohla také propadnout kokainovému peklu. Poznává, jak je herecký úspěch vrtkavý, jak právě ctižádostiví často utíkají k berličce povzbuzujících prostředků, aby vystáli stres a umělecké prohry.

Arnošt Tabášek

(17 )

ADINA MANDLOVÁ FÁMY A SKUTEČNOST


Jistě, rok 1933 přinesl mladé slečně úspěch. Ale je to tak jednoznačné?

Při natáčení české verze filmu Diagnóza X zažije málem krach. Jejípartner Josef Rovenský opustí scénu s prohlášením, že s amatérkou pracovat nebude. Adina je v roli Heleny Bernhardové zkrátka nemožná. Na druhé straně je třeba přiznat, že pro tak mladou herečku bez zkušeností není snadné ztvárnit matku dvanáctileté dívky.

„Vypadala jsem sice jako za milión dolarů, protože mi pro vystupování

ve filmu Ulli Rosenbaum půjčil všechny modely a kamarád kameraman si

dal velkou práci s osvětlováním a se záběry, takže jsem vyhlížela senzačně,

ale jako herečka jsem byla ubožák,“ napíše Adina ve své knize. Dává jí

příznačný název, Dneska už se tomu směju, ale tenkrát se cítíprachmizerně.

Jestliže se díváme na staré české filmy, jistě si všimneme, že mnoho

hereček je na štíru s výslovností. Jejich artikulace zcela mimovolně a bez

ohledu na žánr navozuje až komický efekt. Adina Mandlová je na tom ještě

hůř. V hereckých začátcích prý občas mluví jako papoušek. Zkušenáherečka Růžena Nasková se nad ní slituje. Dává jí nezištně a po celý rok

zdarma lekce hereckého výrazu a výslovnosti.

Film Diagnóza Xnakonec režisér Leo Marten s obtížemi dokončí. Kritika

výkon herečky v hlavní ženské roli nepochválí. Jenže to není všechno.Barrandovský svět je malý, všichni se navzájem znají. Špatné zvěsti, se všemi

podrobnostmi z filmování, se šíří rychlostí blesku. Můžeme jen domýšlet,

co by se stalo, kdyby Adina Mandlová ve svízelných začátcích neměla po

boku Hugo Haase.

I když si to Adina nedokáže přiznat, možná ji zcela vědomě aprogramově chránil od nabídek, pro které ještě nedozrála, které nemohla při své

nezkušenosti zvládnout. Lze si jen představovat, co by v její kariéřenastalo, kdyby jako elévka také propadla v Národním divadle nebo ve filmu

Extáze.

Každopádně Hugo Haas svou Adinu v těžké chvíli neopustí. Dá si práci

a přesvědčí producenta, že jeho chráněnka má nejen krásu a šarm, ale

i nepochybný talent. Tvrdí, že ve vhodné roli a pod dobrým vedením ve

filmu zazáří.

Má dobrý odhad. Už víme, že jejich společný film Život je pes získává

(18 )

ADINA MANDLOVÁ FÁMY A SKUTEČNOST

Arnošt Tabášek


úspěch u odborné kritiky i diváků. Plní sály kin i kasu. A tak nerovnádvojice slaví první společný triumf. Po hubených letech si Haas konečně může

u producentů dupnout, může opravdu diktovat výši svých honorářů.Prosazuje náměty i scénáře. Ve svých projektech většinou nachází místo i pro

Adinu.

Hugo se opájí vzestupem vlastní popularity. Po nemastných neslaných a krušných časech mu dělává dobře, když ho muži a zvláště ženypoznávají na ulici. Usmívá se, když na něho ukazují prstem, když budí rozruch, kamkoliv vejde. V takových okamžicích Adinu často škádlí.

„To máš vztek, že se za mnou každý otáčí a tebe nikdo nezná,“ řekne jí jednou při procházce po Příkopech.

„Jenže nebude dlouho trvat, a lidi se budou ptát, kdo je ten ošklivý Žid, co chodí s Mandlovou,“ odsekne mu.

Hugo Haas bez problémů snáší její prostořekost i rozmary. Těžko však může vyhovět všem jejím požadavkům a přáním. Každý reálný život, který společně sdílejí dva lidé, obsahuje dva pohledy. Dvě pravdy, jestli chcete. Podle svědectví společných přátel není všechno tak, jak tvrdí Adina.

Především je jasné, že Hugo se zatím nehodlá ženit. Raději nechává

jejich vztah usnout a vymlouvá se na všechno možné. Tak například Adině

tvrdí, že je neurastenik a sexuálního vzrušení dosahuje jen díkypromiskuitě. Argumentuje, že musí přispívat na brněnskou domácnost svýchrodičů, že mu nezbývá než finančně podporovat bratra Pavla, který nemůže

prorazit jako hudební skladatel.

Je docela možné a pravděpodobné, že Adině vlastně sám vyhlížínějakého staršího a movitého milence. Nic nenamítá, když si myslí, že je to její

iniciativa. Proč taky? Účelu dosáhne. Přesune náklady na jiného, opravdu

movitého muže, který se postará o naplnění rozmarů herečky.

Tak ji seznámí se zetěm ředitele Živnobanky, Joe Hartmannem.Finanční magnát, který v první republice ovládá výrobu a obchod cukrem, mánefunkční manželství a nevábný zevnějšek. Rád se ukazuje ve společnostizačínající filmové hvězdy.

Zařizuje Adině přepychový byt na nábřeží Vltavy nedaleko Mánesa. Je

přiměřeně štědrý, ale své výdaje hlídá, nerozhazuje zbytečně. Nehodlá jí

kupovat brilianty a kožichy. A herečka ho podvádí se svými přáteli zuměArnošt Tabášek

(19 )

ADINA MANDLOVÁ FÁMY A SKUTEČNOST


leckého a filmového světa. Pořádá večírky a když se společnost rozchází,

některý z pánů už ví, že se může vrátit, že je očekáván.

Jednou v bytě skončí i režisér Otakar Vávra. Společnou noc pozdějivylíčí ve svých pamětech. Adina v náruči mladého režiséra předvede žárlivou scénu hodnou filmového plátna. Svému magnátovi, který jí náhodou zavolá ze služební cesty, zrovna když jsou v nejlepším, předvádí roztouženou a žárlivou milenku. Musí ji znovu a znovu ujišťovat, že je jí věrný.

Výnosná známost však dlouho nevydrží. Obchodník vezme Adinu naslužební cestu do Anglie. Po večeři chce herečka po svém zvyku pobavitspolečnost obhroublými vtipy. Zapomene však, že jsou tady i ctihodné manželky pánů. Tohle není Společenský klub. Její žerty provází trapné mlčení. Hartmann ji okamžitě pošle do Prahy. Netrvá dlouho a svouinvestici sakumprásk prodá.

Přijde do bytu se starším bankéřem, Adinu pošle do ložnice. Pánové přímo na místě uzavírají obchod. Cukrový král inkasuje šek, předá klíče následníkovi, nasadí klobouk a bez rozloučení odchází. Když se herečka vrátí, patří se vším všudy novému milenci.

Jak se s tím Adina vypořádala, nevíme. Otakar Vávra v knize Podivný život režiséra prozradí jen to, že konec předešlé známosti je definitivní. Nepomůže ani sehraná sebevražda s rafinovaným plánem převozu donemocnice, když jako náhodou skončí ve vedlejším pokoji, kde je magnát zrovna hospitalizovaný. Nedá na její srdceryvné volání, sbalí se a okamžitě ujede z nemocnice.

Adina se ještě jednou vrací k Hugo Haasovi. Jenže ani to netrvá dlouho. Hrají spolu v dalších filmech, stýkají se ve společnosti, ale Titince vpodání Adiny Mandlové je už konec. Jejich cesty se začínají rozcházet. Zbývá pár rolí, pár pohlednic a pár dopisů, které si bývalí milenci v příštích letech vymění.

(20 )

ADINA MANDLOVÁ FÁMY A SKUTEČNOST

Arnošt Tabášek


Ve světle reflektorů

Adina Mandlová si splní svůj sen. Konečně

proniká na výsluní filmového světa. Po komedii Život je pes točí další,vesměs úspěšné filmy. Mazlíček, Nezlobte dědečka!, Ať žije nebožtík! –

všechny mají slušný ohlas. Už není neznámá a začínající herečka.Vstuuje do povědomí diváků a divaček. Její fotografie mívají mladí muži na

nočních stolcích. Má své stálé obdivovatele.

Podařilo se jí to celkem rychle. Během dvou tří let. Ale tak rychle letí čas celého barrandovského světa. Film jako umění i předmět podnikání se rozvíjí velmi dynamicky. Investice producenta Miloše Havla a dalšíchčeských podnikatelů do filmu, techniky a ateliérů se zakrátko mnohonásobně vrací. Stále se rozšiřuje síť moderních kin, návštěva filmovýchpředstavení se stává součástí nového životního stylu.

Mladá česká společnost, která se rozvíjí ve vlastním novém ademokratickém státě, hladoví po kultuře, ale také po úspěchu a lesku. Napromenádách i po ulicích chodí elegantně oblečení lidé. Možná neoplývají penězi, přesto však chtějí dobře vypadat, oblékat se do kvalitních obleků a šatů. Filmové hvězdy jsou inspirací a příkladem. Dívky nosí rukavičky. Stejně tak pánové, jejich pečlivě sestříhané hlavy zdobí měkké tvarované klobouky. Ani dámy s elegantními účesy nevycházejí prostovlasé.

Po těžkých letech hospodářské krize, která konečně pominula, opět

kvete společenský život. Lidé mohou prostřednictvím filmových postav

v kinosálech prožívat své vlastní sny. Zájem o nové a nové snímky, hlad po

podrobnostech ze života hereček, herců i režisérů je značný. ČasopisKinorevue se většinou na pultech ani neohřeje.

Arnošt Tabášek

(21 )

ADINA MANDLOVÁ FÁMY A SKUTEČNOST


Český film nekráčí jen komerčními cestami, je také svébytnýmuměním, má z čeho se rozvíjet a žít. Napájí ho myšlenky velmi bohaté ačinorodé domácí kulturní scény, literatura a divadlo, kde není nouze o velké osobnosti, o zajímavé předlohy.

Látku pro natáčení filmů poskytují především spisovatelé. Ať už ti lidoví jako jsou Karel Václav Rais, Karel Klostermann, F. X. Svoboda a IgnátHerrmann, nebo moderní tvůrci. Mezi ně patří Vladislav Vančura, Karel Čapek, K. J. Beneš, Olga Scheinpflugová, bratři Alois a Vilém Mrštíkovi, Emil Artur Longen, Jaroslav Hašek, Jiří Mahen, Marie Pujmanová, Jarmila Glazarová, Ivan Olbracht, Vladimír Neff, Karel Poláček nebo František Langer.

Ale zrodu umění ve filmu a jeho formování přispívají také novináři,filmoví referenti, a dokonce kritici a teoretici takového kalibru, jakýmibezesporu jsou F.X.Šalda a Bedřich Václavek. Ale nejen teorie přispívá k rozkvětu filmového jazyka, k pestré volbě témat a režijních postupů.

Na ovlivňování filmu avantgardou, poetikou a modernismem, kterýzahrnuje další novodobé směry, mají nepřímý, avšak významný podíl také básníci. Koho jmenovat, koho uvést a neopomenout všechny významné? Snad stačí připomenout Vítězslava Nezvala, Fráňu Šrámka, JaroslavaSeiferta, Jiřího Wolkera, Konstantina Biebla, Josefa Horu.

V těch letech se však na české kulturní scéně najdou herci a zároveňautoři jako stvoření pro film. Jiří Voskovec, Jan Werich, Emil FrantišekBurian. Několik jen namátkou vybraných jmen dokresluje a ilustruje celou šíři a záběr tehdejšího umění.

Navíc má naše kultura za první republiky stálý kontakt se všemievropskými kulturami. Mnohé umělce se zahraničními kolegy pojí osobnípřátelství a vazby. Nechávají se bezprostředně inspirovat všemi moderními proudy, jejich vývojem. Tak poetismus, surrealismus, konstruktivismus, futurismus, dadaismus, expresionismus, absurdní drama nebostrukturalimus u nás nacházejí stoupence, kteří je sami obohacují. Na tvůrčímzákladě vznikají umělecké skupiny, spolky a nové organizace.

Právě spisovatel Vladislav Vančura se stává předsedou Československé filmové společnosti. Jemu také patří myšlenka na sdružování všechkumštýřů, literátů, hudebníků, výtvarníků, režisérů, herců i kritiků v novém společenství. Mají usilovat o začlenění filmu do národní kultury. Zasazují

(22 )

ADINA MANDLOVÁ FÁMY A SKUTEČNOST

Arnošt Tabášek


se o udílení státních finančních grantů, aby ve filmových ateliérechnevládly jen komerční zájmy.

Jsou to začátky cílevědomé umělecké tvorby, začátky experimentů. Ale film má také přinášet nenáročnou zábavu, odreagování. Poněkudprůhledné, naivní příběhy, které vystačí s operetní záplatkou, mají stálý úspěch. Když je producenti ozdobí známými tvářemi, když přidajíchytlavou písničku, špetku romantiky a několik milostných scén, bývá u publika vyhráno. Kasy kin se plní.

Jakoby se v zábavných filmech zračil vysněný svět, zatím pro mnohé

nedostupný, a přece se zdá být na dosah. Stačí mít jen trochu štěstí,potkat správného člověka a kolo osudu se otočí o sto osmdesát stupňů. Zní to

příliš sladkobolně? Možná, ale nakonec i diváci mají svá kritéria a úspěch

filmu se neměří jen pochvalnými kritikami několika intelektuálů včasoisech.

To všechno si uvědomuje také Adina Mandlová. Je inteligentní, mápevnou vůli, odpovídající ctižádost a nevybírá si malé cíle. Chce přijímat hold a potlesk ze všech stran. Touží od začátku po tom, aby ji uznávali všichni. Takzvaně odborné kruhy i návštěvníci představení v kinech.

Umělci tehdy žijí v kavárnách a klubech. Odpoledne sedávají ve Slavii, v Národní kavárně či Metru, na večer se pak stahují spíše do Mánesa, do Klubu umělců, Společenského klubu nebo do baru v paláci Lucerna.Nejznámější se rádi nechávají vidět. Kdo obejde všechny štace, zná všechny novinky, mívá za několik odpolední a večerů solidní přehled o stavu avýbojích v malířství, sochařství, v literatuře, žurnalistice, v divadle i filmu. A je to velmi pestrá, pozoruhodná a náležitě veselá společnost. Není nouze o flirt, ani o poučení.

„Když jsem potom žila v Anglii, poznala jsem taky zajímavé muže akumštýře, ale tuhle úroveň neměli. V Praze bylo osobnostmi prostě přecpáno,“ bude později vzpomínat Adina Mandlová na své kolegy a známé.

Je to bouřlivá doba diskusí, hádek, komplotů a také pomluv. Spojení, která se už nikdy více nebudou opakovat. Čím dál víc je znát také vážné ohrožení tohoto světa, blízkost soumraku, který se snáší nad kulturníEvropou a filmem.

Ale kdo by si dělal starosti předem?

Arnošt Tabášek

(23 )

ADINA MANDLOVÁ FÁMY A SKUTEČNOST


Ze sedadla před stříbrným plátnem ve ztemnělém sále opravdu mnohé vypadá jinak. A nutno říct, také lépe.

Během několika málo let vzniká a formuje se zvláštní svět úspěšných lidí, plný elegance a lesku. Tváře herců a hereček zná téměř každý.Vydělávají značné sumy a těší se veliké společenské prestiži. Je to mohutný,nebývalý zvrat.

Musíme si uvědomit, že ještě před čtyřiceti, padesáti lety se herecképovolání považovalo za podřadné. Z dobových dokumentů, ze vzpomínek aliteratury víme, že ústrky členů a členek kočovných divadelních společností mívaly různou podobu. Většinu roku však třeli bídu s nouzí.

Bývali stále na cestách, harcovali s kulisami a kostýmy od města k městu, pokorně klepávali na dveře majetných a nabízeli bilety navečerní představení. Mnohdy se herecké společnosti pro nezájem publika rozpadaly ještě před koncem sezóny. Často jim hostinští odmítali dátnocleh, zčásti se obávali, že nedostanou zaplaceno, nebo jen jednoduše dbali na dobrou pověst podniku. Hercům tehdy takzvaně slušní lidé láli dokomediantů, herečkám se od honorace malých měst dostávalo i horšíchnadávek.

„Fuj, vy poběhlice!“ tak na ně kolikrát pokřikovaly ctihodné dámy.

A najednou, jako mávnutím kouzelného proutku, během života jediné generace, je všechno jinak. Herce a herečky si každý předchází, jsou zvaní do společnosti. Podnikatelé nebo aristokraté dámám od filmu často sami nadbíhají a vydržují si je jako milenky. Z filmu se stává mocné médium, svébytný druh umění s magickou přitažlivostí.

Do takového prostředí přichází mladá a půvabná Adina. Na svůj věk je protřelá. Chodí do vybrané intelektuálské společnosti a rychle se učí.Takzvaná Tafelrunda, užší stolní společnost, která se pravidelně schází ve Společenském klubu Na Příkopech, to kvituje se zájmem. Oblíbí si mladou ženu pro její suchý humor plný ironie, pro její nevinné kouzlo, s jakým bez zábran vypráví košilaté historky a špílce.

„Titinka šla k filmu a od té doby se to město jmenuje Mladá Boleslav,“ dobírá si ji často spisovatel a novinář Karel Poláček. Bývá sarkastický. Ale jeho poznámky o lidech kolem jsou velmi výstižné. Adina získává dalšího dobrého učitele. Tráví s ním celé hodiny v klubu u biliáru.

(24 )

ADINA MANDLOVÁ FÁMY A SKUTEČNOST

Arnošt Tabášek


Ale nepoflakuje se. Nechodí jen po divadlech a kavárnách. Jecílevědomá. Ke skvělé francouzštině a němčině přidává angličtinu. S půvabem sobě vlastním ve společnosti vypráví přisprostlé vtipy. A vyhlíží svouvelkou příležitost. Je přesvědčená, že náhody je třeba brát za pačesy, dokud je čas. Někdy je nevybíravá v prostředcích a už vůbec se neohlíží napředsudky.

Občas se jí taková přímočarost vyplácí, jindy právě kvůli ní prohrává. Ale zdravou drzost má v krvi. Tak se rodí pověst ženy vampa. Adina baží po úspěchu, lesku a přepychu. Žije příliš rychle, užívá si bez zábran všeho.Pozornosti, kterou vyvolává, nevázaného sexu, chtivosti mužů.

Ráda utrácí. Každá hromádka peněz se rychle rozkutálí. A není to jen kvůli prostopášné a neuspořádané existenci ve společné domácnosti s Hugo Haasem. Také má své vlastní nemalé nároky a představy.

Adina Mandlová přiznává, že v žádném ohledu nesnáší prostřednost.

Lezou jí na nervy lidé ze středních vrstev, s jejich konzervatizmem, sjejich solidností, malými sny, s nudou jejich života. Je paradoxní a možná

zcela zákonité, že sama v takovém prostředí vyrostla. I když tatínek se

z běžného měšťáckého průměru vymykal, taková bývala jeho rodina,

všichni příbuzní i sousedé. Jenže Adina zůstává obětí své původní výchovy.

Kdysi bratři z donucení a povinně holčičce vykali. Už od dětství ji přitahuje

výjimečnost a lákají krajnosti.

Při knížkách si dávno vysnila docela jinou existenci. Nejraději bypocházela z vlivného a bohatého rodu, ze zámku, ráda by přišla na svět se stříbrnou lžičkou v puse. Když už to není možné, pak by si raději vybrala nejhlubší bídu. Aby se před ostatními mohla ukázat, jak se dá, navzdory nejnuznějším a drsným poměrům, vyšvihnout až k závratné slávě abohatství.

Ale to jsou jen sny. Teď se Adina pohybuje mezi majetnými lidmifilmového světa. V přepychu na zámku žije Miloš Havel. Některé hvězdy arežiséři mají své vily, luxusní byty s terasami, přepychová sídla za Prahou,

moderní automobily. Dámám se na krku blýskají diamanty, halí se dodrahých kožichů, nosí šaty podle poslední pařížské módy.

A proč ne, když výdělky jsou ve světě filmu na tehdejší dobu velmi slušné. Podle svědectví Otakara Vávry například scénáristé dostávají za

Arnošt Tabášek

(25 )

ADINA MANDLOVÁ FÁMY A SKUTEČNOST


své dílo do patnácti tisíc, za autorská práva předlohy inkasují literáti od

čtyř až do sta tisíc (nejvyšší prý mívají Ignát Herrmann, Karel Čapek

a František Langr), režiséři podle úspěšnosti od čtyřiceti do stovky tisíc za

film, který natáčejí zhruba dva měsíce.

Špatně na tom nejsou ani členové realizačních štábů. Nejlepšíkameramani pobírají až tisíc korun za filmovací den, zvukaři si přijdou na deset tisíc a střihači na šest tisíc měsíčně. Pro srovnání plat poslance tehdy dělá „pouhých“ pět tisíc, ministr nebo vysokoškolský profesor mají jen otisícovku více!

Diference jsou však mezi herci značné. Taxy se odvíjejí od toho,nakolik jsou jejich jména a tváře zárukou kasovního úspěchu. Bezkonkurenčně je na tom král komiků Vlasta Burian. Za roli mívá rovných sto tisíc(dvakrát tolik stojí v Praze solidní vila na klíč!). Ale to je opravdu výjimečnýhonorář. Například oblíbený Zdeněk Štěpánek mívá za film do čtyřiceti tisíc korun. Od těchto kritérií je možné přibližně odvodit honoráře ostatních.

Jak je na tom Adina? S oběma kolegy se pochopitelně nemůžesrovnávat. Také její honoráře jsou slušné, ale k nákladnému životu podle jejích představ nejspíš nestačí. Zatím na premiéry chodí a mnohdy také filmuje ve vypůjčených róbách ze salonu od Rosenbauma. A touží samozřejmě po vlastních. Po zajištěné existenci, ale bez všedních závazků, bez ztrátysvobody. Řešení je nasnadě. Bohatí mužové se nabízejí sami, tak pročnevztáhnout ruku, proč toho nevyužít?

„Měla jsem kolem sebe správné lidi, hlavně ve filmu. Jinak bylo kolem mě i pár parchantů, ale já jsem byla příliš bezstarostná, než abych tovnímala. Žila jsem ze dne na den, pracovala a bavila se. Tehdy mělspolečenský život hektické tempo, ani nevím, jak jsme to všechno stihli, že jsme z toho neumřeli. Mladý člověk prostě žije a uvažuje jinak, natož abymyslel na zadní kolečka. Já jsem se to nenaučila,“ řekne Adina Mandlovánovinářce Janě Bednářové po letech.

V těch dobách často střídá milence. Dělí si je však vždy do dvoukategorií. Na majetné podnikatele či bankéře a na chudé herce a intelektuály.

Movití pánové nešetří dary, financují její životní náklady. Jde většinou

o ženaté mužské, zaneprázdněné podnikáním a spravováním majetku,

kteří nemají vždy a každý večer čas. Ale mohou vydržovat. Adina se však

(26 )

ADINA MANDLOVÁ FÁMY A SKUTEČNOST

Arnošt Tabášek


také ráda baví se sobě rovnými, s mladými muži od filmu a divadla, snovináři. A tady přichází ke slovu druhá skupina nápadníků.

Pro ně pořádá veselé večírky. Mladí hosté popíjejí, přehrávají sinejnovější desky, tancují, vedou ohnivé diskuse. Když se společnost rozchází,pokračování večera má vždy stejný scénář. Služebná jde hosty vyprovodit k domovním dveřím. Pak nepozorovaně, avšak podle instrukce své paní, vtiskne klíč do dlaně některému z mužů. To je signálem, že dotyčný se může vrátit. Většina neodolá. Adina je velmi pohledná a podle všeho v lásce také zkušená.

V tomto ohledu se filmový idol, zdánlivě nedostupná a vyhlášená kráska, spíše řadí mezi typy, kterým je zvykem říkat dívky do nepohody. Parťačky a kamarádky. Dovedou se obětovat, nezkazí žádnou legraci, neskrblí. Rády se podělí o momentální nadbytek, nevyčítají. Zdá se, že takovou Adina skutečně je. Proto na ni budou někteří milenci a známí v dobrémvzpomínat po celá desetiletí.

Adina Mandlová se od prvních let ukazuje jako přední osobnost českého filmu. To se jí ani s odstupem času nedá upřít. Její životní styl poskytuje už tehdy dobrý terč k výhradám. Je snadné vypočítávat její poklesky, ať už jsou vymyšlené, nebo skutečné.

Veřejnost se o ni zajímá, je nepřehlédnutelná. Bulvární noviny se mnohdy přehrabují v jejím soukromí. Novináři vytrvale hledají záminky, aby ji ukázali v dráždivém a mnohdy nelichotivém světle. Tak pomalu, ale jistě vzniká legenda. Obraz cynické, vypočítavé, moderní ženy, která nezná slitování.

Této pověsti si je určitě vědom také kolega a partner z filmového plátna, herec Svatopluk Beneš. Je nadmíru a po všech stránkách zasvěcený. V roce 1940 se na čas stává jejím milencem.

„Těžko asi přesvědčím ,zasvěcené‘ o tom, že byla ženou líbeznou jako malé dítě, s roztouženým a láskyplným srdcem,“ napíše později v knize Být hercem, kterou vydá v roce 1992. „Těžko jim vyvrátím představunemorálního, cynického a bezcitného vampa, kterou si jednou provždyvytvořili. Ze svého soudu patrně nesleví, ani když podotknu, že kromě hravé fantazie a osobitého humoru, jímž hýřila, měla také své pochybnosti, své smutky, svou beznaděj.“

Arnošt Tabášek

(27 )

ADINA MANDLOVÁ FÁMY A SKUTEČNOST


Svět chce být klamán, řekl kdosi a měl pochopitelně pravdu. Nikoho není třeba si idealizovat, nevyplácí se to. Soukromý život Adiny Mandlové nic nemění na obrazu, jak ji její příznivci a obdivovatelé vnímají z plátna.

Pochopitelně je hodně vzdálený realitě, ale tak už to u novodobých hvězd chodí. V těchto případech za bernou minci lidé přijímají, aniž si to plně uvědomují, jen vlastní představu, kterou jim někdo připravil a vnutil. To také ojasňuje zdánlivě nepochopitelné obraty veřejného mínění, kdy se v jediném okamžiku popularita mění na pohrdání a odsudky.

Zvrat svou prudkostí zpravidla obě strany zaskočí. Hvězda nedokážepochopit, kam se vytratil potlesk, kam zmizely úsměvy jejího publika, které taková změna a bouře protichůdných citů rovněž zaskočí.

Na počátku třicátých let o tom Adina Mandlová nemá ani zdání. A zatím se mílovými kroky blíží doba, kdy si rubu popularity a slávy užije dosyta. Všechny přednosti jí rázem budou spíše ke škodě než k užitku.

(28 )

ADINA MANDLOVÁ FÁMY A SKUTEČNOST

Arnošt Tabášek


Obžaloba ze zabití

Co člověk udělá pro úspěch? Co dokáže

obětovat? Faustovské dilema nemá alternativu. Všechno, nebo nic. Není

právě tato věta základem vyznání, osnovou víry Adiny Mandlové?Nevštěuje mladé herečce právě takové kritérium její učitel, rádce a milenec,

poněkud despotický Hugo Haas?

Jeho nadaná žákyně jde z role do role. I když ve filmech Nezlobtedědečka!jako Liduška Daňková a také v komedii Ať žije nebožtík!jako AliceMachová začínající herečka odvádí dobrou práci, nejedná se o hlavní úlohy. Jistě, před dvěma lety o takových příležitostech jen snila. Teď je navzestupu. Také odborný tisk o ní referuje příznivě. Není to tak samozřejmé. Umělecky Adina žije pouze z podstaty svého talentu, učí se za pochodu ze zkušeností a nahodilostí.

Jak se zdá, nechybí jí drzost. Když jednou Hugo Haasovi a OlzeScheinflugové ze zájezdového představení vypadne kolegyně, Adina ji zastoupí. Představení nejednou viděla, ale roli nazpaměť neumí. Učí se ve vlaku. Spoléhá na to, že diváky přitahují jména hvězd. Risk vyjde. Ale jinak ji na divadelních prknech čeká ještě mnoho neúspěchů a zklamání.

Svět filmu zatím herečce všechno vynahrazuje. Ale také v něm zřejmě odjakživa platí, že potlesku v patách kráčí obava. Na krok od blýskavých ramp se ve stínu krčí všudypřítomná pochybnost o stálosti dnešníhoúspěchu. Včerejšek pak rychle stárne, zvlášť když mu napomůže zlá náhoda. A nebo je to tak, že nahodilosti neexistují?

Na počátku nepříjemného a vleklého skandálu, který se odehrává na jaře roku 1935 a poprvé dost výrazně pošramotí pověst mladé herečky, je

Arnošt Tabášek

(29 )

ADINA MANDLOVÁ FÁMY A SKUTEČNOST


nevinná vyjížďka automobilem. Vůz patří Hugo Haasovi. Sám neřídí a když

pracuje, může auto užívat jeho milenka a šoférka podle libosti.

Nejspíš by však Hugo nesouhlasil, aby se v něm po Praze proháněla se svou kamarádkou, modelkou Bertičkou. Podle něho je to prý vychytralá lesba a herec ji přímo nesnáší. Adina se s ní musí scházet potají, jinak je oheň na střeše.

Tentokrát Hugo naplno pracuje a nebezpeční nehrozí. Je slunečné ráno, mladé dámy se jdou koupat do klubového bazénu, a pak Adina svoupřítelkyni překvapí návrhem prohlídky barrandovských ateliérů. Bertičkaneodmítne, má povznesenou náladu. Ve vzduchu je cítit, že zima je definitivně pryč. Žadoní, aby mohla řídit.

Byla by Adina tak lehkomyslná, kdyby jen tušila, co ji výměna místa bude stát? Myslím, že by si to ráda a rychle rozmyslela. Mnohokrát se k tétoosudové chvíli vrátí. Ale teď pouští Bertičku za volant s vůdčím listem, nakterém ještě neoschl inkoust. Adina vidí, že její přítelkyně má s ovládáním vozu plné ruce práce. Sotva se drží na silnici.

Když sjedou z barrandovského kopce, chce vzít řízení zpátky. Pozdě.Bertina hodlá zastavit, ale zazmatkuje. Splete si zcela nepochopitelně brzdu s plynem. Vůz prudce vyrazí. Najede na chodník v místě, kde je telegrafní sloup, který zrovna míjí starý muž. Vše je dílem okamžiku. Penzistanestačí uskočit stranou. Maska karoserie přirazí nešťastníkovi nohu o překážku.

Shluk lidí, přijíždí policista i sanitka. Následují minuty, které budou se všemi podrobnostmi rozebírat novináři celé týdny. Obě ženy si v té době ve společnosti rády hrají na dvojčata. Mají podobné účesy, líčení i barvu vlasů. A toho dne navíc také stejné oblečení. Šedivé flanelové kalhoty, bílý pulovr.

Adina je v šoku. Paradoxně jí v tom okamžiku nejvíc záleží na tom, co nehodě řekne Hugo, až se dozví, že se dál stýká s nenáviděnou Bertou a ještě ji nechává řídit jeho vůz. Před četníky raději prohlásí, žeautomobil řídila sama a totéž zopakuje do protokolu.

Proč dělá takovou hloupost? N



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist