

sleva
Kniha:
ADHD Porucha pozornosti s hyperaktivitou
Autor:
Michal Goetz; Petra Uhlíková

Nakladatelství: | » Galén |
Médium / forma: | Tištěná kniha |
Rok vydání: | 2010 |
Počet stran: | 160 |
Rozměr: | 190,0x155,0x7,0 mm |
Úprava: | barevné ilustrace |
Vydání: | 1. vyd. |
Skupina třídění: | Výchova a vzdělávání |
Hmotnost: | 0,208kg |
Jazyk: | česky |
Vazba: | Brožovaná bez přebalu lesklá |
Datum vydání: | 201003 |
Nakladatelské údaje: | Praha, Galén, 2009 |
ISBN: | 978-80-7262-630-4 |
EAN: | 9788072626304 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
ADHD je anglická zkratka názvu attention deficit hyperactivity disorder neboli porucha s deficitem pozornosti a hyperaktivitou. Označuje onemocnění způsobující obtížné soustředění, nepřiměřeně zvýšenou aktivitu a impulzivitu dítěte. Tato příručka shrnuje všechny základní moderní poznatky o poruše pozornosti s hyperaktivitou, jinak též hyperkinetické poruše. Najdete zde popis různých oblastí této nemoci, od jejích příčin až po možnosti léčby, a také jsou zde na pravou míru uvedeny některé polopravdy a mýty. Autoři knihu připravili ve spolupráci s učiteli, psychology a zejména rodiči a pacienty s ADHD. Jejich společným přáním je, aby vám kniha pomohla získat co nejvíce nových, užitečných a pravdivých informací, které budete potřebovat v případě, že by se onemocnění ADHD prokázalo i u vašeho dítěte. Příručka pro rodiče i pedagogy přináší souhrnné informace o poruše pozornosti s hyperaktivitou, označované také jako hyperkinetická porucha. Učí, jak správně a efektivně pracovat s dětmi trpícími ADHD.
ADHD je anglická zkratka názvu attention deficit hyperactivity disorder neboli porucha s deficitem pozornosti a hyperaktivitou. Označuje onemocnění způsobující obtížné soustředění, nepřiměřeně zvýšenou aktivitu a impulzivitu dítěte.
Tato příručka shrnuje všechny základní moderní poznatky o poruše pozornosti s hyperaktivitou, jinak též hyperkinetické poruše. Najdete zde popis různých oblastí této nemoci, od jejích příčin až po možnosti léčby, a také jsou zde na pravou míru uvedeny některé polopravdy a mýty.
(příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele)
Naučná literatura > Rodina, děti > Rodiče a děti
Naučná literatura > Rodina, děti > Výchova dítěte
Katalog vybraných autorů > G > Goetz – Michal Goetz
Katalog nakladatelství > G > Galén
Katalog předmětový > P > Porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou
Co znamená zkratka ADHD
Rodiče a ADHD
Kazuistika 1: ADHD z pohledu matky
Jak se ADHD projevuje
Vysvětlení různých projevů ADHD
Chyby z nepozornosti
Nesoustředěnost a obtíže s návratem k činnosti po vyrušení
Vyhýbán i se domácím úkolům
Nepozornost a riziko úrazů a různých nehod
Nepořádnost
Zapomínání a nouzová improvizace místo plánováni
Menší schopnost přeladit na jinou činnost..............................
Menší plynulost řeči pří odpovědích
Zaobírání se detaily a ztráta přehledu o celku..........
Nedokončování dlouhodobých činností - malá vytrvalost ..
Zhoršený odhad času
Ztrácení věcí
Neposlušnost nepostupování podle pokynů
Obtíže se započetím činnosti
Samomluva......
Neposednost, hyperaktivita
Problémy se zklidněním po hře
Divoké vykonávání aktivit
Problémy se spánkem
Nedočkavost
Vykřikování při výuce
Zbrklost
Obtíže se zařazením do kolektivu vrstevníků .........................
I v:jp< Hť :;;«*'://( ;A Uí-í ".iČuVíUlJ /.táhlí . .......... . .
kkkmíi;! U:OVa;0 ....... ....
] í«)*•;••• ^Líiv.':!' % pí.-řuvi ........... .... ..
v
cp'j'.u'ilcínt)M ca^U- ura/;- ....... .. ....
Menší <K!Í>!W>-»I vn.lt neuMHvhu a kritice, ui á/Jmssf .....
Snadné naddrmo M: pro ..... . ..
SubtypyADHD
Jak vidí dítě s ADHD jeho okolí
Co říká matka sedmiletého chlapce s ADHD
Komentář dětského psychiatra, který dítě léčí
Pohled učitele na žáka s ADHD
Názor spolužačky chlapce s ADHD ve čtvrté třídě
Jak je ADHD časté
Jak se příznaky mění s věkem - na co se připravit a čemu se snažit předejít
Novorozenci
Batolata
Předškolní děti
Školní děti
Adolescenti
Dospělí
Kazuistika 2: Hledání diagnózy a léčby
Podezření na ADHD - kdy je vhodné obrátit se na profesionály
Jaké odborníky vyhledat a co vám mohou k ADHD říci
Dětský pNVí hiair
Déíský lékař ............ .
Pedago^icko-psychologi-. ku P«.Maúna
:
' PPPi ... ................................................
Psycholog......
Neurolog .............. ...........z.
Učitel .. ..
Sociální pracovník.................................................................................................
Jak probíhá vyšetření u dětského psychiatra
Příprava na vyšetření
Průběh vyšetření
Pohovor s rodiči - informace o dítěti a rodině..................................................
Pohovor s dítěteni..................................................................................................
Jak stanovujeme diagnózu ADHD
Jak se vyrovnat s tím, že dítě má ADHD
Jak ADHD vzniká
Neuropsychologický základ ADHD
Jak se vyvíjí naše sebekontrola ,
Jak souvisí sebekontrola s funkcí mozku
Co nám říkají zobrazovací metody a EEG
Neurochemické poznatky
Základní příčiny ADHD
Vlivy genetické .................
Vlivy prostředí
Čím ADHD způsobeno není
ADHD se nedá spolknout ...................................................................
ADHD se nedá vychovat ...................................................................
Kazuistika 3: ADHD v dospívání
ADHD a další onemocnění
Komorbidity u dětí a dospívajících
Poruchy školních dovedností ..............................................................
Specifické zpoždéní ve vývoji motoriky a řeči..........................
Porucha opozičního vzdoru.
Poruchy chovaní....................................................................................
Úzkostné poruchy ..
Poruchy nálady
Tiková porucha ..........................
Poruchy spánku ...............................................................................^
Zneužívání návykových látek...............................................................
Kazuistika 4: Daniel
Léčba ADHD
Léky určené pro léčbu ADHD
Kdy léčit medikamenty.
Jak leky fungují co můžeme od léků na ADHD očekávat
Ovlivnění výkonu ve škole a při domácí přípravě............................
Ovlivnění vztahu v rodině a kolektivu
jak účinek léků propojit s přístupem rodičů a psychoterapií.........
jsou leky na celý život?
Stimulancia
Nestimulační preparáty
Méné časté íarniakologicke postupy podáváni antidepresiv......
Možné nežádoucí účinky léčby...
Kdy léky nelze použít
Škola a role učitele v léčbě
Psychoterapie v léčbě ADHD
KBT rozbor problému .........................................................................................
KBT - změna chování.........................
Základní rady pro výchovu dítěte s ADHD
Poskytujte dítěti bezprostředně zpětnou vazbu..
Hodnoťte dítě co nejčastěji
Používejte názorná a jasné srozumitelná ocenění...........................
Používejte pochvaly místo trestu.............................................................
Zviditelněte (externaiizujte) čas
Zviditelněte důležité informace...................
Zviditelněte problém.................
Snažte se o soustavnost......................................................................
Nerozčilujte se, jednejte....
Předvídejte problémové situace •
Nepovažujte problémy dítěte za svůj osobní problém..................
Smiřte se s tím., co už se stalo, a naplánujte změny..................................
Myslete na budoucnost..............................
Terapeutický program »8 kroků k lepšímu chování«
1. krok: Naučte se věnovat dítěti pozitivní pozornost
2. krok: Věnujte dítěti pozornost a využijte jí pro získání jeho spolupráce ....
3. krok: Dávejte účinnější pokyny a příkazy
4. krok: Učte dítě nepřerušovat vaši práci
5. krok: Založte si domácí žetonový nebo bodový systém
6. krok: Naučte se trestat nevhodné chování způsobem, který dítě motivuje ke
změně.....................................................................
7. krok: Použijte pauzu (time-out.)
8. krok: Naučte se dítě zvládat na veřejných místech
Jak dítě zklidnit
Jak přežít s adolescentem s ADHD, pomoci mu a přitom se nezbláznit
Vývoj adolescenta s ADHD
Odhodlání situaci zvládnout a přiměřená očekávání
Očekáván i versus požadavky
Katastrofické obavy
Obviňování z naschválů...............................................................................
Typická neodůvodněna očekávání .. ..
Změna očekávání.........
Katastrofický scénář <
Zavedení pravidel pro chování doma a venku
Dohled a prosazování pravidel
Nadále používejte systém, výhod a postihů........
Bii cite přípravě ní vy h led a t pomoc
Naučte se pozitivně a efektivně komunikovat
(Vy)řešte konflikty s vaším adolescentem
Pojmenujte problém................. ...............................................
Vytvořte možná řešení.........
Zhodnoťte jednotlivé možností
Plánujte používání vybraného řešení
Využívejte pomoc odborníků
Smysl pro humor a volno od dětí
Několik poznámek pro učitele
Učitel a znalosti o ADHD
Spolupráce s rodiči
Podpora dítěte
Úprava režimu výuky
Studijní prostředí..................................................................."...".."-..........
Styl a rytmus výuky
Udržení pozornosti
Zapomínání
Samostatná Školní práce
Hodnocení a časté napomínání
Odborná pomoc učitelům
Rodič a škola - jak může rodič ovlivnit vzdělávání svého dítěte
Výběr školy
Výběr učitele
Spolupráce se školou
Stručná pravidla pro společnou péči rodiče a učitele o dítě s ADHD
Domácí doučování
Něco pro rodiče - jak se starat o sebe
Jednoduché techniky pro okamžité snížení stresu
Odložte odpověď .
Jak zvládat dlouhodobě vlastní pocity a chování...
Obnovujte vlastní síly
Alternativní a doplňkové léčebné postupy
Prevence ADHD..
"1 < ui o.r d * . <
i(
. 0' " m o*. daíM
_b 1 pt oni t 'in,
/ě • - , * •
ji ^ ' ř , " {' < 'v« '«< • <
,-
4 ^ »* tl »» * ^
• (c,
1
-cd
1
. ;
v , < K u <f'O* A « ř->r if - ,f.
Doslov