

sleva
Kniha:
Adaptivní organizace
Autor:
Adrián Podskľan

Nakladatelství: | » Management Press |
Médium / forma: | Tištěná kniha |
Rok vydání: | 2015 |
Počet stran: | 176 |
Rozměr: | 235x165 |
Úprava: | ilustrace |
Vydání: | Vydání 1. |
Skupina třídění: | Řízení a správa podniku |
Jazyk: | česky |
Vazba: | brožovaná |
EAN: | 9788072613366 |
Podstata adaptivní organizace a rovněž rady, jak proměnit podnik ve fungující a prosperující firmu. Příručka. V úvodu najdeme hlavní znaky adaptivní organizace; jde o organizaci, které efektivně využívá své zdroje a rovněž se přizpůsobuje svým zákazníkům. Následuje přehled překážek, které brání vytvoření úspěšné organizace. Důležitá pozornost je věnována radám, ohledně osvojení si adaptivního myšlení, vytvoření adaptivní organizace nebo zlepšení způsobu řízení. Práce se také zaměřuje na hlavní přínosy adaptivních organizací. Nechybějí ani příklady různých úspěšných a flexibilních firem.
Je neoddiskutovatelné, že bariéry úspěšnosti podnikání mají své kořeny nejen v selhání trhu, právních nástrojů a v neočekávaných změnách ekosystému, ale také v nízké schopnosti zainteresovaných stran reagovat na aktuální situaci na trhu. Autoři tvrdí, že tuto skutečnost pocítili nejeden podnikatel, jenž byl v posledních několika letech vystaven velké ekonomické krizi, kdy se v rámci snahy o zachování své pozice musel a musí adaptovat na nově nastavené tržní podmínky. Z tohoto důvodu připravili knihu Adaptivní organizace s cílem pomoci organizacím rychle a pružně reagovat na měnící se podmínky v podnikatelském prostředí. Kniha je psaná jasně živým a srozumitelným jazykem, s množstvím praktických a užitečných poznámek. V úvodní části jsou stručně charakterizovány adaptivní prvky firem Baťa, Toyota, BMW, Ikea a Apple. Autoři zde rozebírají dvanáct zásadních bariér při budování úspěšné organizace s tím, že řadě manažerů se tyto bariéry ještě zdaleka nepodařilo překonat. Kniha zaujme právě tím, že překonává mnohé tradiční pohledy na organizaci podniku, které se ukázaly jako nedostačující: centralizace, hierarchie, nedostatek experimentovaní, pevné hranice, nedostatek účelu apod. Velice zajímavé je myšlení v modelech ZIPF, Lean Canvas (Ash Maurya) a evolučních fázích organizace podniku podle Milana Zeleného, jež autoři rozvíjejí. Právě poslední, budoucí, fázi je adaptivní organizace, která se rychle přizpůsobuje okolí a má vlastnosti anti křehkostí – tj. nejen pružně odolává turbulentním změnám a šokům z okolí, ale tyto turbulence ji posilňují a zlepšuji její konkurenční schopnosti. Kniha přináší mnoho velmi srozumitelně a logicky popsaných užitečných organizačních a ekonomických nástrojů na rozvoj agility. Autoři nikomu nevnucují „nejlepší praktiky”, nýbrž předkládají moderní přístupy tak, aby si z nich mohl manažer vybrat ty, které jsou pro něho vhodné, a přizpůsobit je svému vlastnímu systému řízení. Kniha nejde do detailů; naopak poskytuje široký přehled literatury a odkazů, sumarizuje, zevšeobecňuje. Nepodporuje syndrom „zaručených postupů“, ale dává čtenáři možnost volby - možnost objevovat svou vlastní cestu. (inspirace od Bati po Jobse na cestě k firemní dlouhověkosti)