načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Access 2013 -- podrobný průvodce - Slavoj Písek

Access 2013 -- podrobný průvodce

Elektronická kniha: Access 2013
Autor:
Podnázev: podrobný průvodce

Chcete-li se naučit správně a efektivně využívat Access v jeho nejnovější verzi 2013 pro správu svých dat a databází, či pracujete s větším množstvím informací a potřebujete mít ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  199
+
-
6,6
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2013
Počet stran: 147
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Programování. Software
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2013
ISBN: 978-80-247-4746-0
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Návod, jak efektivně využívat software pro třídění a správu dat. Práce s tabulkami, využití formulářů, tvorba dotazů a filtrů. Problematika analýzy a prezentace dat. Kniha pro začátečníky a pokročilé.

Popis nakladatele

Chcete-li se naučit správně a efektivně využívat Access v jeho nejnovější verzi 2013 pro správu svých dat a databází, či pracujete s větším množstvím informací a potřebujete mít o nich rychlý přehled, pak je tento skvělý průvodce z pera velmi zkušeného autora a odborníka na problematiku Accessu právě a přesně pro vás. (podrobný průvodce)

Předmětná hesla
Microsoft Access 2013 (databázový systém)
Databázové systémy
Zařazeno v kategoriích
Slavoj Písek - další tituly autora:
Access 2007 Access 2007
Access 2013 -- podrobný průvodce Access 2013
 (e-book)
HTML -- začínáme programovat, 4., aktualizované vydání HTML -- začínáme programovat, 4., aktualizované vydání
 (e-book)
Access 2007 Access 2007
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Slavoj Písek

podrobný

průvodce

 Ovládání programu Access 2013 z balíku Microsoft Of ce

 Základní pojmy ze světa databází

 Tabulky a relace, zadávání dat pomocí formulářů

 Tisk přehledných sestav

 Tvorba dotazů a  ltrů pro výběr dat

 Ochrana dat

Access

2013

www.grada.cz

Chcete-li se naučit správně a efektivně využívat Access v jeho nejnovější verzi 2013 pro správu svých dat a databází, či pracujete s větším množstvím informací a potřebujete mít o nich rychlý přehled, pak je tento skvělý průvodce z pera velmi zkušeného autora a odborníka na problematiku Accessu právě a přesně pro vás. Naučíte se nejen pracovat s tabulkami – od vytváření a metod rychlého řazení údajů po jejich editaci –, ale i vytvářet a využívat relace mezi tabulkami či formuláře, přičemž stranou nezůstává tak zásadní problematika při správě a využívání databází, jíž jsou dotazy a  ltry. Netrapte se neúspěšnými pokusy a experimenty, svěřte se do rukou odborníka a mějte výsledky. Samozřejmě se dozvíte i všechny novinky, které přinesla nová verze Accessu 2013 oproti verzi 2010. O autorovi Ing. Slavoj Písek je absolventem oboru průmyslová elektronika na Elektrotechnické fakultě Západočeské univerzity v Plzni. Po studiích působil tři roky jako vývojář řídícího softwaru pro elektrické pohony trakčních vozidel v plzeňské Škodovce. V současné době pracuje jako vedoucí vývojového týmu ve  rmě Kerio Technologies. Řadu let se věnoval výuce programování; nejprve externě na SPS ve Štětí, později na Stanici mladých Techniků v Plzni. Pro nakladatelství Grada Publishing napsal řadu knih věnovaných Accessu a především problematice internetu a programování. Dále je autorem multimediálního výukového programu věnovaného Accessu a překladatelem několika knih. Kniha obsahuje tato témata:  Úvod do problematiky databází  Tvorba struktury databáze  Vkládání a vyhledávání dat  Prezentace dat pomocí sestav a formulářů  Zabezpečení dat Kniha vám odpoví na otázky:  Na co potřebuji databázi?  Jak si usnadnit zadávání dat?  Jak přeměnit kupu dat v hodnotné informace?  Jsou má data v bezpečí? Grada Publishing, a. s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401 fax: +420 234 264 400 e-mail: obchod@grada.cz www.grada.cz

Access 2013

podrobný

průvodce

www.grada.cz

Slavoj

Písek

Access 2013 – podrobný průvodce



Slavoj Písek

podrobný

průvodce

Access

2013


Access 2013 podrobný průvodce Slavoj Písek Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 jako svou 5311. publikaci Odpovědná redaktorka Růžena Písková Sazba Tomáš Brejcha Počet stran 160 První vydání, Praha 2013 © Grada Publishing, a.s., 2013 V knize použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků. Vytiskla Tiskárna v Ráji, s.r.o., Pardubice ISBN 978-80-247-4746-0 (tištěná verze) ISBN 978-80-247-8785-5 (elektronická verze ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-8786-2 (elektronická verze ve formátu EPUB)

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována a šířena v papírové,

elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude

trestně stíháno.

Obsah 5

Obsah

1.

2.

3.

4.

5.

Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

Základy práce s Accessem

1.1 Otevření Accessu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

1.2 Ovládací prvky Accessu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

1.3 Práce s nápovědou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

1.4 Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

Začínáme s databázemi

2.1 Zpracování dat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

2.2 Uložení dat v databázi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

2.3 Databáze v Excelu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18

2.4 Databáze v Accessu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20

2.5 Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22

Vytváříme tabulky

3.1 Tabulka v Návrhovém zobrazení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24

3.2 Vytvoření tabulky v Zobrazení datového listu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

3.3 Vytvoření tabulky zadáním dat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

3.4 Vytvoření zbývající tabulky ve vzorové databázi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

3.5 Změna struktury tabulky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

3.6 Manipulace se sloupci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33

3.7 Vzhled tabulky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36

3.8 Relace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

3.9 Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43

Vkládáme data

4.1 Pohyb v datovém listu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

4.2 Vkládání záznamů do datového listu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47

4.3 Zadávání dat pomocí grafických ovládacích prvků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49

4.4 Ověřování vstupních dat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52

4.5 Úprava stávajících záznamů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56

4.6 Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58

Pokročilá práce v datovém listu

5.1 Vnořené datové listy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59

5.2 Hledání a nahrazení záznamů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62

5.3 Rychlé řazení dat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63

6 Access 2013 – podrobný průvodce

5.4 Filtry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65

5.5 Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70

Formuláře

6.1 Pohyb ve formuláři . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72

6.2 Nejrychlejší formulář . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73

6.3 Další automatické formuláře . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73

6.4 Vytváření dokonalejších formulářů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75

6.5 Vytváření formuláře v návrhovém zobrazení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77

6.6 Druhy zobrazení formulářů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82

6.7 Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83

Sestavy

7.1 Automatická sestava . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85

7.2 Průvodce sestavou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86

7.3 Úprava sestavy v návrhovém zobrazení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

7.4 Tisk sestav . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90

7.5 Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91

Dotazy

8.1 Kdo se ptá, ten se dozví . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93

8.2 Vytvoření dotazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94

8.3 Úprava výběrových kritérií . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100

8.4 Akční dotazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108

8.5 Speciální dotazy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113

8.6 Výrazy v dotazech . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121

8.7 Souhrny v dotazech . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125

8.8 Něco navíc o dotazech a filtrech . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127

8.9 Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127

Chráníme data

9.1 Heslo databáze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129

9.2 Rozdělení databáze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132

9.3 Zabezpečení databází pro distribuci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134

9.4 Předcházení problémům s databází . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135

Závěr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143

Rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145

7.

8.

9.

6.

Úvod 7

Úvod

Již dávno neplatí, že databázový program Access je, na rozdíl od ostatních aplikací kancelářského

balíku Microsoft Office, určen jen pro použití v podnikové sféře a jeho uživatelé musí být profesioná

ly v informačních technologiích.

Během posledních let Access vyzrál ve velmi výkonnou a  současně uživatelsky příznivou aplikaci,

která najde široké uplatnění i v prostředí menší firmy či domácnosti.

Tato kniha by měla čtenářům usnadnit první kroky při používání programu Access 2013.

Komu je určena tato kniha

Kniha vznikla pro všechny zájemce o program Access 2013. Výklad je veden tak, aby mu porozuměli

i ti uživatelé, kteří dosud patří v práci s databázemi k úplným začátečníkům. Avšak i zkušenější čte

náři zde jistě naleznou mnoho cenných rad, zajímavých informací a užitečných tipů.

Všichni čtenáři by však měli, předtím než nalistují první kapitolu, ovládat základní práci s počítačem,

měli by zvládnout používání některé z verzí operačního systému Windows a měli by umět používat

myš. Žádné další znalosti nejsou nezbytné.

Co naleznete v této knize

V prvních kapitolách knihy se čtenáři – začátečníci dozvědí o základních principech používaných

v databázích a kdy je výhodné databáze používat. Rovněž se seznámí se základními pojmy a ovlá

dáním programu Access 2013.

Již ve druhé kapitole přejdeme od teorie k  praxi a  vytvoříme novou databázi. Prázdná databáze

z  této kapitoly nám poslouží jako příklad, na němž si budeme postupně v  dalších částech knihy

vysvětlovat funkce a možnosti programu Access. Příkladová databáze má název Pohádková pojízdná

prodejna a představuje databázi obchodu, v němž pohádkové bytosti prodávají a nakupují zboží,

které ve svém životě nezbytně potřebují.

V následujících kapitolách je podrobně popsána práce s tabulkami, způsob jejich vytváření pomocí

průvodce, ale i  ručně v  návrhovém zobrazení, způsob editace tabulek i  metody rychlého řazení

údajů. Dalšími pojmy, s  nimiž se zde čtenáři seznámí, jsou relace mezi tabulkami a  datový list ta

bulk y.

Na výklad o tabulkách dále navazuje kapitola s popisem formulářů. Čtenáři se naučí, jak formuláře

vytvářet a upravovat a k čemu je dobré je používat.

Po formulářích přijde řada na sestavy, což je další velmi významný objekt Accessu. Sestavy umožní

přehlednou prezentaci dat na tiskárně.

Základem úspěchu však není pouze „vlastnit data“, ale umět s  nimi dále pracovat a  získávat tak

potřebné informace a  souvislosti. Proto je v  knize značná pozornost věnována práci s  daty, jejich

třídění a analýze pomocí dotazů a filtrů. Čtenáři se na příkladech seznámí se smyslem dotazů, naučí

se vytvářet dotazy a používat filtry tak, aby i z poměrně obsáhlé a složité databáze získali relevantní

údaje. Velký důraz je kladen na pochopení způsobu, jakým se vytvářejí výběrová kritéria. Stranou

nezůstávají ani akční a parametrické dotazy stejně jako další zvláštní typy dotazů.

Typografické konvence

V celém textu jsou použity následující typografické konvence, usnadňující orientaci v textu:

❚ Kurzíva je použita k označení názvů firem, softwaru apod.

❚ Tučné bezpatkové písmo označuje názvy nabídek, příkazů a ovládacích prvků dialogových oken.

❚ Kurzívou jsou rovněž vyznačeny názvy souborů, složek a  také názvy polí a  tabulek databáze,

které musí definovat uživatel.

❚ Kapitálky slouží k popisu kláves a klávesových zkratek. Access 2013 – podrobný průvodce V  textu se také budete často setkávat se zvýrazněnými odstavci označenými ikonou, která bude charakterizovat druh informace v daném odstavci:

V poznámkách jsou umístěny informace, které sice nejsou nezbytné k pochopení dané

problematiky, ale týkají se tématu a prozrazují další souvislosti.

Uvidíte-li takto označený odstavec, můžete si být jisti, že je nablízku nějaký tip nebo

trik, s jehož pomocí si lze usnadnit práci, případně snadno dosáhnout efektních

výsledků.

Takový odstavec by se měl stát varovně vztyčeným prstem, který vás upozorňuje na

něco, na co byste si měli dát pozor, co vás může nepříjemně překvapit nebo co by vám

mohlo způsobit problémy.

Základy práce s Accessem 9

1.

Základy práce s Accessem

Po nezbytném úvodu začneme se základním průzkumem programu

Access. Pro začátek se vyhneme všem složitostem a vezmeme

to pěkně zlehka. V této kapitole si ukážeme, jak se Access spustí

a ukončí, představíme si jeho nejdůležitější ovládací prvky

a seznámíme se s propracovanou nápovědou. Access je součástí balíku MS Office, takže je celkem pochopitelné, že se při ovládání Accessu budete setkávat s  funkcemi, které znáte z  ostatních aplikací – Wordu, Excelu, PowerPointu nebo Outlooku. Najde te zde některá tlačítka a pásy karet, známé z ostatních aplikací. Ani zde nechybí panel snadného spuštění, místní nabídky a další důvěrně známé ovládací prvky. Jestliže tedy umíte otevřít, zavřít a vytisknout dokument, řekněme ve Wordu, dokážete to pravděpodobně bez větších problémů i v Accessu. Jestliže ostatní aplikace sady Office bravurně ovládáte, můžete možná přejít rovnou k  následující kapitole. Ale pro případ, že máte určitou pochybnost, ukážeme si několik základních principů, na kterých můžete stavět. 1.1 Otevření Accessu Access lze spustit hned několika způsoby. Je to s nimi stejné, jako když jdeme s mým kamarádem na pizzu. Zatímco já si vždycky vyberu stejné jídlo, on si vždycky nekonečně dlouho vybírá, co by si objednal. Nakonec nám vždy přinesou dvě jídla, která vypadají skoro stejně a chutnají úplně stejně. S Accessem je to podobné. Můžete si vybrat jakýkoli způsob, který vám vyhovuje, a  ten používat. Záleží jen na vás, jestli jste stejní jako já a vždy si vyberete stejnou metodu, nebo budete spíše jako můj kamarád a vždy začnete jinak. Nabídka Start Access lze stejně jako kterýkoli jiný program ve Windows otevřít pomocí nabídky Start. Stačí stisknout tlačítko Start v  levém dolním rohu obrazovky a  vybrat Všechny programy → Microsoft Office → Microsoft Access 2013. Pokud Access pouštíte opakovaně, objeví se přímo v nabídce Start. Potom stačí jen stisknout tlačítko Start a položka Microsoft Access 2013 je hned k dispozici.

Jestliže chcete mít jistotu, že vaše oblíbená položka nebude v nabídce Start měnit

svou pozici nebo že nebude dokonce vytlačena jinými programy, které používáte

častěji, můžete ji zafixovat v horní části seznamu tak, že na ni klepnete pravým

tlačítkem myši a z místní nabídky vyberete položku Připnout k tomuto seznamu.

Jestliže používáte Windows 8, tak jste si již jistě všimli, že zde není ani tlačítko ani nabídka Start k dispozici. Jejich místo zaujala úvodní obrazovka s dlaždicemi jednotlivých programů. Naštěstí pro nás Access 2013 – podrobný průvodce je můžeme použít i ke spuštění Accessu. Úvodní obrazovku zobrazíte stiskem klávesy Win (najdete ji mezi klávesami Ctrl a Alt). Zde pak stačí kliknout na dlaždici Access 2013 a Access se spustí. Jestliže z  nějakého důvodu vaše úvodní obrazovka požadovanou dlaždici neobsahuje, můžete Access vyhledat pomocí funkce Hledat. Pomocí klávesy Win se přepněte na úvodní obrazovku a pak stiskněte klávesu A. Objeví se vstupní textové pole funkce Hledat. Zde napište jméno programu, který chcete spustit, v našem případě Access, a požadovaná dlaždice se objeví na obrazovce.

Obrázek 1.2: Access lze najít i pomocí

funkce Hledat

Pokud vám dlaždice Accessu na úvodní obrazovce chybí a nechce se vám ji pokaždé

hledat znovu, stačí na nalezenou dlaždici klepnout pravým tlačítkem myši a na pásu

v dolní části obrazovky vybrat položku Připnout na úvodní obrazovku. Umístění zástupce na hlavní panel Při každodenním používání Accessu může být nabídka Start i úvodní obrazovka poněkud nepohodlná. Pochopitelně si na plochu počítače můžete umístit zástupce, který spouštění Accessu usnadní. Nevýhodou ovšem je, že plocha počítače je většinu času zakryta okny běžících aplikací, takže si příliš nepomůžeme. Jestliže používáte Windows Vista nebo nějaké novější, je mnohem lepší umístit si zástupce Accessu přímo na hlavní panel. V  případě Windows 7 vyberte v  nabídce Start položku Microsoft Access 2013, ale tentokrát na ni neklepejte levým tlačítkem myši jako při spouštění programu, ale použijte pravé tlačítko myši. Stiskněte je a z místní nabídky vyberte možnost Připnout k hlavnímu panelu. Na hlavním panelu se objeví ikona Accessu, s jejíž pomocí můžete kdykoli jediným kliknutím program spustit. Ve Windows 8 je postup obdobný, jen pravým tlačítkem klepněte na dlaždici Accessu na úvodní obrazovce a příkaz Připnout k hlavnímu panelu se objeví ve spodní části obrazovky. K hlavnímu panelu lze připnout i běžící aplikaci, takže po skončení programu jeho ikona nezmizí, a můžete ji později znovu použít ke spuštění programu. Na ikonu běžící aplikace stačí klepnout pravým tlačítkem a z místní nabídky vybrat příkaz Připnout tento program k  hlavnímu panelu, tak jak je to vidět na následujícím obrázku.

Obrázek 1.1: Dlaždice Accessu

na úvodní obrazovce

Obrázek 1.3: Běžící aplikaci lze připnout natrvalo

k hlavnímu panelu


Základy práce s Accessem 11

Přímé otevření databáze Poslední způsob spuštění Accessu, který si zde uvedeme, je vhodný zejména tehdy, když chcete po spuštění programu ihned otevřít některou konkrétní databázi. Stačí, když v Průzkumníku Windows poklepete na soubor s požadovanou databází (poznáte ho podle přípony accdb) a Access se automaticky spustí a otevře požadovanou databázi.

Odkaz na naposledy otevřené soubory databází naleznete v místní nabídce, která se

objeví, poté co klepnete pravým tlačítkem myši na ikonu Accessu na hlavním panelu.

Ano, na tu, kterou jsme tam před chvilkou tak prozíravě umístili. Ukončení programu Chceme-li ukončit práci s programem Access 2013, můžeme to opět udělat několika různými způsoby: ❚ Zavřeme hlavní okno aplikace použitím klávesové zkratky Alt+F4. ❚ Klepneme myší na tlačítko Zavřít v záhlaví hlavního okna aplikace.

Před skončením programu je třeba uložit provedené změny, protože po skončení

programu jsou všechny neuložené změny nenávratně ztraceny. 1.2 Ovládací prvky Accessu Zda vám budou ovládací prvky při práci s Accessem 2013 připadat povědomé, záleží do značné míry na tom, zda jste už pracovali s některou starší verzí. Jestliže je verze 2013 vaší premiérou nebo jste předtím pracovali jen s Accessem 2003 nebo starším, bude to pro vás velká změna. Jestliže přecházíte z Office 20 07 nebo 2010, budete se cítit jako ryby ve vodě. Zde je přehled nejdůležitějších ovládacích prvků: Pás karet Pásy karet se poprvé objevily spolu s programy ze sady Microsoft Office 2007. Nabídky s příkazy, na které byli uživatelé po léta zvyklí, najednou z Accessu (a ostatních programů také) zmizely. Stejně tak zmizely i všechny panely nástrojů (s výjimkou panelu Rychlé spuštění), které usnadňovaly přístup k nejpoužívanějším příkazům. Místo nich se prosadil Pás karet, což je ovládací prvek, který vhodně kombinuje vlastnosti nabídek a panely nástrojů. Na obrázku 1.4 je vidět, jak pás karet vypadá. Stejně jako v nabídce si můžete vybrat kategorii příkazů, se kterými chcete pracovat. Vyberete-li požadovanou skupinu, objeví se přes celou šířku aplikačního okna „karta“ se sadou příkazů dostupných v dané kategorii.

Obrázek 1.4: Pás karet


12 Access 2013 – podrobný průvodce

Seznam karet, z nichž můžete vybírat, se dynamicky mění podle toho, co právě děláte. Je tedy jiný, když zadáváte data do tabulky, a jiný, třeba když upravujete dotaz v návrhovém zobrazení. Tím je zajištěno, že v danou chvíli máte k dispozici všechny potřebné příkazy, ale nikdy žádné zbytečné. Ovládání programu je tak přehlednější.

Jednotlivé skupiny karet jsou navíc označeny

různou barvou. Na kartě bývá často skupina souvisejících příkazů zastoupena jedinou společnou ikonou, která pod sebou ukrývá rozvírací nabídku s  jednotlivými příkazy. Příklad takové nabídky je vidět na obráz- ku 1.5.

Jestliže máte na monitoru málo místa a karty vám překážejí, je možné nastavit, aby se

automaticky schovávaly a objevily se jen tehdy, když je vyberete myší. Stačí, když na

kartě klepnete pravým tlačítkem myši a v nabídce zaškrtnete příkaz Sbalit pás karet. Pás karet je možné si přizpůsobit ke svým potřebám, a dokonce se dají vytvářet i nové karty. Stačí na libovolné kartě stisknout pravé tlačítko myši a z místní nabídky vybrat příkaz Přizpůsobit pás karet... V dialogovém okně, které vidíte na obrázku 1.6, je možné vytvořit nové karty a na nich vlastní skupiny příkazů, do kterých lze snadno umístit libovolný příkaz programu Access.

Obrázek 1.6: Zde je možné přizpůsobit Pás karet

Panel nástrojů Rychlý přístup

Obrázek 1.7: Panel nástrojů Rychlý přístup

Úplně vlevo nahoře, v  titulku hlavního okna aplikace, je panel nástrojů Rychlý přístup. Na tento panel je možné umístit nejčastěji používané příkazy, abyste je tak měli neustále po ruce. Na počát

Obrázek 1.5: Příkazy na kartách mohou

obsahovat další podnabídky


Základy práce s Accessem 13

ku tu jsou sice jen příkazy Uložit, Opakovat a Zpět, ale velmi snadno lze doplnit další. Stačí, když myší klepnete na ikonu Přizpůsobit panel nástrojů Rychlý přístup, a hned můžete vybrat další příkazy, které se mají na panelu zobrazovat. Výběr pochopitelně není omezen jen na těch pár příkazů, které naleznete v nabídce. Jestliže chcete nějaké další, vyberte příkaz Další příkazy... Objeví se dialogové okno (viz obr. 1.8), ve kterém již můžete vybírat ze všech příkazů, které jsou v Accessu k mání.

Obrázek 1.8: Panel Rychlý přístup lze snadno přizpůsobit

Jestliže se vám nelíbí, že panel nástrojů Rychlé spuštění zasahuje do titulku

aplikačního okna, můžete jej snadno umístit pod pás karet. Stačí, když na něj klepnete

pravým tlačítkem myši a z místní nabídky vyberete příkaz Zobrazit panel nástrojů

Rychlý přístup pod pásem karet. Zobrazení Backstage Zobrazení Backstage je sada příkazů ukrytých na kartě Soubor, kterou naleznete na levém okraji pásu karet. V tomto zobrazení naleznete mnoho užitečných příkazů a informací pro práci s databází i s celým Accessem. Většinu těchto příkazů byste dříve našli v nabídce Soubor. Zobrazení Backstage také zcela nahradilo tlačítko Office známé z Accessu 2007. Obrázek 1.9 ukazuje zobrazení Backage, tak jak je uvidíte po spuštění Accessu.

Obrázek 1.9: Zobrazení Backstage nahrazuje nabídku Soubor


14 Access 2013 – podrobný průvodce

Ovládání pomocí klávesnice

Access lze efektivně ovládat i pomocí klávesnice. Tento způsob ovládání je dokonce ještě mnohem

rychlejší než ovládání pomocí myši. Pokud si ovšem pamatujete všechny potřebné klávesové zkrat

ky. A to je právě ta potíž. V Accessu jsou totiž definovány desítky klávesových zkratek a není v silách

běžného uživatele všechny udržet v hlavě.

Access se snaží uživatelům používání klávesnice maximálně usnadnit. Nejen že většina příkazů na

kartách má svou klávesovou zkratku, navíc si můžete na obrazovce nechat zobrazit klávesové zkrat

ky všech příkazů, které jsou aktuálně viditelné.

Kdykoli stisknete klávesu Alt, zobrazí se u  každého příkazu okénko s  popisem klávesy přidružené

k danému příkazu. Tak jako je to vidět například na obrázku 1.10.

Obrázek 1.10: Používání klávesových zkratek je velmi intuitivní

Místní nabídky

Abyste nemuseli neustále přepínat mezi jednotlivými kartami, když

hledáte nějaký konkrétní příkaz, můžete použít místní nabídku (viz

obrázek 1.11), která se objeví po stisku pravého tlačítka myši. Její ob

sah bude pokaždé jiný v závislosti na poloze ukazatele myši.

Klepnete-li nad objektem databáze, bude nabídka poněkud odlišná

než ta, která se objeví u záhlaví okna či navigačního podokna. Tím je

zaručeno, že máte po ruce vždy ty příkazy, které nutně potřebujete.

Navigační podokno

Jedním z nejčastěji používaných ovládacích prvků při práci s databází

je Navigační podokno. To obsahuje seznam všech objektů databá

ze a umožnuje jejich snadné otevření.

Jestliže jste byli zvyklí pracovat s  některou ze starších verzí Accessu,

bude vám význam Navigačního podokna jasnější, když prozradím,

že nahradilo známé okno databáze.

Podrobněji se budeme navigačnímu podoknu věnovat již v příští kapitole.

Obrázek 1.12: Navigační podokno

Obrázek 1.11: Místní nabídka


Základy práce s Accessem 15

1.3 Práce s nápovědou

Ze školy všichni víte, že napovídat se nemá. Ale Access má velmi obsáhlou a podrobnou nápově

du, která vám velmi často může být užitečná. Proto by bylo škoda nevyužít možností, které nabízí

ke snazší orientaci v celém programu. Vzhledem k tomu, že i v některých televizních soutěžích si

mohou hráči vyžádat nápovědu, udělejte tedy i vy výjimku z obecně platného pravidla a snažte se

využívat nápovědu Accessu co nejčastěji.

Access má nápovědu zcela přeloženou do češtiny (s výjimkou pasáží týkajících se programovacího

jazyka Visual Basic, který se používá pro tvorbu modulů). To umožňuje její využití v  každé situaci.

Kromě toho se v ní vyskytuje celá řada nových a užitečných prvků.

Okno nápovědy

Veškeré informace z nápovědy jsou dostupné prostřednictvím okna nápovědy, které si můžete pro

hlédnout na obrázku 1.13.

Obrázek 1.13: Okno nápovědy

Okno nápovědy zobrazíte stiskem klávesy F1 nebo klepnutím na ikonu s otazníkem, kterou nalez

nete v pravém horním rohu aplikačního okna Accessu.

Úvodní stránka nápovědy vám nabízí možnost připojit se k webu Office.com a přejít do online re

žimu, v němž můžete využívat nejen nápovědu uloženou ve vašem počítači, ale i spoustu dalších

informačních zdrojů umístěných na internetu.

Okno nápovědy funguje velmi podobně jako prohlížeč webových stránek, a proto disponuje i pří

kazy jako zpět a vpřed. Pochopitelně můžete zobrazené téma nápovědy kdykoli vytisknout stis

kem ikony Tisk .

Používáte-li okno nápovědy častěji, možná oceníte, že je lze donutit, aby zůstalo vždy viditelné.

Stisknete-li tlačítko Vždy na vrchu , nebude možné okno nápovědy překrýt žádným jiným ok

nem.

Vyhledávání v nápovědě

V horní části okna nápovědy je umístěno pole pro vyhledávání v nápovědě. Do tohoto pole můžete

zadat jedno nebo více slov, která chcete v nápovědě vyhledat. Access se podle nich pokusí odhad

nout, co se potřebujete dozvědět, a nabídne vám témata, která se vztahují k vašemu dotazu.

+


16 Access 2013 – podrobný průvodce

Online nápověda Jestliže v nápovědě nenaleznete informace, které jste hledali, můžete se pokusit dopátrat odpovědi v online režimu. Zde máte k dispozici informace umístěné na webu Office.com. Tento web obsahuje vždy nejnovější informace, které jsou pro jednotlivé aplikace Office k dispozici.

Je pochopitelné, že k tomu, abyste mohli prohledávat web Office.com, musí být

váš počítač připojený k internetu. Jestliže připojení nemáte, musíte se spokojit

s nápovědou nainstalovanou v počítači. Hledání na webu se nijak neliší od hledání v lokální nápovědě. Stačí jen do pole vyhledávání zadat požadované slovo nebo slova a  výsledky se zobrazí v  okně nápovědy úplně stejně jako v  offline režimu.

Web Office.com obsahuje kromě aktualizované nápovědy také informace o nových

šablonách a školeních. 1.4 Shrnutí V úvodní kapitole jsme se naučili Access spustit. Dále jsme si ukázali hlavní okno aplikace a seznámili jsme se s hlavními ovládacími prvky, se kterými se při práci budete setkávat. Ve druhé části kapitoly jsme si představili nápovědu programu Access. Tím jsme zakončili nezbytný úvod a hned v další kapitole se můžeme konečně pustit do vlastní práce s databází.

Začínáme s databázemi 17

2.

Začínáme s databázemi

Další kapitolou již zahájíme cestu do světa databází. Začneme pěkně

od začátku a nejprve se seznámíme s tím, co to vůbec je databáze

a k čemu je dobrá. V závěru kapitoly si vysvětlíme, proč je pro práci

s daty lépe použít Access a ne třeba Excel, přestože by se na první

pohled mohlo zdát, že na tom příliš nezáleží. Vzhledem k tomu, že jste si pořídili tuto knihu, lze očekávat, že o Accessu víte alespoň to, že slouží k vytváření databází a práci s nimi. Ovšem co to vlastně taková databáze je, už tak zřejmé být nemusí. Proto se u pojmu databáze chvilku zastavme. 2.1 Zpracování dat Již samotné slovo databáze dává tušit, že databáze mají nějakou souvislost s daty. A skutečně, pojmy databáze a data spolu úzce souvisejí. V databázích se totiž shromažďují data určená ke zpracování. Vůbec přitom nezáleží na tom, zda jsou těmito daty informace o zákaznících vaší firmy, přehled knih v knihovně, či seznam věcí, které vám odcizil soused ze zahrady. Důležité je, že jakmile máte tato data pečlivě zaznamenána v databázi, můžete je začít zpracovávat a vyhodnocovat. Na základě výsledků se pak můžete lépe rozhodovat, jestli je například daný zákazník solidním obchodním partnerem, zda jste si knihu, která právě vyšla, už před lety nekoupili v antikvariátu nebo jestli již nepřišel čas drzému sousedovi všechno spočítat, případně mu oplatit stejnou mincí a ukrást mu slepici. Z uvedených příkladů je patrné, že zpracování dat je velice důležité v podnikové praxi i mimo ni. Proto není divu, že si databáze a databázové systémy, které s nimi pracují, získaly velikou oblibu. To nakonec dokládá i popularita programu Access. Nicméně databáze není jen tak obyčejné skladiště na data, která jsou v ní nepřehledně naházena na jedné hromadě. Databáze mají svou strukturu, která umožňuje snadné vyhledávání a  třídění informací. Některé databáze (například ty v Accessu) navíc obsahují i  nástroje, s  jejichž pomocí je možné data v databázi třídit a vybírat. 2.2 Uložení dat v databázi Chceme-li se dobrat k tomu, jak jsou data v databázi uložena, musíme se vrátit do dávné minulosti počítačového pravěku. Jedna z prvních oblastí, kde byly nasazeny počítače, byla totiž právě oblast zpracování dat s využitím databází. Je pochopitelné, že data se musela nějakým způsobem zpracovávat i  v  dobách, kdy ještě žádné počítače neexistovaly. Tehdy se všechna data musela uchovávat například na papírových lístečcích uložených v klasických kartotékách. Můžeme tedy říci, že kartotéky byly vlastně takovými prvními databázemi. Pokud bylo potřeba v  podobné databázi najít nějaké informace, nezbylo, než ručně vyhledat příslušnou kartičku a údaje z ní opsat. Jistě si všichni dovedete představit, jak bylo takové zpracování dat zdlouhavé a  nepohodlné. Nemusím zdůrazňovat, že s  nasazením počítačů se



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist