načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: 5 elementů efektivního myšlení -- Klíč k úspěchu ve studiu, práci i každodenním životě – Edward Burger; Michael Starbird

5 elementů efektivního myšlení -- Klíč k úspěchu ve studiu, práci i každodenním životě
-15%
sleva

Kniha: 5 elementů efektivního myšlení
Autor: Edward Burger; Michael Starbird
Podtitul: Klíč k úspěchu ve studiu, práci i každodenním životě

Autoři definují 5 základních návyků, které - pokud je čtenář přijme - zaručí zefektivnění v nejrůznějších oblastech. Je zapotřebí odhalit podstatu věci a netápat v chaosu, ... (celý popis)
50
Kniha teď bohužel není dostupná.


»hlídat dostupnost

hodnoceni - 69.3%hodnoceni - 69.3%hodnoceni - 69.3%hodnoceni - 69.3%hodnoceni - 69.3% 77%   celkové hodnocení
3 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: BIZBOOKS
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2017
Počet stran: 144
Rozměr: 130 x 205 mm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Název originálu: 5 elements of effective thinking
Spolupracovali: překlad Helena Michková
Skupina třídění: Vyšší duševní procesy
Vazba: brožovaná lepená
Datum vydání: 1. 9. 2017
Nakladatelské údaje: Brno, BizBooks, 2014
ISBN: 9788026501947
EAN: 9788026501947
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Autoři definují 5 základních návyků, které - pokud je čtenář přijme - zaručí zefektivnění v nejrůznějších oblastech. Je zapotřebí odhalit podstatu věci a netápat v chaosu, vhodné je občas chybovat, neboť chyby ukazují správný směr, a je nutné si neustále klást otázky, sledovat tok myšlenek a vracet se k nim. Nejdůležitějším elementem je změna, vědomé rozhodnutí zvratu v libovolné oblasti. Popsané elementy se musí stát nedílnou součástí života a text pomocí skutečných příběhů, zábavných cvičení či konkrétních metod pomáhá čtenáři přijmout popsanou techniku. Strategie efektivního myšlení poskytují návod ke zkvalitnění života.

Popis nakladatele

Buďte úspěšnější díky lepšímu myšlení – géniové totiž nemají žádný zvláštní dar, pouze jinak myslí. V této knize naleznete techniky, díky nimž objevíte inovativní způsoby řešení složitých problémů a naleznete skryté možnosti rozvoje svých dovedností. Skutečné příběhy, zábavná cvičení a konkrétní metody vás přimějí správně myslet, učit se a chápat. Efektivní myšlení se stane vaším klíčem k úspěchu, ať jste student, manažer, umělec, spisovatel či profesionál, nebo chcete zvýšit svou důvěru v sebe sama.

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Jezdci elementů Jezdci elementů
Pleva Libor
Cena: 99 Kč
Výživa podle pěti elementů Výživa podle pěti elementů
Temelie Barbara
Cena: 239 Kč
Pět elementů Pět elementů
Seefelder Frank
Cena: 185 Kč
Zóna úspěchu Zóna úspěchu
Hendricks Gay
Cena: 60 Kč
Strážci Strážci
Dees Despou Dave
Cena: 130 Kč
Ke knize "5 elementů efektivního myšlení -- Klíč k úspěchu ve studiu, práci i každodenním životě" doporučujeme také:
Odvaha -- Jak ji získat a více si užívat života Odvaha
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Oheň

2. Zažehněte svými chybami jiskru pochopení

Prohrou k vítězství

Úspěch je schopnost přecházet z jednoho selhání

do druhého, aniž byste ztratili nadšení pro věc.

– Winston Churchill V  sedmdesátých letech spatřili tři mladíci (z  nichž jeden nedokončil vysokou školu) příležitost, jak se prosadit. Šlápli na plyn a založili firmu, která měla účinně analyzovat data týkající se automobilové dopravy, sesbíraná z  počítadel umístěných přímo na  vozovkách. Svému novému podniku dali chytlavý název Traf-O-Data. Copak to mohlo dopadnout špatně? Ačkoliv vyrobili několik dobrých hardwarových i softwarových produktů, nakonec se jim podařilo dosáhnout tržeb čítajících jen pár tisíc dolarů, rychle přiznali porážku a  rodící se business ukončili. Bylo to selhání. Nicméně díky nevydařenému podniku získali tito technologičtí nadšenci pozoruhodný a  detailní přehled o počítačem ovládaných strojích a jejich skutečném potenciálu. Dva z původních zakladatelů využili znalosti nabyté neúspěšným pokusem a rozjeli další novou firmu – tentokrát s chytlavým názvem Microsoft. Paul Allen a Bill Gates jsou zářnými příklady síly ukryté v nezdaru, který zužitkujeme, a v chybách, kterým dovolíme, aby určily směr naší další cesty.


Prohrou k vítězství 49 „Prohra“ není nemravné slovo. Naše společnost na „prohru“ pohlíží stejně, jako by se jednalo o jiné, kratší a urážlivé slovo začínající na  „p“. Všeobecně rozšířený přístup, podle kterého bychom se omylům měli vyhýbat, je zjevně chybný a nese s sebou několik neblahých důsledků. Kvůli tomu, že je naše mysl nastavena věřit, že chyby jsou smrtelně nebezpečné, často zkameníme a nejednáme. Když se však budeme držet zdravějšího přístupu, totiž že selhání je mocný učitel a předem naplánovaná přestávka na cestě k úspěchu, zjistíme, že se dopředu můžeme pohnout dříve, neboť chyby patří mezi činy, kterých se můžeme dopustit skutečně kdykoliv. Jestliže stojíte na mrtvém bodě, právě chyba vás může nastartovat.

Každý tvůrčí posun vychází z toho, co se člověk naučí během dlouhé série přešlapů. Neúspěch je klíčový jak pro efektivní učení, tak i pro vyučování a kreativní řešení problémů. Chyby směřují naši pozornost správným směrem tím, že nás nutí zaměřit se na konkrétní úkol: zjistit, proč se naše předchozí úsilí nevyplatilo. Faktické selhání znamená důležitý, pozitivní (a jako v případě Microsoftu, lukrativní) krok směrem k úspěchu.

Abychom prohru mohli vnímat jako příležitost k poučení se, musíme uvažovat nově. Možná si říkáte: „Nemůžu se pohnout z místa a už to musím vzdát. Vím, že to neudělám dobře.“ Tak to udělejte špatně! Jakmile se dopustíte chyby, budete si moci položit otázku: „Proč je tohle špatně?“ Budete zpět v ringu, opět se pustíte do původního úkolu.

Je třeba, aby si studenti na vlastní kůži vyzkoušeli projít trasou oblouku, který začíná selháním a  končí úspěchem. Učitelé musejí skutečnost, že v  prohře se ukrývá


50 5 elementů efektivního myšlení síla, podpořit tím, že budou studenty vědomě inspirovat k  tomu, aby se naučili, že chybování může být přínosné jakožto důležitý krok k pochopení látky.  JAK VYPROVOKOVAT EFEKTIVNÍ MYŠLENÍ ... Chybujte devětkrát Až před vámi příště bude ležet výzva, ze které budete mít obavy, řekněte si: „K tomu, abych tuto záležitost vyřešil, budu muset devětkrát selhat, ale na desátý pokus se mi to podaří.“ Takový přístup vám dává volnost a schopnost kreativně přemýšlet, aniž byste cítili strach z prohry, protože rozumíte tomu, že selhání je krokem kupředu na  cestě k úspěchu. Klidně riskujte a kdykoliv ztroskotáte, už si nesmíte pomyslet: „Ach ne, taková frustrující ztráta času a  energie!“ Místo toho ze svého přešlapu vytěžte nový pohled na věc a zcela správně si řekněte: „Skvělé, jeden bychom měli, zbývá mi devět  – postupuji kupředu!“ A  skutečně to tak bude. Po  svém prvním neúspěchu si pomyslete: „Báječné, mám hotových 10 %!“ Chyby, ztráty a prohry jsou jako zářící světelné kužely, vyznačující cestu k  hlubšímu pochopení a  tvůrčím řešením.  Příklad: Reakce autorů

My, autoři, sami sebe vnímáme jako učitele efektivního myšlení.

Proto jsme chybám natolik oddaní, že je oceňujeme a  odměňu

jeme. Studenti v  našich kurzech dostávají 5 % celkové známky

na základě toho, jak umějí chybovat. Chcete v našem kurzu získat

A? Měli byste začít selhávat, a to produktivně, čili byste se svými

neúspěšnými snahami měli něčemu přiučit. Každý omyl je uči

tel a  něčemu vás učí. Když se zabýváte problémy, jež před vámi

ještě nikdo nevyřešil, nemáte jistotu, jak rychle se dopracujete


Prohrou k vítězství 51

k  odpovědím. Možná že se neznámá řešení nacházejí dlouhé

míle a roky od vás, nebo vás možná překvapí, až je zítra najdete

na dosah ruky.

...PROHROU K VÍTĚZSTVÍ 

Morální poselství této kapitoly zní: Chyby jsou pozitivní součástí každého skutečného uvažování a selhání je důležitým prvkem základů, na kterých budujete úspěch.

Ve své kariéře jsem minul koš více než devět tisíckrát.

Prohrál jsem skoro tři sta zápasů. Šestadvacetkrát mi

spoluhráči svěřili rozhodující hod, a já jsem se netrefi l.

Ve svém životě selhávám pořád dokola. A právě proto

dosahuji úspěchů.

– Michael Jordan Jestliže jste se již otevřeli možnosti, že selhání v sobě nese kladný potenciál, vězte, že produktivní chybování zahrnuje dva základní kroky: vytvoření chyby a  poté zužitkování chyby.

V  této kapitole vás chceme podnítit k  tomu, abyste vnitřně přijali několik aspektů selhání, které mohou vést k úspěchu. Jedna z metod spočívá v tom, že se ze všech sil budete soustředit na  správné řešení, a  až neuspějete, konkrétní neúspěšné části svého pokusu vyřadíte. V opačném případě úmyslně vyzkoušejte něco, o čem víte, že je to chybné, abyste mohli určit a osvětlit, v čem konkrétně spočívají vady. Každou jednotlivou chybu podrobte analýze, abyste porozuměli důvodům, proč je mylná, a tím získali nový pohled na věc, jenž vám může naznačit správný


52 5 elementů efektivního myšlení

směr. Nakonec své chyby přezkoumejte, aby vám neu

niklo, kdyby byl některý z neúspěšných pokusů správným

řešením jiného problému.

Mějte radost z náhodných přešlapů –

dovolte svým chybám, aby vás vedly

Konkrétní omyl je vynikajícím zdrojem pochopení

a nasměrování, protože každá chyba člověka vede k určité

konkrétní úvaze: „Tento pokus je neúspěšný, jelikož...“ Při

doplňování vynechaného místa sami sebe vedete k tomu,

abyste přesně identifikovali to, co je na  vašem pokus

ném řešení špatně. Tento proces přeměňuje vaši aktivitu

ze snahy přemýšlet o správném řešení, jež v  tuto chvíli

neznáte, na aktivitu spočívající v opravování chyb, což se

vám často jako možnost samo nabízí.

Marie se věnuje matematice. Marie byla v  prvním roč

níku oboru umění a literatura stipendijního programu pro

nadané studenty na Texaské univerzitě. K jejímu velkému

zděšení zahrnoval stipendijní program povinnou matema

tiku a  Marie byla nucena zapsat si kurz, který se ve  stu

dijních plánech nazýval Moderní matematika. Byla zařa

zena do  mé (Starbirdovy) seminární skupiny. Stejně jako

mnoho jejích spolužáků, i  Marie tento kurz absolvovala

z  jediného důvodu: musela. V  mnoha oborech skutečně

vynikala, ale matematika ji nezajímala. Ve skutečnosti ten

předmět nesnášela. Není divu, že se třídních diskusí větši

nou neúčastnila. Do výuky chodila pouze z nutnosti, aby

mohla splnit něco, co vnímala jako nadbytečný požadavek,

aby si to mohla odškrtnout na svém seznamu povinností


Prohrou k vítězství 53 a posunout se dále. Takový přístup by vyučujícího nikdy neměl urazit, neboť je-li vše tak, jak má být, má tento vyučující se svou třídou vlastní plány – v tomto případě nikoliv stvořit nadšence pro matematiku, ale raději nabídnout studentům zkušenost, která ve skutečnosti umí v pozitivním smyslu proměnit jejich životy jak v rámci formálního vzdělávání, tak i mimo ně. Toto je příběh studentky Marie.

Jednoho dne jsem během diskuse o nekonečnu – abstraktním a neintuitivním tématu, které dává zabrat dokonce i  pokročilým studentům matematiky  – položil hlubokou a rafinovanou otázku. Věděl jsem, že tento dotaz překračuje hranice schopností studentů v  mé třídě, a  tak jsem jim také řekl, že na něj nebudou schopni plně odpovědět. Nicméně přál jsem si, aby o problému přemýšleli tak usilovně, jak jen mohou. Dal jsem jim pokyny, podle kterých měli pracovat v malých skupinkách, otázku prodiskutovat a přijít s nějakým pokusem o odpověď. Přibližně po třech minutách jsem debatování ve skupinkách ukončil a vyzval jsem studenty, aby promluvili o svých nápadech. Zpravidla se neptám na  dobrovolníky, ale bez varování si vybírám vlastní a toho dne jsem zvolil Marii.

Bylo očividné, že Marie nevítá vyslovení svého jména s  nadšením. Když jsem ji požádal o  odpověď, řekla mi: „Nechci to říct, protože vím, že je to špatně.“ Chtěl jsem ji povzbudit a podpořit, a tak jsem s ní souhlasil: „Jsem si jist, že to bude špatně, ale přesto bych to rád slyšel.“ Neochotně a se značnou rozmrzelostí potom Marie popsala svůj pokus o  správnou odpověď. Zatímco se o  to pokoušela, napsal jsem její řešení na  tabuli. Když domluvila, poblahopřál jsem jí: „Máte pravdu – Vaše řešení je chybné!“ Celá třída


54 5 elementů efektivního myšlení se rozesmála a dokonce i Marie se na okamžik usmála. „Ale já už jsem vám řekl, že na to nikdo z vás nepřijde. Nyní mi, Marie, popište jen jednu věc, která je na  vaší odpovědi chybná.“ Marie dokázala bleskově a  jasně vyjádřit, co v její odpovědi schází. Poté jsem ji pobídnul: „Skvěle! A teď, jak můžete své neúplné řešení rozšířit, aby ten konkrétní nedostatek, který jste zmínila, zmizel?“ Podobně jako v soutěži, kde je třeba odpovědět správnou otázkou, se zeptala: „Nemohli bychom prostě...?“ a  nabídla drobnou obměnu své původní myšlenky, v níž byla opravena chyba, kterou určila.

„Výborně! A  teď, Marie, je toto řešení správné?“ Na  to obratem odpověděla: „Ne.“

„Výborně! Tak mi, Marie, řekněte jen jednu věc, která je špatně na současné odpovědi.“ Udělala to.

„Výborně! Teď své neúplné řešení opravte tak, abyste odstranila co nejvíce chyb, které jste schopna najít.“ Tím, že studentka uplatnila stejný postup, který napravil její první omyl, rychle opravila i několik dalších chyb a vysvětlila třídě svou pozměněnou odpověď.

„Výborně! A teď, Marie, je toto řešení správné?“ Na to studentka vítězně odpověděla: „Ano!“ Ozval se však jiný student a poukázal na to, že v řešení jsou stále ještě mezery. Na  to Marie odpověděla: „Hernajs!“ Nebo něco na  ten způsob.

Já jsem řekl: „Dobrá, tak pokračujte. Najděte chybu a opravte ji.“ Po pěti opakováních postupu nalézání a opravování omylů si Marie uvědomila, že se dostává stále blíže k  úplné a  správné odpovědi. Pošesté jsem se zeptal: „Je


Prohrou k vítězství 55 toto řešení správné?“ S pevným sebevědomím a hrdostí mi Marie odpověděla: „Ano, je!“

A skutečně bylo správné; a co víc, řešení, které objevila, v  nápaditosti vynikalo nad standardní odpovědí vyskytující se v matematických učebnicích, včetně učebnice, kterou jsme napsali my sami. K tomu, aby mohla odpovědět na otázku, si Marie vytvořila své vlastní postřehy. Jediné, čím jsem přispěl já, bylo vybídnutí k  tomu, aby si tipla, dotázání se, zda je její hádání správné, dotázání se, jaká je jedna z chyb v pokusné odpovědi, dotázání se, jak by bylo možné tuto konkrétní vadu odstranit, a opakování celého procesu.

Když toho dne hodina skončila, Marie ke mně přistoupila a řekla mi, že se po našem malém bumerangovém cvičení cítí být v šoku. Do semináře z angličtiny měla napsat esej, ve kterém uvízla na mrtvém bodě. Nyní věděla přesně, co musí udělat. Prostě si sedne a napíše nějaký velice špatný koncept, potom v něm vyhledá problémová místa a opraví je. Existoval konkrétní čin, který byla schopna vykonat. Mohla se dopustit chyby. Cítila se vysvobozená.

Příběh studentky Marie vyvolává spoustu úvah. Vyřešila složitý úkol, který podle všech měřítek dalece přesahoval její schopnosti. Využila takovou techniku přemýšlení, díky které se stala tvůrčí, efektivní a úspěšnou. O tom, že pokořila tuto matematickou výzvu, nemohou být pochyby ani stín nejasnosti. Určitě by se to Marii nepodařilo bez pomoci – ale moje pomoc nebyla matematická. Spočívala jen v radě, jak zapojit vlastní mysl. A úplně stejnou techniku mohla samozřejmě použít samotná Marie: pokusit se o něco, najít trhlinu, opravit ji, pokusit se o něco... Mohla


56 5 elementů efektivního myšlení být sama sobě učitelkou. Navíc může nyní tuto techniku uplatnit na cokoliv, co si jen bude přát.

Příběh studentky Marie ilustruje jednu konkrétní, praktickou a široce využitelnou strategii, jak efektivně myslet, učit se a  tvořit. Tuto strategii používali úspěšní studenti i lidé proslavení svým úspěchem napříč dějinami a také vy ji můžete uplatnit pro vlastní dobro. Chybné kroky v dějinách. Proč si projevy, hudba, umění, architektura, software, knížky i  hry vždy říkají o  hrubé náčrty? Protože dokud si Shakespeare nepřečte svou první špatnou verzi, nepřijde na  to, co je ve  skutečnosti shnilého ve státě dánském. Nedokážeme nedostatky ani silné stránky našeho prvního pokusu zblízka prozkoumat, dokud nevzniknou. Zveřejněním chyb se zveřejní také nápravné prostředky. Kromě toho se v  náčrtcích často vyskytnou nečekané silné prvky. Opakování nám umožní vidět to, co máme před sebou, a  způsoby, jak to můžeme vylepšit  – po jednotlivých malých krocích.

Osmého prosince 1941 přednesl Franklin Delano Roosevelt Kongresu a americkému národu jeden z nejdůležitějších proslovů svého prezidentského období. První věta jeho řeči měla takovou sílu, že si její slova dosud mnozí pamatují: „Včera, sedmého prosince 1941  – toto datum bude v  naší paměti navždy spojeno s  hanebným činem  – byly Spojené státy americké náhle a úmyslně napadeny námořními a vzdušnými silami japonského císařství.“ Tato dokonale zvolená slova se nevynořila najednou a  hned. Vyvinula se z dříve sepsaného konceptu – konceptu, který Roosevelt sám vlastní rukou upravoval. Tato původní úvodní


Prohrou k vítězství 57 věta zněla: „Včera, sedmého prosince 1941 – na toto datum světové dějiny nikdy nezapomenou  – byly Spojené státy americké naráz a úmyslně napadeny námořními a vzdušnými silami japonského císařství, bez varování.“ Vynikající projevy se stanou vynikajícími až poté, co mají příležitost být nejdříve, no, ne až tak vynikající.

Omyly jsou pro člověka vstupní branou k objevování.

– James Joyce První náčrtky neslouží pouze spisovatelům. Thomas Edison byl svým několikastupňovým postupem v  rámci úmyslného vynalézání proslulý; zkus něco; podívej se, co nefunguje; pouč se z chyby; zkus to znovu. Když prohlásil, že vynález vzniká z  1 % inspirací a  z  99 % skrze pot, pot v tomto případě znamenal proces několikastupňového chybování a  učení se z  vlastních omylů tak, aby se další pokusy stále pravděpodobněji blížily ke správnému řešení. Když se Edisona zeptali, jak se po bezpočtu neúspěšných pokusů při vytváření žárovky cítil, odpověděl: „Neprohrál jsem. Jen jsem objevil 10 000 způsobů, kterými to nejde.“

Úspěch neznamená, že vám musí téměř vše vycházet. Jak byste se cítili, kdybyste v  60 % případů neuspěli? Zní to jako pořádné „F“. V určitých situacích byste ovšem byli za hvězdu. Fotbalista hrající v první lize, který by neuspěl v 60 % střel – tedy který by na gól proměnil 40 % šancí – by byl fenomenální. Žádný současný hráč něco takového nedokáže. A tak ve fotbale každý hráč selhává v mnohem větším poměru střel, než je polovina. V  matematickém nebo přírodovědném výzkumu jsou šance na vstřelení gólu


58 5 elementů efektivního myšlení ještě výrazně nižší. Jestliže přírodovědec nebo matematik odpoví ve svém životě správně byť i jen na jedinou skutečně podstatnou otázku, po právu se mu dostane ohromného uznání. Úspěch spočívá v tom, že člověk navzdory opakovaným selháním vytrvá a ze svých chyb se poučí.

Americká ústava posloužila jako vzor mnoha vládám po celém světě. Ale kolik lidí si pamatuje, že jde o verzi 2.0? První pokus Otců zakladatelů o  vládní zřízení, totiž Články konfederace, neuspěl. Články konfederace představovaly snahu zorganizovat čerstvě nezávislé americké státy. Když je jejich tvůrci psali, nevnímali je jako dočasný prostředek, platný do té doby, než se objeví něco lepšího. Autoři ze všech sil usilovali o dlouhodobé politické uspořádání. Avšak chyby, které Články konfederace obsahovaly, posloužily jako cenný vhled do podstaty problému a vedly k  Ústavě Spojených států. A  dokonce i  tato drahocenná Ústava má samozřejmě dodatky, z  nichž každý napravuje nějaký nedostatek nebo přidává vylepšení. Vytvoření řešení a  následné rozpoznání jeho limitů vede k  dalším, vytříbenějším řešením.

Způsob, jak dospět k dobrým nápadům, spočívá v tom mít

hromadu nápadů a odhodit ty špatné.

– Linus Pauling Nemusíte vědět, jak něco udělat správně, ale určitě to můžete udělat špatně. Dobrý způsob, jak vytvořit užitečné chyby, vypadá takto: vypořádáte se s aktuálním problémem prostě tak, že rychle vymyslíte to nejlepší řešení, jakého jste s malou nebo vůbec žádnou námahou schopni.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist