načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: 3D: Data, daně digitálně aneb ajťákem i proti své vůli - Milan Vodička

3D: Data, daně digitálně aneb ajťákem i proti své vůli

Elektronická kniha: 3D: Data, daně digitálně aneb ajťákem i proti své vůli
Autor:

Jak podat přiznání, přehled na „sociálku“, žalobu, žádost, odvolání...? Co je to datová schránka nebo „portál“? Jak a kdy použít elektronický podpis? Postupující digitalizace ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  322
+
-
10,7
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Wolters Kluwer
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 189
Rozměr: 24 cm
Úprava: barev. ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-747-8671-6
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Jak podat přiznání, přehled na „sociálku“, žalobu, žádost, odvolání...? Co je to datová schránka nebo „portál“? Jak a kdy použít elektronický podpis? Postupující digitalizace a elektronizace přináší nejen řadu pozitivních novinek, ale i nejasností a otázek. Na mnohé z nich najdete odpověď v této knize určené pro použití v běžné praxi.

(Data, daně digitálně, aneb, Ajťákem i proti své vůli)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Milan Vodička - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

3D

Data,

daně

digitálně

3

D: Data, daně digitálně aneb ajťákem i proti své vůli

3D

aneb

ajťákem

i proti

své vůli

Milan

Vodička

Jak podat přiznání, přehled na „sociálku“, přihlášku zdravotnípojišťovně, žalobu, žádost, odvolání...? K čemu je datová schránka?

A co to vůbec je? Potřebuji email a elektronický podpis? Jak a kdy

ho mám nebo musím použít? Co to jsou ty „portály“?

Nemusíte být vůbec účetní, ekonom nebo daňový poradce, abyste

před podobnými otázkami stáli. Zažíváme epochální změnu světa

a prostředí, ve kterém se pohybujeme. Postupující digitalizace

a elektronizace s sebou přináší řadu pozitivních novinek, ale inejasností a otázek. Na mnohé z nich vám poskytne odpověď tato kniha

určená především pro použití v běžné praxi.

Milan Vodička (*1963) se od roku 1990 profesionálně zabývá oblastí

informačních technologií. Dvacet let působil v manažerských pozicích

středních i velkých nadnárodních firem. Od roku 1995 je daňovýmporadcem, členem Komory daňových poradců České republiky, členem

Prezidia KDP (2011–2012) a v současnosti vedoucím Sekce IT KDP ČR.

Zaměřuje se především na problematiku využití informačních technologií

při komunikaci s orgány veřejné moci.


Komora daňových poradců ČR

Kozí 4, P.O.Box 121, 657 21 BRNO

Tel: +420 542 422 311

www.kdpcr.cz

D ň p rad

js e i is

n k r i k k ka

Chcete-li klidně spát a profesionálně se věnovat svým vlastním aktivitám, pak

nechte za sebe pracovat profesionály, protože daňový poradce ví jak na to.

Daňoví poradci se postarají o veškerá Vaše hlášení a podání a zastoupí Vás

před finančním úřadem, zdravotní pojišťovnou nebo správou sociálního

zabezpečení.

Daňoví poradci mají povinně ze zákona datové schránky, se kterými rutinně

pracují.

Daňový poradce předejde škodě, kterou si můžete způsobit tím, že se budete

snažit si své daňové záležitosti obstarat na vlastní pěst.

Komora daňových poradců ČR

Kozí 4, P.O.Box 121, 657 21 BRNO

Tel: +420 542 422 311

www.kdpcr.cz

D ň p rad

js e i is

n k r i k k ka

Chcete-li klidně spát a profesionálně se věnovat svým vlastním aktivitám, pak

nechte za sebe pracovat profesionály, protože daňový poradce ví jak na to.

Daňoví poradci se postarají o veškerá Vaše hlášení a podání a zastoupí Vás

před finančním úřadem, zdravotní pojišťovnou nebo správou sociálního

zabezpečení.

Daňoví poradci mají povinně ze zákona datové schránky, se kterými rutinně

pracují.

Daňový poradce předejde škodě, kterou si můžete způsobit tím, že se budete

snažit si své daňové záležitosti obstarat na vlastní pěst.

Komora daňových poradců ČR

Kozí 4, P.O.Box 121, 657 21 BRNO

Tel: +420 542 422 311

www.kdpcr.cz

D ň p rad

js e i is

n k r i k k ka

Chcete-li klidně spát a profesionálně se věnovat svým vlastním aktivitám, pak

nechte za sebe pracovat profesionály, protože daňový poradce ví jak na to.

Daňoví poradci se postarají o veškerá Vaše hlášení a podání a zastoupí Vás

před finančním úřadem, zdravotní pojišťovnou nebo správou sociálního

zabezpečení.

Daňoví poradci mají povinně ze zákona datové schránky, se kterými rutinně

pracují.

Daňový poradce předejde škodě, kterou si můžete způsobit tím, že se budete

snažit si své daňové záležitosti obstarat na vlastní pěst.


3D: DATA, DANĚ DIGITÁLNĚ ANEB AJŤÁKEM I PROTI SVÉ VŮLI


3D: Data, daně digitálně

aneb

ajťákem i proti své vůli

MILAN VODIČKA


4

Vzor citace: VODIČKA, M. 3D: Data, daně digitálně aneb ajťákem i proti své vůli.

Praha: Wolters Kluwer, a. s., 2014, 192 s.

KATALOGIZACE V KNIZE - NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR

Vodička, Milan

3D: Data, daně digitálně, aneb, Ajťákem i proti své vůli /

Milan Vodička. -- 1. vyd. -- Praha : Wolters Kluwer, 2014

ISBN 978-80-7478-671-6 (brož.)

004+621.39 * 35:004.738

- informační a komunikační technologie

- elektronická veřejná správa

- příručky

004 - Počítačová věda. Výpočetní technika. Informační

technologie [23]

© MVDr. Milan Vodička, 2014

© Thinkstock.com, 2014

ISBN: 978-80-7478-671-6 (brož.)

ISBN: 978-80-7478-672-3 (pdf)

ISBN: 978-80-7478-673-0 (mobi)


5

OBSAH

Seznam zkratek ........................................................................................................9

Úvod .......................................................................................................................12

Úvodník KDP ČR ..................................................................................................14

1 Informační technologie ...............................................................................................17

1.1 Co je to IT?..............................................................................................17

1.1.1 Hardware ...................................................................................17

1.1.2 Software .....................................................................................18

1.1.3 Internet .......................................................................................19

1.1.3.1 Připojení k internetu ................................................20

1.2 Informační technologie a stát ..................................................................22

1.2.1 Základní registry ........................................................................22

1.2.2 eGovernment – není to nakažlivé? .............................................24

1.2.2.1 Trocha historie... ......................................................25

1.2.2.2 ...I pohled dopředu ...................................................26

1.2.3 Czech POINT ............................................................................26

1.3 Informační technologie a my ..................................................................28

1.3.1 PC, notebook, chrombook, tablet? ............................................31

1.3.2 Jak na internet? ..........................................................................32

1.3.3 Digitální budoucnost ..................................................................32

2 IT nástroje a prostředky ..............................................................................................34

2.1 Elektronický podpis ................................................................................34

2.1.1 Legislativní základy ...................................................................34

2.1.1.1 Zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu .....34

2.1.1.2 Uznávaný elektronický podpis ..................................36

2.1.1.3 Akreditovaný poskytovatel .......................................37

2.1.2 Pořizujeme elektronický podpis ................................................37

2.1.2.1 Certifikát elektronického podpisu ............................39

2.1.3 Použití elektronického podpisu .................................................41

2.1.3.1 Daňové řízení ............................................................41

2.1.3.2 Sociální/nemocenské zabezpečení a pojištění ..........42

2.1.3.3 Správní řízení ............................................................43

2.1.3.4 Soudní řízení .............................................................44

2.1.3.5 Insolvenční řízení ......................................................45

2.1.3.6 Veřejné rejstříky ........................................................46

2.1.3.7 Katastr nemovitostí ...................................................47

2.1.4 Značky a razítka .........................................................................51


6

3D: DATA, DANĚ DIGITÁLNĚ ANEB AJŤÁKEM I PROTI SVÉ VŮLI

2.1.5 Elektronický podpis v Evropě ...................................................53

2.1.6 Praktický rádce ..........................................................................55

2.1.6.1 Chci se elektronicky podepsat ..................................55

2.1.6.2 Popletl jsem certifikáty .............................................61

2.1.6.3 Jak najdu svoje certifikáty? .......................................61

2.1.7 Ověření uznávaného elektronického podpisu ............................63

2.1.7.1 Ověření platnosti certifikátu......................................63

2.1.7.2 Jak poznám kvalifikovaný certifikát? ........................66

2.1.7.3 Jak poznám zahraniční kvalifikovaný certifikát? ......67 2.1.8 Shrnutí .......................................................................................68

2.2 Úředně ověřený podpis ............................................................................69

2.2.1 Účel podpisu ..............................................................................69

2.2.2 Uznávaný elektronický podpis versus úředně ověřený ..............70

2.2.2.1 Totožnost autora podpisu ..........................................70

2.2.2.2 Pravost podpisu .........................................................71

2.2.2.3 Neměnnost písemnosti ..............................................72

2.2.2.4 Odpovědnost za obsah písemnosti ............................73

2.2.2.5 Mezinárodní kontext podpisu ...................................73

2.3 Datové schránky ......................................................................................76

2.3.1 Účel datových schránek .............................................................76

2.3.2 Legislativní pozadí v popředí ....................................................77

2.3.3 Zřizujeme schránku ...................................................................80

2.3.3.1 Přístupové údaje .......................................................80

2.3.4 Zpřístupnění schránky a nastavení .............................................81

2.3.4.1 První přihlášení .........................................................81

2.3.4.2 Nastavení .................................................................84

2.3.5 Doručování do datové schránky ................................................90

2.3.5.1 Postavení datové schránky pro doručování ...............90

2.3.5.2 Okamžik doručení .....................................................92

2.3.5.3 Průřez legislativou ....................................................93

2.3.5.4 Práce s doručenými zprávami ...................................95

2.3.6 Podání datovou schránkou .........................................................99

2.3.6.1 Legislativní stav ........................................................99

2.3.6.2 Tvorba a odesílání zpráv .........................................102

2.3.6.3 Práce s odeslanými zprávami ..................................107

2.3.6.4 Účinky doručení odeslaných zpráv .........................108

2.3.6.5 Potvrzení podání .....................................................109

2.3.7 Ověření datové zprávy .............................................................109

2.3.7.1 Ověření....................................................................110

2.3.7.2 Přerazítkování .........................................................110

2.3.8 Doplňkové služby ....................................................................112

2.3.9 Konverze z verze do verze .......................................................113

2.3.9.1 Obecné podmínky ...................................................113

2.3.9.2 Konverze datové zprávy ..........................................114

Obsah

2.3.9.3 Konverze elektronické písemnosti ..........................116

2.3.9.4 Konverze listiny ......................................................118

2.3.10 Několik řešení problémů z praxe ............................................119

2.3.10.1 Je nutný podpis více osob .......................................119

2.3.10.2 Doručeno poštou namísto do datové schránky .......120

2.3.10.3 Mám více datových schránek .................................120

2.3.10.4 Nemohu vybírat datovou schránku .........................121

2.3.10.5 Ztratil jsem přístupové údaje ..................................122

2.3.10.6 Odesílám datovou schránkou plnou moc ................122

2.3.10.7 Podávám datovou schránkou daňové přiznání ........123

2.3.10.8 Záměna datové schránky správce daně ...................123

2.3.10.9 Použití datové schránky zaměstnavatele .................124

2.3.10.10 Problémy s konverzí písemnosti .............................124

2.3.11 Shrnutí .....................................................................................125

2.4 Komunikace e-mailem ..........................................................................126

2.4.1 Základy e-mailu .......................................................................126

2.4.2 Legislativní pozadí...................................................................126

2.4.3 Doručování e-mailem ..............................................................128

2.4.4 Podání e-mailem ......................................................................129

2.4.4.1 Okamžik doručení podání .......................................130

2.5 Internetové portály ................................................................................132

2.5.1 Portály obecně .........................................................................132

2.5.1.1 Přihlašování.............................................................132

2.5.1.2 Zabezpečená komunikace .......................................133

2.5.2 Daňový portál (EPO) ...............................................................134

2.5.2.1 Elektronická podání pro finanční správu ................135

2.5.2.2 Daňová informační schránka ..................................140

2.5.2.3 Registr plátců DPH .................................................146

2.5.2.4 Vracení DPH v rámci EU .......................................148

2.5.2.5 Komunikační schránka pro banky ..........................151

2.5.3 Portál veřejné správy (PVS) ....................................................151

2.5.3.1 Struktura portálu .....................................................153

2.5.3.2 Výpisy z registrů a rejstříků ....................................153

2.5.4 Portály zdravotních pojišťoven ................................................156

2.5.4.1 Přístup do portálu ....................................................156

2.5.4.2 Přehled poskytovaných služeb Portálu VZP ..........156

2.5.4.3 Ostatní zdravotní pojišťovny ...................................158

2.5.4.4 Shrnutí .....................................................................158

2.5.5 ePortál ČSSZ ...........................................................................159

2.5.5.1 Služby pro pojištěnce ..............................................160

2.5.5.2 Služby pro zaměstnavatele ......................................160

2.5.6 Portál justice ............................................................................163

2.5.6.1 ePodatelna ...............................................................164

2.5.6.2 Podání do veřejného rejstříku .................................165

8

3D: DATA, DANĚ DIGITÁLNĚ ANEB AJŤÁKEM I PROTI SVÉ VŮLI

3 Základy bezpečnosti .................................................................................................169

3.1 Hrozby a rizika ......................................................................................169

3.1.1 Odcizení hardwaru — notebooku, PC atd. ..............................170

3.1.2 Odcizení obsahu počítače,

e-mailové nebo datové schránky ..............................................171

3.1.3 Nasazení nežádoucího softwaru

do počítače ...............................................................................172

3.2 Zásady kybernetické sebeobrany ..........................................................174

3.2.1 Ochrana heslem .......................................................................174

3.2.1.1 Několik zásad pro bezpečnost hesla .......................175

3.2.1.2 Zacházení s hesly ....................................................176

3.2.2 Bezpečná komunikace .............................................................177

3.3 Shrnutí ...................................................................................................178

Závěr ....................................................................................................................180

Slovníček frekventovaných pojmů .......................................................................182

Obecný ...........................................................................................................182

Ajťácký ...........................................................................................................183

Seznam použité literatury ....................................................................................185 SEZNAM ZKRATEK ADSL Asymmetric Digital Subscriber Line, technologie provysokorychlostní připojení k přenosu dat linkami kabelové televize nebo telefonu ASCII American Standard Code for Information Interchange, kódová tabulka

obsahující definici písmen, číslic a znaků používaných v informatice CAdES A CMS Advanced Electronic Signatures Archival; formát určený pro

dlouhodobou archivaci dle normy ETSI CD Compact disc, kompaktní disk CEPR Centrální evidence platebních rozkazů na portálu justice, úložiště

elektronických platebních rozkazů pro jejich ověření při doručení

v listinné podobě CMS Cryptographic Message Syntax, kryptografický standard pro ochranu

datových zpráv CRL Certificate Revocation List, seznam zneplatněných certifikátů CRM Centrální registrační místo ČPZP Česká průmyslová zdravotní pojišťovna ČR Česká republika ČSOB Československá obchodní banka ČSSZ Česká správa sociálního zabezpečení ČVUT České vysoké učení technické v Praze DIČ Daňové identifikační číslo DIS Daňová informační schránka DPH Daň z přidané hodnoty DSL Digital Subscriber Line, technologie pro vysokorychlostní přenos dat DVD Původně zkratka Digital Versatile Disc, digitální víceúčelový disk ECAS European Commission Authentication Service EET Elektronická evidence tržeb EHIC European Health Insurance Cars, evropský průkaz zdravotního pojištění eIDAS Electronic Identification and Signature (Electronic Trust Services) EPO Elektronická podání na Daňovém portálu Finanční správy ČR EPR Elektronický platební rozkaz epSOS European patients Smart Open Services, evropský systémpřeshraničních zdravotních výkonů ETSI European Telecommunications Standards Institute EU Evropská unie FATCA Foreign Account Tax Compliance Act FWA Fixed Wireless Access, typ bezdrátové sítě na principu Point-to-Multipoint 3D: DATA, DANĚ DIGITÁLNĚ ANEB AJŤÁKEM I PROTI SVÉ VŮLI GFŘ Generální finanční ředitelství GOV Portál veřejné správy HTML HyperTextMarkup Language, jazyk pro tvorbu internetových stránek,

resp. publikaci dokumentů na internetu HTTP HyperText Transfer Protocol, protokol pro internetový přenosdokumentů ve formátu HTML HTTPS Hypertext Transfer Protocol Secure, zabezpečená šifrovaná varianta HTTP ICT Information and Communication Technologies IČ Identifikační číslo osoby ID Identifikace IK MPSV Identifikátor klienta MPSV, v ČR používáno k určení identity držitele

certifikátu ISDN Integrated Services Digital Network, síť pro plně digitální přenos dat

a komunikaci ISDS Informační systém datových schránek IT Informační technologie JRF Jednotný registrační formulář Kč Koruna česká LTV Long Term Validation MB Megabajt Mbit/s Megabit za sekundu n. l. Našeho letopočtu ODÚ Osobní daňový účet ORG Součást systému Základních registrů zajišťující převod identifikátorů OSSZ Okresní správa sociálního zabezpečení OSVČ Osoba samostatně výdělečně činná OTP One time password, jednorázové heslo nebo kód OVM Orgány veřejné moci OZP Oborová zdravotní pojišťovna PC Personal computer PDF Portable Document Format, velmi rozšířený a používaný formátdigitálních dokumentů vyvinutý firmou Adobe, se kterým pracujevětšina běžných softwarů PDF/A PDF Archive PDZ Poštovní datová zpráva PEPPOL Pan-European Public Procurement On Line, evropský systém pro

elektronické nakupování veřejnými institucemi PIN Personal identification number př. n. l. Před naším letopočtem

Seznam zkratek

PVS Portál veřejné správy

RBP Revírní bratrská pokladna

ROB Registr obyvatel

ROS Registr osob

RPP Registr práv a povinností

RSS Rich Site Summary

RUIAN Registr územní identifikace adres a nemovitostí

Sb. Sbírka zákonů

SMS Short message service

SPOCS Simple Procedures Online for Cross-border Services, evropskýsystém přeshraničních obchodních operací a aktivit SSL Secure Socket Layers, protokol zabezpečené komunikace pomocí

HTTPS SZZ Smluvní zdravotnické zařízení TLS Transport Layer Security, protokol zabezpečené komunikacepomocí HTTPS TSL Trusted Services List, seznam důvěryhodných certifikačních služeb

členských států Evropské unie URL Uniform Resource Locator, jednotná adresa zdroje popisujícíumístění (adresaci) dokumentu nebo služby na internetu USA United States of America USB Universal Serial Bus, tzv. sběrnice USD Americký dolar VAT Value added tax VoZP Vojenská zdravotní pojišťovna VREP Veřejné rozhraní elektronických podání VZP Všeobecná zdravotní pojišťovna Wi-Fi Wireless Fidelity WPA Wi-Fi Protected Access, chráněný přístup k bezdrátové síti Wi-Fi WEP Wired Equivalent Privacy, starší zabezpečení bezdrátových sítí, bylo

prolomeno v roce 2001 a nahrazeno novějším WPA WWW World Wide Web, celosvětová síť hypertextově propojených dokumentů XML Extensible Markup Language, jazyk pro výměnu dat a publikování Z. z. Zbierka zákonov ZDPH Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty ZOK Zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech ZPMV Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra ZPŠ Zdravotní pojišťovna Škoda ZZ Zdravotnické zařízení ÚVOD

„Chybovat je lidské, ale na opravdu velký průšvih potřebujete počítač.“

Murphy

Žijeme v období rychlých a hlubokých proměn světa kolem nás, které kromě

jiného zásadně ovlivňují způsoby vzájemné komunikace, obohacují paletuvyužitelných zdrojů informací, mění každodenní parametry výkonu řady povolání i to,

co se někdy nazývá profesní gramotností a co dnes zahrnuje bezpochyby také

schopnost využívat informační technologie. Nicméně je třeba vidět nejenvýhody, které s těmito procesy souvisejí, ale i odvrácenou stranu v podobě problémů

a v neposlední řadě rizik.

Cílem této publikace je provést čtenáře vybranými oblastmi IT, neboliinformačních technologií, konkrétně pak malou částí tohoto přepestrého a překotně se rozvíjejícího světa, která se v praxi dotýká každého, kdo chce využít prokomunikaci se státními orgány elektronické nástroje a prostředky.

V řadě případů se přitom již nejedná o otázku svobodné volby, nýbrž jedinou a povinnou cestu komunikace, o které se lze navíc důvodně domnívat, že bude postupně (anebo také rychle) nahrazovat klasické postupy spojené s listinami a papírovou formou. Již dnes používáme datové schránky, elektronická hlášení a přiznání, internetové formuláře a portály, digitální doklady..., googlujeme,surfujeme, twítujeme, e-shopujeme... Svět se mění, prožíváme technologický zlom ve vztahu k platformě pro pořízení, předání a uložení informací, formát listinný je vytlačován a nahrazován elektronickým, tedy digitálním.

Podobných zlomů v podobě revoluční proměny zaznamenání a uchování informací bylo v historii lidstva již několik a byly přitom doprovázeny dvěma fenomény. Prvním byla možnost pořídit a ukládat mnohem více záznamů než předtím, ale druhým fenoménem byl současně fakt, že dosavadní nosič informací byl nahrazen jiným, který se vyznačoval nižší trvanlivostí i spolehlivostí.Uvedené platilo v době, kdy byly kamenné, voskové a hliněné destičky nahrazeny papyrem, i přes námitky, že je to materiál příliš málo odolný (dokladem čehož se stal smutně proslulý požár Alexandrijské knihovny v roce 48 př. n. l.). Ve druhém století našeho letopočtu se začal používat pergamen vyráběný ze zvířecích kůží, ovšem i vůči němu existovaly značné výhrady a k jeho masívnějšímu využitínejspíš dopomohla až změna klimatu na území Egypta, která kolem roku 1100 n. l. způsobila dlouhodobější neúrodu šáchoru – rostliny, z níž se papyrus vyráběl. Na mnoho příštích let se pak pergamen stal výlučnou platformou pro psanétexty, než začal být vytlačován papírem. Ale ještě v 17. a 18. století bylydokumenty, u nichž byl zvýšený nárok kladen na trvanlivost, pořizovány na pergamen

Úvod

s odůvodněním, že papír je málo odolný, a tedy nespolehlivý. V českých zemích

muselo být užívání papíru dokonce nařízeno v rámci reforem osvícenépanovnice Marie Terezie (reformy „osla a husy“ v narážce na používané psací nástroje).

A nyní je tedy papír nahrazován nosiči digitálních dat. Není pochyb o tom, že

množství pořizovaných a ukládaných informací mnohonásobně vzrostlo a poroste

nadále. Bude platit také druhý fenomén ohledně nižší trvanlivosti a spolehlivosti?

Tím podstatným a meritorním ale zdaleka není jen výměna média, na které se zaznamenávají informace. Profesor University of Pennsylvania, sociolog Randall Collins

1

(*1941) ve svých studiích popsal, že každá taková obměna mělaznatelnější dopady než většina násilných převratů či revolucí. Postupy, které dříve

nebyly možné, se stávají běžnými, věci dříve nemyslitelné každodenními. Mění

se zvyky, objevují se nové profese a obory. Do popředí se začínají prosazovat

jiné skupiny lidí, jejichž společným znakem je, že dokáží nových prostředků

a možností využívat. A ani dnešní doba nebude výjimkou. Nezastupitelnouúlohu přitom sehrává právě schopnost nasazení a rutinního zvládnutí informačních

technologií a nástrojů a s tím související používání digitálních písemností.

V následujících kapitolách budete seznámeni s aktuálními možnostmi apostupy, které pro oblast komunikace s orgány veřejné moci přicházejí s využitím IT v úvahu. Nevyhneme se přitom ani některým existujícím problémům či sporným otázkám. Není cílem (a za současné pestrosti a proměnlivosti prostředí ani není možné) poskytnout vyčerpávající komplexní pohled na dané oblasti, je protozvolen vždy obecný úvod s legislativním shrnutím a dále praktické postupy, návody, tipy a zkušenosti.

Musím hned zde v úvodu zdůraznit, že svět IT je nebývale pestrý a jehoproměny neuvěřitelně dynamické a někdy překvapivé. Je proto nutné vztáhnout dále uváděné informace na stav platný v roce 2014, ať již z hlediska znalostí nebo stavu vývoje technologií, stejně jako legislativního rámce.

Úvodní pasáže jsou věnovány stručnému popisu základních komponent světa informačních technologií, jednotlivé kapitoly se dále věnují shrnutí úlohy IT pro státní správu, aktuální situaci z pohledu občana a speciálně pak elektronickému podpisu, datovým schránkám, využití e-mailové pošty, používání portálů a také zásadám bezpečnosti. Z orgánů veřejné moci je zvláštní pozornost věnovánasprávcům daně, správám sociálního zabezpečení a zdravotním pojišťovnám, nechybí ale ani soudy, katastrální úřad nebo obchodní rejstřík, či portál veřejné správy.

V rámci možností jsou vybrané otázky popsány co možná nejvíce obecně a použitelnost tak není rozhodně vázána jen na profese daňového poradce,účetního, či ekonoma, i když je dost dobře možné, že mou dlouholetou příslušnost k tomuto stavu zcela zakrýt nelze. Ale to ani nebylo účelem.

Autor

1

COLLINS, Randall. The Sociological Eye [online]. Dostupné z: http://sociological-eye.

blogspot.cz.


14

ÚVODNÍ SLOVO KDP ČR

Současná elektronická doba se prolíná do našeho běžného občanského života

i do případného podnikání. Mění se způsob komunikace – čím dál méně spolu

mluvíme, o to více si píšeme a posíláme data. Přestáváme číst noviny, protože to,

co je v nich napsané, dávno víme z internetu. Do banky také už moc nechodíme,

účty si obsluhujeme ze svého počítače nebo mobilu.

Díky technologiím jsou na každého z nás kladeny vysoké nároky ohledně schopnosti ovládat různá technologická prostředí, včetně programů, internetových portálů, nových zařízení a podobně. To všechno musíme znát a umět ovládat.Předokládá se, že se dokážeme orientovat v otázkách ukládání, ochrany a sdílení dat, která jsou čím dál častěji napojena na různé počítačové sítě a internet.

Elektronizace veřejné a státní správy je logickým krokem, který nastal, a stát tak nějak automaticky předpokládá odpovídající znalosti i na druhé straně. Na rozdíl od naší občanské komunikace, kde je zcela na nás, jaký způsob pro ni zvolíme, má stát právo některé věci prostřednictvím zákonů nastavit závazně a ukládat k tomu i další povinnosti. A tak mají například datové schránky všechny úřady na straně jedné a na straně druhé povinně všechny firmy – právnické osoby nebo některé další subjekty jako například daňoví poradci či advokáti. V tomto případě je s tím spojena povinnost komunikace prostřednictvím datovýchschránek ze strany úřadů. Čím dál více se ale prosazuje i opačný model, a to je povinná komunikace se státními úřady ze strany těch, kteří jim posílají nějaká sdělení.

Na příkladu komunikace s finančním úřadem lze ukázat, jak to celé funguje. Již dnes lze přejít na čistě elektronický kontakt. Zrychlí se doručení, existujeprokazatelné podání bez ztrátových časů. Vše se bez problémů archivuje a jezpětně dohledatelné. Zvýší to komfort práce jak na straně poplatníka, tak na straně úřadu. V některých případech se dokonce tento způsob komunikace použít musí. Jako příklad mohou sloužit podání přiznání k dani z přidané hodnoty, registrace k této dani nebo související souhrnná hlášení.

A právě tady dokáže významně pomoci daňový poradce, který může svéklienty před úřady zastupovat. Nejen proto, že je odborníkem na problematiku daní a daňových přiznání. Daňoví poradci se postarají o veškerá podání a hlášení, kromě finančního úřadu třeba na zdravotní pojišťovnu nebo správu sociálního zabezpečení. A právě díky elektronické komunikaci půjde vše rychle a bezproblémů. Daňoví poradci mají mimo jiné povinně ze zákona datové schránky. Díky svému zaměření a náplni práce jsou dobře technologicky vybaveni příslušnými programy, které jim umožňují dobře zvládat svou práci po odborné itechnologické stránce. Samozřejmou výhodou daňových poradců je jejich odbornost, prokázaná náročnou zkouškou, povinné pojištění pro případ způsobené škody,

15

nebo i široká profesní mlčenlivost, která klientům umožní postavit spolupráci

s daňovým poradcem na skutečné důvěře.

Tato kniha je dobrým základem pro získání znalostí, jak vlastně celý svět

elektronické komunikace funguje a jak se v něm pohybovat. Poradit se sodbor

níkem však může nakonec ušetřit čas i peníze a jeho pomoc se opravdu vyplatí

a zbaví vás zbytečných starostí.

Radek Neužil

tajemník Komory daňových poradců České republiky,

která se stala partnerem této publikace

Úvodní slovo KDP ČR

16

3D: DATA, DANĚ DIGITÁLNĚ ANEB AJŤÁKEM I PROTI SVÉ VŮLI

MOŽNÁ JSTE NEVĚDĚLI, ŽE ...

... počítače fungují na základě tzv. binární soustavy, tedy kombinacíjedni

ček a nul. Její definice je přisuzována německému filozofovi a matematikovi

Gottfriedovi von Leibnizovi (1646–1716), kterého přitom inspirovala téměř

tři tisíce let stará čínská Kniha proměn (I-t ́ing v originále 易經), popisující 64

situací jako východiska k rozhodování ve složitých případech. Jednotlivésitu

ace jsou představovány hexagramy – obrazci složenými ze šesti čar, z nichž

každá může nabývat právě dvojí podoby – jang nebo jin – základních prvků

kompletujících jeden celek. 1 INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE 1.1 Co je to IT?

„Počítač vám umožní vyřešit velmi rychle spoustu problémů,

které byste bez něj vůbec neměli.“

Murphy

V úvodu bylo řečeno, že tato publikace pojednává o světě informačních technologií

(zkratka IT), které jsou dominujícím nástrojem komunikace (proto také někdy

zkratka ICT – Information and Communication Technologies) a zahrnují dnes

širokou škálu zařízení a prostředků pro nespočet lidských činností.

Pro lepší pochopení tohoto světa budou dále stručně popsány jeho základní

součásti, tedy hardware, software a pozornost je speciálně věnována platformě

Internetu jako fenoménu komunikace.

1.1.1 Hardware

Řečeno slovy pana Murphyho, velkého klasika bonmotů a citátů nejen z oblasti IT

(tzv. Murphyho zákony

2

): „Hardware je to, do čeho můžete kopnout, kdyžnefunguje počítač.“ Ovšem kromě „klasických“ stolních počítačů (zkratka PC –

– personal computer) dnes splňují definici výpočetní techniky, tedy i zařízení pro

používání informačních technologií, také mobilní telefony, tablety, notebooky

a netbooky, v brzké době pak třeba i brýle, náramky nebo hodinky. K nim se

připojují tzv. periferie jako klávesnice, monitor, tiskárny, scannery, myš,reproduktory, sluchátka a další. To vše tvoří hardware.

MOŽNÁ JSTE NEVĚDĚLI, ŽE ...

... dlouholetý největší výrobce mobilních telefonů – finská společnost Nokia –

začínal jako papírna, později přidal výrobu pneumatik a gumárenskýchvýrobků a až v osmdesátých letech 20. století započal s produkcí přenosných

telefonů. Bývalá světová jednička přitom dosáhla už v roce 2006 obratupřevyšujícího finský státní rozpočet

3

, ovšem svou dominanci neudržela, dnes je

propojena s americkým softwarovým gigantem Microsoft

®

.

2

BLOCH, Arthur. Murphyho zákon. Praha: ARGO, 1999. ISBN 8072031031. 3

Zdroj: Bloomberg, Nokia ́s Sales Top FInland ́s Budget for First Time. Dostupné

z: www.bloomberg.com. 3D: DATA, DANĚ DIGITÁLNĚ ANEB AJŤÁKEM I PROTI SVÉ VŮLI 1.1.2 Software Zjednodušeně řečeno, software představuje sadu instrukcí a příkazů, kterými se hardware řídí a vykonává je, současně pod tento pojem zahrnujeme i uložená data. Základní rozdělení lze provést do následujících skupin: 1. Systémový software neboli operační systémy, v naprosté většině dnesMicrosoft Windows, na trhu PC s podílem kolem 90 %

4

, mimo to třeba Mac OS pro

počítače Apple, dále Linux, u mobilních zařízení pak Android, iOS čiWindows Phone.

2. Aplikační software neboli aplikace jsou tím, co spouštíte a používátenejčastěji; podle způsobu užití se dělí na další podskupiny, jako jsou:

 kancelářské balíky (tzv. office) obsahující textové editory, tabulkovékalkulátory a aplikaci pro tvorbu prezentací, případně i databázový nástroj.

Nejznámější je bezpochyby Microsoft Office (Word, Excel, PowerPoint,

Access), dále OpenOffice (Writer, Calc, Draw, Impress), Apple iWork,

Gnome Office aj.;

 ekonomické a informační systémy, v praxi představují vybavení např.

pro vedení agendy účetnictví, daňové evidence, zpracování daňovýchpřiznání, zakázek, vedení spisu apod.;

 poštovní programy, používá se pro ně také název e-mailový klient, znejrozšířenějších např. Microsoft Outlook, Mozilla Thunderbird, Lotus Notes

či Opera. S jejich pomocí lze přijímat a odesílat poštu, třídit ji a ukládat,

spravovat kontakty, některé umožňují i tvorbu diskusních skupin či další

funkce;

 webové prohlížeče, řečené browsery, s jejichž pomocí lze procházetprostředím internetu (neboli surfovat), mezi nejznámější dnes patří Internet

Explorer, Mozilla Firefox a Google Chrome;

 antivirové programy tvořící již nedílnou a nezbytnou součástprogramového vybavení, brání nás před počítačovými viry, červy a jiným škodlivým

softwarem (tzv. malwarem);

 další software jako např. výukové programy, technické aplikace (CAD

ad.), přehrávače hudby, videa atd.

Ne za každý software je přitom nutné platit, řada i velmi kvalitníchproduktů je volně dosažitelná bezplatně (freeware) nebo velmi levně při splněníautorových podmínek či strpění určitě porce reklamy (shareware). Existujedokonce komunita přesvědčená o tom, že by měl být software zcela volně k použití,

k úpravám a změnám, a to včetně zdrojových kódů.

5

Ovšem výše uvedenérozdělení by mohlo rychle přestat platit, protože největší výrobci softwaru zvažují

4

Zdroj Wikipedie. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Operační_systém.

5

Nejznámější je zřejmě projekt GNU, o jehož fungování se stará Free Software Foundation

založená roku 1985.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist