načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: 333 tipů a triků pro digitální fotografii - Miroslav Myška

333 tipů a triků pro digitální fotografii

Elektronická kniha: 333 tipů a triků pro digitální fotografii
Autor: Miroslav Myška

Příručka pro začínající fotografy a nejen pro ně. Zkušený fotograf srozumitelně seznamuje čtenáře se základními pojmy z fotografické teorie a radami z praxe - co je to clona, rychlost ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  189
+
-
6,3
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Počet stran: 224
Rozměr: 23 cm
Úprava: ilustrace (některé barevné)
Vydání: Vyd. 1.
Skupina třídění: Fotografie. Fotografické postupy
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Brno, Computer Press, 2009
ISBN: 978-80-251-2210-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka pro začínající fotografy a nejen pro ně. Zkušený fotograf srozumitelně seznamuje čtenáře se základními pojmy z fotografické teorie a radami z praxe - co je to clona, rychlost závěrky, expozice, ohnisková vzdálenost, JPEG, TIFF a další. Předkládá řadu užitečných a zajímavých tipů pro dosažení skvělých výsledků při fotografování a návod, jak provádět opravy a úpravy fotografií na počítači.

Popis nakladatele

Začali jste fotografovat, nebo již nějaký čas vlastníte digitální fotoaparát a chtěli byste se s ním naučit lépe pracovat? Rádi byste konečně zjistili, co znamenají všechny zkratky a pojmy, kterými se to okolo fotografování jen hemží?.

Zkušený fotograf a pedagog Institutu tvůrčí fotografie připravil soubor užitečných a srozumitelných tipů pro každého, kdo chce fotografovat bez obav, zda se snímek vydaří. Kniha vám pomůže snadno porozumět zdánlivě složitým pojmům jako je hloubka ostrosti, korekce expozice nebo barevná teplota světla. Odhalí také nejrůznější techniky a postupy, díky kterým dosáhnete opravdu skvělých výsledků a to bez ohledu na to, jestli používáte digitální zrcadlovku nebo kompaktní fotoaparát.

S knihou se mimo jiné naučíte jak:

- Používat jednotlivé režimy vašeho fotoaparátu
- Chránit a udržovat fotoaparát a jeho součásti
- Vybírat vhodné fotografické příslušenství
- Fotografovat v nejrůznějším prostředí a situacích
- Zachytit světlo v jeho proměnlivých podobách
- Zvolit správnou kompozici pro lepší snímky
- Kreativně ovlivňovat ostrost fotografií
- Dosáhnout lepšího barevného podání snímků
- Provádět základní úpravy fotografií v počítači

O autorovi:
Miroslav Myška
pracuje jako reklamní fotograf a je členem Asociace fotografů ČR. Od roku 1990 působí na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě, kde vyučuje principy osvětlení, práci s elektronickými blesky a vede ateliérová cvičení. Představil se na více než dvaceti samostatných výstavách a desítkách skupinových výstav u nás i v zahraničí. Jeho fotografie jsou zastoupeny mimo jiné ve sbírkách Modern Art v San Franciscu, Uměleckoprůmyslového muzea v Praze a Moravské galerie v Brně. Je autorem úspěšných knih (např. Fotografujeme krajinu, Světlo a osvětlení v digitální fotografii) a několika článků v časopise DIGIfoto.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Miroslav Myška - další tituly autora:
Miroslav Myška Miroslav Myška
 (e-book)
Výzkumná data a výzkumné databáze. Právní rámec zpracování a sdílení vědeckých poznatků Výzkumná data a výzkumné databáze. Právní rámec zpracování a sdílení vědeckých poznatků
Jaroslav Joe Hübl Jaroslav Joe Hübl
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Miroslav Myška

333 tipů a triků

pro digitální fotografie

Computer Press

Brno

2012


333 tipů a triků pro digitální fotografie

Miroslav Myška

Obálka: Martin Sodomka

Odpovědný redaktor: Eduard Keberle

Technický redaktor: Jiří Matoušek

Objednávky knih:

http://knihy.cpress.cz

www.albatrosmedia.cz

eshop@albatrosmedia.cz

bezplatná linka 800 555 513

ISBN 978-80-251-2210-5

Vydalo nakladatelství Computer Press v Brně roku 2012 ve společnosti Albatros Media a. s. se sídlem

Na Pankráci 30, Praha 4. Číslo publikace 15 926.

© Albatros Media a. s. Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být kopírována

a rozmnožována za účelem rozšiřování v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem bez písemného souhlasu

vydavatele.

Dotisk prvního vydání.


Stručný obsah

Základní pojmy 15

Základem úspěchu je vždy správná expozice 25

Fotografická praxe 34

Světlo dotváří atmosféru fotografie 48

Jak na ostrost 67

Barevná kouzla 85

Dotvořte obraz kompozicí 95

Naučte se fotografovat v každé situaci 106

Ovládejte a chraňte svůj fotoaparát 179

Prohlížení, opravy a úpravy v počítači snadno a rychle 189

Ukažte ostatním své fotografie (prezentace) 212



Obsah

Základní pojmy 15 1 Co je to clona 15 2 Co je to rychlost závěrky 15 3 Co je to citlivost ISO 16 4 Co je to správná expozice 16 5 Co je ohnisková vzdálenost 18 6 Jak se rozlišují objektivy podle ohniskové vzdálenosti 18 7 Priorita clony neboli časová automatika 19 8 Priorita času neboli clonová automatika 19 9 Co je vestavěný blesk 19 10 Co je externí blesk 19 11 Co je systémový blesk 20 12 Co je to barevná teplota světla 20 13 Co je vyvážení bílé 21 14 Co je to JPEG, (JPG, jpg) 21 15 Co je to TIFF, (TIF, tif ) 22 16 Co je to RAW 23

Základem úspěchu je vždy správná expozice 25 17 Proč je nutná správná expozice 25 18 Proč využívat výhod automatického režimu 25 19 Kdy je optimální programová automatika režim P 25 20 Kdy je lepší na automatiku nespoléhat 26 21 Jak upravit hodnotu clony 26 22 Kdy vítězí priorita clony 27 23 Jak upravit dobu expozice 27 24 Kdy upřednostnit čas 27 25 Jaké výhody má manuální nastavení 28 26 Na co jsou motivové programy 29 27 Kdy použít režim portrét 29 28 Kdy použít režim noční portrét 30 29 Kdy použít režim krajina 30


6 Obsah

30 Kdy použít režim noční krajina 31 31 Kdy použít režim sport 31 32 Kdy použít režim noční snímky 31 33 Kdy použít režim makro 31 34 Kdy a proč ovlivňovat expozici 32 35 Kdy je dobré použít expoziční vějíř 32 36 Jak použít expoziční vějíř pro zlepšení barevného podání 33 37 Co dělat, když nemám funkci expoziční vějíř 33

Fotografická praxe 34 38 Jak dobře zachytit světlou plochu 34 39 Jak dobře zachytit tmavou plochu 34 40 Vyzrajte na západ a východ slunce 35 41 Jak se vyhnout přepáleným místům v přímém slunečním světle 35 42 Jak na fotografii zachytit déšť 36 43 Jak na snímku zachytit padající sníh 37 44 Jak vytvořit pohádkově zasněné snímky krajiny v mlze 37 45 Jak získat dobrou fotografii za šera 38 46 Jakou expozici na červánky 39 47 Jak umocnit dramatickou atmosféru západu slunce 39 48 Jak fotografovat v noci 40 49 Jak fotografovat město v noci 40 50 Romantické fotografie osvětleného města v noci 40 51 Jak zvládnout i dlouhý expoziční čas 41 52 Proč jsou fotografie rozmazané 42 53 Jak stabilizovat fotoaparát v ruce 43 54 Kdy použít podložení fotoaparátu 43 55 Kdy stačí opření fotoaparátu 44 56 Jak a kdy používat stativ 44 57 Kdy stačí monopod 45 58 Ministativ jako kompromis 46 59 Kdy a jak využít malé ohebné stativy 46 60 Když nechcete nosit stativ ani ministativ 47

Světlo dotváří atmosféru fotografie 48 61 Jak využít rozdíl mezi tvrdým a měkkým světlem 48 62 Kdy používat rozptýlené sluneční světlo 49 63 Proč jsou fotografie šedivé 49


7Obsah

64 Kdy je nutné použít blesk 49

65 Jak rozptýlit a změkčit světlo blesku 50

66 Jak a od čeho odrazit světlo blesku 51

67 Jak se vyvarovat červených očí 51

68 Jak působí odrazy na mokré dlažbě 52

69 Jak odstrannit světelné odrazy protisvětla na snímku 52

70 Jak zesvětlit tmavé obličeje v protisvětle 53

71 Jak prosvětlit tmavé popředí 54

72 Jak zachytit dramatickou oblohu 55

73 Jak nejlépe zachytit červánky 56

74 Jak ještě více zdůraznit červenou barvu oblohy 56

75 Jak dotvořit kompozici tvrdými stíny 56

76 Jak zachytit mlžnou atmosféru 57

77 Jak využít ranní opar v kompozici obrazu 58

78 Jak pracovat se světlem v dešti 59

79 Jak fotografovat sníh 60

80 Jak využít protisvětlo u portrétu 60

81 Jak získat v protisvětle siluetu 61

82 Jak využít protisvětlo v lese 62

83 Jak fotografovat v kostele, kde je málo světla 63

84 Jak zvítězit nad tmavými částmi interiéru 63

85 Jak osvětlit výzdobu stropu 64

86 Jak se dělá panorama interiérů 65

87 Jak nasvítit akvárium 66

Jak na ostrost 67

88 Co je ostrost 67

89 Jak rozostřit pozadí 68

90 Kdy je potřebná velká hloubka ostrosti 68

91 Jak zvětšit hloubku ostrosti 68

92 Jak dosáhnout ostré siluety 69

93 Jaké výhody má manuální ostření 70

94 Jaký má vliv zaclonění na kvalitu obrazu 71

95 Jak vylepšit obraz větší hloubkou ostrosti 71

96 Kdy je vhodná malá hloubka ostrosti 72

97 Jaký efekt má pohybová neostrost 73

98 Jak využít u pohybu rozostřené pozadí 73

99 Kam je dobré ostřit při portrétu 74


8 Obsah

100 Jak mít vždy ostrý obličej u portrétu (aretace ostrosti) 75 101 Kdy je vhodné neostré pozadí za portrétem 76 102 Proč je neostrý dvojportrét 76 103 Jak ostřit s odrazem v zrcadle 77 104 Proč jsou květiny neostré 77 105 Jak ostře zachytit rychlý pohyb sportovce 77 106 Jak na rozmazané pozadí a ostrý jedoucí motocykl 78 107 Jak si poradit s pohybem u cyklisty 79 108 Jak fotografovat běžící děti 80 109 Co dělat, když se při fotografování třesou ruce 81 110 Jak zachytit ostré květiny při větru 81 111 Jak fotit ostře houby 82 112 Jak zaostřit na malé brouky 83 113 Jak získat ostřejší makrofotografie 84

Barevná kouzla 85 114 Jak dosáhnout sytější barevnost 85 115 Jak dosáhnout čistších barev 85 116 Proč získal snímek žlutý nádech 86 117 Proč má celý snímek červený nádech 87 118 Proč jsou obličeje červené 87 119 Proč mají fotografie modrý nádech 88 120 Jak může velká barevná plocha ovlivnit barevnost snímku 89 121 Jak využít jednoduchou barevnost fotografie 89 122 Jak zpracovat monochromatický obraz 90 123 Jak využít barevný akcent ve fotografii 90 124 Proč je v horách tmavá obloha 91 125 Co dělat při rozostření obrazu v horách 92 126 Kdy je výhodné fotografovat černobíle 92 127 Jak na černobílou fotografii 93 128 Jak na hnědý tón staře působících fotografií 94

Dotvořte obraz kompozicí 95 129 Jak si nejlépe poradit s kompozicí 95 130 Jak zdůraznit hlavní motiv na snímku 95 131 Jak dostat řád do fotografie 95 132 Jak zdůraznit hlavní motiv 97 133 Proč je snímek chaotický 97


9Obsah

134 Jak porušit jednotvárnost středu 98

135 Jak využít diagonálu v kompozici 98

136 Kdy fotografovat z ptačí perspektivy 99

137 Kdy použít žabí perspektivu 100

138 Co dělat, když kompozice nevychází do formátu 100

139 V čem je odlišná kompozice panoramat 101

140 Jak komponovat skládaná panoramata 102

141 Jak dotvořit kompozici výřezem 102

142 Kdy vybírat z kompozičních variant 103

143 Jak podpořit kompozici světlem 104

144 Jaké barvy jsou pro komponování nejúčinnější 105

Naučte se fotografovat v každé situaci 106

145 Jak fotografovat krajinu na jaře 106

146 Jak využít barvy krajiny 106

147 Jak fotografovat krajinu v létě 107

148 Co udělat s přesvícenou oblohou 108

149 Jak fotografovat krajinu na podzim 108

150 Kdy využít podzimní barevnost 109

151 Jak zachytit člověka v krajině 110

152 Jak fotografovat krajinu v zimě 110

153 Jaké jsou zvláštnosti u zimní krajiny 111

154 Jak se vyvarovat přesvícení sněhu 112

155 Jak dostat kresbu do sněhu 112

156 Jak fotografovat ledové kresby 113

157 Jak zachytit tekoucí vodu 114

158 Proč je neostrý vodopád 115

159 Jak dosáhnout bílé linie u tekoucí vody 115

160 Co je třeba vědět o fotografování u moře 116

161 Je možné fotografovat mořský život přes vodu 117

162 Jak si poradit s vodní tříští 117

163 Jak na podvodní fotografii 118

164 Kde si opatřit vodotěsné pouzdro 119

165 Jak fotografovat hory 120

166 Jaké jsou odlišnosti fotografování hor 121

167 Jak to, že na snímcích hory vypadají tak nízké 122

168 Čím zvýraznit monumentalitu hor 122

169 Jak se vypořádat s fotografováním v mlze 123


10 Obsah

170 Kdy použít externí blesk 124

171 Jaké jsou odlišnosti fotografování v jeskyni 124

172 Jak svítit v jeskyni hořčíkovým bleskem 126

173 Jak fotografovat v noci architekturu 127

174 Jak fotografovat v noci pasáže 128

175 Jak fotografovat v noci moře 128

176 Jak nejlépe na ohňostroje 129

177 Jak fotografovat zvířata 130

178 Jak fotografovat v lese 131

179 Jak pracovat s protisvětlem v lese 132

180 Jak využít rytmus stromů 133

181 Jak na architekturu 133

182 Proč se na snímku kácí budovy 135

183 Jak dostat celou věž do snímku 135

184 Jak ve městě na ulice 136

185 Jak ve městě na klasickou architekturu 137

186 Kácející se architekturu lze srovnat v grafickém editoru 137

187 Jak ve městě na současnou architekturu 138

188 Jak fotografovat město navečer 139

189 Jak fotografovat město v noci 140

190 Jak na fotografie Měsíce 140

191 Kdy je nejlepší fotografovat Měsíc 141

192 Jak na fotografování zatmění Měsíce 142

193 Jak na fotografování hvězd 142

194 Jak na fotografování Slunce 143

195 Jak na květenu v přírodě 144

196 Jak na květenu v botanické zahradě 145

197 Jak na květenu ve skleníku 146

198 Jak na květenu v detailu 146

199 Jak fotografovat v místnosti 147

200 Proč je prostor za postavami tmavý 148

201 Jak fotografovat jednotlivé snímky pro panorama 148

202 Jak se dělá panorama interiérů 149

203 Jak na fotografování žen 149

204 Jak zjemnit vrásky ve tváři 150

205 Jak spolupracovat s dívkou – začínající modelkou 150

206 Co dělá modelku na fotografii dokonalou 151

207 Jak nafotit fotobook 152


11Obsah

208 Jak fotografovat děti venku 153

209 Jak fotografovat děti doma 153

210 Jak fotografovat děti v ateliéru 154

211 Jak na portrét dvojice 156

212 Jak na přirozenou fotografii rodičů 156

213 Jak si poradit s reprezentační fotografií manželů 157

214 Jak fotografovat zvířata 158

215 Jak fotografovat zvířata v ZOO 158

216 Jak nejlépe fotografovat zvířata v kleci 159

217 Jak fotografovat zvířata v přírodě 159

218 Jak fotografovat zvířata přes sklo 160

219 Jak fotografovat rybičky v akváriu 161

220 Jak na kolektivní sporty 161

221 Jak na halové sporty 162

222 Jak na motosporty 163

223 Jak na atletiku 164

224 Jaký je rozdíl mezi reportáží a dokumentem 164

225 Jak se vypořádat s reportáží 164

226 Jak zvýšit obrazový účinek dokumentu 165

227 Jak fotografovat svatbu na radnici 166

228 Jak fotografovat svatbu v kostele 167

229 Jak fotografovat svatbu venku 168

230 Jak fotografovat svatbu v ateliéru 169

231 Jak na společenské akce 169

232 Jak na netradiční oslavy 170

233 Jak fotografovat promoci 170

234 Jak fotografovat na pohřbu 171

235 Jak na koncert klasické hudby 172

236 Jak na koncert jazzu 172

237 Jak na koncert Nové hudby 172

238 Jak na folk 173

239 Jak zachytit pohyb ruky se smyčcem 174

240 Jak nejlépe fotografovat divadlo 175

241 Je možné u divadla dělat detaily 176

242 Jak na abstraktní fotografii 176

243 Jak nejlépe na makra 177

244 Jak fotografovat makra i bez makroobjektivu 178

245 Jak zhotovit infračervenou fotografii 178


12 Obsah

Ovládejte a chraňte svůj fotoaparát 179 246 Jak si chránit snímky proti náhodnému smazání 179 247 Jak odemknout snímky 179 248 Co dělat, když fotoaparát signalizuje zamčení karty 179 249 Jak zachránit smazané fotografie 180 250 Jak chránit fotoaparát v mrazu 180 251 Co dělat proti krádeži fotoaparátu 180 252 Proč upravovat fotoaparát před cestou do ciziny 181 253 Proč se zamlží objektiv 181 254 Jak zabránit zamlžení objektivu 181 255 Jak zabránit vodní tříšti, aby se nedostala na čočku 182 256 Co dělat, když je fotoaparát mokrý 182 257 Jak zachránit objektiv namočený v moři 183 258 Na co si dát pozor na písečné pláži 183 259 Jak ochránit fotoaparát na poušti 183 260 Proč nepracuje fotoaparát po výměně baterií 184 261 Jak oživit dlouho nepoužívanou baterii 184 262 Jak prodloužit životnost baterií 184 263 Jak se čistí čip fotoaparátu 185 264 Jak vyčistit čip 185 265 Jak se vyvarovat prachu na čipu 185 266 Co udělat s fotoaparátem po návratu z fotografování u moře 186 267 Co udělat s fotoaparátem po návratu z fotografování na poušti 186 268 Na co stáhnout snímky z plné paměťové karty na cestách 186 269 Jak archivovat na CD či DVD 187 270 Jaké jsou výhody databanky 187 271 Záloha fotografií na externí disky 188

Prohlížení, opravy a úpravy v počítači snadno a rychle 189 272 Prohlížeče fotografií 189 273 Na co je Adobe Bridge 190 274 Výhody a možnosti Zoner Photo Studio 190 275 Výhody a možnosti Adobe Photoshopu 191 276 Jak opravit špatnou expozici ve Photoshopu 191 277 Jak opravit barevné zkreslení ve Photoshopu 192 278 Zpracování a úpravy při převodu RAW do Photoshopu 193 279 Proč nejde ve Photoshopu otevřít RAW 194 280 Jak odstranit šum ve Photoshopu 194


13Obsah

281 Jak změnit odstín a zvýšit sytost barev ve Photoshopu 195

282 Jak zostřit obrysy fotografie 195

283 Jak celkově zostřit obraz ve Photoshopu 196

284 Proč se zhorší podání obličeje po zostření obrazu 197

285 Co dělat s kácejícími se liniemi obrazu 197

286 Proč se zkreslil obraz při srovnání linií 198

287 Jak na fotografie do panoramat 198

288 Jak na jednotlivé fotografie 198

289 Jak skládat fotografie do panoramat 198

290 Jaké jsou programy na tvorbu panoramatických fotografií 199

291 Jak ve Photoshopu rychle převést barevnou fotografii na černobílou 199

292 Jak na dokonalou černobílou fotografii 200

293 Jak ve Photoshopu odstranit červené oči 201

294 Jak s Photoshopem zesvětlit stíny v očích 201

295 Jak ze snímku odstranit skvrnky prachu na snímači 201

296 Jak ve Photoshopu zjemnit vrásky portrétovaného 202

297 Jak ve Photoshopu odstranit soudkovité zkreslení 202

298 Jak předejít kácející se architektuře 203

299 Jak deformovat obraz 203

300 Jak ve Photoshopu zeštíhlit fotografovanou postavu 203

301 Jak v Zoneru opravit expozici snímku 204

302 Jak v Zoneru projasnit stíny a upravit jas světel 205

303 Jak v Zoneru upravit barvy 205

304 Jak aktualizovat RAW v Zoneru 206

305 Jak v Zoneru odstranit šum 206

306 Jak v Zoneru zostřit fotografie 207

307 Jak v Zoneru srovnat kácející se linie 208

308 Jak v Zoneru dodat obloze sytější modrou barvu 208

309 Jak v Zoneru jednoduše převedu fotografie do černobílé škály 209

310 Jak v Zoneru na hnědý tón 210

311 Jaké jsou možnosti publikace fotografií 210

Ukažte ostatním své fotografie (prezentace) 212

312 Jak předat snímky do fotolabu 212

313 Jak posílat fotografie do fotolabu 212

314 Jak je to s různým poměrem stran 213

315 Proč kalibrovat monitor a tiskárnu 213

316 Kdy je výhodnější fotografie tisknout 213


14 Obsah

317 Jaký papír na fotografie pro tisk 214

318 Jak upravit fotografie po tisku 214

319 Které fotografie jsou světlostálé 214

320 Jak archivovat fotografie 215

321 Jak na adjustaci fotografií 215

322 Kde koupit barevné papíry na adjustaci 216

323 Na co podlepit fotografie 216

324 Jak ochránit fotografie 216

325 Jak fotografie zarámovat 217

326 Kde se prezentovat na Internetu 217

327 Jak se zaregistrovat na Fotoalbum.cz 217

328 Jak optimalizovat fotografie na web 218

329 Jak zpeněžit fotografie na webu 218

330 Jak vytvořit vlastní fotogalerii 219

331 Jak založit vlastní blog 219

332 Fotografie a autorské právo 220

333 Osobnostní práva fotografovaných 220


Základní pojmy 1 Co je to clona

Clonou se označuje otvor uvnitř objektivu fotoaparátu, který otevíráním či uzavírá

ním reguluje množství světla procházejícího objektivem. Pokud je clona uzavřená,

proniká do fotoaparátu a na snímač (či film) méně světla než při cloně otevřené.

Otevřenost clony mj. ovlivňuje hloubku ostrosti obrazu (více o hloubce ostrosti v tipu

číslo 22).

Obrázek různě otevřené clony v objektivu

Clonové číslo je údaj, který udává, jak moc je clona otevřená či uzavřená. Dá se spočítat

jako poměr ohniskové vzdálenosti ku průměru vstupního otvoru. Čím je clonové číslo

větší, tím je otvor menší a naopak. Např. clonové číslo 16 udává, že průměr otvoru clony

je přibližně jedna šestnáctina ohniskové vzdálenosti.

Clona se značí písmenem f.

1 1,4 2 2,8 4 5,6 8 11 16 22 32 45

Mezinárodní clonová řada.

Změna clony o jeden stupeň způsobí, že na citlivou vrstvu dopadne dvakrát více,

respektive dvakrát méně světla

Mezi jednotlivými stupni je řada mezistupňů. 2 Co je to rychlost závěrky

Pro ovlivnění toho, jaké množství světla dopadne na citlivou vrstvu (film, fotopapír,

snímač), máte mimo clonu ještě druhou možnost – volbu doby, po kterou je otevřena

závěrka fotoaparátu. Tento faktor se nazývá různě – „doba osvitu“, „rychlost závěrky“,

„doba expozice“, nebo prostě jen „čas“. začátečník

začátečník


Základní pojmy16

Závěrku si můžeme představit jako zařízení, které přesně odměřuje dobu, po kterou dopadá světlo na světlocitlivou vrstvu. Digitální jednooké zrcadlovky mají štěrbinovou závěrku. Ta má dvě žaluzie, jedna odkrývá okénko s čipem a druhá je uzavírá. Obě se pohybují stejnou rychlostí a osvitová doba je řízena šířkou mezery mezi žaluziemi a časovým rozdílem odpovídajícím nastavené osvitové době.

1 1/2 1/4 1/8 1/15 1/30 1/125 1/250 1/500 1/1000 1/2000 1/4000 1/8000

Mezinárodní řada osvitových dob (čas v sekundách a zlomcích sekund). Změna času o jeden stupeň uvedený v tabulce způsobí, že na citlivou vrstvu dopadne dvakrát více, případně dvakrát méně světla. Mezi jednotlivými osvitovými dobami je opět řada mezistupňů, stejně tak doba osvitu může být mnohem delší než jen jedna sekunda. Výjimkou nejsou časy v řádech několika sekund či minut.

Poznámka: Expoziční časy dlouhé například 30 minut se používají při fotografování

v noci či v astronomické fotografii. Při těchto expozičních časech se každý pohyb na

snímku zobrazí jako svá trajektorie, jako čára.

Tip: Některé fotoaparáty nabízí čas „bulb“, což znamená stále otevřenou závěr

ku – při prvním stisku spouště se závěrka otevře a aby se zavřela a expozice skon

čila, musíte spoušť stisknout ještě jednou.

3 Co je to citlivost ISO

Třetí expoziční nástroj fotografa je citlivost snímače označovaná jako ISO. Číslo ISO určuje, jak moc je snímač citlivý na světlo. Stupnice ISO je aritmetická řada, takže zvýší-li se citlivost dvakrát, zvýší se i číslo citlivosti dvakrát.

25 50 100 200 400 800 1600 3200 6400

Příklady citlivostí ISO, mezi těmito čísly je řada mezistupňů, např. ISO 250, 360 a další.

Poznámka: Citlivost ISO vychází původně z citlivosti filmu (označované i jako ASA).

Při fotografování na film si ovšem fotograf musel vybrat citlivost filmu při koupi a tou

se pak řídit. Fotografové změnu citlivosti proto řešili tím, že měli několik fotoaparátů,

ve kterých byly filmy o různé citlivosti. Dnes na svém digitálním fotoaparátu citlivost

zvýšíte jednoduchým otočením kolečka.

4 Co je to správná expozice

Správná expozice je fotografický termín označující situaci, kdy nastavíte expoziční hodnoty (clonové číslo, expoziční čas a citlivost ISO) na fotoaparátu ideálním způsobem, takže výsledný snímek není ani příliš světlý ani příliš tmavý. Automatika fotoaparátu se snaží vždy dosáhnout správné expozice, někdy je ale měření expozimetru fotoaparátu nepřesné, nebo třeba máte určitý konkrétní záměr, kdy chcete dosáhnout určitého efektu a je třeba do expozičních hodnot zasáhnout.

začátečník

začátečník


17Základní pojmy

Tip: Správná expozice je cíl, kterého lze dosáhnout několika cestami. Všechny vychá

zí z výše vysvětlených expozičních hodnot – clona, čas a ISO. Například máme nasta

ven expoziční čas 1/125, clonu f 8 a 200 ISO. Možná je ale čas 1/125 příliš dlouhý,

a proto nastavíme čas na 1/250. Pokud jsme zkrátili dobu osvitu, musíme přidat na

jiné straně – buď zvedneme citlivost na 400 ISO, nebo změníme clonu o stupeň na

f5,6 a čas zůstává původní. Tento snímek je přeexponovaný, na snímač fotoaparátu dopadlo příliš mnoho světla Tento snímek je podexponovaný, na snímač dopadlo příliš málo světla


Základní pojmy18

Tento snímek byl správně exponovaný

5 Co je ohnisková vzdálenost

Ohnisková vzdálenost je vzdálenost mezi průchodem světelných paprsků první (spoj

nou) čočkou objektivu a bodem, ve kterém se protínají paprsky dopadající do objektivu

rovnoběžně s jeho osou, tento bod leží v obrazové rovině a nazývá se ohnisková vzdále

nost. Ohnisková vzdálenost je udávána v milimetrech.

Čím více milimetrů, tím je objektiv „delší“ – tím užší má úhel záběru. Dlouhé objektivy

(teleobjektivy) se chovají jako dalekohledy.

Široký sortiment objektivů různých ohniskových vzdáleností, včetně zoomů, umožňuje

využití fotoaparátu v různých situacích.

Poznámka: Vliv ohniskové vzdálenosti na snímek a úhel záběru je určen ještě tzv.

crop faktorem. Crop faktor udává velikost snímače (přičemž za základ je považována

velikost kinofilmového políčka 24 × 36 mm, neboli „Full frame“). Většina jednookých

zrcadlovek má dnes crop faktor 1,5, (Canon 1,6, Panasonic a Olympus 2), s ním je

počítáno i v naší knize.

6 Jak se rozlišují objektivy podle ohniskové vzdálenosti

Základní neboli standardní objektivy (u kinofilmu ohnisková vzdálenost 50 mm):

obrazový úhel okolo 50°.

Širokoúhlé objektivy (ohnisková vzdálenost cca 12–40 mm) pokryjí úhel od 120°

do 40°. Širokoúhlý objektiv zobrazí větší část prostoru a zároveň zvýrazní perspek

„

„

začátečník

začátečník


19Základní pojmy

tivu. U ultraširokoúhlých objektivů (okolo 10 mm) dochází k výraznému zkreslení

objektů v popředí.

Teleobjektivy (objektivy s dlouhým ohniskem cca 60–1 000 mm), které používáme

pro fotografování vzdálených předmětů, pokryjí úhel od 60° méně. Teleobjektivy

přibližují obraz, jakoby jej zvětšují a nahušťují – zplošťují perspektivu.

7 Priorita clony neboli časová automatika

Priorita clony nebo také časová automatika je značena písmenem A (nebo Av), jde o auto

matické nastavení správné osvitové doby (času) k námi zvolenému clonovému číslu.

Pokud chceme mít na fotografii ostré popředí i pozadí, nastavíme vyšší clonové číslo

(uzavřenou clonu např. f 8 až f 22). Naopak, pokud chceme mít pozadí rozostřené,

nastavíme nižší clonové číslo (otevřenou clonu, např. f 2,8, případně f 4). 8 Priorita času neboli clonová automatika

Priorita času často označovaná jako clonová automatika je značena S (nebo Tv), je to

fotoaparátem automatické nastavení clonového čísla k námi zvolenému času (osvitové

době).

Pokud chceme ostře zachytit rychle se pohybující objekt, nastavíme krátký čas závěrky

(1/500 až 1/2 000). Pokud chceme zachytit efekt rozmazaných stop pohybu, nastavíme

delší osvitový čas (1/15 s, 1/8 a delší). 9 Co je vestavěný blesk

Je-li při fotografování málo světla, mají kompaktní fotoaparáty a řada amatérských

i poloprofesionálních digitálních zrcadlovek k dispozici vestavěný blesk. Blesk musíme

většinou aktivovat, u zrcadlovek vyklopit stisknutím tlačítka.

Fotoaparáty podporují velké množství režimů synchronizace blesku pro fotografování

špatně osvětlených objektů a na špatně osvětlených místech.

Tip: Bles k využijeme i pro dosvětlení objektů v ostrém protisvětle, kde nám pomůže

vyrovnat velký rozdíl mezi světlem a stínem.

10 Co je externí blesk

Externí blesk (někdy také ruční) je jednoduše blesk, který není pevně připojen k fotoa

parátu. Na fotoaparátu se zasune do sáněk v horní části, nebo je s ním propojen kablí

kem, a díky němu je při stisku spouště synchronně odpálen.

Světlo je vytvořeno krátkodobým elektrickým výbojem. Zdrojem jsou většinou tužkové

baterie AA.

„

začátečník

začátečník

začátečník

začátečník


Základní pojmy20

Pro základní komunikaci blesku s vaším fotoaparátem je nutné postupovat podle návodu výrobce fotopřístroje. I blesky od stejného výrobce, určené pro starší typy fotoaparátů, nemusí pracovat s vaším novějším přístrojem. Barevná teplota blesku je stejná jako teplota denního světla (viz tip 12), lze jej proto bez jakékoli korekce využívat v barevné fotografii.

Externí blesk od různých výrobců lze použít na větši

nu zrcadlovek, nutná je patice určená pro zvolenou

DSLR

11 Co je systémový blesk

Systémový blesk je externí automatický fokusovací blesk (motoricky řízený reflektor blesku se automaticky nastavuje podle ohniskové vzdálenosti použitého objektivu), který plně komunikuje s nastavením fotoaparátu od stejného výrobce. Je plně kompatibilní s vybranými jednookými zrcadlovkami a plně využívá výhod těchto přístrojů. Do paměti se ukládá nastavená citlivost, použitý objektiv, zvolená ohnisková vzdálenost, a další pokročilé funkce. Opačně je fotoaparátu sdělena barevná teplota blesku (5 000 °K, což je stejně jako má denní světlo), která je v automatickém režimu nastavena. Podle typu mají systémové blesky řadu dalších funkcí a výhod.

12 Co je to barevná teplota světla

Světlo má různou barevnou teplotu (jinak řečeno teplotu chromatičnosti, uvádí se ve stupních Kelvina (°K).) liší se světlo denní a umělé. Například žárovka má žluté světlo (cca 3 000 °K), světlo oblohy je modré (nad 6 000 °K). Světelné zdroje s teplotou okolo 5 000 až 5 500 °K se nám jeví jako bílé denní světlo, světelné zdroje s nižší barevnou teplotou se nám jeví jako žluté (např. žárovky). Čím více stupňů Kelvina, tím je světlo studenější, modřejší a naopak. Halogenové světlo, které se používá někdy ve fotografických studiích, má teplotu 3 400 °K. Správné nastavení barevné teploty světla lze nastavit v menu fotoaparátu a fotografie pak nemají barevný nádech. Více viz tipy 13 nebo 16.

začátečník

začátečník


21Základní pojmy

Tabulka s určením barevné teploty základních světelných zdrojů.

13 Co je vyvážení bílé

V předešlém tipu jsme se seznámili s některými hodnotami barevné teploty. Na svých fotografiích se častokrát přesvědčíme, že automatické nastavení fotoaparátu je účinné pouze v omezeném rozsahu. Proto musíme nastavovat správnou barevnou teplotu ručně v menu přístroje. K dispozici máme většinou předvolby se symboly slunce, mraku, halogenové žárovky, zářivky apod. (viz obrázek níže).

Poznámka: U dokonalejších fotografických přístrojů a digitálních zrcadlovek můžeme

nastavovat vyvážení bílé přímo ve stovkách °K.

Naprosto přesné vyvážení bílé dosáhneme zaměřením hledáčku na neutrálně šedý (18% šedá) nebo bílý papír tak, aby zabíral celou plochu hledáčku a stiskneme tlačítko WB. Některé přístroje pokračují dál automaticky, jiné vyžadují otáčení příkazovým voličem. Přístroj signalizuje provedení příkazu, případně signalizuje nemožnost provedení. Nejlépe je postupovat podle návodu výrobce fotoaparátu.

Tip: Ne k aždý symbol barevné teploty je absolutní, je potřeba vyzkoušet jeho funkč

nost v praxi. U některých fotoaparátů dosáhneme lepší barevné vyvážení nastavením

automatiky než při nastavení symbolu pro blesk.

14 Co je to JPEG, (JPG, jpg)

JPEG (čteme džejpeg) je absolutně nejrozšířenější formát pro ukládání fotografií. Ve formátu JPEG jsou uložená data zmenšená, bohužel díky komprimaci (koncentraci, zmenšení) ztrátová. Čím větší je komprimace, tím více uložená data ztrácí kvalitu. Díky komprimaci mají soubory JPEG malou velikost, proto je tento formát nejčastěji používán. Formát JPEG je vhodný a dostačující pro amatérské použití. Při profesionální

začátečník

začátečník

Zdroj světla Barevná teplota

Svíčka 1 800 – 2 000 °K

Acetylénová lampa 1 800 – 2 200 °K

Žárovka 2 800 – 3 000 °K

Halogenová žárovka 3 200 – 3 400 °K

Zářivka (náhradní teplota) kolem 4 300 °K

Magnesiová slož 2 800 – 3 500 °K

Trvalá světla (ateliérová) 5 000 °K

Blesk 5 300 – 5 600 °K

Ranní a večerní světlo 3 000 – 4 800 °K

Denní světlo v poledne Kolem 5 500 °K

Světlo modré oblohy 16 000 – 20 000 °K


Základní pojmy22

práci bychom měli však po otevření a upravení fotografii uložit spíše do formátu TIFF

(viz tip 15).

Výřez fotografie uložený a otevřený v hodně komprimovaném JPEG 15 Co je to TIFF, (TIF, tif )

TIFF (čteme jednoduše tif ) je nekomprimovaný formát pro ukládání fotografií. Jeho

výhodou je, že zachová dokonalou a neměnnou obrazovou kvalitu. Má zhruba 5x větší

obsah dat oproti JPEG a skoro 2× větší obsah oproti formátu RAW (viz tip č. 16). Starší

digitální fotoaparáty TIFF používaly vedle JPEG.

V současné době do něj nejčastěji ukládáme fotografie při převodu z formátu RAW

nebo po úpravě z formátu JPEG. Výhodou formátu TIFF je možnost použít bezztráto

vou kompresi (tedy zmenšení datové velikosti snímku, ovšem bez negativního dopadu

na jeho vzhled a kvalitu). začátečník


23Základní pojmy

Zde vidíte výřez stejného obrázku uloženého ve formátu TIFF – obrazovou kvalitu můžete porovnat s předchozím obrázkem

16 Co je to RAW

Ve formátu RAW (čteme počeštěně rav nebo anglicky ró) jsou uložena v surovém stavu data ze snímače a nastavení fotoaparátu. Takto uložená data se po vygenerování obrazu (a případných úpravách) v počítači sloučí a „vyvolají“. Jedná se o nekomprimovaná data stejně jako u TIFF, ovšem ve zhruba dvoutřetinovém objemu. Díky tomu, že se negeneruje obraz, pouze záznam dat ze snímače, je i uložení dat oproti TIFF ve fotoaparátu rychlejší.

Poznámka: Různí výrobci používají různá označení pro surová data, například NEF,

CRW apod., ale vždy se jedná o „rawy“. Hlavní výhoda RAW spočívá ve vytváření obrazu až v počítači. Můžeme ovlivnit řadu parametrů i po expozici, např. vyvážení bílé, expozici, jas, kontrast, sytost, šum,

začátečník


Základní pojmy24

můžeme ovlivnit i ostrost. A řadu dalších faktorů, důležitých pro dokonalou, profesio

nální fotografii. Jeho nevýhodou je čas nutný k převodu na JPEG nebo TIF.

Dialog převodu z RAW formátu ve Photoshopu CS3


Základem úspěchu

je vždy správná expozice 17 Proč je nutná správná expozice

Správnou expozici potřebujeme pro dokonalé tonální i barevné podání snímku, protože

i když expozici můžeme později částečně upravit v počítači, ztrácí snímek většinou

kvalitu.

Při přeexpozici (světlém podání obrazu) se ztrácí kresba ve světlých i tmavých místech

fotografované scény. Barvy ztrácí svou sytost, čistotu a intenzitu. I při pozdějším ztma

vení v grafickém editoru zůstávají světlá místa bez kresby, jsou nepřirozeně bílá, jakoby

vypálená.

Při podexpozici (obraz je tmavý) se ztratí bohatost tónů v tmavších partiích obrazu,

barevnost je jakoby zatažená šedí. Při následném zesvětlení v počítači se mění barev

nost, většinou vystupuje červená. Obličeje fotografovaných osob při zesvětlení červena

jí, stávají se barevně nepřirozené.

Pokud si nejsme správnou expozicí jisti, uděláme raději více snímků s různými expozi

cemi nebo použijeme tzv. expoziční vějíř (viz tip 35). Lepších výsledků lze dosáhnout

při fotografování do formátu RAW. Můžeme pak bez větších problémů opravit jak

expozici, tak barevnost, obojí nezávisle na sobě. 18 Proč využívat výhod automatického režimu

Již při běžném prolistování návodu vašeho nového fotoaparátu zjistíte, že má neuvěři

telné množství funkcí. Pokud se vám nechce ihned číst návod, je nejjednodušší nastavit

ovládací kolečko na AUTO a začít fotografovat. Výrobce nastavil program na dosažení

optimálních výsledků bez další nutnosti cokoli nastavit.

Zaměříte prostě na fotografovaný objekt a stisknete spoušť. Fotoaparát nastaví citlivost,

zaostří, zvolí vhodný čas i clonu. A důležité je, že vybere i nejlepší kvalitu digitálních

snímků. Automatika není všespasitelná, ale nikdy jí nic nezkazíte. Bez problému ji

po užíváme s vestavěným i externím bleskem. 19 Kdy je optimální programová automatika režim P

Pokud máme speciální požadavky, musíme vědět, který režim nám je nejlépe splní.

Nejvíce nám pomůže praxe, často je lepší nechat pracovat automatiku nebo nastavit

režim P – Programová automatika. V tomto expozičním režimu jsou zachovány všech

ny námi nastavené hodnoty jako citlivost ISO, velikost snímku, vyvážení bílé atd. Režim

ovšem automaticky nastavuje jím zvolený čas a potřebnou clonu ke správné expozici. začátečník

začátečník

začátečník


26 Základem úspěchu je vždy správná expozice

Pro optimální parametry dané situace si volbu času a clony můžeme upravit. Otáčením příkazového voliče nastavujeme různé kombinace času a clony. Všechny kombinace volí správnou expozici. Nastavíme krátký čas potřebný pro zachycení rychlého pohybu a program automaticky přiřadí clonu potřebnou ke správné expozici. Pokud chceme mít neostré pozadí za portrétem, nastavíme kombinaci s otevřenou clonou f 4 a režim P přiřadí k této cloně čas. U některých kompaktních fotoaparátů tento režim bohužel nenajdeme.

20 Kdy je lepší na automatiku nespoléhat

Pokusit se o vlastní nastavení je vhodné, pokud máte speciální požadavky, chcete větší hloubku ostrosti, fotografujete sport, a proto potřebujete i krátký čas, fotografujete v noci, makrosnímky a pro řadu dalších konkrétních úkolů. Jednotlivé programy probereme podrobněji, nejlépe když se s nimi seznámíte v návodu přiloženém k vašemu fotoaparátu. Motivové režimy jsou většinou na ovládacím kolečku, jsou označené symboly čitelnými shora. U některých fotoaparátů je však třeba nastavit jednotlivé režimy v menu přístroje. Ideální je každý jednotlivý motivový program vyzkoušet, vědět, jak se chová a výsledek porovnat s totožným snímkem pořízeným automatikou. Při vlastním fotografování bychom již neměli cokoli měnit a soustředit se plně na focení.

Tip: V elice snadno si můžeme naprogramovat vlastní nastavení, při tvorbě svého

programu postupujeme podle návodu výrobce.

21 Jak upravit hodnotu clony

Hodnota clony (viz tip 1) je velmi důležitá pro efekt, jakého chcete dosáhnout, zejména pro ovlivňování hloubky ostrosti, a tím i ostrosti snímku. Pokud chcete ovlivnit hodnotu clony bez toho, abyste museli složitě dopočítávat ostatní parametry správné expozice, použijte režimu časová automatika neboli priorita clony – na voliči režimů bývá značena jako A (nebo

Režim Programová automatika

bývá označován písmenem P

začátečník

Váš fotoaparát má pravděpo

dobně k dispozici několik moti

vových režimů

začátečník

Písmenko A (z anglického aper

ture) znamená, že budete měnit

pouze otevřenost clony


27Základem úspěchu je vždy správná expozice

Av). Měníte hodnotu clony a fotoaparát pak automaticky přiřadí vámi zvolenému clonovému číslu správnou dobu osvitu (času).

22 Kdy vítězí priorita clony

Všichni známe fotografie, které jsou ostré po celé ploše, což je dáno velkou hloubkou ostrosti. Toho dosáhneme větším zacloněním – uzavřenou clonou. Například u zátiší potřebujete mít ostrý celý obraz, nastavíte tedy uzavřenou clonu (co nejvyšší clonové číslo), např. f 16, f 22 u teleobjektivu můžeme nastavit až f 32. Hodnota clony je určena parametry objektivu. Naopak u portrétu je vhodné mít ostrý obličej a neostré pozadí, nastavíte proto otevřenou clonu (málo zacloníte) nejlépe f 2,8 až f 4. Ostrý portrét se krásně „odpíchne“ od neostrého pozadí a tím tvář portrétovaného vynikne. K nastavení clony slouží program A (Av) – priorita clony neboli časová automatika, nastavíme ji většinou na otočném kolečku fotoaparátu. V režimu A časová automatika nastavíte požadovanou hodnotu clony a fotoaparát přiřadí automaticky čas potřebný ke správné expozici. Získáte tak scénu ostrou v celé ploše nebo naopak ostré pouze určité objekty s neostrým okolím.

Poznámka: Je dobré vyzkoušet, jestli váš objektiv zobrazuje dostatečně ostře i při

největší cloně. U některých setových objektivů a objektivů od jiných výrobců tomu tak

není, potom musíme volit kompromis mezi požadovanou hloubkou ostrosti a doko

nalým rozlišením – kresbou.

23 Jak upravit dobu expozice

Největší nevýhodou expozičního času (viz tip 2) zvoleného automatikou je riziko roztřesení snímku při nižší hladině osvětlení. Pokud fotografujete za slabého světla, fotoaparát automaticky nastaví dlouhou dobu osvitu, například 1/15 s, pak snímek určitě roztřesete i jen tím, jak se vám chvějí ruce. Pokud nemáte stativ, využijte režimu Clonová automatika neboli priorita času, na fotoaparátech značena jako S (nebo Tv) automaticky přiřadí vhodné clonové číslo ke zvolenému času (době osvitu).

24 Kdy upřednostnit čas

Při fotografování rychle se pohybujících objektů, jako je třeba cyklista, zvíře nebo pobíhající dítě, potřebujeme krátký čas. Podle rychlosti pohybujících se objektů volíme délku expozice, za krátký čas se považují časy od 1/250 s, přes 1/1 000 s a kratší. Zvolíme režim clonové automatiky (priorita času) S (nebo Tv), který ke zvolenému času automaticky podle potřebné expozice zvolí správnou clonu.

začátečník

začátečník

Písmenko S (z anglického shut

ter speed) znamená, že budete

měnit rychlost závěrky. Někdy

je priorita času značena na

fotoaparátech Tv.

začátečník


28 Základem úspěchu je vždy správná expozice

Krátký čas potřebujeme i při fotografování s teleobjektivy, dlouhé a těžké sklo teleobjektivu totiž snáze roztřeseme. Použití teleobjektivu si žádá čas 1/1 000 nebo stativ, protože hrozí roztřesení snímku. Pokud nám automatika tento čas nepřijme (na displeji hlásí chybu), musíme změnit ostatní parametry expozice. Fotoaparáty mají i různě danou minimální a maximální dobu osvitu, záleží na konkrétním typu přístroje. Můžeme ale chtít i opak, znázornit pohyb rozmazáním. Díky delšímu času se rychleji pohybující objekty či jejich části rozmažou a snímek dostává napětí, rozmazáním dojde ke zdůraznění pohybu.

25 Jaké výhody

má manuální nastavení Často nejsme spokojeni s automatickým nastavením a nejsme si jisti, zda zvolený automatický režim s prioritou času či clony je ideální. Neustálým experimentováním se dostáváme k mistrovství. Proto jen do toho! V manuálním režimu M (na voliči režimů značeno M) nastavujeme clonu i čas, a tím si kreativně určujeme, jak má vypadat konečná podoba fotografie. Indikátor expozice (pokud ho váš fotoaparát má) nám při tom ukazuje, zda je nastavená expozice správná. Čas jde nastavit u většiny fotoaparátů na 15 s až 1/2 000 s, případně u profesionálních zrcadlovek až 1/8 000 s.

Tip: Při času delším než jaký nám fotoaparát dovoluje můžeme použít stále otevře

nou závěrku nastavení označovanou „bulb“.

Hodnotu clony upravujeme podle požadavků na hloubku ostrosti a její rozsah ovlivňuje typ použitého objektivu (krajní hodnoty f 1,4 až f 32, většinou v rozsahu f 2,8 až f 22).

26 Na co jsou motivové programy

Mimo automatický program a režimy s prioritou clony nebo času má každý fotoaparát ještě motivové programy pro kreativní fotografování. Bývá jich většinou šest a více, jsou

Pohyb při dlouhém expozičním čase, zlep

šení umožní nastavení vyšší citlivosti ISO.

V obou případech nám pomůže režim clo

nové automatiky S (Tv).

začátečník

Písmenem M je označen plně

manuální režim, ve kterém

můžete měnit rychlost závěrky

i hodnotu clony.

začátečník


29Základem úspěchu je vždy správná expozice

to expoziční režimy, u kterých lze nastavit citlivost snímače či způsob zaostřování, např.

pro portrét, krajinu, noční fotografování, sport či makro režim.

Výběr některého z digitálních motivových programů automaticky optimalizuje nastave

ní fotoaparátu v souladu s fotografovaným motivem. Pouhým otočením voliče zvolíme

program a plně se můžeme věnovat tvůrčí fotografické práci.

Neznamená to automaticky, že motivový program je tím nejdokonalejším pomocní

kem při fotografování vybraného motivu. Praxí zjistíme, že často dokážeme sami lépe

nastavit potřebné parametry fotoaparátu. Opět platí, že experimentováním se nejvíce

naučíme. Zkusme vylepšit snímek vlastním nastavením expozičních parametrů jako je

clona, čas a v některých případech pomůže snímek podexponovat nebo přeexponovat.

27 Kdy použít režim portrét

U portrétu platí pravidlo, že fotografovaný člověk je většinou hlavním námětem foto

grafie. Nemusí být dominantou obrazu, stačí, pokud je nejvýraznějším prvkem.

Portrét by neměl být rušen výrazným pozadím, proto volbou režimu portrét dosáhneme

zklidněné (rozostřené) podání pozadí za portrétovanou osobou. Portrétovaná osoba je

pak vizuálně oddělena od pozadí a snímek má lepší prostorové vyznění, tvář portréto

vaného je v obraze dominantní.

Barevnost v tomto režimu je přizpůsobena požadavkům na jemnost portrétů, není kon

trastní ani přesycená. Pleť portrétovaného je podána v přirozených odstínech.

Portrét s mírně rozostřeným neutrálním pozadím. Tvář portrétované pěkně vystupuje ze

snímku a poutá na sebe pozornost.

začátečník


30 Základem úspěchu je vždy správná expozice

28 Kdy použít režim noční portrét

Výrobci fotografického softwaru stále vylepšují jednotlivé motivové programy, při

způsobují možnosti přístroje daným požadavkům. V případě, že chcete fotografovat

portrét za špatného světla, například za šera nebo přímo v noci, můžete využít režimu

noční portrét. Nastavení je podobné jako u portrétu, jen jsou zvoleny delší časy závěrky

nebo aktivace blesku na nižší intenzitě. Snahou je, aby portrét působil přirozeně a bylo

zachyceno i okolí, nikoli jen tma.

Abychom zamezili rozhýbání snímků, je dobré použít stativ, případně podepřít fotoa

parát o pevnou podložku.

Noční portrét, na kterém bylo použito přisvícení vestavěným bleskem, díky němu vyšlo

zcela černé pozadí 29 Kdy použít režim krajina

Krajinu je bez problémů možné fotografovat i na automatický režim, nicméně motivový

režim krajina zvolí větší clonu a tím dodá fotografii větší hloubku ostrosti. Ostrá bude

tedy většina popředí i zadní část obrazu.

Tento program klade důraz na zaostření co největší části obrazu. Expozice s důrazem

na větší zaclonění (uzavřenější clona) a delší čas je nastavena automaticky. Blesk je

vypnutý.

začátečník

začátečník


31Základem úspěchu je vždy správná expozice

30 Kdy použít režim noční krajina

U nočních snímků potřebujeme zachytit prostor, využít i méně světla pro dokonalé

zobrazení skutečnosti. Pro dobré podání prostoru a lepší hloubku ostrosti proto volíme

program noční krajina.

Tento program zvolí delší čas expozice, a tím umožní větší zaclonění, tím pádem i větší

hloubku ostrosti. Dochází k lepšímu expozičnímu vyvážení celé scény. Blesk se auto

maticky vypne.

Vzhledem k delším časům je dobré použít stativ. 31 Kdy použít režim sport

Sport je často spojen s rychlostí, která vychází z pohybu. Do tohoto žánru spadají i hry

dětí, rychle se pohybující dav, průjezd vlaku apod.

Pro dobré zachycení pohybu zvolíme motivový program sport. Jak jsme si již řekli,

neplatí to jen pro sportovní klání, ale program je vhodný i pro rychlejší hry dětí a jaké

koli fotografování rychlého pohybu. (I proto bývá u některých fotoaparátů označován

různě, např. Zvířata a děti apod.)

Program využívá krátké časy závěr

ky a zmrazí pohyb v dynamické fázi

(pokud ve správnou chvíli zmáčkneme

spoušť). Fotografie jsou ostré a bri

lantní. 32 Kdy použít

režim noční snímky

Tento režim bývá někdy v motivových

režimech přítomen namísto režimů

noční portrét a noční krajina. Platí pro

něj pravidla stejná, jako u tipů 28 a 30. 33 Kdy použít režim makro

Makrofotografie je samostatná foto

grafická disciplína, která má své záko

nitosti. Jedná se o fotografování malých

objektů velmi zblízka. Typickým

příkladem jsou květiny, hmyz apod.

Někdy tak můžeme dosáhnout až zob

razení v nadživotní velikosti.

začátečník

začátečník

začátečník

začátečník

Postupně odhalené tajemství se jmenuje

ma kro fotografie Viléma Reichmanna. Autor

dělal makra prázdných barelů se zbytky asfaltu.


32 Základem úspěchu je vždy správná expozice

Na jednoduché makrofotografie stačí základní zoom, kterým je vybaven náš přístroj. Pro profesionálnější práci si dokoupíme další příslušenství, jako jsou předsádkové čočky. Ideálních výsledků dosáhneme se specializovaným makroobjektivem. Když potřebujeme dokonale zachytit drobnější květiny, hmyz a jiné malé objekty, nastavíme na svém přístroji režim makro. Fotoaparát automaticky zaostří na vybraný objekt, který zabírá větší plochu obrazu. V některých případech, třeba když je objekt málo kontrastní nebo málo členitý, je lepší použít manuálního ostření. Pokud fotografujeme statické objekty, můžeme použít stativ. U pohybujících se objektů uděláme pro jistotu více záběrů, abychom měli možnost výběru a eliminovali případné nedostatky vzniklé pohybovou neostrostí.

34 Kdy a proč ovlivňovat expozici

I sebelepší měření u nejdokonalejších fotoaparátů nedokáže některé komplikované světelné situace plně zvládnout. Při kontrole snímku na displeji fotoaparátu (je dobré si zobrazit také histogram snímku) pak můžeme zjistit, že je záběr příliš světlý nebo tmavý, bez detailů a kresby ve světlých či tmavých částech obrazu. Při fotografování tmavých ploch, kde požadujeme kresbu, je pak nutné snímek trochu přeexponovat. Naopak u světlých částí obrazu, jako je např. sníh, je nutné snímek podexponovat. Teprve tím dosáhneme správného tonálního podání. Problém s expozicí míváme i v mlze, kde je světlo rozptýlené a je potřeba podexponovat oproti údajům naší automatiky. V těchto případech můžeme využít podexpozici či přeexpozici nastavením expozičních hodnot do + nebo ‒. Rozsah korekce (+/‒) u většiny fotoaparátů bývá cca od ‒5 EV (podexpozice) do +5 EV (přeexpozice). Pro dosažení světlejšího obrazu nastavíme kladné hodnoty korekce a pro dosažení tmavších snímků záporné hodnoty.

35 Kdy je dobré použít expoziční vějíř

Když si nejsme jisti správnou expozicí (stává se např. u příliš světlých nebo velmi tmavých objektů, v mlze apod.), využijeme funkci expoziční vějíř (bracketing). Většina fotoaparátů nabízí tuto funkci jako speciální režim, častěji ho nalezneme u jednookých zrcadlovek. Ovladač je většinou přístupný na jedno stisknutí. Podrobnosti určitě naleznete v manuálu svého fotoaparátu, režim je zpravidla označovaný zkratkou BKT a umožňuje nastavení rozdílné expozice u 3 snímků i více. Při samotném snímání pak přístroj vyfotografuje snímky s rozdílnou expozicí – správně naměřenou, se zápornou i s kladnou korekcí.

Poznámka: Můžeme použít expoziční vějíř i při práci s bleskem? Ano, bracketing

můžeme využít i při fotografování s bleskem (přístroj automaticky udělá 3 varianty

a více), intenzita blesku se bude automaticky měnit při každé expozici.

začátečník

pokročilý


33Základem úspěchu je vždy správná expozice

36 Jak použít expoziční vějíř pro zlepšení barevného podání

Expozičním vějířem lze řešit problémy při smíšeném světle, kdy se denní a umělé světlo v místnosti míchá a nevíme, které převládá. Nejsme si pak jisti, na které světlo máme bílou vyvažovat (viz tip 13), protože například levá strana scény je nasvícena světlem odlišné barevné teploty než pravá. Při použití expozičního vějíře fotoaparát pořídí více snímků se stupňováním aktuálního nastavení vyvážení bílé barvy. Tato funkce není přístupná, pokud fotografujeme do formátu RAW(viz tip 16). V menu fotoaparátu zvolíme položku WB bracketing (White balance bracketing), stačí nám pouze jednou stisknout spoušť, zbytek udělá fotoaparát za nás. Každý fotoaparát má odlišný přístup k této funkci a nejlépe nám poradí manuál.

Tip: Problém elegantně vyřešíme fotografováním ve formátu RAW, při následném pře

vodu na JPEG či TIFF barevné podání doladíme podle potřeby.

37 Co dělat, když nemám funkci expoziční vějíř

Některé z jednodušších a většina kompaktních fotoaparátů nejsou vybaveny funkcí expoziční vějíř (BKT). Stejného efektu dosáhneme vyfotografováním jednoho snímku automatikou naměřené expozice a následně nastavením přeexpozice či podexpozice. Tedy +1 EV a ‒1 EV.

Poznámka: Při fotografováni v RAW volíme +2 EV a -2 EV, získáme větší rozsah

expoziční pružnosti. Další možností je fotografovat v manuálním režimu M, první snímek podle naměřené expozice a u dalších dvou měníme manuálně clonu nebo čas o jeden stupeň do podexpozice a přeexpozice. Barevné problémy při rozdílné teplotě smíšeného světla, které bychom řešili použitím WB bracketingu (viz tip 36), pak nahradíme fotografováním ve formátu RAW (viz tip 16). Barevné podání doladíme při následném převodu na JPEG či TIFF v grafickém editoru podle potřeby.

pokročilý

pokročilý


Fotografická praxe

38 Jak dobře zachytit světlou plochu

Světlé plochy či světlé objekty, pokud nepokrývají většinu plochy obrazu, se mohou jevit příliš světlé bez tonální bohatosti. Příkladem je situace, kdy fotografujeme bílé dveře barevného domu, list papíru na stole, bílou květinu v zelené trávě ap. V těchto případech totiž automatika změří celou scénu a snaží se nastavit průměrnou expozici. Ovšem drobnější světlé objekty tomuto průměru neodpovídají a mohou být proto přeexponovány. Pokud potřebujeme dokonalou kresbu i ve světlých částech snímku, musíme upravit expozici do záporných hodnot. Nastavíme si minimálně ‒1 EV, nejčastěji ‒2 až ‒3 EV. Výsledek kontrolujeme na displeji a raději zkusíme dvě až tři rozdílné expozice.

Tip: Nejlepším způsobem, jak pořídit snímky rozdílných expozic, je funkce Expoziční

vějíř (Bracketing), kterou některé fotoaparáty nabízí. Ten udělá automaticky expozici

pod a nad naměřenou hodnotu podle našeho nastavení. Problém s expozicí může vyřešit fotografování do formátu RAW, který nám dovolí později expozici upravit.

39 Jak dobře zachytit tmavou plochu

Když fotografujeme tmavé objekty, které zabírají jen část obrazu, a potřebujeme je mít dokonale prokreslené, musíme upravit expozici do kladných hodnot (+EV). Příkladem je situace, kdy fotografujeme krajinu s částí tmavého lesa, osamělý strom na zasněžené pláni nebo objekt focený proti jasné obloze. V těchto případech totiž automatika změří celou scénu a snaží se nastavit průměrnou expozici. Ovšem drobnější t



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist