načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: 27 manipulativních technik -- Jak účinně manipulovat a ještě účinněji se bránit - Andreas Edmüller; Thomas Wilhelm

27 manipulativních technik -- Jak účinně manipulovat a ještě účinněji se bránit
-11%
sleva

Elektronická kniha: 27 manipulativních technik -- Jak účinně manipulovat a ještě účinněji se bránit
Autor: ;

Jaké jsou nejčastější manipulativní techniky? Jak manipulaci rozpoznat a účinně se jí bránit? V čtivé a praktické příručce najdete návody, jak na manipulaci vyzrát. Dozvíte se, jak ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  212 Kč 189
+
-
6,3
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 66.5%hodnoceni - 66.5%hodnoceni - 66.5%hodnoceni - 66.5%hodnoceni - 66.5% 75%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Médium: e-book
Počet stran: 186
Rozměr: 21 cm
Vydání: 1. vyd.
Název originálu: Manipulationstechniken
Spolupracovali: překlad Iva Michňová
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-3300-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Jaké jsou nejčastější manipulativní techniky? Jak rozpoznat pokusy o manipulaci? Jak se manipulaci elegantně a účinně bránit? V čtivé a praktické příručce najdete 27 manipulativních technik a návody, jak se před nimi chránit. Dozvíte se, jak neztratit řeč v emocionálně vypjatých situacích, jak obhájit své zájmy a jak obstát proti klasickým argumentačním taktikám a účelovým argumentům. Budete schopni věcně a efektivně jednat mezi čtyřma očima i ve větších skupinách. Na mnoha příkladech a cvičeních z každodenního života si natrénujete, jak manipulaci odhalit a odrazit ji. Praktická příručka vysvětluje a učí, jak se ubránit při komunikaci s druhými lidmi manipulaci i jak obhájit účinně své zájmy.

Popis nakladatele

Jaké jsou nejčastější manipulativní techniky? Jak manipulaci rozpoznat a účinně se jí bránit? V čtivé a praktické příručce najdete návody, jak na manipulaci vyzrát. Dozvíte se, jak prokouknout klamné argumenty, jak jednat chytře a prosadit svou vůli. Na příkladech a cvičeních si natrénujete, jak manipulaci odhalit a odrazit ji. (jak účinně manipulovat a ještě účinněji se bránit)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Andreas Edmüller; Thomas Wilhelm - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Andreas Edmüller

Thomas Wilhelm

Jaké jsou nejčastější manipulativní

techniky? Jak rozpoznat pokusy

o manipulaci? Jak se manipulaci

elegantně a účinně bránit? V čti

vé a praktické příručce najdete 27

manipulativních technik a návody,

jak se před nimi chránit. Dozvíte

se, jak neztratit řeč v emocionálně

vypjatých situacích, jak obhájit

své zájmy a jak obstát proti kla

sickým argumentačním taktikám

a účelovým argumentům. Bu

dete schopni věcně a efektivně

jednat mezi čtyřma očima i ve

větších skupinách. Na mnoha

příkladech a cvičeních z každo

denního života si natrénujete, jak

manipulaci odhalit a odrazit ji,

a to i v choulostivých situacích.

Jak účinně manipulovat a ještě účinněji se bránit

MANIPULATIVNÍCH

TECHNIK



Andreas Edmüller

Thomas Wilhelm

Jak účinně manipulovat a ještě účinněji se bránit

Grada Publishing

MANIPULATIVNÍCH

TECHNIK


Andreas Edmüller, Thomas Wilhelm

27 manipulativních technik

Jak účinně manipulovat a ještě účinněji se bránit

TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE

Edmüller/Wilhelm, Manipulationstechniken

Licensed edition by the Rudolf Haufe Verlag, Federal Republic of Germany,

Freiburg, 2009

Lizenzausgabe des Rudolf Haufe Verlags, Bundesrepublik Deutschland,

Freiburg 2009

Přeloženo z německého originálu knihy Andrease Edmüllera a Thomase

Wilhelma „Manipulationstechniken – Die besten Tipps“, vydaného

nakladatelstvím Rudolf Haufe Verlag, Německo, Freiburg 2009

© 2009, Rudolf Haufe GmbH & Co. KG, Niederlassung Planegg b. München

All Rights Reserved.

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

www.grada.cz

jako svou 3940. publikaci

Překlad Iva Michňová

Odpovědný redaktor Petr Somogyi

Technická redakce a sazba Eva Hradiláková

Počet stran 192

První vydání, Praha 2010

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.

Translation © Grada Publishing, a.s., 2010

Cover Photo © fotobanka allphoto

ISBN 978-80-247-3300-5

Upozornění: Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí býtre

produkována a používána v elektronické podobě, kopírována a nahrávána

bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.

ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE

ISBN 978-80-247-8799-2 (ve formátu PDF)

ISBN 978-80-247-8800-5 (ve formátu EPUB)


Obsah

Předmluva .................................................................................................................... 9

O autorech ................................................................................................................... 10

část 1: Manipulativní techniky – praktické znalosti

1. Co je to manipulace ......................................................................................... 13

1.1 Běžný fenomén ............................................................................................ 14

1.2 Jak reagovat na manipulaci .................................................................... 16

1.3 Šest pravidel pro reakce na manipulaci ............................................. 17

2. Typické manipulativní strategie ............................................................... 19

2.1 Blokáda ........................................................................................................... 20

2.2 Prosazování se ............................................................................................. 21

2.3 Sabotáž rozhovoru ..................................................................................... 23

2.4 Sabotáž po rozhovoru ............................................................................... 24

3. Elegantní obrana .............................................................................................. 27

3.1 Ptát se a naslouchat ................................................................................... 28

3.2 Jak vést rozhovor věcně: konkretizující trychtýř ............................. 33

3.3 Ignorujte a pokračujte .............................................................................. 35

3.4 Tvařte se nechápavě a vraťte rozhovor zpět ..................................... 36

3.5 Přeskakující gramodeska ......................................................................... 37

3.6 Změna perspektivy .................................................................................... 38

3.7 Vystoupení ze situace ............................................................................... 39

3.8 Jak reagovat na blokády .......................................................................... 41

3.9 Jak přerušit rozhovor ................................................................................. 44

4. Argumentační triky a scestné argumenty ............................................ 47

4.1 Jak se můžete bránit .................................................................................. 48

4.2 Černobílý pohled na věc .......................................................................... 49

5


27 MANIPULATIVNÍCH TECHNIK6

4.3 Výběr ze špatných alternativ ............................................................... 50

4.4 Falešné dilema .......................................................................................... 52

4.5 Klamná analogie ...................................................................................... 54

4.6 Pesimismus ................................................................................................ 57

4.7 Skluzavka .................................................................................................... 59

4.8 Nepřesná přesnost .................................................................................. 62

4.9 Taktika s autoritou ................................................................................... 63

4.10 Otrávená studna ...................................................................................... 66

4.11 Taktika evidentní skutečnosti .............................................................. 68

4.12 Taktika záruky ............................................................................................. 70

4.13 Taktika s tradicí ......................................................................................... 71

4.14 Taktika tabuizace ..................................................................................... 73

4.15 Taktika dokonalosti ................................................................................. 75

4.16 Taktika nepodstatnosti .......................................................................... 76

4.17 Osobní útok ............................................................................................... 78

4.18 Útok na nestrannost ............................................................................... 83

4.19 Taktika zásadovosti ................................................................................ 84

4.20 Emocionální apely ................................................................................... 86

4.21 Taktika nastrčené osoby ........................................................................ 93

4.22 Trik s trivialitou .......................................................................................... 95

4.23 Bludný kruh ................................................................................................ 96

4.24 Trik s množstvím ...................................................................................... 98

4.25 Trik s úhlem pohledu .............................................................................. 99

4.26 Změna významu .................................................................................... 101

4.27 Pojišťovací taktika a záchranné lano .............................................. 102

část 2: Trénink – jak rozpoznat a odvrátit manipulaci

5. Ve víru emocí .................................................................................................... 107

Dialog 1: Takhle už to dál nejde! ................................................................. 108

Dialog 2: Odbory – část 1 ............................................................................... 109

Dialog 3: Nová zakázka .................................................................................. 110

Dialog 4: Nový pokus ...................................................................................... 112


OBSAH 7

6. Falešné stopy ................................................................................................. 115

Dialog 1: Rozhovor se zákazníkem – část 1 ......................................... 116

Dialog 2: Asistentka ...................................................................................... 117

Dialog 3: Odbory – část 2 ........................................................................... 118

Dialog 4: Rozhovor se zákazníkem – část 2 ......................................... 120

7. Když zdání klame ......................................................................................... 123

Dialog 1: Kritický rozhovor ......................................................................... 124

Dialog 2: Soupeřky ........................................................................................ 125

Dialog 3: Odbory – část 3 ........................................................................... 126

Dialog 4: U oběda .......................................................................................... 127

Dialog 5: Jak si zachovat přehled ............................................................ 128

8. Udržování dobrých vztahů ..................................................................... 131

Dialog 1: Mluvíš mi z duše ......................................................................... 132

Dialog 2: Přání ................................................................................................ 133

Dialog 3: Odbory – část 4 ........................................................................... 134

Dialog 4: Na slovíčko .................................................................................... 136

Dialog 5: Kniha fotografií ........................................................................... 137

9. Logika na vodě .............................................................................................. 141

Dialog 1: Konec v nedohlednu ................................................................. 142

Dialog 2: Téma „Horák“ ................................................................................. 143

Dialog 3: Odbory – část 5 ........................................................................... 144

Dialog 4: Ve vlaku .......................................................................................... 146

Dialog 5: Co dělat? ........................................................................................ 147

10. Kauzální omyly .............................................................................................. 151

Dialog 1: Přínos CI .......................................................................................... 152

Dialog 2: Odbory – část 6 ........................................................................... 153

Dialog 3: Motivační trénink? ...................................................................... 154

Dialog 4: Kalendář ......................................................................................... 155

11. Vyjednávací poker ....................................................................................... 159

Dialog 1: Starý konflikt ................................................................................ 160

Dialog 2: Honorář – část 1 ........................................................................... 161


27 MANIPULATIVNÍCH TECHNIK8

Dialog 3: Honorář – část 2 ........................................................................... 162

Dialog 4: Odbory – část 7 ........................................................................... 164

Dialog 5: Honorář – část 3 .......................................................................... 165

Dialog 6: Nové kanceláře ............................................................................ 167

12. Nepřátelské útoky ........................................................................................ 171

Dialog 1: Prásknutí dveřmi ......................................................................... 172

Dialog 2: Porada ............................................................................................. 173

Dialog 3: Sokové mezi sebou .................................................................... 174

Dialog 4: Pohovor se zaměstnanci .......................................................... 175

13. Každodenní snahy o manipulaci .......................................................... 179

Dialog 1: Rýsuje se řešení ........................................................................... 180

Dialog 2: Nový šéf oddělení CI .................................................................. 181

Dialog 3: Personální rozvoj ........................................................................ 183

Dialog 4: Fialovo vyjednávání ................................................................... 184


9

Předmluva

Pokud se zeptáte lidí, co je pro ně při komunikaci s ostatními důležité, na co

kladou mimořádný důraz, tak často uslyšíte odpověď, že důvěra, upřímnost,

důvěryhodnost, otevřenost nebo tolerance. Nejen v profesním, alei v běžném životě ovšem často zažíváme pravý opak. Většinou tehdy, jde-lio prosazení vlastního stanoviska nebo vlastních zájmů. Nezřídka je pak posledním

prostředkem, po kterém leckdo sáhne, manipulace.

V první části této knihy se dozvíte, s jakými druhy manipulace se můžete setkat a jakými metodami se před nimi můžete elegantně chránit, jakneztratíte řeč v  emocionálně vypjatých situacích a  obhájíte své zájmy a  jak se můžete účinně bránit proti klasickým argumentačním taktikám a účelovým argumentům. Budete schopni jednat mezi čtyřma očima i ve většíchskupinách, věcně a efektivně. Bude jen na vás, abyste vytvořili atmosféru důvěry, upřímnosti, důvěryhodnosti, otevřenosti a tolerance.

Ve druhé části pak najdete dialogy, na nichž si můžete své znalostimaniulativních technik vyzkoušet a prohloubit.

Dr. Andreas Edmüller

Dr. Thomas Wilhelm


27 MANIPULATIVNÍCH TECHNIK10

O autorech

Dr. Andreas Edmüller

Vysokoškolský učitel, vyučuje filosofii na Mnichovské univerzitěa leader

ship na univerzitě v Innsbrucku. Také pracuje jako konzultant a trenér. Spolu

s Thomasem Wilhelmem je autorem první části.

Dr. Thomas Wilhelm

Se svou firmou „Projekt Philosophie“ působí jako mezinárodní konzultant

a trenér. Mezi oblasti, kterým se věnuje, patři leadership, komunikacea inter

kulturní spolupráce. Společně s Andreasem Edmüllerem napsal první část

knihy a je autorem její tréninkové části.


Manipulativní techniky

– praktické znalosti

část 1



1

Co je to manipulace

Čím jsou slabší, tím více lžou. Silní kráčejí přímo.

Jean Paul

Proč se některým lidem daří přimět nás k něčemu, co vlastně

vůbec nechceme? Proč přejímáme cizí stanoviskaa argumen

ty, ačkoli jasně cítíme, že právě konáme proti své vůli a proti

svým zájmům? Odpověď zní: Někdo s námi manipuluje. Často

tak šikovně, že si vůbec nevšimneme, co se s námi děje.

V této kapitole se dozvíte:

„ podle čeho poznáte manipulaci (str. 14),

„ jak můžete na manipulaci reagovat (str. 16).

1


27 MANIPULATIVNÍCH TECHNIK14

1.1 Běžný fenomén

Jak často akceptujeme cizí názory nebo jak často se necháváme dotlačit

k postoji, který vlastně vůbec nechceme zastávat? Necháváme se překvapit

a proti své vůli se vzdáváme vlastního stanoviska. Stává se to všude, kdespolu lidé komunikují: v rámci diskusí a jednání, nastane-li konflikt nebo dojde-li

na kritiku, či při běžném rozhovoru s přáteli.

Jak nejlépe reagovat? Většinou proti manipulaci uplatňujeme typickývzorec chování. Oplácíme, pokoušíme se rovněž manipulovat, nebo se dáváme

na ústup, necháváme se zastrašit a tváříme se poraženě.

Chce-li někdo někým manipulovat, má řadu možností, jak může své

záměry a cíle uskutečnit.

PŘÍKLAD

Manipulátor lichotí: „Paní Milerová, zrovna včera jsem říkal panuMajerovi, jak můžeme být rádi, že vás tu máme. Tím spíš teď nechápu, že...“

Vyhrožuje: „Dobře si rozmyslete, jestli se chcete dál chovat tímtozpůsobem. Existují totiž i jiné možnosti, abychom...“

Dělá ústupky v osobní rovině, aby dosáhl vstřícnosti v rovině věcné:

„Víte co, já mám nápad: Postarám se o řešení vašeho problému v rodině

a té druhé záležitosti necháme volný průběh...“

Tváří se, že ho tlačí čas: „Prosím vás, abyste si pokud možno pospíšil,

za deset minut mám velmi důležité jednání...“

Ve výčtu manipulativních technik bychom mohli podle libosti pokračovat.

Výsledný seznam by nám ukázal, co všechno je manipulace. Zaplnili bychom

tím ovšem celou knihu a navíc by si tak dlouhý seznam nikdo nedokázal

zapamatovat. Důležité je manipulaci rozpoznat – bez ohledu na to, v jakém

hávu je skrýtá.


15CO JE TO MANIPULACE

Jak lze manipulaci definovat

Pod pojmem manipulace rozumíme záměrné nebo nevědomé používání

neférového způsobu chování. Manipulovat lze v jakékoli komunikačnísitua

ci, může se jednat například o:

„ řešení konfliktu,

„ informativní rozhovor,

„ kritiku,

„ pohovor,

„ rozhodovací proces v rámci workshopu,

„ diskusi mezi přáteli,

„ pohovor s pracovníkem o jeho pracovních výkonech atd.

Proč zahrnujeme do definice i  nevědomé chování? Ne vždy předpoklá

dá manipulace záměrné používání vychytralé taktiky. Často si sami vůbec

neuvědomujeme, že někým manipulujeme. Pokusem o manipulaci může

být i snaha vyvolat soucit slzami, a to i v případě, že se manipulátorneroz

pláče úmyslně. Samozřejmě, že chce něčeho dosáhnout, ale ne vždy se pro

konkrétní prostředek manipulace, který ho dovede k cíli, rozhodujevědo

mě. Nezřídka se dopouštíme i nesprávné argumentace, jejíž pomocí ostatní

manipulujeme, aniž by bylo zřejmé, že jsou vlastně naše argumentynesmy

slné a že ovlivňujeme partnera nekorektním způsobem.

Co znamená, že chování není fér?

Většinou jsme schopni velmi dobře intuitivně odhadnout, jaké chování je fér

a jaké ne. Shrňme si tedy, co budeme považovat za férové. Férové chování

znamená, že všichni zúčastnění mají právo hájit své zájmy a přijímatstano

viska ostatních jen z vlastní vůle. Z toho plyne, že pokud omezuji partnerovo

právo, aby hájil své zájmy, a pokud mu vnucuji názory, které nechcedobro

volně akceptovat, chovám se neférově.

Na základě této definice můžeme zjednodušeně říci, že manipulátor chce

dosáhnout svého neférovými prostředky.


27 MANIPULATIVNÍCH TECHNIK16

1.2 Jak reagovat na manipulaci

Hrozby, podvádění, neochota chápat, zadržování informací, blokování,

vyhýbání, odvádění pozornosti, zlehčování, používání falešných argumentů,

osobní útoky, vydírání, lichotky – to je jen několik možností z celé řadyzpů

sobů, jak lze někým manipulovat. Tento výčet nás ovšem upozorňuje na dva

základní problémy, které se při reakci na manipulaci objevují:

„ Nelze předem postihnout všechny způsoby manipulace a na každý sipři

pravit jednu či několik vhodných reakcí.

„ Často předem přesně nevíme, co má vlastně manipulátor za lubem.

Abyste odolali oběma uvedeným problémům, nabízíme vám systém, který

vám pomůže udělat si v nepřehledné záplavě manipulativních technikpořá

dek a podle situace vhodně upravit svou reakci.

jAK PostuPovAt

1. Rozpoznáme techniku manipulace a začneme se bránit (obrana).

2. Identifikujeme strategii manipulátora.

3. Použijeme férové odvetné opatření.

1. Rozpoznáme techniku manipulace a začneme se bránit (obrana).

Identifikujte konkrétní techniku manipulace a  braňte se. Seznámíme

vás s  několika jednoduchými a  velice účinnými obrannými postupy,

které můžete využít v řadě situací. Cílem je manipulaci okamžitě a elegantně

zastavit.

2. Identifikujeme strategii manipulátora.

Přemýšlejte, jakou strategii manipulátor sleduje. K tomu, abyste situaciana

lyzovali rychleji, vám pomůže jednoduché rozdělení. Cílem je rozpoznat, co

manipulátor zamýšlí.


17CO JE TO MANIPULACE

3. Použijeme férové odvetné opatření.

Pokud odhalíme manipulátorovy úmysly, můžeme lépe reagovat.Představíme vám snadné a fungující postupy, které můžete použít v mnohanejrůznějších situacích. Cílem je férovými prostředky chránit své vlastní zájmy.

1.3 Šest pravidel pro reakce na manipulaci

1. Zůstaňte věcní a féroví.

Používejte jen korektní argumenty a  zdůvodnění, a  to jak tehdy, když

argumentujete vy, tak tehdy, když reagujete na argumenty a důkazypartnera. 2. Zachovejte klid.

To se snadno řekne, ale v praxi to často tak jednoduché nebývá. Pokud

se však soustředíte na několik základních metod, které vám představíme

v této knize, bude to pro vás mnohem snazší. 3. Neoplácejte, řešte situaci.

Pokud námi někdo manipuluje, následuje většinou naše obrannáreakce. Manipulátor se nechová férově, i my se tedy začneme chovatneférově nebo emocionálně. Často se však také dáme na ústup, vzdáme se

a podobně. Právě v takovou reakci ovšem manipulátor doufá – záměrně

či nevědomky. Při zdařilé manipulaci v podstatě nastává mechanismus

akce a reakce. Abychom se mu vyhnuli, musíme si zachovat nad situací

kontrolu. 4. Vytrvale jděte za svým cílem.

Dbejte na to, abyste nepřišli o iniciativu, svůj cíl sledujte v případěpotřeby i s nezbytnou dávkou vytrvalosti. Nenechte se vyvést z míry. Nejlepší

je, pokud si ještě před rozhovorem formulujete jasný cíl, který můžete mít

neustále na paměti.

27 MANIPULATIVNÍCH TECHNIK18

5. Soustřeďte se na konkrétní chování.

Nedělejte tu chybu, že chování, které pozorujete, si vyložíte jakochování určitého typu lidí. „On je zkrátka vždycky tak protivný.“ „Když ona je to

taková citlivka.“ Podle této typizace si již třídíte a filtrujete vše, copozorujete. Vbíháte do pasti. Uniká vám šance učinit v rozhovoru pozitivní obrat.

Raději se soustřeďte na konkrétní chování a pokud vám něco na tomto

chování vadí, tak to řekněte: „Pane Milere, teď jste mi třikrát za sebouskočil do řeči.“

6. Dejte šanci dohodě.

V rámci možností se snažte, aby se rozhovor mohl vrátit do věcné roviny,

abyste mohli najít společné řešení. Poskytněte tuto možnost partnerovi

i v případě, že on sám se právě vhodně nechoval.

PŘehLeD

Jak reagovat na manipulaci „ Zůstaňte věcní a féroví. Snažte se o korektní argumentaci. „ Zachovejte klid. Správná reakce na manipulaci vyžaduje vždy pevné

nervy.

„ Neoplácejte, řešte situaci. Tímto způsobem si zachováte nadrozhovorem kontrolu.

„ Vytrvale jděte za svým cílem! Chopte se iniciativy.

„ Soustřeďte se na konkrétní chování. Nenechte se ovlivnit „typem

lidí“.

„ Dejte šanci dohodě. Umožníte návrat ke vzájemné spolupráci.


Typické

manipulativní

strategie

Rozdělili jsme manipulativní strategie do čtyř kategorií, které

vám usnadní jejich rozlišení. Třídění se řídí podle strategie,pří

padně podle záměru, který manipulátor sleduje.

Čtyři základní strategie manipulátora jsou následující:

„ blokáda (str. 20),

„ prosazování se (str. 21),

„ sabotáž rozhovoru (str. 23),

„ sabotáž po rozhovoru (str. 24).

2




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist