načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: 222 tipů a triků pro drony - Jakub Karas

222 tipů a triků pro drony
-15%
sleva

Kniha: 222 tipů a triků pro drony
Autor:

Lákají vás drony a přemýšlíte o nákupu? Jste již vlastníky dronu a chcete maximalizovat jeho potenciál? Hledáte praktické tipy, jak zlepšit svoje létání a kvalitu videí ... (celý popis)
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  399 Kč 339
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
11,3
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
tištěná forma elektronická forma

hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7% 100%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2017-07-25
Počet stran: 208
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: 208 stran : barevné ilustrace
Vydání: 1. vydání
Vazba: brožovaná lepená
Doporučená novinka pro týden: 2017-30
ISBN: 9788025148747
EAN: 9788025148747
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Lákají vás drony a přemýšlíte o nákupu? Jste již vlastníky dronu a chcete maximalizovat jeho potenciál? Hledáte praktické tipy, jak zlepšit svoje létání a kvalitu videí pořízených dronem? Přední český odborník na drony připravil soubor těch nejlepších rad, návodů a informací, které využijete při všech možných činnostech týkajících se provozování dronu. Tipy a triky jsou určeny nejen začátečníkům, užitečné postupy v knize najdou i pokročilí uživatelé. Příručka od předního českého odborníka o problematice dronů, která nabízí v devíti kapitolách vše potřebné o těchto bezpilotních leteckých prostředcích.

Popis nakladatele

Lákají vás drony a přemýšlíte o nákupu? Jste již vlastníky dronu a chcete maximalizovat jeho potenciál? Hledáte praktické tipy, jak zlepšit svoje létání a kvalitu videí pořízených dronem? Přední český odborník na drony připravil soubor těch nejlepších rad, návodů a informací, které využijete při všech možných činnostech týkajících se provozování dronu. Seznámíte se s možnými legislativními překážkami, zjistíte, jaký typ zařízení bude nejlépe odpovídat vašim potřebám, naučíte se dron správně připravit na let a pořídit z něj perfektní záznam. Tipy a triky jsou určeny nejen začátečníkům, užitečné postupy v knize najdou i pokročilí uživatelé. Jednotlivé rady jsou přehledně členěny do tematických sekcí, nalezení požadované odpovědi je tak dílem okamžiku. Publikace se mimo jiné věnuje těmto tématům: - Důležité legislativní aspekty provozování dronů - Výběr dronu odpovídajícího danému využití - Nákup dronu, plánování a příprava letu - Létání za různého počasí - Možnosti ovládání dronu - Výběr příslušenství a náhradních dílů - Možnosti natáčení a focení - Aplikace a programy pro mobilní zařízení i počítače O autorovi: Jakub Karas má s leteckými výstupy mnohaleté zkušenosti, publikuje v zahraničních časopisech, je ředitelem Aliance pro bezpilotní letecký průmysl, členem Společnosti pro fotogrammetrii a dálkový průzkum a členem České asociace pro geoinformace. V roce 2013 spoluzaložil firmu UpVision s.r.o., kde je spolumajitelem.

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Příprava na létání s drony

81 Check list dronu

Většina koupených dronů má tzv. checklist (seznam kroků předletové přípravy), který

popisuje krok za krokem předletovou přípravu pro daný dron.

Používání checklistu je nutností především v začátcích létání s dronem, než si dokonale

zažijeme celý postup předletové přípravy. Pokud dron nemá přímo checklist, tak je dobré

si ho sami vyrobit. Obzvlášť, když plánujeme si dron nechat registrovat na ÚCL a získat

potřebná povolení, tak ukázka checklistu svědčí o profesionálním přístupu a je i součástí

provozní příručky.

Checklist je potřeba mít vždy s sebou s dronem a v případě nejistoty si postupzkontro

lovat. Samotný postup před vzletem může být velice stručný obzvlášť u malých dronů

pro hobby létání, ale u velkých dronů tento postup může mít mnohonásobně větší

počet kroků předletové přípravy a ve chvíli, kdy máme a létáme s více jak jednímdro

nem může dojít k tomu, že některý krok vynecháme ve spěchu, kdy chceme vzlétnout

co nejdříve například kvůli jedinečnému světlu, počasí a podobně. Proto je potřeba

mít tento checklist vždy s sebou u dronu, podobně jako povolení k létání a leteckým

pracím, pokud je vlastníme.

Obrázek 52: Checklist popisuje krok za krokem předletovou přípravu pro daný dron


Příprava na létání s drony92

82 Baterie a nabíječky jako základ

Baterie pro drony jsou základ. Bez nich dron nebude létat a jejich stav, kondice a počet

nám určují kolik letů budeme moci na plánovaném místě udělat i jak dlouhé tyto lety

budou.

Proto je vždy potřeba dopředu před létáním si baterie v klidu nabít a mít jich více než

plánujeme letů. Velice často se stává, že si dopředu naplánujeme určitý počet letů, které

budeme chtít na lokalitě provést a pak se může na místě stát, že v průběhu létánía pořizování leteckých záběrů nám zaleze slunce nebo se vzhledem ke klimatickýmpodmínkám rychleji vybije baterie, než stihneme pořídit potřebné záběry nebo dojde k nějakému

technickému problému. Pak je potřeba mít vždy náhradní nabité baterie nebo případně

alespoň nabíječku a mít možnost si baterie dobít poblíž lokality. Současně je potřebasledovat neustále stav baterií, jejich nabíjení a vybíjení, chránit je před chladem a horkem

a v případě zápachu nebo nafukování je ihned vyřadit.

Pořízení více baterií je vždy vhodné přímo s koupí dronu, případně pořízení více jak jedné

nabíječky pro možnosti zvýšení rychlosti dobíjení několika baterií najednou. Je vhodné

být tak připraveni na možné eventuality nebo naopak v případě výborných podmínek

pořídit více dat než jen na plánovaný počet letů a k nim nabitých baterií. 83 Mapové podklady před létáním

Před létáním a vydáním se na lokalitu, kde plánujeme létat s dronem je vhodné se dopředu

připravit a zjistit o takové lokalitě maximum dostupných informací, k čemu nám poslouží

především dostupné mapové podklady online jako například Mapy.cz a Google Maps.

Když pomineme samotné naplánování cesty na lokalitu, tak mapové podklady nám utvoří

z velké části prostorový obraz lokality a umožní nám si dopředu létání připravita naplánovat. Pomocí mapových podkladů jako jsou vrstevnicové mapy nebo 3D modelyzískáme přehled o výškové členitosti lokality, od čehož se nám může odvíjet viditelnost

dronu v lokalitě a i viditelnost objektů, které chceme natáčet. Z letecké mapy zasezjistíme přibližný stav lokality jako je zalesnění nebo blízká zástavba, zda jsou v lokalitěsilnice nebo polní cesty a kde bude nejlepší si definovat místo vzletu a přistání vzhledem

k okolnímu terénu a viditelnosti na dron při létání. Kromě toho dnešní mapové servery

nabízejí i například pohledy ze země jako je street view a umožní nám prohlédnout si

dopředu lokalitu jak takto ze země, tak ze vzduchu pomocí vrstvy letecké ortofotomapy.

Z mapových podkladů také můžeme dopředu připravit letové plány pro dron, pokud

budeme chtít například mapovat nějaké malé území. Využívání a příprava mapových

podkladů před létáním nám tak může ušetřit spoustu času na lokalitě a umožnit věnování

se především létání než hledání vhodných míst k létání až na lokalitě. 84 Kontrola omezení ve vzdušném prostoru

Dalším nezbytným krokem předletové přípravy, než se vydáme na lokalitu je kontrola

omezení ve vzdušném prostoru (více o těchto omezeních v tipu číslo 65), kde chceme létat.


93Příprava na létání s drony

K tomu nám poslouží nejlépe mapová aplikace AisView od Řízení letového provozu nebo

například i mobilní aplikace MAIA, která navíc může zobrazit tato omezení ve vzdušném

prostoru v dalších evropských státech.

Aktuální kontrolu omezení ve vzdušném prostoru bychom měli provést na mapě AisView

méně než 24 hodin před vzletem, abychom zjistili, zda nejsou aktivovány nějakévyhra

zené prostory například k leteckým cvičením a pokud, tak od jakých výškových hladin

nad zemí. Na mapě si také především ověříme, zda nejsou v plánované lokalitě létání

poblíž nějaká letiště, řízené okrsky letiště, bezletové zóny a jiná omezení ve vzdušném

prostoru, z kterých plynou již popsaná omezení v uvedeném tipu nebo případné vyřízení

výjimky dopředu od ÚCL.

Kontrolu omezení ve vzdušném prostoru je potřeba provést ihned po stanoveníloka

lity, abychom měli případný čas na vyřízení výjimky pohybu v lokalitě, kde jsou nějaká

omezení.

Obrázek 53: Turistická mapa je zdrojem výškové členitosti na lokalitě, ale i třeba přesných

hranic CHKO nebo Národních parků, pro která plynou omezení

85 Předpověď počasí a výběr dne létání

Pokud máme všechny potřebné podklady k lokalitě, na které se chystáme létat dronem,

tak zbývá si stanovit nejlepší optimální den na létání z hlediska počasí a vizuálníchpod

mínek pro pořízení kvalitních leteckých záběrů nebo jiných výstupů.

Určení vhodného letového dne vždy závisí na předpovědi počasí. Pro různé výstupy může

být podmínkou určité počasí, tak jako pro mapování určitých lokalit může býtpožada

vek létat za oblačnosti, aby nebyly na lokalitě stíny, ale většinou především pro natáčení

a focení z dronu je nejvhodnější jasné nebo polojasné počasí.


Příprava na létání s drony94

Předpověď počasí není nikdy stoprocentní a nelze spoléhat na dlouhodobé předpovědi,

ale naopak na předpovědi nejčastěji na druhý následující den. Dle několikadennípředpo

vědi tak lze mírně očekávat a identifikovat určitý vhodný den a finálně se rozhodnout až

podle předpovědi den před tím, kdy už je vysoká pravděpodobnost, že předpověď vyjde.

U předpovědi počasí nás zajímá několik parametrů, především stav oblačnosti, srážky, vítr

a teplota. Na základě těchto parametrů se můžeme snažit identifikovat, pokud možno co

nejlepší den pro požadované výstupy z létání z dronu a přímo pro lokalitu, kde chceme

létat.

V dnešní době existuje spousta poskytovatelů předpovědí počasí, a proto je vhodnékom

binovat tyto předpovědi a pokusit se tak najít optimální den pro létání. Mezi nejznámější

poskytovatele těchto služeb patří například Český hydrometeorologický ústav, windguru.

cz, yr.no nebo windyty.

Obrázek 54: Mapová aplikace Windyty českého původu zobrazuje i detailní směr a sílu

větru v různých výškách/letových hladinách

Tyto předpovědi můžeme využívat i v mobilním telefonu před výjezdem na lokalitua sle

dovat pomocí různých vrstev i družicových snímků aktuální situaci počasí na lokalitě, ať

už z hlediska srážek, větru nebo oblačnosti.

86 Webové kamery u lokality létání

Dalším pomocníkem pro zjištění aktuálního stavu nejen z hlediska počasí předvýjez

dem na lokalitu, kde chceme s dronem létat mohou být v dnešní době poměrně hodně

rozšířené webové kamery.

Můžeme si tak najít nejbližší webovou kameru například v mapové aplikaci Webcams.

cz a prohlédnout si, jestli na lokalitě, kam se chystáme jet opravdu odpovídá skutečnost


95Příprava na létání s drony

předpovědi počasí. Kromě kontroly například stavu oblačnosti je další vhodné využití

webových kamer například v zimním období, kdy chceme někde létat a pořídit letecké

záběry lokality až na ní nebude sníh nebo naopak, když už tam sníh napadne. Protakovou pohodlnou a rychlou kontrolu vzdálené lokality je vhodné takto využít právě webové

kamery. 87 Kontrola solární aktivity

Před létáním s dronem je také vhodné dopředu zkontrolovat, zda neprobíhá aktuálně

neobvyklá solární aktivita, která ovlivňuje geomagnetické pole a družice, což může mít

za následky chyby v GPS pozici.

Sluneční aktivita při vyšších intenzitách ovlivňuje všechny technologie využívajícísystém GPS a může docházet k chybám a nepřesnému určení polohy. Solární aktivita a její

intenzita je vyjádřena pomocí KP indexu, který je možné sledovat na některýchwebových nebo mobilních aplikacích.

Sledování KP indexu je tedy určitě vhodné před létáním a pokud se hodnota indexupohybuje kolem hodnoty 4 a výše, tak by se s drony nemělo vůbec létat minimálně v režimu

GPS, jelikož údaje GPS jsou velmi nespolehlivé. 88 Kontrola místa vzletu

Po příjezdu na lokalitu, kde budeme chtít létat je vhodné si lokalitu nejdříve projít a zkusit

si detailněji prohlédnout místo, které jsme si připravili na základě mapových podkladů.

Především, zda zde nejsou potencionální překážky ve viditelnosti na dron po celou dobu

letu a najít si nejvhodnější místo pro vzlet nebo více míst, pokud budeme chtít natáčet

z více míst nebo vzdálenosti budou větší než na jeden let na přímou viditelnost.

Je také potřeba se před létáním ujistit, zda se v prostoru, kde budeme létat nepohybují

osoby nebo zvířata, stejně tak zda není provoz ve vzdušném prostoru, zda je místo vzletu

a přistání bezpečné a budeme vzlétat v závislosti na velikosti dronu z ruky, ze země nebo

například ze skládacího stolku. Také je vhodné v případném prašném prostředí zkusit

najít alternativy vzletu bez zbytečného zaprášení dronu a pokusit se najít nejlepší místo

vzletu vzhledem k aktuálním podmínkám na lokalitě.

Místo vzletu je důležité i z pohledu co budeme chtít natáčet, zda je strategicky položeno

a je z něj největší přehled do okolí nebo naopak, zda se při pouze kolmém vzletu do určité

výšky podle mapových podkladů vynoří zajímavé panorama, které je jinak ze země ukryté. 89 Záložní místo pro přistání

Při reálné prohlídce lokality, kdy si určíme místo vzletu a přistání, které je většinou totožné

s místem vzletu (ale také nemusí být nutně totožné podle rozsahu létání a natáčení) je

vhodné si lokalitu detailněji prohlédnout a dopředu přemýšlet, kde by případně mohlo

být záložní místo přistání dronu. Záložní místo pro přistání můžeme také využítnapříklad před přesunem na další část lokality s ohledem na vzdálenost letu nebo při nejisté

délce letu vzhledem ke klimatickým podmínkám, kdy určit délku reálného letu jepře>


Příprava na létání s drony96

dem nemožné. Kromě toho záložní místo pro přistání je například při létání bezpilotním

letounem, který má určité nároky především z hlediska volné plochy v podstatě nutností,

abychom mohli v závislosti na aktuálních podmínkách při přistání vždy bezpečně přistát.

Pokud budeme vždy myslet dopředu a budeme připravení na jisté eventuality, které mohou

náhodně nastat, tak to je vždy ku prospěchu věci a můžeme rychle reagovat podleaktu

ální situace.

90 Předletová kontrola vrtule a baterie

Při přípravě dronu před vzletem na lokalitě je potřeba vždy postupovat podle checklistu

po jednotlivých krocích předletové přípravy.

Mezi nejdůležitější patří kontrola stavu a nabití baterií před jejich umístěním do dronu.

U baterií, které neindikují stav nabití je potřeba provést kontrolu baterií příslušnýmměři

čem napětí. Pokud jsou baterie plně nabité, tak je můžeme vložit do dronu, pokud jsou

baterie částečně vybité, tak nelze předpokládat, že čas letu bude odpovídat přímo úměrně

již vybité kapacitě vzhledem k tomu, že velkou část energie spotřebuje dron při samotném

vzletu, proto není určitě vhodné létat s dronem, pokud máme z poloviny baterii vybitou.

Kromě baterií je také potřeba zkontrolovat všechny vrtule na dronu a jejich uchycení,

protočit je, zda se nějakým způsobem nezadrhávají nebo nevydávají zvláštní zvuk přiotá

čení. Pokud by se vrtule při takovém jednoduchém protočení chovala nestandartně, tak

je potřeba mít vždy s sebou náhradní pár vrtulí a zkusit ji vyměnit. Při koupi náhradních

párů vrtulí je potřeba tyto vrtule vyzkoušet ihned po koupi, aby se nestalo až časem, že

zjistíme případné problémy těchto vrtulí, kdy se může stát, že se na trh dostanou vadné

kusy.

Obrázek 55: Kontrola nabití a zapojení baterií a vrtulí před vzletem je nutností


97Příprava na létání s drony

91 Kontrola expozice a nahrávání

Při předletové přípravě je také potřeba zkontrolovat senzor na dronu, v závislosti na tom,

co z něj budeme chtít zaznamenávat. Kromě kontroly nabití baterie senzorua dostatečného volného místa na paměťové kartě je potřeba podle aktuálních podmínek na lokalitě

senzor nastavit, pokud nebudeme chtít použít automatický režim, což obnáší při použití

manuálního režimu nastavení několika parametrů expozice. Volba manuální expozice

je především pro tvorbu leteckých fotografií nebo natáčení bez

Jedná se především o zaostření v závislosti na tom, co budeme snímat a v jakévzdálenosti, což v případě krajiny bude většinou na nekonečno. Dále jde o nastavení clony,citlivosti, expozičního času a ohniskové vzdálenosti u objektivů s proměnným ohniskem.

Můžeme také nastavit různé režimy focení jako je bracketing pro vícenásobné snímání

scény s různými parametry nebo kontinuální snímkování v předem nastaveném intervalu.

Obrázek 56: Kontrola a podrobné nastavení kamery nebo fotoaparátu před vzletem

dronu

Všechny tyto parametry je potřeba nastavit a zkontrolovat na zemi před vzletema vyzkoušet také exponovat na zemi nebo vyzkoušet, zda kamera nahrává a nahráváv požadovaném framerate a rozlišení. 92 Kalibrace kompasu před vzletem

Před létáním na různých lokalitách, které jsou vždy v řádech desítek kilometrů a více

od poslední lokality, kde jsme s dronem létali, je potřeba pokud možno vždy provádět

kalibraci kompasu dronu.


Příprava na létání s drony98

Kalibrace kompasu zajistí správnou orientaci dronu ve vzduchu v průběhu létání. Kalibraci

není potřeba před každým letem na lokalitě, ale pouze při přesunech na další vzdálenější

lokalitu nebo pokud jsme s dronem déle nelétali.

Postup kalibrace kompasu je pro každý dron jiný a je popsán vždy v návodu ke dronu

nebo na webových stránkách k příslušnému dronu. V podstatě se jedná o provedenírůz

ných otáček s dronem v horizontální a vertikální ose a potvrzení kalibrace. Při kalibraci je

potřeba si dávat pozor na místo, kde ji provádíme, jelikož by se neměla provádětu kovo

vých objektů, automobilů nebo dále od elektrického vedení. Postup kalibrace je vhodné

se naučit nebo si ho případně zaznamenat do checklistu k dronu.

93 Kontrola větru anemometrem

Při předletové přípravě chvíli před vzletem je vhodné si prověřit aktuální větrné podmínky

nejen na základě různých předpovědí, ale především měřákem rychlosti proudění větru,

tzv. anemometrem, který je vhodné mít vždy s sebou při létání s drony.

Anemometry jsou nejrůznějších velikostí a provedení, dokonce jsou dostupné i nástavce

pro mobilní telefony. Funkce měření rychlosti probíhá tak, že energie větru se přenáší

na miskovou nebo lopatkovou konstrukci, kterou vítr otáčí. Na displeji se pak zobrazuje

několik hodnot, od aktuální rychlosti větru, přes průměrnou nebo maximální rychlost

větru.

Obrázek 57: Kontrola rychlosti větru přímo na lokalitě před létáním s dronem

Pomocí anemometru zjistíme velice jednoduše přímo na lokalitě, jaká je průměrnárych

lost větru a rychlost větru v nárazech a zda je tedy bezpečné na lokalitě s dronem létat.

Také si musíme uvědomit, že je velký rozdíl mezi naměřením rychlosti větru metr nad

zemí a několik desítek metrů nad zemí, kde budeme chtít s dronem létat a kde jerych


99Příprava na létání s drony

lost větru vyšší. Proto pokud již na zemi naměříme vysoké hodnoty rychlosti větru není

vhodné s dronem v takových podmínkách létat. 94 Vzlet v prašném prostředí

Při prohlídce lokality se vždy snažíme najít nejoptimálnější místo ke vzletu dronu, a to

z několika pohledů. Jedním z nich je povrch terénu, kde budeme vzlétat a případněi přistávat.

Snažíme se tak vyhnout především prašnému nebo vlhkému prostředí, které by mohlo po

rozvíření vrtulí zvířit okolí a zbytečně dron zaprášit nebo orosit, včetně senzoru dronu, což

může mít za následek zaprášení objektivu a tím znemožnění natáčení bez jeho očištění.

Pokud i tak není na výběr a nelze nalézt v nejbližším okolí takové místo, což se může stát

například v lomech, povrchových dolech nebo v období sucha i na polích, pak je vhodné

být připraven a pokud není vzhledem k bezpečnosti a velikosti dronu možné vzlétnout

a přistát s dronem do ruky, tak mít s sebou například v automobilu větší papírový karton

nebo stolek z kterého můžeme s dronem vzlétnout a vířit tak minimálně prach, který se

pak usadí na dronu. Současně je potřeba fázi vzletu dronu provést rychle a vystoupat do

několika metrů a vyhnout se tak co nejrychleji zvířenému prachu ze vzletu.

Po návratu z létání je potřeba dron odprášit například za pomocí kompresoru a uvést ho

vždy do původního stavu, aby se nám prach nedostal do elektroniky dronu. 95 Sledování provozu v okolí a ve vzdušném prostoru před

vzletem

Když dokončíme kompletní předletovou přípravu a už se chystáme na samotný vzlet

dronu, tak je potřeba si během několika vteřin prohlédnout okolí na zemi a případný

provoz ve vzdušném prostoru.

Jedná se především o to, aby se v místě létání nepohybovaly nějaké osoby, které by o našem

létání dopředu nevěděly, popřípadě zvířata jako především psi, které pohyb dronůpřitahuje a jsou schopni se proti dronu i vrhnout. Po kontrole prostoru okolo nás je potřeba

také zkontrolovat vzdušný prostor, zda v něm není nějaký pohyb, případně není slyšet

z dálky nějaký pohyb především helikoptér nebo malých letadel.

Pokud je vše v pořádku, tak můžeme přistoupit k vzletu s dronem, nicméněkontrolovat pohyb ve vzdušném prostoru a okolí kolem nás je potřeba neustále po celý průběh

letu dronem ve vzduchu, a proto je vhodné vždy létat ve dvou osobách, kdy druhá osoba

kontroluje případný pohyb ve vzduchu, a především na zemi kromě samotného natáčení

nebo focení z dronu.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist