načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

222 tipů a triků pro drony - Jakub Karas

  > > > > 222 tipů a triků pro drony  

Kniha: 222 tipů a triků pro drony
Autor:

Lákají vás drony a přemýšlíte o nákupu? Jste již vlastníky dronu a chcete maximalizovat jeho potenciál? Hledáte praktické tipy, jak zlepšit svoje létání a kvalitu videí ...


Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  339
+
-
ks
rozbalKdy zboží dostanu
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma
Doporučená cena:  399 Kč
15%
naše sleva
11,3
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
tištěná forma elektronická forma

hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7% 100%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Rok vydání: 2017-07-25
Počet stran: 208
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: 208 stran : barevné ilustrace, mapy
Vydání: 1. vydání
Vazba: brožovaná lepená
Doporučená novinka pro týden: 2017-30
ISBN: 9788025148747
EAN: 9788025148747
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Lákají vás drony a přemýšlíte o nákupu? Jste již vlastníky dronu a chcete maximalizovat jeho potenciál? Hledáte praktické tipy, jak zlepšit svoje létání a kvalitu videí pořízených dronem? Přední český odborník na drony připravil soubor těch nejlepších rad, návodů a informací, které využijete při všech možných činnostech týkajících se provozování dronu. Seznámíte se s možnými legislativními překážkami, zjistíte, jaký typ zařízení bude nejlépe odpovídat vašim potřebám, naučíte se dron správně připravit na let a pořídit z něj perfektní záznam. Tipy a triky jsou určeny nejen začátečníkům, užitečné postupy v knize najdou i pokročilí uživatelé. Jednotlivé rady jsou přehledně členěny do tematických sekcí, nalezení požadované odpovědi je tak dílem okamžiku. Publikace se mimo jiné věnuje těmto tématům: - Důležité legislativní aspekty provozování dronů - Výběr dronu odpovídajícího danému využití - Nákup dronu, plánování a příprava letu - Létání za různého počasí - Možnosti ovládání dronu - Výběr příslušenství a náhradních dílů - Možnosti natáčení a focení - Aplikace a programy pro mobilní zařízení i počítače O autorovi: Jakub Karas má s leteckými výstupy mnohaleté zkušenosti, publikuje v zahraničních časopisech, je ředitelem Aliance pro bezpilotní letecký průmysl, členem Společnosti pro fotogrammetrii a dálkový průzkum a členem České asociace pro geoinformace. V roce 2013 spoluzaložil firmu UpVision s.r.o., kde je spolumajitelem.

Předmětná hesla
drony
Kniha je zařazena v kategoriích
Jakub Karas - další tituly autora:
Drony Drony
Karas, Jakub; Tichý, Tomáš
Cena: 339 Kč
222 tipů a triků pro drony 222 tipů a triků pro drony
Karas, Jakub
Cena: 215 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky






Příprava na létání s drony
81 Check list dronu
Většina koupených dronů má tzv. checklist (seznam kroků předletové přípravy), který
popisuje krok za krokem předletovou přípravu pro daný dron.
Používání checklistu je nutností především v začátcích létání s dronem, než si dokonale
zažijeme celý postup předletové přípravy. Pokud dron nemá přímo checklist, tak je dobré
si ho sami vyrobit. Obzvlášť, když plánujeme si dron nechat registrovat na ÚCL a získat
potřebná povolení, tak ukázka checklistu svědčí o profesionálním přístupu a je i součástí
provozní příručky.
Checklist je potřeba mít vždy s sebou s dronem a v případě nejistoty si postup
zkontrolovat. Samotný postup před vzletem může být velice stručný obzvlášť u malých dronů
pro hobby létání, ale u velkých dronů tento postup může mít mnohonásobně větší
počet kroků předletové přípravy a ve chvíli, kdy máme a létáme s více jak jedním
dronem může dojít k tomu, že některý krok vynecháme ve spěchu, kdy chceme vzlétnout
co nejdříve například kvůli jedinečnému světlu, počasí a podobně. Proto je potřeba
mít tento checklist vždy s sebou u dronu, podobně jako povolení k létání a leteckým
pracím, pokud je vlastníme.
Obrázek 52: Checklist popisuje krok za krokem předletovou přípravu pro daný dron





Příprava na létání s drony 92
82 Baterie a nabíječky jako základ
Baterie pro drony jsou základ. Bez nich dron nebude létat a jejich stav, kondice a počet
nám určují kolik letů budeme moci na plánovaném místě udělat i jak dlouhé tyto lety
budou.
Proto je vždy potřeba dopředu před létáním si baterie v klidu nabít a mít jich více než
plánujeme letů. Velice často se stává, že si dopředu naplánujeme určitý počet letů, které
budeme chtít na lokalitě provést a pak se může na místě stát, že v průběhu létání
a pořizování leteckých záběrů nám zaleze slunce nebo se vzhledem ke klimatickým
podmínkám rychleji vybije baterie, než stihneme pořídit potřebné záběry nebo dojde k nějakému
technickému problému. Pak je potřeba mít vždy náhradní nabité baterie nebo případně
alespoň nabíječku a mít možnost si baterie dobít poblíž lokality. Současně je potřeba
sledovat neustále stav baterií, jejich nabíjení a vybíjení, chránit je před chladem a horkem
a v případě zápachu nebo nafukování je ihned vyřadit.
Pořízení více baterií je vždy vhodné přímo s koupí dronu, případně pořízení více jak jedné
nabíječky pro možnosti zvýšení rychlosti dobíjení několika baterií najednou. Je vhodné
být tak připraveni na možné eventuality nebo naopak v případě výborných podmínek
pořídit více dat než jen na plánovaný počet letů a k nim nabitých baterií.
83 Mapové podklady před létáním
Před létáním a vydáním se na lokalitu, kde plánujeme létat s dronem je vhodné se dopředu
připravit a zjistit o takové lokalitě maximum dostupných informací, k čemu nám poslouží
především dostupné mapové podklady online jako například Mapy.cz a Google Maps.
Když pomineme samotné naplánování cesty na lokalitu, tak mapové podklady nám utvoří
z velké části prostorový obraz lokality a umožní nám si dopředu létání připravit
a naplánovat. Pomocí mapových podkladů jako jsou vrstevnicové mapy nebo 3D modely
získáme přehled o výškové členitosti lokality, od čehož se nám může odvíjet viditelnost
dronu v lokalitě a i viditelnost objektů, které chceme natáčet. Z letecké mapy zase
zjistíme přibližný stav lokality jako je zalesnění nebo blízká zástavba, zda jsou v lokalitě
silnice nebo polní cesty a kde bude nejlepší si definovat místo vzletu a přistání vzhledem
k okolnímu terénu a viditelnosti na dron při létání. Kromě toho dnešní mapové servery
nabízejí i například pohledy ze země jako je street view a umožní nám prohlédnout si
dopředu lokalitu jak takto ze země, tak ze vzduchu pomocí vrstvy letecké ortofotomapy.
Z mapových podkladů také můžeme dopředu připravit letové plány pro dron, pokud
budeme chtít například mapovat nějaké malé území. Využívání a příprava mapových
podkladů před létáním nám tak může ušetřit spoustu času na lokalitě a umožnit věnování
se především létání než hledání vhodných míst k létání až na lokalitě.
84 Kontrola omezení ve vzdušném prostoru
Dalším nezbytným krokem předletové přípravy, než se vydáme na lokalitu je kontrola
omezení ve vzdušném prostoru (více o těchto omezeních v tipu číslo 65), kde chceme létat.





93 Příprava na létání s drony
K tomu nám poslouží nejlépe mapová aplikace AisView od Řízení letového provozu nebo
například i mobilní aplikace MAIA, která navíc může zobrazit tato omezení ve vzdušném
prostoru v dalších evropských státech.
Aktuální kontrolu omezení ve vzdušném prostoru bychom měli provést na mapě AisView
méně než 24 hodin před vzletem, abychom zjistili, zda nejsou aktivovány nějaké
vyhrazené prostory například k leteckým cvičením a pokud, tak od jakých výškových hladin
nad zemí. Na mapě si také především ověříme, zda nejsou v plánované lokalitě létání
poblíž nějaká letiště, řízené okrsky letiště, bezletové zóny a jiná omezení ve vzdušném
prostoru, z kterých plynou již popsaná omezení v uvedeném tipu nebo případné vyřízení
výjimky dopředu od ÚCL.
Kontrolu omezení ve vzdušném prostoru je potřeba provést ihned po stanovení
lokality, abychom měli případný čas na vyřízení výjimky pohybu v lokalitě, kde jsou nějaká
omezení.
Obrázek 53: Turistická mapa je zdrojem výškové členitosti na lokalitě, ale i třeba přesných
hranic CHKO nebo Národních parků, pro která plynou omezení
85 Předpověď počasí a výběr dne létání
Pokud máme všechny potřebné podklady k lokalitě, na které se chystáme létat dronem,
tak zbývá si stanovit nejlepší optimální den na létání z hlediska počasí a vizuálních
podmínek pro pořízení kvalitních leteckých záběrů nebo jiných výstupů.
Určení vhodného letového dne vždy závisí na předpovědi počasí. Pro různé výstupy může
být podmínkou určité počasí, tak jako pro mapování určitých lokalit může být
požadavek létat za oblačnosti, aby nebyly na lokalitě stíny, ale většinou především pro natáčení
a focení z dronu je nejvhodnější jasné nebo polojasné počasí.





Příprava na létání s drony 94
Předpověď počasí není nikdy stoprocentní a nelze spoléhat na dlouhodobé předpovědi,
ale naopak na předpovědi nejčastěji na druhý následující den. Dle několikadenní
předpovědi tak lze mírně očekávat a identifikovat určitý vhodný den a finálně se rozhodnout až
podle předpovědi den před tím, kdy už je vysoká pravděpodobnost, že předpověď vyjde.
U předpovědi počasí nás zajímá několik parametr ů, především stav oblačnosti, srážky, vítr
a teplota. Na základě těchto parametrů se můžeme snažit identifikovat, pokud možno co
nejlepší den pro požadované výstupy z létání z dronu a přímo pro lokalitu, kde chceme
létat.
V dnešní době existuje spousta poskytovatelů předpovědí počasí, a proto je vhodné
kombinovat tyto předpovědi a pokusit se tak najít optimální den pro létání. Mezi nejznámější
poskytovatele těchto služeb patří například Český hydrometeorologický ústav, windguru.
cz, yr.no nebo windyty.
Obrázek 54: Mapová aplikace Windyty českého původu zobrazuje i detailní směr a sílu
větru v různých výškách/letových hladinách
Tyto předpovědi můžeme využívat i v mobilním telefonu před výjezdem na lokalitu
a sledovat pomocí různých vrstev i družicových snímků aktuální situaci počasí na lokalitě, ať
už z hlediska srážek, větru nebo oblačnosti.
86 Webové kamery u lokality létání
Dalším pomocníkem pro zjištění aktuálního stavu nejen z hlediska počasí před
výjezdem na lokalitu, kde chceme s dronem létat mohou být v dnešní době poměrně hodně
rozšířené webové kamery.
Můžeme si tak najít nejbližší webovou kameru například v mapové aplikaci Webcams.
cz a prohlédnout si, jestli na lokalitě, kam se chystáme jet opravdu odpovídá skutečnost





95 Příprava na létání s drony
předpovědi počasí. Kromě kontroly například stavu oblačnosti je další vhodné využití
webových kamer například v zimním období, kdy chceme někde létat a pořídit letecké
záběry lokality až na ní nebude sníh nebo naopak, když už tam sníh napadne. Pro
takovou pohodlnou a rychlou kontrolu vzdálené lokality je vhodné takto využít právě webové
kamery.
87 Kontrola solární aktivity
Před létáním s dronem je také vhodné dopředu zkontrolovat, zda neprobíhá aktuálně
neobvyklá solární aktivita, která ovlivňuje geomagnetické pole a družice, což může mít
za následky chyby v GPS pozici.
Sluneční aktivita při vyšších intenzitách ovlivňuje všechny technologie využívající
systém GPS a může docházet k chybám a nepřesnému určení polohy. Solární aktivita a její
intenzita je vyjádřena pomocí KP indexu, který je možné sledovat na některých
webových nebo mobilních aplikacích.
Sledování KP indexu je tedy určitě vhodné před létáním a pokud se hodnota indexu
pohybuje kolem hodnoty 4 a výše, tak by se s drony nemělo vůbec létat minimálně v režimu
GPS, jelikož údaje GPS jsou velmi nespolehlivé.
88 Kontrola místa vzletu
Po příjezdu na lokalitu, kde budeme chtít létat je vhodné si lokalitu nejdříve projít a zkusit
si detailněji prohlédnout místo, které jsme si připravili na základě mapových podkladů.
Především, zda zde nejsou potencionální překážky ve viditelnosti na dron po celou dobu
letu a najít si nejvhodnější místo pro vzlet nebo více míst, pokud budeme chtít natáčet
z více míst nebo vzdálenosti budou větší než na jeden let na přímou viditelnost.
Je také potřeba se před létáním ujistit, zda se v prostoru, kde budeme létat nepohybují
osoby nebo zvířata, stejně tak zda není provoz ve vzdušném prostoru, zda je místo vzletu
a přistání bezpečné a budeme vzlétat v závislosti na velikosti dronu z ruky, ze země nebo
například ze skládacího stolku. Také je vhodné v případném prašném prostředí zkusit
najít alternativy vzletu bez zbytečného zaprášení dronu a pokusit se najít nejlepší místo
vzletu vzhledem k aktuálním podmínkám na lokalitě.
Místo vzletu je důležité i z pohledu co budeme chtít natáčet, zda je strategicky položeno
a je z něj největší přehled do okolí nebo naopak, zda se při pouze kolmém vzletu do určité
výšky podle mapových podkladů vynoří zajímavé panorama, které je jinak ze země ukryté.
89 Záložní místo pro přistání
Při reálné prohlídce lokality, kdy si určíme místo vzletu a přistání, které je většinou totožné
s místem vzletu (ale také nemusí být nutně totožné podle rozsahu létání a natáčení) je
vhodné si lokalitu detailněji prohlédnout a dopředu přemýšlet, kde by případně mohlo
být záložní místo přistání dronu. Záložní místo pro přistání můžeme také využít
například před přesunem na další část lokality s ohledem na vzdálenost letu nebo při nejisté
délce letu vzhledem ke klimatickým podmínkám, kdy určit délku reálného letu je pře-





Příprava na létání s drony 96
dem nemožné. Kromě toho záložní místo pro přistání je například při létání bezpilotním
letounem, který má určité nároky především z hlediska volné plochy v podstatě nutností,
abychom mohli v závislosti na aktuálních podmínkách při přistání vždy bezpečně přistát.
Pokud budeme vždy myslet dopředu a budeme připravení na jisté eventuality, které mohou
náhodně nastat, tak to je vždy ku prospěchu věci a můžeme rychle reagovat podle
aktuální situace.
90 Předletová kontrola vrtule a baterie
Při přípravě dronu před vzletem na lokalitě je potřeba vždy postupovat podle checklistu
po jednotlivých krocích předletové přípravy.
Mezi nejdůležitější patří kontrola stavu a nabití baterií před jejich umístěním do dronu.
U baterií, které neindikují stav nabití je potřeba provést kontrolu baterií příslušným
měřičem napětí. Pokud jsou baterie plně nabité, tak je můžeme vložit do dronu, pokud jsou
baterie částečně vybité, tak nelze předpokládat, že čas letu bude odpovídat přímo úměrně
již vybité kapacitě vzhledem k tomu, že velkou část energie spotřebuje dron při samotném
vzletu, proto není určitě vhodné létat s dronem, pokud máme z poloviny baterii vybitou.
Kromě baterií je také potřeba zkontrolovat všechny vrtule na dronu a jejich uchycení,
protočit je, zda se nějakým způsobem nezadrhávají nebo nevydávají zvláštní zvuk při
otáčení. Pokud by se vrtule při takovém jednoduchém protočení chovala nestandartně, tak
je potřeba mít vždy s sebou náhradní pár vrtulí a zkusit ji vyměnit. Při koupi náhradních
párů vrtulí je potřeba tyto vrtule vyzkoušet ihned po koupi, aby se nestalo až časem, že
zjistíme případné problémy těchto vrtulí, kdy se může stát, že se na trh dostanou vadné
kusy.
Obrázek 55: Kontrola nabití a zapojení baterií a vrtulí před vzletem je nutností





97 Příprava na létání s drony
91 Kontrola expozice a nahrávání
Při předletové přípravě je také potřeba zkontrolovat senzor na dronu, v závislosti na tom,
co z něj budeme chtít zaznamenávat. Kromě kontroly nabití baterie senzoru
a dostatečného volného místa na paměťové kartě je potřeba podle aktuálních podmínek na lokalitě
senzor nastavit, pokud nebudeme chtít použít automatický režim, což obnáší při použití
manuálního režimu nastavení několika parametrů expozice. Volba manuální expozice
je především pro tvorbu leteckých fotografií nebo natáčení bez
Jedná se především o zaostření v závislosti na tom, co budeme snímat a v jaké
vzdálenosti, což v případě krajiny bude většinou na nekonečno. Dále jde o nastavení clony,
citlivosti, expozičního času a ohniskové vzdálenosti u objektivů s proměnným ohniskem.
Můžeme také nastavit různé režimy focení jako je bracketing pro vícenásobné snímání
scény s různými parametry nebo kontinuální snímkování v předem nastaveném intervalu.
Obrázek 56: Kontrola a podrobné nastavení kamery nebo fotoaparátu před vzletem
dronu
Všechny tyto parametry je potřeba nastavit a zkontrolovat na zemi před vzletem
a vyzkoušet také exponovat na zemi nebo vyzkoušet, zda kamera nahrává a nahrává
v požadovaném framerate a rozlišení.
92 Kalibrace kompasu před vzletem
Před létáním na různých lokalitách, které jsou vždy v řádech desítek kilometrů a více
od poslední lokality, kde jsme s dronem létali, je potřeba pokud možno vždy provádět
kalibraci kompasu dronu.





Příprava na létání s drony 98
Kalibrace kompasu zajistí správnou orientaci dronu ve vzduchu v průběhu létání. Kalibraci
není potřeba před každým letem na lokalitě, ale pouze při přesunech na další vzdálenější
lokalitu nebo pokud jsme s dronem déle nelétali.
Postup kalibrace kompasu je pro každý dron jiný a je popsán vždy v návodu ke dronu
nebo na webových stránkách k příslušnému dronu. V podstatě se jedná o provedení
různých otáček s dronem v horizontální a vertikální ose a potvrzení kalibrace. Při kalibraci je
potřeba si dávat pozor na místo, kde ji provádíme, jelikož by se neměla provádět
u kovových objektů, automobilů nebo dále od elektrického vedení. Postup kalibrace je vhodné
se naučit nebo si ho případně zaznamenat do checklistu k dronu.
93 Kontrola větru anemometrem
Při předletové přípravě chvíli před vzletem je vhodné si prověřit aktuální větrné podmínky
nejen na základě různých předpovědí, ale především měřákem rychlosti proudění větru,
tzv. anemometrem, který je vhodné mít vždy s sebou při létání s drony.
Anemometry jsou nejrůznějších velikostí a provedení, dokonce jsou dostupné i nástavce
pro mobilní telefony. Funkce měření rychlosti probíhá tak, že energie větru se přenáší
na miskovou nebo lopatkovou konstrukci, kterou vítr otáčí. Na displeji se pak zobrazuje
několik hodnot, od aktuální rychlosti větru, přes průměrnou nebo maximální rychlost
větru.
Obrázek 57: Kontrola rychlosti větru přímo na lokalitě před létáním s dronem
Pomocí anemometru zjistíme velice jednoduše přímo na lokalitě, jaká je průměrná
rychlost větru a rychlost větru v nárazech a zda je tedy bezpečné na lokalitě s dronem létat.
Také si musíme uvědomit, že je velký rozdíl mezi naměřením rychlosti větru metr nad
zemí a několik desítek metrů nad zemí, kde budeme chtít s dronem létat a kde je rych-





99 Příprava na létání s drony
lost větru vyšší. Proto pokud již na zemi naměříme vysoké hodnoty rychlosti větru není
vhodné s dronem v takových podmínkách létat.
94 Vzlet v prašném prostředí
Při prohlídce lokality se vždy snažíme najít nejoptimálnější místo ke vzletu dronu, a to
z několika pohledů. Jedním z nich je povrch terénu, kde budeme vzlétat a případně
i přistávat.
Snažíme se tak vyhnout především prašnému nebo vlhkému prostředí, které by mohlo po
rozvíření vrtulí zvířit okolí a zbytečně dron zaprášit nebo orosit, včetně senzoru dronu, což
může mít za následek zaprášení objektivu a t ím znemožnění natáčení bez jeho očištění.
Pokud i tak není na výběr a nelze nalézt v nejbližším okolí takové místo, což se může stát
například v lomech, povrchových dolech nebo v období sucha i na polích, pak je vhodné
být připraven a pokud není vzhledem k bezpečnosti a velikosti dronu možné vzlétnout
a přistát s dronem do ruky, tak mít s sebou například v automobilu větší papírový karton
nebo stolek z kterého můžeme s dronem vzlétnout a vířit tak minimálně prach, který se
pak usadí na dronu. Současně je potřeba fázi vzletu dronu provést rychle a vystoupat do
několika metrů a vyhnout se tak co nejrychleji zvířenému prachu ze vzletu.
Po návratu z létání je potřeba dron odprášit například za pomocí kompresoru a uvést ho
vždy do původního stavu, aby se nám prach nedostal do elektroniky dronu.
95 Sledování provozu v okolí a ve vzdušném prostoru před
vzletem
Když dokončíme kompletní předletovou přípravu a už se chystáme na samotný vzlet
dronu, tak je potřeba si během několika vteřin prohlédnout okolí na zemi a případný
provoz ve vzdušném prostoru.
Jedná se především o to, aby se v místě létání nepohybovaly nějaké osoby, které by o našem
létání dopředu nevěděly, popřípadě zvířata jako především psi, které pohyb dronů
přitahuje a jsou schopni se proti dronu i vrhnout. Po kontrole prostoru okolo nás je potřeba
také zkontrolovat vzdušný prostor, zda v něm není nějaký pohyb, případně není slyšet
z dálky nějaký pohyb především helikoptér nebo malých letadel.
Pokud je vše v pořádku, tak můžeme přistoupit k vzletu s dronem, nicméně
kontrolovat pohyb ve vzdušném prostoru a okolí kolem nás je potřeba neustále po celý průběh
letu dronem ve vzduchu, a proto je vhodné vždy létat ve dvou osobách, kdy druhá osoba
kontroluje případný pohyb ve vzduchu, a především na zemi kromě samotného natáčení
nebo focení z dronu.






       

internetové knihkupectví - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2017 - ABZ ABZ knihy, a.s.