načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

111 nápadů pro celý školní rok

  > > > > 111 nápadů pro celý školní rok  

Kniha: 111 nápadů pro celý školní rok

Jste začínající pedagog nebo vám docházejí nápady? Hledáte inspiraci pro výuku? Chcete své hodiny zpestřit, obohatit, motivovat děti hravou formou? Potřebujete zlepšit klima třídy ...
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  228
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
rozbalVýhodné poštovné: 69Kč
rozbalOsobní odběr zdarma
Doporučená cena:  269 Kč
15%
naše sleva
7,6
bo za nákup

hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7% 100%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » EDIKA
Rok vydání: 2014-07-23
Počet stran: 200
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: 191 stran : ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Název originálu: 111 Ideen für das 1. Schuljahr
Spolupracovali: překlad Jana Martiníková
Vazba: brožovaná lepená
Doporučená novinka pro týden: 2014-31
ISBN: 9788026605003
EAN: 9788026605003
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Jste začínající pedagog nebo vám docházejí nápady? Hledáte inspiraci pro výuku? Chcete své hodiny zpestřit, obohatit, motivovat děti hravou formou? Potřebujete zlepšit klima třídy nebo děti smysluplně zabavit ve volných chvílích? Chcete si vytvořit z rodičů a žáků partnery? A při práci se i dobře bavit? Pokud jste si odpověděli alespoň jednou ANO, je tato kniha určená právě vám. Autorky – zkušené pedagožky – totiž tvrdí, že začátky jsou jednoduché… … pokud znáte ty správné triky. V této knize najdete 111 nápadů pro: - první školní den - posílení třídního i školního kolektivu - nejrůznější učební podněty - individuální přístup k žákům - prezentaci a ocenění pracovních výsledků - plánování a rozdělení školního roku - vytvoření rituálů během školního dne i celého roku (nápadník aktivit, her a rad od prvního školního dne až po předání vysvědčení)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

2 2
V pondělí v osm
Členění dne, týdne, roku
2





V pondělí v osm
111 nápadů pro celý školní rok 22
2
Nováčci byli přivítáni s  otevřenou náručí, zažili vzrušující první školní den plný zážitků.
A co bude dál?
Předvídatelné postupy, spolehlivé struktury a společné rituály tvoří základ toho, aby se
prvňáčci rychle zorientovali v novém prostředí a cítili se ve „své“ třídě jako doma.
Nabízejí dětem již od začátku určitou „kotvu“ ve víru nových dojmů a úkolů, protože díky
nim rychleji rozpoznají, co se bude dít a jak určité věci probíhají.
V  dalším průběhu školního roku podpoří efektivní a  bezproblémovou práci. Nad mnoha
postupy už děti nebudou muset vůbec přemýšlet, stanou se naprosto samozřejmými
a prvňáčci se tak budou moci koncentrovat na vlastní probírané učivo. Vy jako učitelé si kromě
toho ušetříte dlouhé vysvětlování nebo dokonce diskuse.
Myšlenka „takhle to děláme pořád“ podpoří s  naprostou samozřejmostí i pocit
sounáležitosti dětí v rámci celé třídy.
V následující kapitole jsme shromáždily nápady k pozdravům, loučení, členění dne, týdne,
měsíce a  roku, ale také k  vytvoření ranního posezení v  kruhu nebo posezení v  kruhu při
různých rozhovorech.
Rituály určené k pozdravu a rozloučení
Cíl
Pozdrav má děti zklidnit, shromáždit, ale také motivovat a „nabudit“. My jim ukazujeme, že
jsou vítány. Rozloučením zakončíme celý školní den. Děti by ho měly hodnotit jako
vydařený a měly by se také těšit na další. Děti se také naučí, jak zdravit přátelsky a odpovídajícím
způsobem i v mimoškolním prostředí.

 9a. Potřesu ti rukou 
Cíl
Každému dítěti paní učitelka vlastnoručně a v pravém slova smyslu potřese rukou při
přivítání a loučení se, dítě osobně cítí a vnímá pedagogovu pozornost.
Materiál/příprava
---
9





V pondělí v osm
23 Nápadník aktivit, her a rad od prvního školního dne až po předání vysvědčení
2
Jak na to
Zdržujte se již před začátkem vyučování ve třídě – nejlépe v blízkosti dveří nebo s možností
pohledu na dveře tak, abyste nepropásli žádného nově příchozího.
Pozdravte se s  každým dítětem tak, že se mu budete dívat do  očí, při tom mu potřesete
rukou a oslovíte ho jménem: „Dobré ráno, ...“ Požádejte dítě, aby vám odpovědělo a také
se při své odpovědi na vás dívalo.
Rozloučení probíhá stejným způsobem.
Tipy
Mnoho dětí má problém se na  někoho zpříma podívat. Nenuťte je k  tomu, vyvoláte jen
rozpaky a odpor. Pro mnoho dětí bude tato situace jednodušší, pokud ji zlehčíte
zavtipkováním. My například říkáme dětem, které se na nás nechtějí podívat: „Vypadám dnes ráno
zase tak šíleně?“ Na to se musejí všechny děti pousmát, pokud úplně nevyprsknou smíchy
a  odváží se i  ke  krátkému pohledu. Zaveďte tento rituál každé pondělí ráno po  víkendu
a v pátek po poslední vyučovací hodině.
 9b. Má ruka ve tvé ruce 
Cíl
Všichni se společně pozdraví. Děti se zklidní a vybudují si pocit vzájemné sounáležitosti.
Materiál/příprava
--Jak na to
Děti sedí v kruhu a chytí se navzájem za ruce. Při přivítaní všichni společně řeknou:
„Přejeme si dobré ráno!“ Při tom je možno lehce potřást rukama. Rozloučení probíhá se slovy:
„Přejeme si pěkný zbytek dne. Na shledanou!“
Tipy
Pokud vám záleží na tom, aby se děti na začátku hodiny zklidnily, je pěkné, pokud
provedete následující přivítání bez zbytečných slov. Například:
Na předem smluvené znamení klidu se všechny děti ztiší. Až když nikdo nedělá žádný zvuk,
začnete chytat za ruce děti, které sedí přímo vedle vás. Podle našich zkušeností to netrvá
dlouho, než vás všechny děti napodobí a kruh se uzavře.
Co ale dělat, když se jedno dítě nechce toho druhého chytit za ruku?





V pondělí v osm
111 nápadů pro celý školní rok 24
2
V takových případech postačí kontakt přes špičky prstů. Sice se nesmí nikdo nutit
do tělesného kontaktu, není ale ani pěkné ani akceptovatelné, aby jedno dítě zůstalo takovým
způsobem vyřazeno z kolektivu. V některých případech pomůže zachránit situaci, pokud
necháte dvě děti, aby si vyměnily svá místa. Možn á se nechá i dítě, které se nechtělo zapojit,
přesvědčit, pokud mu slíbíte, že stisk rukou potrvá jen krátkou dobu, a vysvětlíte, že bude
přece moc pěkné, když bude každý se všemi ostatními takto propojen.
 9c. Předání pozdravu 
Cíl
Každé dítě se pozdraví/rozloučí s  jedním spolužákem. Nacvičují se nejrůznější formy
pozdravů.
Materiál/příprava
--Jak na to
Posaďte se s žáky do kruhu. Nejlepší bude, když začnete s prvním pozdravem vy sami, tím
určíte druh pozdravu (potřesení rukama, zamávání, pozdrav „dobré ráno“, popř.
„na shledanou“...) a způsob provedení.
Pozdravíte tedy dítě po vaší pravici, to pozdraví spolužáka, který sedí po jeho pravici atd.,
takto projde pozdrav celým kruhem a  vrátí se zpět k  vám. Každé dítě bylo pozdraveno
a někoho pozdravilo.
Analogicky probíhá rozloučení.
Tipy
Tato forma pozdravu se hodí i pro ztišení dětí, pokud zvolíte nonverbální formu pozdravu
(např. potřesení rukama).
 9d. Zdravící a loučící losy 
Cíl
Každé dítě se pozdraví/rozloučí s jedním spolužákem. Nacvičují se nejrůznější formy
pozdravů.





V pondělí v osm
25 Nápadník aktivit, her a rad od prvního školního dne až po předání vysvědčení
2
Materiál/příprava
Krabice se jmenovkami (nebo pasovými fotkami) všech dětí.
Jak na to
Děti sedí v kruhu, uprostřed kruhu stojí „losovací bedna“. Začínáte vy sami tak, abyste mohli
určit formu pozdravu. Vytáhněte si kartičku, přečtěte nahlas jméno a jděte k danému dítěti.
Poté, co ho pozdravíte, ho vyzvěte, aby vstalo, a  vy se posaďte na  jeho místo. Dítě následně
přejde do středu kruhu, vytáhne si los a pozdraví další dítě atd. Loučení probíhá analogicky.
Tipy
Všechny děti ještě neumějí číst? Vložte do  krabice místo jmenovek jejich (pasové) fotky.
Nebo určete předem dva „čtenáře“, které mohou děti poprosit o  pomoc. Pokud děti ještě
nejsou zběhlé ve  jménech svých spolužáků, mohly by během hry znejistět. Tomu
předejdete, pokud určíte, aby dítě, které uslyší své jméno, vstalo.
 9e. Zdravící taneček 
Cíl
Touto pohybovou hrou děti procvičují osobní pozdravy nebo
rozloučení.
Materiál/příprava
CD přehrávač a hudební CD (s klidnou hudbou).
Jak na to
Děti stojí rozmístěné po třídě. Pokud začne hrát hudba, začnou se po ní
pohybovat. Jakmile se hudba vypne, zůstane každé dítě stát před tím
spolužákem, který je mu nejblíže. Poté se provádí zdravící nebo loučící rituál,
děti si navzájem například řeknou „Dobré ráno, ...“ nebo
„Na shledanou, ...“ a potřesou si rukama. Jakmile se opět
rozezní hudba, dají se děti do pohybu. Tímto způsobem
se dá procvičování pozdravů několikrát zopakovat.





V pondělí v osm
111 nápadů pro celý školní rok 26
2
Tipy
Často se objevují děti, které tíhnou při volném pohybu po  místnosti k  divokému a 
hlučnému chování tak, že lehce ztratíte kontrolu nad situací. Z  tohoto důvodu předem jasně
stanovte pravidla, například: „Pokud hraje hudba, nedotýkáme se sebe navzájem.“ Nebo:
„Pokud hraje hudba, procházíme se po místnosti a jsme potichu.“
Děti by měly již předem znát zvolený způsob pozdravu například z ranního sezení v kruhu
tak, aby každý přesně věděl, co má dělat. Jednotlivé části pozdravu můžete i očíslovat:
1. pohled do očí,
2. vyslovení pozdravu „dobrý den, ...“ nebo „na shledanou, ...“,
3. potřesení rukou.
Během hry můžete jednotlivé kroky i  odpočítávat. Velmi důležité je také vysvětlit, jak se
třese rukou, aniž bychom někomu ublížili. Některé děti jsou – často z rozpačitosti – až příliš
prudké.
Samozřejmě můžete zorganizovat i Loučící taneček.
Hudba znamená začátek
Cíl
Hudební skladba upozorní žáky, že za pár minut začíná výuka. Mají ještě čas dokončit
započaté hry, rozhovory nebo úkoly a uklidit.
Materiál/příprava
CD přehrávač a hudební CD (například s klasickou nebo odpočinkovou hudbou).
Jak na to
Hudbu pusťte asi 5 minut před tím, než budete chtít začít pracovat s dětmi.
Jakmile hudba dohraje, měly by děti být – podle domluvy – buď na svém místě, nebo sedět
v kruhu na židlích.
Tipy
Jak můžete zavést tuto aktivitu?
Poprvé můžete jednoduše pustit hudbu, sami uklidit a posadit se na místo, kde byste chtěli
dělat ranní kruh. Děti vás postupně začnou napodobovat.
10





V pondělí v osm
27 Nápadník aktivit, her a rad od prvního školního dne až po předání vysvědčení
2
Co dělat, pokud děti signál stále ignorují?
Nejprve zkuste zjistit, v  čem je problém. Neumí dítě odhadnout zbývající čas? Potom je
namístě s dětmi probrat, kolik času mají na uklízení, a ukázat tento čas i na třídních
hodinách, nebo pouštět stále stejnou píseň, aby odhadly blížící se konec. Ten můžete navíc
zdůraznit zvukovým signálem, třeba zvonečkem.
Analogicky k začáteční hudbě můžete zařadit i ukončovací hudbu. Předem dětem
vysvětlete, co mají dělat ty, které ukončí svůj úkol a uklidí si své místo, jasně stanovte pravidla,
jako například: „Ten, kdo je hotový, sedí na svém místě a mlčí.“ V opačném případě velmi
rychle dojde k tomu, že děti vyběhnou ze třídy a začnou dovádět. Můžete mít také
připravené krátké úkoly pro „rychlíky“, kterým se budou věnovat v lavici (typu zábavné počítání)
nebo na koberci (didaktická hra, >> viz aktivitu 11).
11Systematický otevřený začátek
Cíl
Děti dokážou samostatně vyplnit zbývající čas ve vyučování efektivní a zábavnou prací.
Materiál/příprava
Děti dostanou na výběr pomůcky, úkoly, didaktické hry apod., které mají k dispozici během
vyučování.
Potřebujete jednu krabici pro každou výukovou oblast: „psaní“, „čtení“ a „počítání“, do které
vložíte několik odpovídajících pracovních pomůcek. Vyberte takový materiál, se kterým
děti mohou samostatně pracovat, aniž byste museli cokoliv vysvětlovat.
Případně můžete po určité době pomůcky vyměnit tak, abyste si udrželi zájem dětí
a zároveň drželi krok s jejich pokrokem v učení.
Jak na to
Děti si před začátkem vyučování mohou vybrat z krabic jednu pomůcku a s tou pracovat.
Na konci této fáze se materiál uklidí zpět do krabic.
Krabice mohou posloužit i  jako prostředek pro diferenciaci dětí. Žáci, kteří již dokončili
zadaný úkol, vás už nemusejí bombardovat dotazy („Co mám teď dělat?“), ale vyberou si
něco z krabic a pracují sami tak dlouho, dokud nejsou všichni se zadaným úkolem hotovi.






       

internetové knihkupectví ABZ - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2017 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist