načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: 100 zákonů obchodního úspěchu -- Proč jsou někteří lidé úspěšnější než jiní - Brian Tracy

100 zákonů obchodního úspěchu -- Proč jsou někteří lidé úspěšnější než jiní

Elektronická kniha: 100 zákonů obchodního úspěchu -- Proč jsou někteří lidé úspěšnější než jiní
Autor:

Úspěch není zázrak, ani hříčka štěstěny. Poselství zákonů, s kterými vás Brian Tracy v této knize seznamuje, je prosté: pokud přesně víte, co chcete, stačí dělat to, ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  254
+
-
8,5
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Synergie Publishing
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 295
Rozměr: 22 cm
Úprava: tran
Vydání: Vydání první
Spolupracovali: z anglického originálu The 100 absolutely unbreakable laws of business success přeložil Jiří Zbořil
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-737-0360-8
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Úspěch není zázrak, ani hříčka štěstěny. Poselství zákonů, s kterými vás Brian Tracy v této knize seznamuje, je prosté: pokud přesně víte, co chcete, stačí dělat to, co dělají či dělali ti, kdo toho dosáhli před vámi, a díky tomu dosáhnete stejných výsledků. Nic jiného v tom není.

 100 zákonů obchodního úspěchu je určeno všem, kdo se pohybují ve světě podnikání a obchodu a chtěli by ze sebe dostat to nejlepší. Smyslem knihy je podělit se o systém principů – zákonů –, které v praxi uplatňují ti nejúspěšnější podnikatelé. Úspěch a mistrovství v každém oboru patří těm, kdo dokonale zvládli jeho základy. Při čtení se u každého zákona na chvíli zastavte a upřímně zvažte, jak jste na tom. Jeden nový vhled či nápad někdy stačí, aby člověk úplně změnil směr.

Budete-li 100 zákonů obchodního úspěchu důsledně uplatňovat, získáte významnou výhodu nad všemi, kdo je nedodržují. Dosáhnete úspěchu, o kterém se vám nesnilo. Během několika měsíců či let můžete dokázat víc než většina lidí za celý život!

(proč jsou někteří lidé úspěšnější než jiní)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

100 ZÁKONŮ

OBCHODNÍHO

ÚSPĚCHU


100 ZÁKONŮ

OBCHODNÍHO

ÚSPĚCHU

Proč jsou někteří lidé

úspěšnější než jiní

BRIAN TRACY


100 zákonů obchodního úspěchu

Brian Tracy

Z anglického originálu The 100 Absolutely Unbreakable Laws of Business

Success přeložil Jiří Zbořil

Odpovědná redaktorka Věra Kaslová

Návrh obálky Ondřej Klouček

Grafická úprava a sazba Art D, www.art-d.com

Elektronické formáty připravil KOSMAS, www.kosmas.cz

Vydalo nakladatelství Synergie Publishing SE

www.synergiepublishing.com

Vydání první

Copyright © 2000 by Brian Tracy

Translation Copyright © 2016 Synergie Publishing SE

Czech edition published by arrangement with Agentia Literara LIVIA STOIA

ISBN 978-80-7370-360-8 (váz.)

ISBN 978-80-7370-372-1 (e-kniha)


Tuto knihu věnuji svému synovi Michaelovi Tracymu.

Ať tě tyto věčné pravdy provázejí a motivují v úžasném

obchodním životě, který máš před sebou.


OBSAH

Předmluva .......................................................................... 11

O autorovi .......................................................................... 15

Úvod – Úspěch se dá předpovědět ..................................... 17

Prní kapitola – Zákony života ....................................... 27

1. Zákon příčiny a následku .................................... 29

2. Zákon víry ............................................................ 32

3. Zákon očekávání .................................................. 34

4. Zákon přitažlivosti ............................................... 36

5. Zákon shody ........................................................ 37

Druhá kapitola – Zákony úspěchu ................................ 41

6. Zákon sebekontroly ............................................ 45

7. Zákon náhody...................................................... 47

8. Zákon odpovědnosti ........................................... 49

9. Zákon směřování ................................................ 53

10. Zákon vyváženosti ............................................. 59

11. Zákon služby ...................................................... 60

12. Zákon užitého úsilí ............................................ 63

13. Zákon vyrovnávání ............................................ 66

14. Zákon přípravy .................................................. 68

15. Zákon vynucené efektivity ................................ 70

16. Zákon rozhodování ........................................... 72

17. Zákon tvořivosti ................................................ 75

18. Zákon pružnosti ................................................. 78

19. Zákon vytrvalosti ............................................... 81


Třetí kapitola – Zákony podnikání ................................ 85

20. Zákon účelu ....................................................... 89

21. Zákon organizace ............................................... 91

22. Zákon spokojeného zákazníka .......................... 92

23. Zákon zákazníka ................................................ 95

24. Zákon kvality ..................................................... 99

25. Zákon zastarávání ............................................ 103

26. Zákon inovace ................................................. 105

27. Zákon kritických činitelů úspěchu .................. 107

28. Zákon trhu ....................................................... 110

29. Zákon specializace ........................................... 113

30. Zákon odlišování ............................................. 115

31. Zákon segmentace ........................................... 117

32. Zákon koncentrace .......................................... 119

33. Zákon nejvyšší kvality ..................................... 121

Čtvrtá kapitola – Zákony vedení ................................. 127

34. Zákon poctivosti .............................................. 129

35. Zákon odvahy .................................................. 132

36. Zákon realistického přístupu ........................... 134

37. Zákon moci ...................................................... 137

38. Zákon ctižádosti ............................................... 141

39. Zákon optimistického pohledu ....................... 143

40. Zákon empatie ................................................. 145

41. Zákon odolnosti ............................................... 147

42. Zákon nezávislosti ........................................... 148

43. Zákon citové vyzrálosti .................................... 149

44. Zákon maximálního nasazení ......................... 151

45. Zákon prozíravosti ........................................... 152

Pátá kapitola – Zákony peněz ...................................... 155

46. Zákon hojnosti ................................................ 160


47. Zákon směny ................................................... 162

48. Zákon kapitálu ................................................. 164

49. Zákon časové perspektivy ................................ 168

50. Zákon úspor ..................................................... 171

51. Zákon zachování ............................................. 173

52. Parkinsonův zákon .......................................... 174

53. Zákon tří .......................................................... 176

54. Zákon investování ........................................... 179

55. Zákon složeného úroku ................................... 182

56. Zákon kumulace .............................................. 183

57. Zákon přitažlivosti ........................................... 185

58. Zákon zrychlování zrychlení ........................... 188

Šestá kapitola – Zákony prodávání ............................. 193

59. Zákon prodeje .................................................. 196

60. Zákon odhodlání ............................................. 200

61. Zákon potřeby ................................................. 202

62. Zákon problémů .............................................. 205

63. Zákon přesvědčování ....................................... 207

64. Zákon zajištění ................................................. 209

65. Zákon rizika ..................................................... 211

66. Zákon důvěry ................................................... 213

67. Zákon vztahů ................................................... 216

68. Zákon přátelství ............................................... 218

69. Zákon pozicování ............................................ 219

70. Zákon perspektivy ........................................... 221

71. Zákon včasného plánování ............................. 223

72. Zákon zvrácené motivace ................................ 226

Sedmá kapitola – Zákony vyjednávání ....................... 231

73. Univerzální zákon vyjednávání ...................... 234

74. Zákon budoucnosti .......................................... 236


75. Zákon „win-win, nebo nic“ ............................. 237

76. Zákon neomezených možností ....................... 240

77. Zákon čtyř ........................................................ 242

78. Zákon načasování ............................................ 244

79. Zákon smluvních podmínek ........................... 247

80. Zákon předjímání ............................................ 250

81. Zákon pravomoci ............................................. 252

82. Zákon cizí kůže ................................................ 253

83. Zákon mocnějšího ........................................... 255

84. Zákon touhy .................................................... 259

85. Zákon reciprocity ............................................. 261

86. Zákon odchodu ................................................ 263

87. Zákon defi nitivy .............................................. 265

Osmá kapitola – Zákony zacházení s časem ............... 269

88. Zákon jasného nazírání ................................... 272

89. Zákon důležitějšího ......................................... 274

90. Zákon posledního ............................................ 275

91. Zákon nejcennějších aktiv ............................... 276

92. Zákon plánování .............................................. 277

93. Zákon odměňování ......................................... 279

94. Zákon řetězení ................................................. 280

95. Zákon páky ...................................................... 282

96. Zákon neodkladnosti ....................................... 283

97. Zákon praxe ..................................................... 285

98. Zákon časové tísně ........................................... 286

99. Zákon soustředění sil ....................................... 288

100. Zákon způsobilosti .......................................... 290

Začněte teď! ...................................................................... 293


11

PŘEDMLUVA

U

plynulo už spoustu let od chvíle, kdy jsem se vydal na

celoživotní pouť, abych zjistil, proč svět funguje tak, jak

funguje. Jako mnoho dalších lidí na této cestě jsem nejdřív

prodával, pak řídil a nakonec sám podnikal a budoval fi rmy.

Časem jsem si uvědomil, že se v souvislosti s obchodními

úspěchy setkávám neustále se stejnými, a tedypředvídatelnými, vzorci chování a principy fungování. Smyslem této knihy

je podat jejich výčet a vysvětlit je.

Déle než pětadvacet let už sleduji stejný cíl. Pomáhám lidem uvolnit jejich skrytý potenciál tím, že jim předávám nápady a učím je strategiím, pomocí nichž mohou získat výhody a odměny, po kterých touží, mnohem rychleji než bez nich.

Věřím, že život je nejcennější a nejúžasnější ze všech darů. S touto vírou se už dlouhá léta snažím nalézat způsoby, jak omezit čas potřebný k dosahování hmotných i nehmotných cílů. Proto také vznikla kniha o zákonech podnikání.

Napsal jsem ji speciálně pro lidi, kteří se pohybují ve světě podnikání a obchodu a chtěli by ze sebe dostat to nejlepší, aby z hodin, týdnů, měsíců a let svých vzácných životů, jež věnovali kariéře, vytěžili co nejvíc a aby dosáhli co nejkvalitnějších výsledků.

Pokud jste některý z těchto zákonů doposud nedodržovali a začnete s tím, ušetříte si měsíce, či dokonce roky dřiny. Chcete-li plně realizovat svůj potenciál, je každý


12

z těchto zákonů nepostradatelný. Naopak časté porušování

kteréhokoli z nich vás stojí měsíce, ba roky zklamání anenaplněných očekávání.

Dám vám otázku: Kdybyste mohli vydělávat 50 000dolarů, nebo 100 000 dolarů ročně, přičemž vše ostatní by zůstalo při starém, co byste si vybrali?

Odpověď je zřejmá. Za stejný čas a úsilí byste vždy chtěli raději víc než méně. Pravda je taková, že lidé, kteří se těmito zákony řídí, vydělávají ve stejném čase mnohem víc peněz než ti, kdo tak nečiní.

Jsou to zákony podobné fyzikálním, matematickým, mechanickým nebo elektromagnetickým. Jsou praktické a osvědčené, fungují všude. Platí pro úspěch v podnikání. Nezabývají se zdravím, domovem, láskou, ani vyvažováním všech důležitých činitelů, které přispívají k osobnímu štěstí. Tato kniha se nesnaží řešit nic jiného než věčnézákony podnikatelského úspěchu.

Nejlepší na úspěchu v podnikání je, že příroda je neutrální. Budete-li dělat to, co dělají úspěšní lidé, doberete se stejných výsledků jako oni. A pokud to dělat nebudete, nedoberete se jich. Nic jiného v tom není.

Některé z následujících zákonů vám snad mohou přiadat až primitivní nebo samozřejmé. Některé se vrozličných podobách opakují v různých kategoriích. Nenechte se tím zmást a rozhodně je kvůli tomu nepřeskakujte. Úspěch a mistrovství v každém oboru patří těm, kdo dokonalezvládají základy.

Při čtení se u každého zákona na chvíli zastavte aupřímně zvažte, jak jste na tom. Jeden nový vhled či nápadněkdy stačí, aby člověk úplně změnil směr.

Budete-li důsledně uplatňovat 100 zákonů obchodního úspěchu, získáte významnou výhodu nad všemi, kdo je


13

nedodržují. Dopřejete si úspěch a uspokojení na úrovních,

o kterých se vám nesnilo. Během několika měsíců či let

dokážete víc než většina lidí za celý život!

Brian Tracy

Solana Beach, Kalifornie

březen 2000


15

O AUTOROVI

BRIAN TRACY si svou cestu na vrchol razil krok za krokem

z úplného dna. Dospělý život začínal bez vzdělání, bezkvalifi kace, bez zaměstnání. Žil v autě a živil se takovou prací,

jakou právě sehnal.

Brzy se začal intenzivně zajímat o to, jak svět funguje a proč se věci dějí tak, jak se dějí. Pracoval, cestoval, četl,mluvil s lidmi a postupně zjišťoval, že v lidských záležitostech fungují jisté předvídatelné zákonitosti a principy. Tyto postřehy mu změnily život a nakonec ho dovedly až k zákonům a myšlenkám obsaženým v této knize.

Každý z následujících principů téměř vědecky testoval a uplatňoval, své závěry porovnával s ostatními. Jakopokusného králíka k ověřování platnosti svých objevů používal sám sebe. Šel od práce k práci, od pozice k pozici a nakonec i od nezdaru k úspěchu.

Kumulativní účinek univerzálních zákonů úspěchuzafungoval přesně podle předpokladu.

Dnes je Brian Tracy jedním z nejlepších obchodních poradců ve Spojených státech a také jedním z nejoblíbenějších motivačních řečníků na světě. Pracoval s víc než 500společnostmi všech velikostí, včetně mnoha fi rem ze seznamu top 500 časopisu Fortune. O osobní i fi remní efektivitěkaždoročně promlouvá k víc než 300 000 posluchačů po celém světě.

Napsal deset knih, některé byly přeloženy i do dvanácti jazyků. Po celém světě se používají jeho materiály k výuce či


16

sebevzdělávání v oblastech vedení, prodejů, osobního úspěchu a technik zvládání času.

Kromě toho Brian Tracy pracoval v osmdesáti zemích na pěti kontinentech. Získal magisterský titul v oboru obchodu a administrace a je vášnivým čtenářem historických, filozofi ckých, ekonomických, náboženských, metafyzických apsychologických knih.

Má velký dar syntetizovat myšlenky a postřehy z mnoha oborů do praktických strategií, které fungují a přinášejí rychlé výsledky.

Je prezidentem poradenské a školicí společnosti Brian Tracy International se sídlem v kalifornském městě Solana Beach. Je ženatý, má čtyři děti a aktivně se účastníspolečenského života v místní komunitě.

V této knize se s vámi podělí o letité zkušenosti získané ze styku s lidmi a společnostmi po celém světě.


17

ÚVOD

Úspěch se dá

předpovědět

Ž

ijeme v báječné době. Nikdy dřív nemělo tolik lidí tolik

příležitostí dosáhnout tolika cílů v osobním i profesním

životě jako dnes. A s každým dalším rokem je to lepší.

Proč? Nejjednodušší odpověď zní, že toho víc víme ozpůsobech, jak dosahovat lepších výsledků ve více oborech. Tyto informace, nápady a postřehy jsou jako voda – proudí všude a každý si z nich může nabrat.

Dají se sdílet donekonečna. Máte-li nápad, který mi nějak pomůže v podnikání, a podělíte se o něj se mnou, obohatí nás to oba. Pokud ho předám někomu jinému a ten pak zase dalšímu, polepší si v té řadě každý.

Kromě toho se vědomosti hromadí, a jakmile tu jednou jsou, nemizí. Naopak se stávají dostupnějšími a exponenciálně se rozrůstají. Každá dodatečná informace odhaluje nové souvislosti a propojení s dalšími oblastmi vědění. Tento proces přitom probíhá samovolně a neustále se zrychluje. Každý vědo mostní skok pak otevírá nové příležitosti, které senárůstem zkušeností samy zmnožují.


18

V pozadí exploze vědomostí a techniky se skrývá konkurenční prostředí, které je dnes agresivnější, odhodlanější, tvořivější a nemilosrdnější než kdykoli dřív, a s přibývajícím časem se neustále přiostřuje.

Říká se, že podnikání je válka. Podnikatelské příručky, články a kurzy se hemží výrazy jako „marketingová výzbroj“, „guerillová taktika“, „protiútok“ a dalšími vojenskýmitermíny. Všechny jsou výstižné, je tu však jeden podstatný rozdíl: povaha dotyčné „války“.

Armády dobývají lidi a území – podnikatelé zákazníky a trhy. Vojenská moc usiluje o vítězství ničením a převahou síly – podnikatelé hledají cesty, jak se lépe a rychleji zavděčit zákazníkům v soutěži s jinými podnikateli, kteří se snažízískat tytéž zákazníky.

Podnikatelská konkurence je nelítostná. Způsoby, jakzískávat zákazníky novými a lepšími produkty či službami, se dnes zabývají ve dne v noci ti nejchytřejší a nejnadanější lidé na světě. Závod trvá. Přežijí jen ti, kdo si osvojí lepší metody a jsou schopni je uplatňovat rychleji než konkurence.

V takovém prostředí ovšem nepatrné rozdíly veschopnostech vedou k obrovským rozdílům ve výsledcích. Minimální posuny ve vědomostech a dovednostech mohou způsobitvýznamné posuny v dosažených výsledcích a příjmech.

Vaším osobním cílem a cílem vaší společnosti musí být schopnost překročit ve svém oboru práh, který dělí průměrné od úspěšných.

Na každé úrovni podnikání je dnes k dispozici celá řada osvědčených strategií a technik, jež se navíc neustálerozrůstají. V historii lidstva je to naprosto unikátní situace a těžit z ní může úplně každý – v podnikání i v životě.

Smyslem této knihy je podělit se s vámi o systém princiů, říkejme jim „zákony“, které vždy znovu objevují a v praxi


19

uplatňují nejúspěšnější podnikatelé po celém světě – vorganizacích malých i velkých, stejně dříve jako dnes. Praktické vy -

užití těchto zákonů vám umožní překročit onen pomyslný práh.

Znalostí věčných mechanismů a jejich porozuměním získáte neocenitelnou výhodu nad všemi, kdo o nich nevědí nebo jim nerozumí. Pokud si podle těchto mechanismů zařídíte život i podnikání, dokážete postavit a spustit, řídit či proměnit fi rmu mnohem rychleji a snadněji, než byste kdy považovali za možné.

Čím hlouběji je zabudujete do svého způsobu uvažování a rozhodování, tím vyšších výkonů dosáhnete. Budou se k vám hlásit lepší lidé a budou si přát u vás zůstat. Budete více a lépe vyrábět i prodávat. Budete si účinněji hlídat výdaje, porostete předvídatelněji a pravidelně budete zvyšovat zisky.

Některé z následujících zákonů vám mohou připadat po prvním přečtení neobvyklé, možná dokonce kontroverzní. Nicméně platí, a to vždy a všude – jsou to přírodní zákony. Platí v celém vesmíru. Dlouhodobě jsou neporušitelné.

„Svět je šachovnice, jevy jsou fi gurky a to, čemu říkámepřírodní zákony, jsou pravidla hry,“ píše v knize A LiberalEducation (česky dosud nevyšlo, pozn. red.) Thomas Henry Huxley. „Svého protihráče nevidíme. Víme jen, že hraje poctivě atrpělivě. Víme však také, že nikdy nepřehlédne žádnou chybu, ani nám nedopřeje výhodu.“

Stejně neutrální jsou pravidla v této knize. Nejsou anidobrá, ani špatná. Nejsou závislá na tom, čemu kdo věří, co má kdo rád či co si kdo přeje. V podnikání vždy platila a platit budou. Jak píše Johann Wolfgang Goethe: „Příroda neznážertů, je přísná a vážná, má vždy pravdu. Chybuje a mýlí se jen člověk. Těmi, kdo si jí neváží, příroda pohrdá. Svá tajemství odkrývá jen lidem schopným, čistým a ryzím.“

Chce-li člověk vařit, studuje zásady kombinování surovin a technologické postupy, které se osvědčily v minulosti.


20

Nenapadne vás něco podstatného ubrat či přidat a očekávat

přitom, že dosáhnete stejně osvědčeného výsledku.

To samé ovšem platí i pro podnikání. Nemůžete čekat, že dosáhnete stejných výsledků jako úspěšní podnikatelé,budete-li porušovat zákony, jimiž se oni řídí celá léta.

Znáte to, jak se chlápek rozhodne spáchat sebevražduskokem ze střechy mrakodrapu? Zatímco letí dolů, uprostředbudovy kdosi kouká z okna a ptá se: „Jak to jde?“ „Zatím je to dobrý!“ odpoví sebevrah.

Kupodivu tímto způsobem spousta lidí podniká. „Zatím je to dobrý!“ hlásí. Porušují zákony přírody i podnikání – někdy úmyslně, někdy bezděčně. Jenže zákony jsou neměnné a nevyhnutelné. Porušovat je můžete jen na vlastní nebezpečí. A přestože se vám může zdát, že se důsledkům svých činů zatím úspěšně vyhýbáte, nakonec stejnězaplatíte plnou cenu.

Srovnáte-li si ovšem život podle 100 zákonů obchodního úspěchu, máte úspěch v podnikání prakticky zaručený.Sklidíte, co zasejete. Sejete-li dobré, dobré také sklízíte.

Snad nejdůležitější pro úspěch v podnikání je pragmatický přístup. Což mimo jiné znamená, že se neptáte po původu nápadů. Je vám jedno, odkud k vám přicházejí a kdo covymyslel. Zajímá vás jediné: funguje to?

Úspěch v podnikání i v životě se odvíjí od toho, jak se vám daří nacházet a následně za všech vhodných okolností uplatňovat funkční principy. Smyslem této knihy jeposkytnout vám koncepce a strategie, které opakovaně prokazují účinnost.

Všeobecně platné zákony jsou jako telefonní čísla –vyťukáte-li správné číslo, spojíte se s tím, s kým potřebujetemluvit. Vyťukáte-li špatné číslo, můžete být sebechytřejší, sebeodhodlanější a sebeschopnější, stejně se dovoláte jinam.


21

Léta běží a tisíce společností stále nedosahují žádoucích výsledků, některé dokonce krachují. Je tomu tak proto, že ti, kdo o jejich činnosti rozhodují, buď neznají zákony podnikání, nebo se domnívají, že si mohou dovolit je porušovat, a stejně uspějí. Porušování jednoho, několika či většinyzákonů je příčinou tisíců, ba dokonce i milionů neúspěchů.

Uvědomte si, že neznalost zákona neomlouvá. Musíte je dodržovat, přestože o nich nevíte. I bezděčné porušenízákona se v podnikání totiž trestá patřičnou ztrátou, nespokojeností, špatnými výsledky. Můj příběh Pocházím z nepříliš podnětného prostředí. Naši nikdy neměli peníze a sám jsem si různě přivydělával už od jedenácti let. Střední školu jsem nedokončil. Po několika letech tvrdé manuální práce jsem začal prodávat. Několik měsíců jsem se s tím pral, až jsem se začal ptát: Jak to, že někteří lidé jsou úspěšnější než jiní?

„Hledejte a naleznete,“ píše se v Bibli. Jakmile jsem se začal rozhlížet po příčině úspěchu jedněch a neúspěchu druhých, nacházel jsem odpovědi všude. A jakmile jsemnalezená pravidla začal uplatňovat ve svém životě, docházel jsem ke stejným výsledkům jako lidé, od kterých jsem je odkoukal.

V životě platí pravidlo 10/90, podle nějž vám prvníchdeset procent času, který strávíte hledáním zákonů, pravidel, mechanismů, metod a technik v jakémkoli oboru, ušetřídevadesát procent času a úsilí, která později budete musetvynaložit, abyste v této oblasti dosáhli vytyčeného cíle.


22

Časem jsem dospěl k názoru, že nejchytřejší jsou ti, kdo si nejdřív udělají čas na to, aby zjistili, jak věci v daném oboru fungují, a pak teprve se v něm pokouší něco podnikat. Dělají si domácí úkoly s předstihem.

Po třicítce jsem si doplnil vzdělání. Získal jsemmagisterský titul na vysoké škole ekonomické. Studiu podnikatelských subjektů a zákonů jsem věnoval asi 4000 hodin. Také jsem při hledání tajemství úspěchu přečetl stovky knih a článků.

Časem jsem dostal příležitost postavit prodejní síť zahrnující šest zemí. Vyptával jsem se odborníků, četl knihy, poslouchal audioprogramy a navštěvoval odborné kurzy. Při najímání lidí a budování prodejní sítě jsem pak uplatnil všechno to, co jsem se naučil, a využil zákony a pravidla, jež se mi zdály nejúčinnější.

Během jednoho roku jsem žil úplně jinak. Už jsemneběhal jako podomní prodejce od dveří ke dveřím a nežil z ruky do huby. Budoval a řídil jsem prodejní síť o pětadevadesáti prodejcích, která pokrývala šest zemí a ročně generovalamilionové příjmy.

Stejný postup jsem zopakoval později, když jsem se dostal k práci developera. Půjčil jsem si v knihovně všechny knihy na dané téma a po nocích je studoval. Strávil jsem dlouhéhodiny vyptáváním jiných developerů. Pak jsem si za sto dolarů zajistil předkupní právo na kus země, dal jsem dohromady fi nanční rozvahu, našel investora a během následujícího roku nechal postavit a kompletně obsadil nákupní centrum, které vynášelo tři miliony dolarů.

Stejný proces jsem zopakoval, když jsem chtěl začítdovážet japonská auta. Během roku jsem vybudoval síťpětašedesáti prodejních center, v nichž jsem za dvanáct měsíců prodal auta za pětadvacet milionů dolarů.

Všechny prověřené postupy, zákony a techniky jsem pak uplatnil i ve funkci provozního ředitele společnosti s ročním


23

obratem 265 milionů dolarů. Ani ne za rok se mi ji podařilo

od základu zreorganizovat, nastolit řád místo chaosu a přivést

ji do černých čísel.

Lidé v podnikatelské sféře si mě začali najímat jako poradce a krizového manažera. V každé společnosti jsempostuoval stejně. Nejdřív jsem se ponořil do studia, abych našel skryté principy podnikání v dané oblasti, a pak jsem nalezené zákony uplatnil. Pokaždé jsem tím svým klientům ušetřil či vydělal miliony dolarů.

Rozhodl jsem se pak své metody a objevené principyuspořádat do přednášek a seminářů pro veřejnost. Nakonec jsem vytvořil ucelenou řadu přednášek a školicích programů pro jednotlivce i fi rmy, z nichž mnohé byly zaznamenány navideo a audio a školí se podle nich v Americe i jinde na světě. Byly přeloženy do dvaceti jazyků a prodávají se v jednatřiceti zemích.

Úspěch těchto seminářů a na nich založených postupech je prostý. Stojí na praktických, vyzkoušených technikách, které lidem ušetří spousty let tvrdé práce. Moji studentiuplatňují, co se naučili, a přináší jim to tisíce i miliony dolarů na vyšších prodejích, snížených nákladech a zvýšených ziscích.

Za léta práce s tisíci fi rmami a podnikateli jsem si ověřil, že všichni, kdo prosperují a rostou, tyto zákony dodržují auplatňují ve všem, co dělají. A pokud se budete chovat stejně jako oni, téměř okamžitě začnete dosahovat stejných výsledků.

Úspěch v podnikání se dá téměř bez výjimky vysvětlit dodržováním určitých zákonů, zatímco neúspěch evidentně vyplývá z jejich vědomého či bezděčného porušování. Podřídíte-li veškerou svou činnost těmto obecně platným principům, budete dosahovat lepších výsledků s menším úsilím. Budete si víc věřit a nebudete tak vystresovaní. Budete mít větší radost ze života.


24

Místo abyste dřeli do úmoru a jedinou odměnou vámzůstala frustrace a pocit bezmoci, zvládnete rychle a s lehkostí obrovské množství práce s mnohem lepšími výsledky než lidé, kteří makají dvakrát víc.

Někdy se na svých seminářích ptám: „Kdybyste si koupili běžecký pás a přivezli si ho domů, na čem by záleželo, jaký přínos z něj pro vás vyplyne?“ Podnikatelé v publiku rychle odpovídají, že množství užitku bude přímo úměrné času,který na něm stráví, a jak často ho budou používat.

Vtip je v tom, že nikdo nezapochybuje, že běžecký pás je potenciálním zdrojem zdraví a dobré kondice. Každý ví, že to tak je. Běžecký pás je vyzkoušené zařízení pro zlepšování fyzické kondice. Je to prostě tak.

Stejné je to i s těmi vyzkoušenými zákony a pravidlypodnikání. Otázka nespočívá v tom, jestli fungují, ale v tom, jak moc se jimi chcete řídit. Čím důsledněji je budete uplatňovat, tím lépe budou fungovat. Tím lepších výsledků budete dosahovat.

A ještě poslední informace před tím, než začneme.Úspěšní lidé jsou akční. Chovají se proaktivně, nikoli reaktivně. Berou iniciativu na sebe. Jakmile zaslechnou dobrý nápad, hned jednají. Rychlým jednáním dostávají rychlou zpětnou vazbu, která jim umožňuje rychle opravit či upravit, co je třeba, a postoupit vpřed. Pořád něco zkoušejí.

Narazíte-li na následujících stránkách na cokoli, co můžete uplatnit ve svém životě či podnikání, udělejte to hned. Nicneodkládejte. Jeden rozhodující čin vám může zcela změnit život.

Měla by vás zajímat jediná věc: Funguje to? Tyto zákony fungují. Fungují prakticky všude a za všech okolností. Čím víc se jimi budete řídit, tím lépe se vám povede. Prakticky bez omezení.



27

1

Zákony života

1. Zákon příčiny a následku

2. Zákon víry

3. Zákon očekávání

4. Zákon přitažlivosti

5. Zákon shody


28

Zákony života

P

roč jsou někteří lidé úspěšnější než jiní? Proč se neustále

posouvají vpřed, z nižší pozice na vyšší? Jak to, ževydělávají stále víc peněz?

Čím to, že jiní chodí z práce do práce, přesto jsou bezpeněz a trpí pocitem, že je nikde neocení, ať dřou jakkoli? Proč tolik lidí žije, jak napsal Henry David Thoreau, „životytichého zoufalství“?

Když jsem začínal podnikat, byl jsem tak pozadu, že jsem si připadal první. Střídal jsem zaměstnání, zřídka z vlastní vůle; děsily mě události, které se řítily kolem, a také zdánlivě nepochopitelné a nepředvídatelné chování mých šéfů. Připadal jsem si jako pěšec, s nímž kdosi tahá ve hře, jejímž pravidlům nerozumím.

Pak jsem se začal ptát: Proč jsou někteří lidé úspěšnější než jiní?

Všiml jsem si, že lidé, jimž se daří lépe než mně, nejsou ani chytřejší, ani nemají lepší povahu. S některými z nich bylo těžké pořízení, jiní se zase vyznačovali pochybnou morálkou. Jejich nápady a názory nedávaly žádný smysl. Přesto se jim vedlo lépe. Velký objev Prvním velkým průlomem pro mě byl objev aristotelského zákona příčiny a následku. V době, kdy většina lidí věřila v bohy na hoře Olympu, kteří se baví tím, že si hrají s lidskými osudy, Aristotelés přišel s něčím zcela odlišným. Od té doby vidíme svět jinak.


29

1. Zákon příčiny a následku

Vše se děje z nějakého důvodu;

každý následek má svou příčinu.

Aristotelés tvrdil, že žijeme ve světě, kterému vládnouzákony, nikoli náhoda. Cokoli se stane, má podle něj nějakoupříčinu, ať o ní víme, nebo ne. Každý čin má také své důsledky

bez ohledu na to, jestli o nich víme a jestli se nám to líbí.

To je praotec všech zákonů – železný zákon západního myšlení a fi lozofi e. Neúnavné pátrání po pravdě a příčinném vztahu všech dějů přivedl západní vědu, techniku, medicínu, fi lozofi i i válečnictví za posledních 2000 let kobrovskému vzestupu. Dnes toto zaměření pohání technický pokrok a dramaticky proměňuje svět.

Bohatství, štěstí, blahobyt i úspěch jsou podle tohotozákona přímým či nepřímým důsledkem určitých příčin nebo činů. Což jednoduše znamená, že dokážete-li jasně určit žádoucí následek, nejspíš jej můžete také dosáhnout. Sledujte, co dělají ti, kdo žádoucích následků dosahují, a přesnýmnaodobováním dojdete ke stejným výsledkům. Úspěch není náhoda Úspěch není zázrak, ani hříčka štěstěny. Vše se děje z nějakých důvodů, ať už dobrých, či špatných. Pokud přesně víte, co chcete, stačí dělat to, co dělají či dělali ti, kdo toho dosáhli před vámi, a nakonec se doberete stejných výsledků jako oni.

V Bibli se o tom hovoří jako o zákonu setí a sklízení: „Co člověk zaseje, to také sklidí.“

Sir Isaac Newton to nazval třetím pohybovým zákonem: „Proti každé akci vždy působí stejná reakce.“


30

Pro nás je ovšem nejdůležitějším vyjádřením téhož tato formulace: „Myšlenky jsou příčiny, podmínky jsou následky.“

Jinými slovy – myšlenky mají schopnost tvořit. Vaše myšlenky jsou prvotní tvůrčí silou vašeho života. Celý svůj svět si vytváříte vlastním způsobem myšlení. Všichni lidé i situace ve vašem životě mají jen takový význam, jaký jim sami přisoudíte. Změnou myšlení změníte i život – někdy to trvá jen pár vteřin!

Nejdůležitější zásada pracovního i osobního úspěchu zní: Stáváte se tím, nač nejčastěji myslíte.

Na tomto ohromném objevu stojí všechna náboženství, fi lozofi e, metafyzika i psychologické teorie. Platí to stejně pro jednotlivce jako pro organizace. Cokoli vidíte nebo zažíváte, je výraz myšlení lidí v pozadí daného jevu. „Sebevětšíorganizace je vždy jen prodlouženým stínem jednoho člověka,“ napsal Ralph Waldo Emerson.

Vaše pocity a reakce nevyplývají z toho, co se vámpřihodí, ale z toho, co si o tom myslíte a jak k tomu přistupujete. Podmínky a okolnosti vám nediktuje nikdo zvenčí – vytváří je váš vnitřní svět. Váš život, vaše volba Vždycky máte na výběr. Dlouhodobě vás nikdo nenutí myslet, cítit, ani se chovat způsobem, kterým tak činíte. To vy si volíte, jak se budete ve světě cítit a chovat, záleží to totiž jen na tom, co si o světě kolem sebe a o tom, co vás potká, budete myslet.

Doktor Martin Seligman z Pensylvánské univerzity hovoří o „způsobu vysvětlování“ světa, který je rozhodujícímfaktorem pro všechno, čím jste a čím se můžete stát.

Dobré na tom je, že „vysvětlovat si svět“ se člověk učí, může se to tedy i odnaučit a naučit jinak. To vy rozhodujete o tom, jak si budete svět vysvětlovat. Můžete své zkušenosti interpretovat tak, abyste se cítili šťastně a optimisticky;


31

nemusíte se vztekat a hledět na všechno pesimistickýmaočima. Můžete se rozhodnout reagovat konstruktivně a účinně.

Volba je vždy na vás.

Vaše myšlenky a pocity se pod vlivem okolností neustále mění. Zaslechnete dobré zprávy, zlepší se vám nálada

a hned jste ke všem milejší a berete věci pozitivně. Pokud

vás ovšem na druhou stranu nečekaně zastihnou špatné

zprávy, nálada se vám zkazí, zlobíte se a hned kvůli všemu

děláte scény. A to přitom ty špatné zprávy vůbecnemusely být pravdivé (ty dobré ostatně také ne). O tom, jak budete reagovat, rozhoduje způsob, jakým si budete zprávy

interpretovat.

Jak tohoto zákona okamžitě využít:

1. Zamyslete se nad nejdůležitějšími oblastmi svéhoživota – rodinou, zdravím, prací, fi nanční situací. Všímejte

si příčinných vztahů mezi tím, co si myslíte, co říkáte,

co cítíte a co děláte, a tím, jakých výsledků dosahujete.

Buďte k sobě upřímní.

2. Uvědomte si, co si o sobě doopravdy myslíte ve vztahu

k životu, který vedete. Buďte nekompromisně upřímní.

Pozorujte, jak vaše myšlenky vytvářejí situace, do nichž

se dostáváte – v každé oblasti života. Jak můžete změnit

své myšlení, aby se vám žilo lépe? Čtyři základní zákony Vyplývají přímo ze zákona o příčině a následku a tvoří základ všech zákonů v této knize. Dají se z nich odvodit téměřvšechny lidské životní zkušenosti, v dobrém i špatném. Čím víc s těmito čtyřmi zákony žijete ve shodě, tím víc štěstí,spokojenosti a úspěchů se vám dostává. Čím víc je jakkoli porušujete, tím jste nešťastnější a selháváte.


32

Velkou čtyřku tvoří zákon víry, zákon očekávání, zákon přitažlivosti a zákon shody. Tyto podkategorie zákona opříčině a následku vysvětlují většinu životního štěstí i neštěstí, bohatství i chudoby. 2. Zákon víry Vše, čemu opravdu vnitřně věříte, se vám v životě vyplní. Vždy jednáte v souladu se svým přesvědčením, zvláště pak s přesvědčením o sobě samých. Vaše přesvědčení se chová jako fi ltr, který nepropouští informace, jež mu odporují. Ne vždy věříte tomu, co vidíte, vždy však vidíte to, čemu věříte. Informace, které nejsou v souladu s tím, čemu jste se už dříve rozhodli věřit, zahazujete. Je přitom úplně jedno, jestli vaše víra stojí na předsudku, faktech nebo představách.

Slovo „předsudek“ znamená „soudit předem“ neboli dospívat k závěrům dříve, než máme dost informací, popřípadě navzdory informacím, které s našimi závěry nesouhlasí. Jedna z nejlepších strategií na cestě k úspěchu je zdržovat se soudů ohledně lidí či situací, dokud člověk nemá dostatek informací ke kvalifi kovanému závěru. V první řadě se to týká předsudků vůči sobě samému a svým možnostem. Vaše hlubocezakořeněné přesvědčení o vlastních schopnostech se vůbec nemusí zakládat na skutečnosti.

Nejhorší přesvědčení, jaké si můžete pořídit, jepřesvědčení o hranicích svých možností. Například máte za to, že jste méně nadaní či schopní než ostatní. Jste přesvědčeni, že nad vámi ostatní nějak vynikají. Zřejmě jste se chytili do obvyklé pasti sebepodceňování, takže se prodáváte pod cenou a ani se nesnažíte dosáhnout všeho, čeho jste schopní.


33

Sebepodceňování působí jako brzda celkového potenciálu. Drží vás na uzdě. Dává vyrůst dvěma nejhoršímnepřátelům osobního úspěchu – pochybám a strachu. Paralyzuje vás

a brání vám podstupovat inteligentní riziko, které je na cestě

vpřed nezbytné.

Abyste se v životě i v podnikání mohli pohnout vpřed

a vzhůru, nezbývá vám než průběžně zpochybňovat svá

omezující sebehodnocení. Musíte si zakázat všechny myšlenky a představy, že máte nějaké meze. Musíte jako základní princip přijmout víru, že prakticky žádná omezení

nemáte a že můžete dosáhnout čehokoli, čeho už dosáhli

jiní před vámi.

Pocházím z chudého prostředí. Jako mladý muž jsemdospěl k přesvědčení, že ostatní musí být chytřejší než já,protože se jim vede lépe. Měl jsem za to, že je to důkaz jejich vyšší

hodnoty. To ovšem znamenalo, že já za tolik nestojím. Tato

falešná představa mě brzdila celá léta.

Pravda je taková, že nikdo není ani chytřejší, ani lepší

než vy. Daří-li se jiným lidem lépe, je to většinou tím, že

víc rozvíjejí svůj přirozený talent a schopnosti. Pochopilizákon příčiny a následku a řídí se jím. V jistém smyslu můžete

dosáhnout čehokoli, čeho už dosáhl někdo jiný. Jen musíte

zjistit jak.

Jak tohoto zákona okamžitě využít:

1. Zbavte se strachu a pochybností. Představte si, že vás nic

neomezuje a nemůžete selhat. Jakou jednu věc byste si

přáli dokázat? Nebo si představte, že máte hodně peněz,

obrovské nadání a spoustu kontaktů. Co všechno byste si

pořídili? Co byste dělali? Čím byste chtěli být?

2. Podívejte se znovu na své představy o sobě, které vás

omezují. Většina lidí je v této oblasti slepá. Potřebují


34

upřímnou odezvu od někoho, kdo je dobře zná a kdo

dokáže mluvit otevřeně. Zajděte za někým, koho máte

rádi, a zeptejte se ho nebo jí, jestli u vás pozorují nějaké

sebepodceňování, které vám brání plně rozvinout svůj

potenciál. 3. Zákon očekávání Cokoli s plnou důvěrou očekáváte, funguje jako sebenaplňující proroctví. Člověk se v životě neustále chová jako věštec – pořádpřemýšlí i mluví o tom, jak se něco vyvine. Pokud věříte v příznivý vývoj událostí, všechno nakonec dobře dopadne. Čekáte-li samé hrůzy, obvykle na vaše slova jako vždy dojde.

Vaše očekávání však významně působí také na lidi kolem

vás. Víc než cokoli jiného totiž ovlivňují vaše postoje achování k nim, což vám oni obratem vracejí, a to v dobrém i zlém.

Doktor Robert Rosenthal z Harvardovy univerzity prováděl

léta desítky řízených pokusů, při nichž zjišťoval, jak učitele

ovlivňuje to, co od studentů očekávají. Ve svém převratném

díle Pygmalion in the Classroom (česky dosud nevyšlo, pozn.

red.) popisuje případy, kdy se učitel předem „dozvěděl“ omimořádném nadání určitého studenta či celé třídy, takžeočekával, že během nadcházejícího roku udělají obrovský pokrok.

A přestože tito „nadaní“ studenti nebyli schopnější nežjejich srovnatelní spolužáci, vedli si mnohem lépe, protože od

nich učitelé očekávali výjimečné výkony, a výrazně lépe, než

by se dalo předpokládat podle jejich dosavadních výsledků.

Také očekávání ohledně zaměstnanců, šéfů, zákazníků,

a dokonce i vlastní budoucnosti mají tendenci měnit se ve


35

skutečnost. Vaše očekávání silně ovlivňují lidé i události,

v dobrém i zlém. Takže pozor!

Jak tohoto zákona okamžitě využít:

1. Očekávejte jen to nejlepší! Předpokládejte, že vaši

zaměstnanci i spolupracovníci mají pouze ty nejlepší

úmysly. Předpokládejte, že chtějí odvádět dobrou práci,

správně se rozhodovat a dosahovat nejlepších výsledků.

Pokud se něco pokazí (pořád se něco kazí), nereagujte

přehnaně, raději si s ostatními sedněte a přátelsky sevytejte, co se stalo. Obvykle má všechno nějaký důvod. 2. Začněte doma. Ženu či muže i děti pravidelně ujišťujte, že

jim věříte, že je milujete a jste na ně pyšní. Profesor David

McClelland z Harvardovy univerzity zjistil, že nejúspěšnější

děti pocházejí z rodin, kde převládá „pozitivní očekávání“.

Rodiče děti neustále zásobují proudem pozitivních

zpráv. Průběžně je ujišťují o své lásce i důvěře, takže

z krátkodobého hlediska je jedno, co se děje, protože děti

za sebou vždy cítí stoprocentní podporu. Své rodiče pak

také obvykle nezklamou. 3. Trénujte stejný postoj k zaměstnancům aspolupracovníkům. Nejlepší podnikatelé, manažeři i obchodníci

jsou lidé s všeobecně „pozitivním očekáváním“ ohledně

čehokoli, co dělají, a kohokoli, s kým přijdou do styku. 4. Očekávejte to nejlepší i od sebe. Představujte si, že máte

neomezené možnosti a dokážete, cokoli si usmyslíte.

Představujte si, že jediné hranice vaší budoucnosti jsou

hranice vaší představivosti. Cokoli jste zatím dokázali,

je jen zlomek toho, co dokázat můžete. Představujte si,

že to nejlepší máte teprve před sebou a že vše, čím jste

zatím prošli, je jen příprava na to, co má přijít.


36

4. Zákon přitažlivosti

Jste žijící magnet; bez přestání do svého života

přitahujete situace, okolnosti a lidi, kteří jsou

v souladu s tím, nač převážně myslíte.

Jeden z nejlepších zákonů, který srozumitelně vysvětlujevětšinu úspěchů a selhání v podnikání i v osobním životě. Znaly

ho už mystické školy starověkého Egypta před pěti tisíci lety.

Je tak univerzální a mocný, že ovlivňuje vše, co děláte aříkáte, nač myslíte i co cítíte.

Vše, co se vám v životě děje, k sobě přitahujete svýmzpůsobem myšlení, celou svou osobností. Svůj život můžetezměnit, protože můžete změnit způsob myšlení. Můžete změnit sami sebe.

Určitě znáte přísloví: „Vrána k vráně sedá, rovný rovného si hledá.“ Je to jen jiné vyjádření zákona přitažlivosti.

Myšlenky jsou neuvěřitelně mocné. Je to určitá forma mentální energie, která se pohybuje rychlostí světla. Jsou tak jemné, že prostoupí každou hmotnou překážkou. Proto senaříklad stává, že intenzivně myslíte na někoho, kdo je hodně daleko, a najednou zazvoní telefon – ten člověk vám volá... Vaše myšlenky se s ním spojily v tom okamžiku, kdy vám proběhly hlavou.

Společnosti vyrábějí výrobky, poskytují služby, vyvíjejí nové technické postupy i způsoby podnikání, které přitahují zákazníky, zaměstnance, fi nančníky a události, jež jsou vsouladu s převládajícím myšlením té které organizace. Jako by každý lidský prvek vně i uvnitř tohoto spletitého svazku byl svého druhu hudební nástroj. Dohromady tvoří velkýsymfonický orchestr, jehož hudba je výrazem jednotlivýchpodnikatelských i osobních aktivit.


37

Kdykoli se nějaké organizaci přestane dařit, dosáhne nejrychleji změny tak, že přivede na vedoucí pozici novéhočlověka, jenž lidem vtiskne nový způsob přemýšlení o tom, co a jak

dělají. Nové hodnoty, vize, strategie a chování k zákazníkům

i k sobě obvykle přinášejí rychlé, někdy i dramatické změny.

Jak tohoto zákona okamžitě využít:

1. Pusťte se do důkladné analýzy sebe samých. Prozkoumejte

svět kolem sebe a podívejte se, jakým způsobem odpovídá

vašemu myšlení. Uvědomte si, co vše máte v životědobrého. Máte to tam proto, že jste si to sami přitáhli. Pak si

prohlédněte vše, co se vám na vašem životě nelíbí, apřijměte za to plnou odpovědnost. Máte to tam kvůli vadám

ve vlastním myšlení. Jaké to jsou vady a co s nimi uděláte?

2. Podívejte se na sebe a zeptejte se: Co je to ve mně, copřitahuje tyto situace? Přijměte za svou základní premisu fakt, že

jste sami architekty svých životů i svého osudu. Vše, co vás

potká, vytváříte svým způsobem myšlení. Co na němmusíte změnit, chcete-li některé aspekty svého života zlepšit? 5. Zákon shody Váš vnější svět je odrazem světa vnitřního: odpovídá převládajícím schématům vašeho myšlení. Toto mimořádné pravidlo vysvětluje většinu štěstí inespokojenosti, úspěchů i selhání, velkých i podlých činů. Ani po létech studií nad ním nepřestávám žasnout. Je to jako stát a rozhlížet se po mohutnosti Velkého kaňonu.

Jen si to představte! Váš vnější svět v každém ohleduodovídá vašemu světu vnitřnímu. Z dlouhodobého hlediska


38

se vám nemůže přihodit nic, co by neodpovídalo něčemu ve

vás. Chcete-li v životě něco zlepšit nebo změnit, je třeba začít

ve své mysli.

Někdy se této shodě říká „mentální ekvivalent“. Největší zodpovědnost, kterou v životě máte, je vytvořit si v sobě mentální ekvivalent toho, čeho chcete dosáhnout ve vnějším světě. Venku totiž nelze dosáhnout žádného cíle, dokud jej nevytvoříte uvnitř.

Představte si to tak, jako by váš život byl kulové zrcadlo. Kamkoli se kouknete, tam se vidíte. Vaše vztahy například vždy přesně odpovídají tomu, jací jste uvnitř. Vaše postoje, zdraví a hmotné zabezpečení vždy přesně odráží vášzaběhaný způsob myšlení.

Pro většinu lidí je to dost nepřijatelná představa. Mají za to, že všechny problémy v životě jim vytváří jiní lidé nebo nepříznivé vnější okolnosti. Myšlenka, že by sami měli být architekty svého života, je rozčiluje. Chtějí změnu poostatních. Chtějí měnit svět. Sami se však měnit nechtějí.

Na zákonu shody stojí téměř všechna náboženství imyšlenkové směry. Je to klíč k osobní svobodě, štěstí aspokojenosti. Je to dálnice k velkému úspěchu a naplnění.

Doopravdy ovládat můžete ve světě jen to, jak myslíte. Jenže jakmile se vám opravdu podaří ovládnout své myšlení, ovládáte rovnou i všechny ostatní aspekty svého života. Myslete tedy jen na věci, které chcete, přestaňte se zabývat věcmi, které v životě nechcete, a stanete se architektyvlastního osudu. Jak tohoto zákona okamžitě využít:

1. Najděte příklady, na nichž se jasně projevuje shoda mezi

vnějšími okolnostmi vašeho života a vaším vnitřním

myšlenkovým a emočním nastavením. Jak vaše současná


39

pracovní situace odráží vaše nejvnitřnější postoje apřesvědčení vůči vaší fi rmě, spolupracovníkům, výrobkům

či službám, jež poskytujete zákazníkům a cílům? Buďte

k sobě nekompromisně upřímní.

2. Začněte si hned dnes budovat vnitřní mentálníekvivalent toho, co chcete zažívat vně. Představujte si svou

fi rmu či práci v každém ohledu dokonalou. Jaké změny

v myšlení potřebujete vyvolat, aby odpovídalo tomu,

čeho chcete dosáhnout ve vnějším světě?

Shrnutí

Všechny zákony podnikání, o kterých tato kniha pojednává, jsou logickým prodloužením zákona příčiny a následku

spolu se zákony víry, očekávání, přitažlivosti a shody. Vprincipu všechny říkají to samé: Změníte-li myšlení, změníte život.

A protože není nic, čím by se dala omezit kvalita myšlení,

není ani žádná hranice, která by omezovala možnou kvalitu

života. Všechno závisí jen na vás.


41

2

Zákony úspěchu

6. Zákon sebekontroly

7. Zákon náhody

8. Zákon odpovědnosti

9. Zákon směřování 10. Zákon vyváženosti 11. Zákon služby 12. Zákon užitého úsilí 13. Zákon vyrovnávání 14. Zákon přípravy 15. Zákon vynucené efektivity 16. Zákon rozhodování 17. Zákon tvořivosti 18. Zákon pružnosti 19. Zákon vytrvalosti


42

Zákony úspěchu

C

o je úspěch? Úspěšný je ten, kdo „je šťastný a spokojený

s tím, co má“. To znamená, že úspěch není podmíněný majetkem nebo výkony. Úspěchu si užíváte ve chvíli, kdy

jste dokonale a ve všech ohledech spokojení se svým životem a nic vás netlačí k tomu, abyste si obstarávali něco, co

vám chybí. V tomto smyslu můžete úspěšně sedět v ústraní

a rozjímat.

Něco jiného však je dokázat něco ve světě. K tomu simusíte umět stanovit cíle, naplánovat si postupné kroky a pak svůj plán uskutečnit. Chcete-li něčeho dosáhnout, musíte na cestě k cíli překonávat překážky.

V obou případech, ať už vám jde čistě o úspěch, nebo chcete ve světě něčeho dosáhnout, začínáte stejně – musíte si přesně určit, co v osobním i pracovním životě vlastně chcete. Motivace se neobejde bez „motivu“ a čím upřímněji si tyto „motivy“ vyjasníte, tím rychleji se jich doberete.

Základní motivace lidského konání je jednoduchá –všechno děláte proto, abyste si vylepšili život. Každý čin je vědomě či bezděky něčím motivován. Jak hlásal už Aristotelés –veškeré lidské konání je teleologické neboli směřuje k nějakému cíli. A motivace všech činů svazuje jediný princip – snaha mít se líp, než kdybychom nejednali.

Pozoruhodné na tom je, že člověk svých cílů vždyckydosáhne. Někdy je to snadné, třeba když je vaším nejbližším cílem dojet domů a večer se koukat na televizi. Pokud si ovšem stanovíte větší cíl, třeba dosáhnout fi nančníprosperity a prestiže v určité skupině lidí, dosáhnete ho také.


43

Lidská mysl totiž obsahuje cosi jako kybernetickývyhledavač cíle. Jakmile si jej jednou naprogramujete do podvědomí, vaše pod- i nadvědomí vezmou věci do svých rukou aspolečnými silami vás neomylně postrkují žádoucím směrem, ať je to kamkoli.

V tomto směru se dosahování cíle jeví jako jakásiautomatická činnost. Je to tak přirozené jako nádech a výdech. Potíž je v tom, že není snadné nastavit si jasný cíl. Jakmile se to ovšem naučíte, téměř okamžitě začnete stoupat. Stanovených cílůzačnete dosahovat mnohem rychleji a s větší předvídatelností.

Klíčem k aktivaci zákonů úspěchu tedy je dokonale sivyjasnit, co vlastně chcete, a jak to přesně má vypadat, až toho dosáhnete. Dům také nemůžete stavět bez plánů, tím méně pak skvělý život. Proto je třeba si vytvořit přesný seznam cílů, jichž chcete dosáhnout, a krok po kroku sepsat postupný plán, jak ke každému z nich chcete dojít.

Téměř všechny průzkumy se shodují v tom, že přesný plán cílů a postupů k jejich dosažení si píšou necelá tři procenta dospělé populace. Mark McCormack v knize What They Still Don’t Teach You at Harvard Business School (Co vás stále ještě na Harvardu nenaučí, Prostor, 1992) tvrdí, že tato tři procenta lidí, kteří si cíle jasně určují, vydělává v průměru desetkrát víc než lidé, kteří to nedělají.

Můžete se posunout mezi nejlépe vydělávající lidisoučasnosti už jen tím, že si prostě sednete s papírem a tužkou anaíšete si, co chcete. Většina lidí nikdy nic takového neudělala. Sama skutečnost, že si napíšete, čeho chcete dosáhnout a co pro to míníte během tří až pěti následujících let udělat, vám změní život.

Jakmile si sepíšete cíle, stane se z vás jiný člověk. K lepšímu se změnil váš přístup k sobě samým i k vlastníbudoucnosti. Víc si věříte a jste optimističtěji naladěni. Stali jste se pány


44

vlastního života. A nejlepší na tom je, že jakmile máte cílesesané, pravděpodobnost, že jich dosáhnete, desetkrát vzroste.

Jednoduché cvičení, které vám změní život

Jednoduché, ale účinné. Sepište si na kus papíru vše, čehobyste chtěli dosáhnout během příštího roku. Pište v přítomném

čase, jako by ten rok byl už za vámi a vše jste měli splněné.

Pište zásadně v první osobě jednotného čísla, aby bylo jasné, kdo toho dosáhne: „Vydělám (já!) XX korun ročně;“ „Vytáhnu obrat (nebo zisk) na takovou a makovou úroveň.“ Podvědomí totiž přijímá jedině povely spojené s určitouosobou, pozitivně formulované a v přítomném čase.

Je to téměř magie. I když uděláte jen to, že si na papírnaíšete deset dobře zformulovaných cílů, pak si papír schováte a po roce ho znovu vytáhnete – budete koukat. Uvidíte, že osm z deseti cílů máte splněných, někdy velmi pozoruhodným způsobem. Některých cílů dosáhnete i mnohem rychleji.

Na jednom mém semináři v Phoenixu si vzal toto doporučení k srdci jistý pojišťovací agent z Houstonu. Seminář se konal vsobotu dopoledne, odpoledne už se vracel letadlem domů a cestou si sestavil seznam deseti věcí, které by chtěl do roka dokázat.

Následující den, tedy v neděli večer, si seznam znovuprohlédl a zjistil, že pět úkolů už má splněných. Rychle tedy dopsal pět dalších, aby seznam doplnil do deseti. Následující čtvrtek večer se ukázalo, že má splněných dalších pět položek. Napsal mi, že během pěti dní dokázal víc, než si myslel, že zvládne během jednoho roku tvrdé práce.

Budete-li se řídit následujícími zákony úspěchu, budou ony pracovat pro vás. Jsou to staletími ověřené mechanismy, které platí vždy a všude. Začnete-li je uplatňovat v práci iživotě, nebudete věřit svým očím, kolik toho stihnete a oč to vše bude snazší.


45

6. Zákon sebekontroly

Cítíte se jen natolik ve své kůži, nakolik si myslíte,

že máte život pod kontrolou.

Odvrácená strana tohoto zákona pochopitelně znamená,

že do té míry, do jaké se vám (alespoň pocitově) život zpod

kontroly vymyká, se naopak cítíte mizerně. Ovládají vás

jiní lidé nebo jiné okolnosti? Život je pes.

Psychologie už dávno odhalila, jak důležitým prvkem osobnosti člověka je pocit, že má život ve svých rukách. Psychologové pro to zavedli dokonce zvláštní termín –„těžiště kontroly“ (locus of control). Vyjadřuje se jím, do jaké míry jsou jednotlivci přesvědčeni o tom, jak moc ovládají výsledky své činnosti. Máte-li za to, že si o běhu života rozhodujete sami, máte „vnitřní těžiště kontroly“.

Domníváte-li se, že váš život řídí šéf, inkaso, zážitky z dětství, zdraví nebo cokoli jiného, co vás nutí jisté věci dělat a naopak vám brání dělat věci, které máte rádi,spadáte do skupiny lidí s „vnějším těžištěm kontroly“.

Umístění těžiště k



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist