načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: 100 kreativních metod a her na semináře a workshopy - Zamyat M. Klein

100 kreativních metod a her na semináře a workshopy

Elektronická kniha: 100 kreativních metod a her na semináře a workshopy
Autor:

Knížka přináší 100 atraktivních metod, her a nápadů na semináře a workshopy, které nadchnou účastníky a zvýší efektivitu vzdělávání. Široké spektrum metod a her zlepší ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  212
+
-
7,1
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2012
Počet stran: 179
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Název originálu: Kreative Seminarmethoden
Spolupracovali: překlad Iva Michňová
Skupina třídění: Výchova a vzdělávání
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2012
ISBN: 978-80-247-4023-2
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Knížka přináší 100 atraktivních metod, her a nápadů na semináře a workshopy, které nadchnou účastníky a zvýší efektivitu vzdělávání. Široké spektrum metod a her zlepší přípravu a začátek semináře, zatraktivní jeho průběh, vyhodnocení a závěr. Umožní vám zvolit správnou metodu pro jakýkoli učební typ a vhodnou formu cvičení tak, aby byl trénink efektivnější a kreativnější. U každé metody či hry se dozvíte její přednosti a účel, jasný popis, jak postupovat, různé alternativy a konkrétní příklady. Ryze praktická příručka je neocenitelným pomocníkem pro každého lektora a učitele.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

KREATIVNÍCH

10 0

NA SEMINÁ

Ř

E

A WORKSHOPY

METOD A HER

Zamyat M. Klein

Grada Publishing, a.s., U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz, www.grada.cz

1

00

KREATIVNÍCH METOD A HER

NA SEMINÁ

Ř

E A WORKSHOPY

Z. M. Klein

Knížka přináší 100 atraktivních metod, her a nápadů na semináře a worksho

py, které nadchnou účastníky a zvýší efektivitu vzdělávání. Široké spektrum

metod a  her zlepší přípravu a  začátek semináře, zatraktivní jeho průběh,

vyhodnocení a  závěr. Umožní vám zvolit správnou metodu pro jakýkoli

učební typ a vhodnou formu cvičení tak, aby byl trénink efektivnější a krea

tivnější. U každé metody či hry se dozvíte její přednosti a účel, jasný popis,

jak postupovat, různé alternativy a  konkrétní příklady. Ryze praktická pří

ručka je neocenitelným pomocníkem pro každého lektora a učitele.

V knize najdete pestrou nabídku metod a her pro:

– přivítání, seznámení a navázání kontaktu,

– uvedení do tématu a rozplánování semináře,

– organizaci a rozdělení účastníků do skupin,

– kreativní cvičení a tipy pro účastníky,

– vyhodnocení, zpětnou vazbu a závěr semináře.

Dále doporučujeme:



Grada Publishing

kreativních

10 0

na semináře

a workshopy

metod a her

Zamyat M. Klein


Zamyat M. Klein 100 kreativních metod a her na semináře a workshopy Přeloženo z německého originálu knihy Zamyat M. Klein Kreative Seminarmethoden. 100 kreative Methoden für erfolgreiche Seminare, vydaného nakladatelstvím GABAL Verlag GmbH, Offenbach am Main, Německo 2003. This translation published by arrangement with GABAL Verlag GmbH. Original title: Kreative Seminarmethoden. 100 kreative Methoden für erfolgreiche Seminare. GABAL Verlag GmbH, Offenbach am Main, Germany 2003. Copyright © 2003 by GABAL Verlag GmbH. All rights reserved. Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 www.grada.cz jako svou 4712. publikaci Překlad Iva Michňová Odpovědná redaktorka Mgr. Martina Němcová Technická redakce a sazba Eva Hradiláková Počet stran 184 První vydání, Praha 2012 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. Czech edition © Grada Publishing, a.s., 2012 Cover design © Eva Hradiláková Cover photo © fotobanka allphoto ISBN 978-80-247-4023-2 (tištěná verze) ISBN 978-80-247-7817-4 (elektronická verze ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-7818-1 (elektronická verze ve formátu EPUB)

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy

nesmí být reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě

bez předchozího písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této

knihy bude trestně stíháno.

Obsah / 5

Obsah

O autorce ................................................................................................................... 9

Předmluva ............................................................................................................... 11

Úvod ......................................................................................................................... 13

1 Zahájení semináře ........................................................................................... 15

1.1 Přivítání a organizační záležitosti .......................................................... 15

1 Uvítací plakát .................................................................................. 16

2 Organizační přehled a časový rozvrh .......................................... 16

3 Příběh .............................................................................................. 17

1.2 Seznámení a navázání kontaktu ............................................................. 17

4 Řazení ............................................................................................. 18

5 Zuřivý reportér ............................................................................... 20

6 Řada jmen ....................................................................................... 24

7 Centering ......................................................................................... 26

8 Rozhovory ve dvojicích s kartami ............................................... 30

9 Karty s obrázky ............................................................................... 32

10 Symbol nebo předmět ................................................................... 34

1.3 Očekávání před seminářem .................................................................... 35

11 Cesta ve fantazii ............................................................................. 37

12 Karty ve čtyřech barvách .............................................................. 40

13 Otázky na kartách .......................................................................... 42

14 Pohlednice ....................................................................................... 43

15 Čtyři začátky vět ............................................................................ 45

16 Vnitřní kruh – vnější kruh ........................................................... 46

17 Skupinová myšlenková mapa ....................................................... 47

1.4 Plánování semináře .................................................................................. 49

18 Myšlenkové mapy .......................................................................... 50

19 Karavana, řeka nebo cesta ............................................................ 51


6 / 100 kreativních metod a her na semináře a workshopy

20 Nástěnka s obrázky ........................................................................ 54

21 Bazar ................................................................................................ 54

22 Přelepování .................................................................................... 55

2 Zpracování tématu .......................................................................................... 56

2.1 Uvedení do tématu ................................................................................... 56

23 Cesta ve fantazii ............................................................................ 56

24 Výstava ............................................................................................. 58

25 Asociační abeceda ......................................................................... 59

26 Brainstorming na zemi ................................................................. 62

27 Výměna zkušeností formou skupinového flipchartu ............... 63

28 Výukový plakát .............................................................................. 66

29 Výuková krajina ............................................................................ 67

30 Představení / trenérův skeč ......................................................... 73

31 Koncert ........................................................................................... 76

2.2 Formy přednášek ...................................................................................... 78

32 Metody ............................................................................................ 79

33 Minipřednáška (TEP) .................................................................... 81

34 Přednášky s kartami ...................................................................... 84

35 Co vím a co chci ............................................................................ 85

36 Úvodní referát ............................................................................... 86

2.3 Práce v plénu a ve skupinách .................................................................. 88

37 Brainstorming – tempo 30 (podle Carmen Thomasové) ......... 88

38 Paradoxní brainstorming (podle Hedwigy Kellnerové) .......... 90

39 Nikdo neví všechno, ale každý ví něco ...................................... 91

40 Obláčkový koberec ....................................................................... 93

41 Aktivování zážitků úspěchu ........................................................ 95

42 Dvě perspektivy (podle Stephana Rudeho) .............................. 97

43 Myšlenková mapa na zemi .......................................................... 98

44 Skupinová myšlenková mapa .................................................... 101

45 Učení v pohybu ........................................................................... 103

46 Karty v místnosti ......................................................................... 111

47 Výměnná burza (TEP) ............................................................... 114

48 Změna překážek v opory (TEP) ............................................... 115

49 Kreativní hry pro pracovní skupiny ......................................... 116

Obsah / 7

50 Každý pohne každým ................................................................. 119

51 Ta b u l k a ......................................................................................... 120

52 Zpívaná výuková cesta ............................................................... 121

53 Šeptanda ....................................................................................... 122

3 Různé ................................................................................................................ 125

3.1 Hry na rozdělení do skupin .................................................................. 125

54 Vánoční řetězy ............................................................................. 125

55 Třepací krabičky .......................................................................... 126

56 Puzzle ............................................................................................ 127

57 Korunkové uzávěry nebo vlašské ořechy ................................. 128

58 Ve čtyřech rozích ......................................................................... 129

59 Znamení zvěrokruhu, datum narození, barva ponožek ........ 129

60 Potřásání ....................................................................................... 129

61 Účastníci si mohou vybrat ......................................................... 130

3.2 Doprovodná cvičení ............................................................................... 131

62 Tak tě vidím ................................................................................. 131

63 První a poslední dojem .............................................................. 133

64 Mezinárodní pozdrav ................................................................. 134

65 Světlo a stín .................................................................................. 137

66 Velmi dobře umím ...................................................................... 138

3.3 Malá kreativní cvičení ............................................................................ 139

67 Listování ....................................................................................... 139

68 Záložkování (podle Carmen Thomasové) ............................... 139

3.4 Tipy pro účastníky .................................................................................. 141

69 Poznámky s nápady a „kotvy“ pro zapamatování .................. 141

70 Kartotéka metod a her ................................................................ 142

71 Vývěska/inzertní plocha ............................................................ 143

72 Večerní hledání partnera ........................................................... 144

4 Vyhodnocení a závěr ............................................................................ 145

4.1 Inventura a vyhodnocení ...................................................................... 145

73 Blesk .............................................................................................. 145

74 Check-in ....................................................................................... 146

75 Ještě něco? .................................................................................... 147

8 / 100 kreativních metod a her na semináře a workshopy

76 Bodovací otázka .......................................................................... 148

77 Ranní hra ..................................................................................... 149

78 Jaký byl den? ................................................................................ 150

79 Hodnocení dne s partnerem ..................................................... 150

80 Pětiminutové video ..................................................................... 151

81 Mentální integrace ...................................................................... 151

82 Pokládání předmětů ................................................................... 153

83 Zpětná vazba pohybem ............................................................... 154

84 Popěvky a nesmysly .................................................................... 154

85 Nové a přínosné ........................................................................... 156

86 Barometr nálady ........................................................................... 156

87 Výloha (podle Carmen Thomasové) ......................................... 158

88 Rybářská síť ................................................................................... 159

89 Vyhodnocení s moderačními kartami ..................................... 160

90 Pohlednice .................................................................................... 161

91 Otevřený dopis ............................................................................ 161

4.2 Transfer .................................................................................................... 161

92 Dotazník k transferu .................................................................. 163

93 Pyramida (podle Dorothey Drieverové-Fehlové) .................. 165

94 ChRPU ......................................................................................... 166

95 Cesta ve fantazii .......................................................................... 166

96 Zpět do běžného pracovního dne ............................................. 169

4.3 Závěr semináře ........................................................................................ 170

97 Moudrá rada (podle Klause W. Vopela) .................................. 170

98 Balíme kufr (podle Ulricha Baera) ............................................ 171

99 Poselství na zádech ...................................................................... 172

100 Darování slov (podle Klause W. Vopela) .................................. 172

Příloha

Témata seminářů, která jsou uvedena jako metodické příklady ........... 175

Doplňující literatura ........................................................................................... 176

Glosář ..................................................................................................................... 178

O autorce / 9

O autorce

Zamyat M. Kleinová

Narodila se v roce 1949 v Kolíně nad Rýnem,

vystudovala pedagogiku a od roku 1980 se

věnuje tréninkům. V roce 1991 se osamo

statnila a působí jako trenérka na volné

noze, koučka a publicistka. Další kvalifikace: • učitelka jógy • gestalt terapie • poradkyně pro pozitivní myšlení • NLP • sugestopedie • certifikovaná trenérka sugestopedie Zamyat M. Kleinová je odbornice na kreativní techniky (kreativní hledání nápadů a řešení problémů) a Train-the-Trainer (kreativní seminární metody).

Některé metody si můžete stáhnout na webové stránce: www.

zamyat-seminare.de. Na webu http://kreativegeisterwecken.type- pad.com najdete další tipy a podněty pro trenéry.

Pravidelně nabízí veřejné semináře pro trenéry; témata a ter

míny najdete na webové stránce.

10 / 100 kreativních metod a her na semináře a workshopy

Vydané knihy: 1. Ganzheitliches Lehren und Lernen

Band 1: Lerntechniken und -methoden hiba-Verlag 2. Ganzheitliches Lehren und Lernen

Band 2: Unterrichtsmaterialien hiba-Verlag 3. Ganzheitliche Lernmethoden und Materialien für den Unterricht hiba-Verlag 4. Seminarmethoden, Übungen und Spiele zum lebendigen Lernen hiba-Verlag 5. Lerntechniken in kleinen Schritten hiba-Verlag 6. Leichter lernen mit Spaß

Bewährte Techniken – erprobte Tipps

Verlag Herder/Spektrum 7. Kreative Geister wecken

Kreative Ideenfindung und Problemlösungstechniken

Ein Seminarkonzept für Trainer

manager Seminare, 2006 8. Das tanzende Kamel

Kreative und bewegte Spiele für Trainings und Seminare

manager Seminare, 2008 (také jako DVD)

Předmluva / 11

Předmluva Cílem našich tréninků či seminářů je nabídnout účastníkům konkrétní témata a rozšířit jejich znalosti. Ovšem ne všichni z vás jsou pedagogové, zkušení metodici či didaktici. Jste odborníky ve svém oboru a informace pravděpodobně podáváte způsobem, který je vám blízký a s nímž jste se seznámili v době, kdy jste se sami vzdělávali. Nejčastěji patrně vedete trénink formou přednášky s využitím počítačových prezentací, používáte flipchart, kladete otázky, diskutujete s posluchači.

Již delší dobu se na seminářích využívají například „seznamo

vací hry“ a inscenační metody, pozornost se věnuje skupinové dynamice, mezi formy učení patří i plánovací hry. Dodnes se občas setkávám s účastníky seminářů, kteří hned na začátku hlásí: „Hlavně žádné hraní rolí!“

Cílem této knihy je poskytnout vám pestrou nabídku metod,

ze které si budete moci vybrat ty, které se nejlépe hodí k probíranému tématu, pro přítomné účastníky a v dané situaci. Každý člověk je jiný, má jiné potřeby a vyhovují mu jiné strategie učení. Připravila jsem pro vás široké spektrum metod, které vám umožní zvolit pro všechny učební typy a styly učení vhodné formy cvičení tak, aby byl trénink efektivnější a kreativnější. Klasické přednášky jsou přínosné jen pro minimum lidí. Zdánlivě se sice během krátké doby zprostředkuje posluchačům relativně velké množství informací, ale ti je ve skutečnosti nestačí všechny vnímat, zpracovat a později aplikovat. Úspěšný trénink má vést k tomu, aby se získané znalosti projevily ve změně chování

Pestrá nabídka

metod

Přednášky

12 / 100 kreativních metod a her na semináře a workshopy

a jednání účastníků. Jinak by jim stačilo, aby si o příslušné pro

blematice přečetli nějakou knihu.

Během seminářů by měli mít posluchači možnost vyzkoušet,

procvičit a uplatnit nové dovednosti. Proto je základním prin

cipem všech předkládaných metod „aktivizace účastníků“. Po

kud si sami něco vyzkoušíme, lépe to pochopíme a dobře si to

zapamatujeme.

V této knize nevěnuji pozornost možnostem, které nabízejí

nová média. PowerPoint a e-learning otvírají další zcela nové

perspektivy, které zasluhují vlastní knihu.

Aktivizace

účastníků

Úvod / 13

Úvod V této knížce vám představím řadu metod a cvičení, jež jsem vyzkoušela během své dvacetileté praxe s vedením seminářů. Mnoho cvičení jsem vytvořila sama, nějaká jsem převzala od jiných trenérů. U některých metod již ani nelze zjistit, odkud pocházejí, staly se všeobecně známé, neustále se doplňují a obměňují.

Stejně je potřeba pracovat i s předkládanými náměty. Možná

vás napadnou nějaké změny nebo doplňky při četbě popisu metody, další varianty třeba vyplynou během tréninku.

Při popisu jednotlivých metod v této knize postupuji podle

základního schématu, které ovšem nedodržuji vždy, ale jen v případech, kdy to dává smysl. 1. O metodě 2. Postup 3. Pokračování 4. Příklady 5. Úkol pro trenéra Mnoho metod lze pochopit jen na základě konkrétního příkladu. Volila jsem taková témata příkladů, o kterých se domnívám, že jsou zajímavá pro všechny trenéry. Ačkoli třeba na dané téma (např. „motivace“ nebo „strategie učení“) sami žádné semináře nenabízíte, získáte i tak znalosti užitečné pro každého trenéra. I když vás obsah příliš nezaujme, můžete metodu přizpůsobit svým potřebám. Přehled témat najdete v příloze. U některých metod není poslední bod „Úkol pro trenéra“, protože buď není

Tematické

příklady pro

uplatnění v praxi

14 / 100 kreativních metod a her na semináře a workshopy

potřeba žádná příprava a při plánování semináře si pouze musíte

rozmyslet, zda a kdy tuto metodu použijete, nebo je úkol identic

ký s úkolem u některé jiné metody (protože se jedná např. o její

variantu), v takovém případě na to odkazuji.

Při práci s touto knihou se setkáte s mnoha odkazy. Doporučuji

vám, abyste uvedené stránky nalistovali a přečetli si je. Pracujete

s praktickou příručkou, nečtete román, který je třeba přečíst od

začátku do konce. V glosáři najdete stručné vysvětlení různých

metod, například sugestopedie. Podívejte se i na literaturu k těm

to tématům.

Ke každé části nebo tematické oblasti najdete řadu nejrůzněj

ších metod. Někdy je tematický obsah téměř identický (například

při vyhodnocování semináře nebo při transferu), ale forma je

jiná. Je velký rozdíl, jestli účastníci semináře absolvují „cestu ve

fantazii“, píší na kartičky nebo spolu hovoří v malých skupinkách.

Zábavný a pestrý seminář vznikne mimo jiné tím, že budete

v jeho průběhu obměňovat metody a formy. Při seznamování

můžete například nechat účastníky vyplnit dotazník a pak je

vyzvat, aby chodili po místnosti. Abyste zjistili, co od semináře

očekávají, využijte moderaci a nakonec všichni po skupinkách

vypracujte myšlenkovou mapu. Žádná metoda nebo sociální

forma není sama o sobě dobrá nebo špatná, největšího efektu

dosáhnete jejich vhodnou kombinací. Změna podporuje sou

středěnost účastníků, jedna metoda je odpočinkem od druhé.

Proto také najdete k jednomu tématu různé metody. Můžete si

vybrat a zvolit právě tu, které se nejlépe hodí do vašeho celkového

scénáře.

Čtěte odkazy

Obměňujte

metody a sociální

formy

Zahájení semináře / 15

Zahájení semináře 1.1 P řivítání a organizační záležitosti Možná se budete divit, že jsem přivítání a vyjasnění organizačních záležitostí vyhradila samostatnou část kapitoly. Někdo odbývá tuto část semináře jednou větou. Míra pozornosti, kterou je třeba této části semináře věnovat, závisí na typu akce. U velkých akcí nebo při přednášce stačí za určitých okolností říci pouhé „Vážené dámy a pánové, srdečně vás vítám na přednášce na t é m a X Y “. Ačkoli i v tomto případě by jiný úvod dokázal vzbudit větší zájem. Můžete třeba diváky překvapit tím, že se přímo vrhnete na pojednávané téma, nebo začnete vtipem, který odlehčí atmosféru. Zájem publika lze vyvolat také příběhem nebo nějakým konkrétním příkladem. Pokud vedete seminář s předem daným počtem účastníků, který navíc potrvá několik dní, můžete jej zahájit stanovením pravidel. Dejte publiku různými signály najevo, že jste se připravili a jak jste se připravili. Stanovením jasných pravidel dodáte účastníkům jistotu, neboť pro mnohé je situace v úvodu semináře více či méně stresující.

V následující části vám uvedu několik příkladů, jak je možné

seminář nebo trénink zahájit.

Přivítání:

Neplatí, čím

kratší, tím lepší

Získejte

pozornost

Dodejte jistotu

1

+


16 / 100 kreativních metod a her na semináře a workshopy

1 UVíTací PlakáT Na vstupních dveřích nebo na jiném viditelném místě visí flipchart nebo plakát. Na něm je napsáno například „Vítám Vás!“

a  pod tím jména (křestní i  příjmení)

všech očekávaných účastníků. Jak přesně

bude plakát vypadat, záleží jen a jen vás.

Abyste si nemuseli vyrábět pro každý se

minář nový, můžete si jej například nechat

zalaminovat a přilepit na něj samolepicí

lístky (Post-it) se jmény, které lze snadno

odstranit a vyměnit. Na druhou stranu, na

psat „Vítám Vás!“ není tolik práce a jména

musíte psát stejně vždycky znovu. Z plaká

tu získá každý účastník pocit, že ho oslovu

jete osobně, a zároveň zjistí, kdo všechno je

ještě přítomen.

Variantou je uvítací plakát beze jmen

účastníků s barevným obrázkem uprostřed

a s názvem semináře. 2 ORGaniZační PřehleD a časOVý ROZVRh Zejména na začátku semináře se účastníci cítí nejistě: noví lidé, neznámé prostředí, cizí trenér. Dříve jsem často podceňovala fakt, že i ti, kteří jsou v práci zvyklí pracovat se skupinami lidí a vystupovat před nimi, mohou v takovéto situaci pociťovat nejistotu, nebo dokonce strach, jak budou vycházet s ostatními, jak se budou cítit. V hodnocení na konci semináře se pak často objevovalo, že se tato nejistota rychle rozplynula, jestliže na začátku proběhlo seznámení nějakou zábavnou formou, čímž se hned vytvořila příjemná atmosféra. Řada lidí také vítá, když se nejdříve zmíní základní informace a domluví organizační záležitosti. Ještě nemusejí být sami aktivní a udělají si přehled o podmínkách, za kterých bude akce probíhat.

Jména účastníků

Vytvořte

příjemnou

atmosféru

Motivace –

klíč k úspěchu

Zamyat M. Kleinová

Vítejte

na semináři!


Zahájení semináře / 17

Já obvykle seznámím účastníky s časovým rozvrhem seminá

ře, který je zároveň uveden na flipchartu a po celou dobu pak visí pro orientaci na zdi. Sami se samozřejmě můžete rozhodnout, jestli časový plán s účastníky domluvíte, nebo zda jej stanovíte podle určitých kritérií sami. Já ještě doplňuji informace o hotelu nebo o místě konání, o tom, jak lze strávit volný čas atd. 3 Příběh Na jednom semináři jsem zažila následující situaci: Po stručném přivítání se trenérka posadila a bez dalšího vysvětlení nám přečetla příběh. V první chvíli jsem znejistěla, protože jsem se snažila najít spojení s tématem semináře, ale pak ve mně příběh vyvolal zvědavost a pozornost, neboť jsem se vnitřně velmi aktivně zapojila. Něco mi říkalo: Pozor, děje se něco zvláštního! Můžete také vyprávět něco, co souvisí s tématem, například svůj vlastní příběh, zážitek nebo zkušenost z minulosti. I to vyvolá zájem. Možná dokonce vaše publikum překvapí, že o sobě hned sdělujete něco tak osobního. Jakou formu zvolíte, závisí na vaší osobnosti. Pokud patříte mezi trenéry, kteří nemají problém projevovat se posluchačům po soukromé stránce, pak je tato varianta pro vás vhodná. Jestliže to vaší povaze vůbec neodpovídá, raději přečtěte příběh. Vždy byste měli volit formu, která se k vám hodí, při níž se cítíte dobře a jistě. 1.2 Seznámení a navázání kontaktu Vedete-li seminář, který trvá déle než jeden den, měli byste dát skupině čas, aby se všichni vzájemně seznámili, neboť to usnadňuje a podporuje další spolupráci. Někomu to možná připadá jako mrhání časem, já to naopak považuji za důležité. Zvyšuje se tím šance na opravdu intenzivní diskusi, otevře se prostor pro pojmenování a zpracování problémů a účastníci si nebudou

Vzbuďte zájem

Čas na seznámení

18 / 100 kreativních metod a her na semináře a workshopy

myslet, že se musejí tvářit jako doko

nalí učitelé, prodejci nebo kdoví co

ještě. Vytvoření uvolněné, otevřené

atmosféry má významný vliv i na

efektivitu učení. Navíc můžete sezna

movací metody propojit s obsahem

a tématy semináře. Tato fáze pak zá

roveň slouží k nastínění tématu nebo

k přípravě na něj. Nyní vám předsta

vím několik nápadů, které se mi v se

minářích velmi osvědčily. 4 řaZení Dříve semináře často začínaly nudným a neefektivním představováním, kdy účastníci jeden po druhém řekli své jméno, profesi atd. Pro mnoho z nich to bylo stresující, navíc za chvíli už nikdo neposlouchal, nemluvě o tom, že by si někdo něco zapamatoval. Všichni ale mají zájem dozvědět se, kdo jsou ostatní, odkud jsou, v jaké profesi pracují atd.

„Řazení“ je metoda, kterou můžeme získat tyto informace za

výrazně kratší dobu a zároveň mnohem názornějším způsobem. Navíc se jedná o formu, která vyhovuje i kinestetickým účastníkům. Vyzvěte účastníky, aby se postavili. Položte jim otázku a požádejte je, aby vytvořili skupinky podle svých odpovědí (jedna skupinka = jedna odpověď). Dotazy můžete namíchat z různých oblastí, například některé mohou souviset se seminářem a jiné se mohou týkat práce či soukromí. U některých otázek zase mohou

O metodě

Postup

T

an

ce

pro

tréninky a semináře

se Zamyat M. Kleinovou

živé

uvnitř

s CD/

kazetami

sobota večer od 20 hodin

z různých kultur

klidné

venku

vlastní

zpěv




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist